/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۴ شنبه ۲۱ ارديبهشت
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ جمعه ۳۱ شهريور
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی 1402/6/31 نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی 1402/6/31
خطبه اول

خطبه دوم
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ

اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اَشرفِ بَريّته مُحمّد ابنِ عَبداللّه صَلّي اللّه عليه و آله و سَلّم وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین و لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ  إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌

در هفتاد و ششمین خطبه نماز جمعه، ضمن خوشامد گویی خودم، برادران و خواهران گرامی، را به رعایت بیشتر تقوا سفارش می کنم، واجبات را انجام بدهید و محرمات را ترک کنید ( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ) محضر صحیفه سجادیه می رویم و در بیست و یکمین جلسه، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : (  اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ أَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمحَبَّةَ ) خدایا عداوت و دشمنیِ دشمنان را نسبت به من، تبدیل به محبت کن، یک موقع این دشمنان، آمریکا، اسرائیل و منافقان هستند که هیچ گاه با جمهوری اسلامی خوب نخواهند شد، علی ع در نهج البلاغه می فرمایند، اگر دنیا را به منافق بدهی ولایت و دوستی من را قبول نخواهد کرد « وَلَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلى أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِى » اما به غیر از سران کفر، شرک و نفاق، سایر مردم این امکان را دارند که این محبت در انها ایجاد شود، که یک راهش این است که عملکرد خالصانه از ما ببینند، « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا » اگر ایمان و عمل صالح از ما ببینند، خدای رحمان، مودت او را در دل و قلب دیگران قرار می دهد پس دعای مکارم،. در واقع به دلالت التزامی، ما در خواست می کنیم ایمان و عمل صالح به ما بده تا در دل دیگران این محبت و مودت جای بگیرد. این توصیه به تقوا، در خطبه اول بود


حجت الاسلام حسینی افزود : بحث محوری ما قران بود که به لطف خدا به ایه 66 سوره بقره رسیدیم. ( فَجَعَلْناها نَكالًا لِما بَيْنَ يَدَيْها وَ ما خَلْفَها وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ‌ ) ما اين عقوبت را عبرتى براى حاضران معاصر و نسل‌هاى بعدشان و پندى براى پرهيزكاران قرار داديم.


نکات آیه :

نکته اول : ضمیر« جَعَلْناها » بر می گردد به آیه 65، یادآوری می کنم « وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ » شما دانستید کسانی را که درباره حکم شنبه تعدّی کردند و ما به آنها گفتیم تبدیل به میمون شوید، طرد شده.ضمیر « فَجَعَلْناها » بر می گردد به ان مجموعه مسخ شده، امت مَمسُوخه، ما قرار دادیم، امت ممسوخه را عبرت، برای امت های معاصر و امت های نسل های اینده و یک پندی برای اهل تقوا، این که امتی از  « أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعٰالَمِينَ » تبدیل شود به امت مسخ شده و تبدیل به میمون، برای آیندگان عبرت است. علاوه بر این معنایی که بیان کردیم، بعضی از بزرگان تفسیر معنای دیگری را هم برای این ایه ذکر کرده اند، « فَجَعَلْناها نَكالًا » ما این امت ممسوخه را عقوبت قرار دادیم « لِما بَيْنَ يَدَيْها وَ ما خَلْفَها » هم برای گناهان قبل از مسخ شدنشان و اگر زنده می ماندند برای گناهان بعد از مسخ شدنشان. اما تفسیر رایج همان معنای اولی است که گفتم، مسخ و تبدیل به میمون شدن عبرت است برای ایندگان و الان

نکته دوم : خداوند فرمود : « فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ » ایا این قول خدا نیاز دارد که بفرماید، به میمون تبدیل شوید. حضرت امیر ع در خطبه 186 نهج البلاغه می فرماید  « لَا بِصَوْتٍ يَقْرَعُ وَ لَا بِنِدَاءٍ يُسْمَعُ وَ إِنَّمَا كَلَامُهُ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ »، اصلاً قول خدا به گفتار نیاز ندارد، به هر چه اراده كند، مى فرمايد «باش»، پديد مى آيد نه با صوتى كه در گوش ها بنشيند، و نه فريادى كه شنيده مى شود، بلكه سخن خداى سبحان همان كارى است كه ايجاد مى كند. به تعبیر ایت الله جوادی در تسنیم جلد پنج می فرمایند : خدا اراده کند فعلی را انجام دهد، اراده همان، تحقق مراد هم همان، انجام می شود. این سنت خداست، که در اراده امر تکوینی خدا هیچ چیز نمی تواند تخلف ایجاد کند. به تعبیر خداوند در ایه 47 سوره نسا « وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا » امر خدا انجام می شود. که یک مصداق ان سرد شدن آتش برای حضرت ابراهیم است. خداوند در ایه 69 انبیا می فرماید : « قُلْنا يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى‌ إِبْراهِيمَ » اراده الهی همان و سرد شدن اتش همان، البته در اوامر تشریعی خداوند که می فرماید،. نماز بخوانید، روزه بگیرید، حجاب داشته باشید، این اوامر، چون فاعلِ مختار چون اختیار دارد که  انجام دهد و یا انجام ندهد تخلف انرا می بینیم. چون مخاطب، انسا مختار بر اطاعت و عصیان است. پس امر خداوند اگر تکوینی باشد هیچ کس نمی تواند تخلف کند اما اوامر تشریعی خداوند مانند امر به نماز، روزه و خمس تخلف دارد چون مخاطب، یک انسانِ دارای اختیار است.

نکته سوم : ناصبی ها ( کسانی که اهل بیت را سبّ و ناسزا می کنند )  یک ایراد و شبهه را به این آیه در مقایسه و نسبت به حادثه کربلا مطرح می کنند. می گویند : مگر قتل امام حسین ع از تعدّی روز شنبه بزرگتر نیست. اگر جواب مثبت است، چرا خداوند متجاوزان روز شنبه را تبدیل به میمون نمود اما شمر، عمرسعد و یزید را تبدیل به میمون نکرد. و نتیجه می گیرند پس معلوم است که قتل امام حسین ع ( نعوذ بالله ) توسط شمر و عمر سعدخوب بوده است. امام سجاد ع در جواب به سوال کننده می فرمایند : به ناصبی ها این گونه جواب بده : تمام گناهانی که در این عالم انجام می شود با اغواء شیطان است.بعنوان مثال، تمام کفرِ مردم در زمان حضرت نوح که 950 سال نبوت نمودند و حدود هشتاد نفر ایمان آوردند، در اثر اغواء شیطان بود ، پس چطور انهایی که خودشان حرف شیطان را قبول کردند، غرق شدند اما ابلیس که انها را فریب داد از بین نرفت. کار شیطان مهمتر بود یا انهایی که گمراه شدند. گمراه کننده مهمتر بود یا گمراه شونده. این جواب نغزی است « قُلْ لِهَؤُلَاءِ النُّصَّابِ فَإِنْ کَانَ إِبْلِیسُ مَعَاصِیهِ أَعْظَمَ مِنْ مَعَاصِی مَنْ کَفَرَ بِإِغْوَائِهِ فَأَهْلَکَ اللَّهُ مَنْ شَاءَ مِنْهُمْ کَقَوْمِ نُوح یُغرَقون وَ لَمْ یُهْلِکْ إِبْلِیسَ » حضرت سجّاد فرمود: «در جواب آنان بگو: اگر نافرمانی شیطان از آن اشخاصی که به وسیله اغوای شیطان کافر شدند بزرگ‌تر باشد، پس چرا خدا گروهی از آنان را از قبیل قوم نوح را هلاک نمود، ولی شیطان را هلاک نکرده، در صورتی که شیطان برای هلاکت سزاوارتر بود، پس چرا خدا آن گروه را با این که کفر و نافرمانی ایشان به قدر شیطان نبود نابود کرد و ابلیس را با اینکه برای کشف اعمال زشت فعالیّت می‌کند باقی نهاد؟  «  أَ لَا کَانَ رَبُّنَا عَزَّ‌وَ‌جَلَّ حَکِیماً بِتَدْبِیرِهِ وَ حُکْمِهِ فِیمَنْ أَهْلَکَ وَ فِیمَنِ اسْتَبْقَی » حکمتی وجود دارد، خداوند حکیم است. در مورد انهایی که هلاک شدند و انهایی که باقی ماندند. لذا اگر قاتلین امام حسین ع باقی ماندند مانند ماجرای باقی ماندن ابلیس دارای حکمت است نمی توان نتیجه گرفت که این کوچکتر از ان است این جواب نغزی است. ایت الله جوادی هم یک جواب حلقی در تسنیم اورده اند و می فرمایند : اصلاً مقایسه بنی اسرائیل که این عذاب ها و عقوبت های دیگر را دچار شدند درست نیست، زیرا، نعمت های بی بدیلی را خداوند به بنی اسرائیل داد. این گونه معجزات به هیچ امتی داده نشد، ازادی از دست عذاب فرعون، شکافتن و عبور انها از دریا، غرق شدن لشکر فرعون در دریا، اطعام مَنَّ وَ السَّلْوى‏، برخورداری از اب گوارا از طریق شکافتن اعجاب امیز سنگ و جاری شدن دوازده چشمه از سنگ معجزه بلند کردن کوه بالای سر آنها، احیاء مقتول بنی اسرائیل، احیاء گوساله پرستان، همه این ها باعث شد که تبدیل بشوند به « أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعٰالَمِينَ ». اگر خداوند به یک امتی اینقدر معجزه می داد باید شاکر می شدند، تسلیم می شدند، و خاضع می شدند اما عجیب ناسپاسی کردند. لذا بی اعتنایی انها  به وحی و هدایت الهی به تعبیر ایه 166 اعراف « فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ مَا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ » فقط یوم السبت نبوده بلکه مجموعه اعمالی بوده که یوم السبت اخرین حلقه گناهان انها بوده است. فقط یک گناه باعث مسخ انها نشد. طغیان کردند از تمام نواحی، لذا گفتیم تبدیل به میمون شوند


نکته چهارم : خواهران و برادران، خداوند به امت پیامبر اعظم ص هم مواهب زیادی داده است. اگر می خواهیم مانند امت ممسوخه مورد عذاب قرار نگیریم باید شاکر نعمت های الهی باشیم. در راس این نعمت ها، نعمت قران کریم و ولایت محمد و ال محمد است


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ
برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.