/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۴ شنبه ۲۱ ارديبهشت
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ جمعه ۵ آبان
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی پنجم آبان 1402 نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی پنجم آبان 1402
خطبه اول

خطبه دوم
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ 

اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اَشرفِ بَريّته مُحمّد ابنِ عَبداللّه صَلّي اللّه عليه و آله و سَلّم وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین و لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ  إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌

( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ) در هشتادمین  خطبه نماز جمعه در کاشان مکرّم، خودم و همه برادران و خواهران ، را به رعایت بیشتر تقوا الهی سفارش می کنم ،  همه واجبات الهی را انجام بدهیم و محرمات الهی، حتی یکی را انجام ندهیم

محضر صحیفه سجادیه می رویم و در بیست و ششمین¶ جلسه، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : (  وَ أَبْدِلْنِي وَ مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِينَ  ) خدایا، معاشرت بعضی ها با ما توهین آمیز، وهن آور و تحقیر کننده است. این گونه معاشرت ها را به معاشرت کریمانه تبدیل کن. در زندگی امام سجاد ع، فرماندار مدینه هشام بن اسماعیل ستمکار بود. هشام بن اسماعیل، بسیار امام سجاد ع را اذیت می کرد، حکومت که تغیر نمود ولید بن عبدلملک حاکم شد، به جهت خصومتی که نسبت به حاکم قبلی داشت، هشام بن اسماعیل را تحقیر نمود و دستور داد جلو منزل ولید او را نگه دارند. مردم که عبور می کردند به او توهین می کردند. روزی امام سجاد ع با خواص خودشان از جلو منزل مروان که محل نگهداری اشام بن اسماعیل بود، عبور نمود، امام به اصحابش فرمود، هیچ کدام از اصحاب من به هشام بن اسماعیل توهین نکنند. برخورد هشام با امام تحقیر آمیز بوده، امام را اذیت می کرده ولی الان عزل شده و جا دارد امام او را تنبیه کند اما فرمود کسی متعرض او نشود. این ها الگوهای ما هستند. این توصیه به تقوا در خطبه اول بود. 

حجت الاسلام حسینی افزود : بحث محوری و مستمر ما قران بود که  ایه 71 سوره بقره رسیدیم ( قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَا شِيَةَ فِيهَا ۚ قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ ۚ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ ) این ایه ادامه ماجرای گاو بنی اسرائیل است. حضرت موسی فرمود ، خداوند می فرماید : « گاوی که باید کشته شود تا با زدن دُم او به مقتول، او زنده شود و قاتل را معرفی کند » گاوی است که ذَلُولٌول نیست که بخواهد زمین را بشکافد و زمین را آب بدهد ، بی عیب است. گفتند، الان، دیگر حق را آوردی و گاو را ذبح کردند و نزدیک بود انجام ندهند. بسیار عبرت آموز است 

نکات آیه : از نظر لغت دو سه کلمه از آیه را توضیح می دهم

نکته اول : کلمه ذَلُول است ، ذَلُول در لغت به حیوان پُرکار می گویند، که بتواند زمین را شیار کند و شخم بزند و یا مزرعه را آبیاری کند. در آیه می فرماید : این گاو اینطور نیست که پُرکار باشد و بتواند زمین را شخم بزند و آبیاری کند . این سوال در ذهن هست که ایا در معنای ذَلُول، ذلت هم امده است یا خیر؟ این را فقط برای کسانی که بخواهند دقت بیشتری در قران داشته باشد عرض می کنم. بزرگان می گویند، ذَلُول یعنی رام، مُنقاد و جمع ذَلُول، ذُلل است که در قران در آیه 69 سوره نحل آمده است. خدا به زنبور عسل وحی کرد. روی گل ها بنشین، راه آسان، رام و آماده را طی کن « ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا  » منظورم کلمه ذُلُلًا است که در ایه امده است. جمع ذَلُول، ذُلُل است که در ایه 69 نحل است به معنای رام است و به معنای ذلیل نیست. پس ذَلُول به معنی ذلت نیست و لَا ذَلُولٌ در ایه 71 بقره، یعنی در این حد رام نباشد 

نکته دوم : معنای کلمه مُسَلَّمَة  است : می گویند مُسَلَّمَة،  مبالغه در سالم بودن است. انسان یا حیوانی که سالم باشد، دیر مریض شود، یا قدرت دفاعی بدنش در مقابل بیماری ها زیاد باشد یا مزاجش بسیار سالم باشد به این  مُسَلَّمَة گویند. مبالغه در سالم بودن، حیوانی قوی تر از سالم معمولی را مُسَلَّمَة گویند. جایی برای عیب ندارد. بعضی از مفسرین می گویند، حتی نه تنها عیوب تکوینی مانند این که پایش، شَل نباشد، چشمش کور نباشد یا شاخش شکسته نباشد، حتی عیب تشریعی مانند غصبی بودن هم نباشد. از هر عیبی، چه تکوینی و چه تشریعی پاک باشد

نکته سوم : معنای لَا شِيَة فِيهَا می باشد : حروف اصلی شِيَةَ، « و، ش، ی » است. به معنی خالکوبی است . واشی، یعنی خال کوبنده، شِيَة یعنی علامت سفید در یک سیاهی یا بر عکس، قران می فرماید : لَا شِيَةَ فِيهَا، ان گاو، شِيَة، نداشته باشد، یعنی اگر رنگ گاو سفید است، خال سیاه در ان نباشد یا اگر رنگش سیاه است، خال سفید در ان نباشد. البته در ایات قبل امده  « صَفراء » زرد رنگی است که غیر از زرد علامت دیگری ندارد. سلامت از هر نفس حتی در رنگ گاو که لکه هم ندارد. 

نکته چهارم : خدا می فرماید، « لَا ذَلُولٌ »  این گاو ذَلُول نباشد. گاو یا سالم است که در مزرعه در حال چرا می باشد، سالم و با نشاط است یا عامله است و کار می کند، برای شیار کردن و شخم زدن و یا آبیاری استفاده می شود. خدا می فرماید گاوی که شما قرار است بکُشید و خاصیت احیاء دارد، « لَا ذَلُولٌ ». عامله هم نیست که کار کند تَسْقِي الْحَرْثَ، بلکه سالمه است، در مزرعه در حال چرا می باشد، با نشاط است و سلامت دارد. گاوی که مامور ذبح ان هستید در زمین شخم نمی زند، در مزرعه ابیاری نمی کند. برای این کارها رام و مُنقاد نیست بلکه با نشاط و سالم است 

تا این جا که حضرت موسی صفات را بیان نمود گفتند حق را الان گفتی « الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ ». علامه طباطبایی در المیزان، می فرماید : « الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ » توهین به حضرت موسی می باشد. مثل کسی که از روی ناچاری بخواهد اعتراف کند. یعنی تا حالا حضرت موسی نعوذ بالله حق را نمی گفته و باطل می گفته ، ولی الان که چند صفت را گفته « الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ » حق را می گوید. قرینه ای که علامه می فرماید « الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ » حرف بدی هست، ادامه ایه شریفه است « فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ » ذبح کردند و نزدیک بود انجام ندهند.  «وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ » نشان دهنده توهین بودن « الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ » به حضرت موسی می باشد. امام عسکری می فرماید : با این که پنج صفت گاو مشخص شد، اراده کردند گاو را ذبح نکنند. چرا؟ بخاطر این که دیدند گاو گران است. نزد صاحب گاو که پسری بود امدند و قیمت گاو را سوال کردند، او گفت دو سکه طلا، اما اختیار ان با مادرم است. انها گفتند یک سکه، نزد مادر رفتند و او گفت، چهار سکه، انها گفتند نصف ، باز مادر گفت، هشت سکه و انها گفتند چهار سکه، انقدر ادامه دادند تا نهایتا، قبول کردند پوست گاو را پر از سکه طلا نمایند . 

درس عبرت این ایه برای امروز ما چیست؟ اگر ولیّ امر، مقام معظم رهبری، دستوری دادند ما که لایق دیدار امام زمان نیستیم که دستور را مستقیما از امام بگیریم. حضرت دستورشان را در نامه به شیخ مفید فرمودند : « فاتقوالله »  دستور امام این است که تقوای الهی را پیشه کنید. مقام معظم رهبری دستور دادند کسانی که در سن بارداری هستند فرزند بیاورند. جهاد فرزند اوری، دستور جهاد تبیین دادند تا شبهات ذهنی جوانان حل شود. وقتی دستور امام زمان ع و نایب امام زمان صادر شد، ما توجیه نکنیم. من شامل این پیام اقا هستم یا نه، این شرایط را دارم یا ندارم، دستور که صادر شد، اطاعت کنیم تا توبیخ هایی که خدا از بنی اسرائیل مبتلا نشویم  


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ : إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَ صَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٣ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.