/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ جمعه ۱۰ شهريور
چاپ خبر
خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان مورخ دهم شهریور ماه 1402 خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان مورخ دهم شهریور ماه 1402
خطبه اول

خطبه دوم
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اَشرفِ بَريّته مُحمّد ابنِ عَبداللّه صَلّي اللّه عليه و آله و سَلّم وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین و لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌ در هفتاد و چهارمین خطبه، برادران و خواهران، جوانان و نوجوانان عزیز، خودم و شما را به تقوا یعنی انجام واجبات الهی و ترک محرمات سفارش می کنم ( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ) محضر صحیفه سجادیه می رویم و در نوزدهمین جلسه، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : ( وَ عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمْرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ ، فَإِذَا كَانَ عُمْرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ ، أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَيَّ ) خدایا عمر من را طولانی کن تا مادامی که در اطاعت تو مصرف شود اما اگر عمر من مرتع و چراگاه شیطان شد مرا از این دنیا ببر، قبل از این که خشم تو متوجه من شود یا قبل از این که غضب تو بر علیه من حتمی شود. این توصیه به تقوا در خطبه اول است. عمر برای اطاعت است نه برای این که مرتع شیطان شود. یک سوال ممکن است از این عبارت ها به ذهن بیاید که ایا تمنّای مرگ در ادعیه جایز است. ایا می شود گفت، خدایا مرگ مرا برسان، یکی، دو مورد استثنا شده، ولی بطور کلی می فرمایند، مکروه است. صاحب عروه، فتوا می دهند که تمنّای مرگ مکروه است مگر در چند مورد : 1_ یک مورد در ماجرای حضرت مریم است. خداوند در ایه 23 سوره مریم می فرماید : « فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا » ان خانم با تقوای وارسته وقتی به امر خدا باردار شد. موقع وضع حمل گفت : کاش قبل از این مرده بودم، پس این درخواست مرگ است، امام صادق ع توضیح می دهند: حضرت مریم یک نفر رشید و انسان زیرک در قوم خودش، پیدا نکرد که او را از بدی و فحشا تنزیه کند. بگوید مریم سالم است. یعنی در واقع تقاضای مرگ حضرت مریم برای حیا می باشد 2_ مورد دوم که در قران امده است مربوط به اولیای الهی است که در سوره جمعه آمده است « قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ » اگر شما واقعا ولیّ الله و دوستان خدا هستید از خدا مرگ را بخواهید اگر صادق هستید. علامه ره در المیزان جلد 15 صفحه 267 ذیل این ایه می فرماید « إنَّ الوَلی يُحِبُّ لِقاءَ وَلیَّهِ وَمَن ایقنَ وَلیّه الله وجبت له الجنة ولا حاجبِ بینه و بینها انَّ الموت... » ولیّ دوست دارد ولیّ خودش را ببیند اگر کسی یقین دارد جزو اولیای الهی است او اهل بهشت است. بین او و بهشت پرده و حاجبی نیست مگر مرگ، لذا مرگ را دوست دارد و می خواهد به بهشت برود ولی یهودی ها ادعا داشتند که اولیاء هستند. اگر کسی واقعا جزو اولیای الهی باشد، تمنای مرگ کند، مکروه هم نیست. این استثناء دوم. یکی برای حیا بود مانند حضرت مریم، و یکی اولیای الهی مثل صدیقه طاهره حضرت زهرا س ‏ ‏3_ قتل فی سبیل الله. این هم اشکال ندارد. بلکه توصیه شده برای شهادت، انسان طلب دعا کند « وَ قَتْلا فِی سَبِیلِک فَوَفِّقْ لَنَا » خدایا عاقبت ما را شهادت در راه خودت قرار بده. اما اگر غیر از این ها باشد پیامبر ص نهی کراهتی فرموده اند. روزی پیامبر ص به عیادت ببماری رفتند. از شدت درد و رنج ، بیمار طلب مرگ می کرد. پیامبر ص فرمود : « لا تَتَمَنَّ المَوتَ فَاِنَّکَ اِن تَکُ مُحسِناً تَزدَد اِحساناً اِلى اِحسانِکَ وَ اِن تَکُ مُسیئاً فَتُؤَخَّرُ تُستَعتَبُ فَلا تَمَنَّوُا المَوت » مرگ خودت را طلب نکن ، یا انسان مسئی و گناه کاری هستی یا نیکوکار و محسن . اگر انسان نیکوکا ی هستی، یک ثانیه هم بر عمرت اضافه شود، نیکی تو بیشتر می شود. اگر شما که نشسته اید و خطبه ها را گوش می کنید خصوصا اگر ذکر صلوات بر محمد و آل محمد هم بر لب شما باشد، ثانیه به ثانیه،. کفّه ی میزان اعمال شما سنگین می شود، یک ثانیه عمر هم غنیمت است اما اگر گناهکار هستی، خدا به تو مهلت می دهد تا توبه کنی. پس مرگ را نخواهید. اگر انسان خوبی هستید، احسان و نیکی شما بیشتر می شود و اگر انسان بد و گنه کاری هستید، فرصت توبه دارید حجت الاسلام حسینی افزود : بحث محوری ما قران بود که به لطف خدا به ایه 64 سوره بقره رسیدیم. ( ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ‌ ) کسانی که هفته قبل بودند می دانند. « ذلِكَ » منظور این بود. خداوند به جبرائیل دستور داد کوهی، از فلسطین بلند نماید و اندازه کوه هم یک فرسخ در یک فرسخ بود و روی بنی اسرائیل که ششصد هزار نفر بودند قرار دهد ، این کوه، برای ایمان آوردن نبود، چون ایمان آورده بودند بلکه برای این که تورات را قبول نمی کردند. وقتی این کوه آمد، بنی اسرائیل گفتند تورات را قبول می کنیم، دستورات رساله را قبول می کنیم، اما بعد از مدتی قول خود را فراموش کردند. این ایه این را می گوید « ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ » بعد از اعجاز بلند کردن کوه و قراردادن بالای سر شما باز شما اعراض کردید « تَوَلَّيْتُمْ » برادران و خواهران ناسپاس نباشیم. اما نکات آیه : 1_ اولین نکته ایه این است که ناسپاس نباشیم. بنی اسرائیل علیرغم تمام معجزات روشنی که دیدند، باز در یک فاصله کوتاه، پیمان شکنی کردند. پیمان غلیظی که با آمدنِ کوه بالای سر آنها، از انها گرفته شد. این پیمان را زیر پا گذاشتند. و به تعبیر تفسیر تسنیم جلد 5 صفحه 102 بعد از آن گوساله پرست شدند. خیلی ناسپاسی است. عبرت این ماجرا این است که در مقابل نعمت های بسیاری که خدا به ما داده است شاکر باشیم. 2_ نکته دوم : « فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ‌ » اگر فضل و رحمت خدا نبود، شما ضرر کننده بودید. این به چه معناست؟ یعنی با توجه به این پیمان شکنی، اصلا مستحق توبه نبودند و قطعا باید این ها عذاب می شدند. ولی خدای مهربان باز هم به انان تفضّل نمود. تفضّل را مقداری توضیح می دهم وی گفت : اساتید می فرمایند تفضّل دو گونه است. خداوند یک تفضّل، عام دارد و دستور داده است تفضّل الهی را طلب کنید. « وَاسأَلُوا اللَّهَ مِن فَضلِهِ » مطلب کوچک یا بزرگ، هر چه می خواهید از فضل خداوند طلب کنید. نجات از جهنم می خواهید از خدا طلب کنید. و یک تفضّل خاص داریم که ویژه متقین و مومنین است. که چند نمونه قرانی را ذکر می کنم نمونه اول: خداوند در سوره نور ایه 21 «.. وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ... » می فرماید : هیچ پیغمبری به مقام تزکیه نرسید مگر بواسطه فضل خدا، اگر فضل خدا برای شما نبود هیچ کدام از پیامبران الهی بدون تفضّل الهی تزکیه نمی شدند. فضل خدا چه می کند. پس تزکیه می خواهیم از خدا طلب کنیم. نمونه دوم : ویژگی حزب الله است. خداوند در سوره مائده آیه 54 به مسلمانان آنزمان می فرمایند : « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ » اگر شما حرف پیامبر ص و امیر مومنان ع را گوش نکنید ، و مرتد شوید، خداوند ، قوم سلمان را می آورد، ایرانی ها را می اورد، قوام اسلام زمانی دست انها بود. خدا هشدار داد که اگر حرف پیامبر ص و علی ع را گوش نکنید : خدا در اینده قومی را می اورد ( شما برادران و خواهران، آن قوم هستید ). ویژگی شما چیست؟ ویژگی اول شما این است که، خدا شما را دوست دارد و شما هم خدا را دوست دارید « يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ » ویژگی دوم : نسبت به مومنین بسیار متواضع هستید « أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ » ویژگی سوم : « أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ » نسبت به دشمن شدید و نفو ذ ناپذیر هستید . ویژگی چهارم : « يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ » مجاهدت در راه خدا سرلوحه کارهای شما می باشد. کار برای خدا. ویژگی پنجم : « وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ » از سرزنش سرزنش کنندگان، هیچ ترسی ندارید. بلافاصله بعد از این پنج ویژگی می فرماید، این از فضل خداست. ملت عظیم الشان ایران، با تفضّل خدا این علمداری را به شما داده است. نمونه سوم : در دعای کمیل، خداوند می فرماید، گناه همه را می نویسیم، کراما الکاتبین داریم. فرشتگانی داریم که اعمال خوب و بد را می نویسند، اما : « وَالشّاهِدَ لِما خَفِىَ عَنْهُمْ » چیزهایی را خداوند بر همین فرشتگانِ کراما الکاتبین مخفی نگه می دارد که انها نفهمند. چرا نفهمند؟ دعای کمیل می فرماید « وَ بِرَحْمَتِكَ اَخْفَيْتَهُ وَ بِفَضْلِكَ سَتَرْتَهُ » با فضل تو، بعضی از گناهان ما از فرشتگانِ کراما الکاتبین، مخفی می ماند. چقدر خداوند مهربان است. در المیزان جلد 19 روایت قدسی داریم از پیامبر ص : پیامبر ص به خدا می فرماید، در روز قیامت حسابِ مردم و امتم را به من بسپار، تا امت من، پیش امم دیگر رسوا نشوند. چقدر پیامبر ص مهربان است. حالا ببینید خداوند نسبت به شما چقدر مهربان است. خدا می فرماید : خودم حسابِ امت تو را می رسم تا اگر لغزشی داشته باشند از تو هم مخفی باشد تا انها از تو هم شرمسار نباشند. نمونه چهارم از تفصّل خاص خدا : در اخر دعای کمیل امده « وَاجْعَلْنى مِنْ اَحْسَنِ عَبيدِكَ نَصيباً عِنْدَكَ وَ اَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْكَ وَ اَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْكَ فَاِنَّهُ لا يُنالُ ذلِكَ اِلاّ بِفَضْلِكَ » خدایا نمی خواهم بنده معمولی باشم، می خواهم بهترین بنده از نظر نصیب نزد باشم، و از نزدیک ترین از نظر منزلت به تو باشم. بیشتر از همه قرب معنوی به تو داشته باشم. این چگونه بدست می اید. کسی به این مقام نمی رسد مگر به فضل خودت. پس خلاصه خطبه اول این است که، بعد از توصیه به تقوا، ایه 64 بقره را شرح دادیم، که اولاً ، بعد از دیدن این همه معجزات، از خدای متعال که کشور ما را حفظ نمود، کفران نعمت نکنیم. و نسبت به انقلاب اسلامی، قران و اهل بیت شاکر باشیم. و دوم این که : فضل خدا باعث شد که انها عذاب نشوند. فضل خدا را همیشه طلب کنیم. هم فضل عام و هم فضل خاص، و چهار نمونه را ذکر کردم. خدایا همه ما را مشمول تفضّل و رحمت خاص خودت قرار بده. بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ : قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ برچسب ها
برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.