/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤
۱۴۰۴ پنج شنبه ۱۵ فروردين
صفحه اصلی
اخبار
پیامها و نامهها
زندگینامه
خطبه نماز جمعه
دروس
پیام سفیر
در محضر معصوم(ع)
شرح صحیفه سجادیه
سلسله درسهای نهجالبلاغه
مبانی فکری شهید مطهری(ره)
حضور در مدارس-سال سوم
حضور در مدارس-سال دوم
حضور در مدارس-سال اول
سخن نوشته
پاسخ به سوالات
عکس
فیلم
ارتباط با دفتر
تاریخ ارسال:
۱۴۰۳ جمعه ۵ بهمن
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلین سید سعید حسینی مورخ پنجم بهمن ۱۴۰۳
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلین سید سعید حسینی مورخ پنجم بهمن ۱۴۰۳
خطبه اول
Your browser does not support this audio
خطبه دوم
Your browser does not support this audio
سلام عليكم جميعا و رحمت الله
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثنا لله رب العالمين الصلوات و السلام علي خير خلقه واشرف بريّته ابي القاسم المصطفي محمد صلي الله عليه و آله و سلم و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين سيما بقية الله في الارضين و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين الييوم الدين
در صد و سي و هشتمين خطبه در كاشان مكرم، خود و شما را به رعايت بيشتر تقواي الهي سفارش ميكنم
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
مصداقاً ميرويم محضر دعاي مكارم دعاي 20 عبارت 82
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَتِّعْنِي بِالاقْتِصَادِ، خدايا من را بهرهمند بفرما به نعمت ميانه روي، مَتِّعْنِي بِالاقْتِصَادِ
مرحوم سيد علي خان كبير در رياض السالكين ميفرمايد: اقتصاد از مادهي قصد است، قصد به معناي عدالت است، و هو التوسّط في الأمور بين الإفراط و التفريط. يعني من افراط و تفريط نكنم
خدايا به من كمك كن، كه من نه اهل افراط و زياده روي باشم، نه اهل تفريط و كم گذاشتن، حتي ميفرمايند اين عبارت امام سجاد عليهالسلام درانفاق هم جاري است، يعني آدم انفاق كه ميخواهد بكند نبايد به تعبير قرآن دستش كاملاً بسته باشد كه هيچ چيزي از اين دست خارج نشود، نه كاملا هم باز نباشد كه هيچ چيزي براي خانوادهاش نماند، تعبير قرآن كريم اين است
الفرقان/ 67 وَ الَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا اسراف نميكنند در انفاق
وَ لَمْ يَقْتُرُوا از آن طرف دستشان هم كاملا بسته نيست
وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواما
لذا اين يك توصي عام است بزرگان ما هست در تقوا كه خواهران و برادران درگفتارمان، در عملكردمان، در تعريف كردن از ديگران، هميشه مواظب باشيم بر اساس عدالت،
مثلاً ببينيد رهبر معظم انقلاب درحكم تنفيذ جناب آقاي دكتر پزشكيان 3-4 چهار تا صفت براي ايشان به كا ربرده اند. فرمودند فرزانه، صادق، مردمي، دانشمند، بعدا بعضيها از ا يشان سؤال كردند از رهبر معظم، آقا اين صفات چي بود شما فرموديد؟ آقاي فرمود من اينها را در ايشان يافتم،
درموردشهيد عزيزمان آيت الله رئيسي، فرمودند عالم فرزانه، خستگي ناپذير، كار آزموده، و مردمي،
ما هم ياد بگيريم، اين تقواي درگفتار و رفتار را
اللَّهُمَّ .... وَ مَتِّعْنِي بِالاقْتِصَادِ، اين توصيه به تقواي خطبهي اول
اما متن خطبه، رسيديم به آيه 120 سورهي مباركهي بقره
وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ هرگز راضي نميشوند از شماي رسول الله يهوديها و نه مسيحيها مگر اينكه از ملت و آئين آنها پيروي كني، يعني مسيحي بشوي و يا يهودي بشوي
قُلْ به آنها جواب بده
إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى هدايت واقعي آني است كه تو داري، قرآن وقتي كه خدا به تو داده است
وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ اگر از تمايلات آنها اطاعت كني
بَعْدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ بعد از اينكه خدا قرآن را به تو داده است، علم را به تو داده است
ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ (120) نه ولي داري، نه نصير داري
4 تا نكته سريع عرض ميكنم از اين آيهي بسيار مهم
اولين نكته اين است كه درطول تاريخ برادران و خواهران گرامي انبياء هميشه تهديد شدند توسط مستكبران،
مثلا 13 ابراهيم
وَ قالَ الَّذينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ بينيد، كفاربه پيامبران خودشان گفتند
لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ أَرْضِنا ما شما را از سرزمينمان اخراج ميكنيم، شما داريد مردم را به توحيد دعوت ميكنيد؟ يك راه فقط وجود داردكه بمانيد در شهرما،
أَوْ لَتَعُودُنَّ في مِلَّتِنا مگر اينكه به ملّت ما و آئين ما كه بت پرستي هست برگرديد
اين 13 ابراهيم،
مشابه آن در 20 كهف آمده است
إِنَّهُمْ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ اين بت پرستان اگر بر شما دست پيدا كنند
يَرْجُمُوكُمْ شما را رجم ميكنند سنگسار ميكنند
يك راه وجود دارد براي اينكه سنگسار نشويد
أَوْ يُعيدُوكُمْ في مِلَّتِهِمْ يا شما را به آئين خودشان بت پرستي برگردانند
در مورد شخص پيامبر عظيم الشأن هم در 76 اسراء ميخوانيم
وَ إِنْ كادُوا لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الْأَرْضِ لِيُخْرِجُوكَ تصميم گرفتند كه شما را از سرزمين خود مكه اخراج كنند،
خلاصهي نكتهي اول اين است برادران و خواهران، مشركان، ببينيد الان بحث من مشركان است، با تهديد به پيامبران الهي، از جمله پيامبر اكرم، به رجم يا به اخراج دنبال اين بودند كه آيين باطل خودشان را به پيامبر قالب كنند بقبولانند، اما اين آيه ميفرمايد علاوه بر مشركين، يهود و نصارا هم همان تشابه قلبي را به آنها دارند، اهل كتاب، با مشركان يك تشابه فكري و قلبي دارند، اسلام را نفي ميكنند، به صلح تن نميدهند، مگر اينكه پيامبر اكرم دين آنها را بپذيرد اين نكتهي اول
اين درس براي ما هست برادران و خواهران، يهود، نصارا، مشركان راضي نميشوند مگر آنكه ما به آئين و ملت آنها برگرديم
نكتهي دوم
دشمنان به كم قانع نيستند، حتي به سوره كافرون ما هم قانع نيستند كه بگوييم
لَكُمْ دينُكُمْ وَ لِيَ دينِ (6) نه، نه، ميگويند شما بايد به آئين ما در بياييد.
به لَكُمْ دينُكُمْ وَ لِيَ دينِ (6) قانع نيستند
به تعبير مجمع البيان ميفرمايد كه لا يصح إرضاء اليهود و النصارى درست نيست آدم به فكر راضي كردن يهوديها و مسيحيها باشد، آمريكا را بخواهد راضي كند، اسرائيل را بخواهد راضي كند اين لا يصح چرا؟ چون خداي متعال معلق كرده است
علق رضاءَهم بأن يصيرَ يهوديا أو نصرانيا خدا معلق كرده است مشروط كرده است رضايت آنها را به اينكه پيامبر بشود مسيحي يا يهودي، و چون محال است پيامبر مسيحي يا يهودي بشود پس راضي شدن آنها هم محال است،
اين هم نكتهي دوم، برادران و خواهران، دشمن به كم قانع نيست
نكتهي سوم
چرا نرمش در مقابل كفار ممنوع است؟
قرآن ميفرمايد:
إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى ايني كه تو داري هدايت است،
به تعبير مرحوم علامه در الميزان جلد 1، صفحه 265 ميفرمايد كه
هؤلاء اين يهوديها و مسيحيها ليسوا براضين عنك، از تو راضي نخواهند شد
حتى تتبع ملتهم حتي آئين آنها را تبعيت كني
كدام آئين؟ اينجاش دقيق است
التي ابتدعوها بدعت گذاشتند آئين را
بأهوائهم با تمايلات نفساني خودشان كتاب را نوشتند
و نظموها و منظم كردند كتاب را
بآرائهم، بهآنها جواب بده
قل ردّ آنها را محكم جوابشان را بده
قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى هدايت الهي هدايت است
أي إن الاتباع إنما هو لغرض براي چي من ميخواهم تبعيت كنم؟ براي هدايت، خوب هدايت نيست جز آن چيزي كه خدا فرموده باشد.
ايني كه شما داريد هي أهواؤكم، هواهاي نفساني شماست، كه ألبستموها لباس الدين، يك پوشش و لباسي از دين رويش پوشانديد داريد به مردم ميگوييد دين مسيحيت، دين يهوديت، اينها تمايلات نفساني شماست، دين نيست، اين هم جواب محكم پيامبر اكرم به آنها
و نكته چهارم
پيامبر اكرم تبعيت نميكند از آئين آنها، اما اين تذكر به من و شما هست
خدا ميفرمايد: برادران و خواهران، كساني كه در مصلاي بقية الله نشستيد اي همهي كساني كه شنونده هستيد اگر شما از آئين مسيح، از آئين يهود، يعني همين تحريف شدهها، تبعيت كنيد از دينتان خارج شويد نه ولي داريد نه نصير،
فرق ولي و نصيرچيه؟
در تسنيم جلد4 صفحه 370 ميفرمايد آن بچهي نوزادي كه كارهايش را هيچي نميتواند خودش انجام دهد تمام كارها ميافتد روي دوش مادرش و پدرش ولي دارد به اين ميگويند ولي، وقتي آدم هيچي كارش را خودش نتواند انجام بدهد بحث ولي پيش ميآيد،
نصير كجاست؟ جوان ما، نوجو.ان ما، دختر ما، پسرما بعضي از كارهايش را ميتواند اجام بدهد اين نصيرنيازدارد، خدا تهديد ميكند اي مسلمانان اگر از اهواء و تمايلات اينها تبعيت كنيد اگر از رهبري معظم انقلاب و امام و ارزشها جدا بشويد بخواهيد اعتماد كنيد به دشمن نه ولي داريد و نه نصير
خدايا ما را يك آن از تعاليم قرآن مخصوصا اين آيهي 120بقره جدا نفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2) إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا و نبينا وحبيب قلوبنا و طبيب نفوسنا ابي القاسم المصطفي محمد اللهم صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه فاطمه الزهرا سيدة نساء العالمين اللهم صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زينالعابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ اللهم صل علي ابن موسي الرضا و المرتضي اللهم صلي علي محمد ابن علي الجواد اللهم صلي علي ابن محمد الهادي اللهم صلي الحسن ابن علي الزكي العسكري اللهم صل علي حجة ابن الحسن المهدي القائم المنتظر،
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادي روح حضرت امام و همهي شهدا، مخصوصا24ً هزار شهيد استان اصفهان، 1880 شهيد شهرستان كاشان گلگون كفن شهرستان كاشان، كه ديشب كنگرهي اين عزيزان در همين مكان برگزار شد و سلامتي و نصرت رهبر عزيزمان و توفيق بيشتر خودتان و همه شنوندگان عزيزمان صلواتي هديه بفرماييد.
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
برادران و خواهرانم شما و خود را به رعايت بيشتر تقواي الهي سفارش ميكنم،
مصداقاً رسيديم به حكمت 82 نهج البلاغه
حضرت امير عليه السلام ميفرمايند
5 پنج مطلب ميخواهم به شما نصيحت كنم
أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ كه اگر سوار بشويد بر شتر راهوار ساعتها، فرسخها راه برويد تا اين 5 مطلب گيرتان بيايد ميارزد،
لَوْ ضَرَبْتُمْ ضرب يك معنايش زدن است، يك معنايش مسافرت است
لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ شتران پر شتاب را برانيد
لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا شايسته است كه اين كار را انجام بدهيد
5 تا سفارش است يكيش اين است
لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ به هيچ وجه، به هيچ وجه، به هيچ وجه، شما به كسي اميد نداشته باشيد مگر الله تعالي،
اين اولين سفارش اين 5 سفارش است.
در ذيل اين عبارت، آيت الله مكارم يك خاطره اي را ميآورند از جناب يوسف نبي، ميفرمايد آن لحظه اي كه برادران داشتند حضرت يوسف را درچاه ميانداختند يك لحظه حضرت يوسف خنده اش گرفت برادران تعجب كردند گفتند ما داريم مياندازيم تو را در چاه تو چرا ميخندي گفت آخه من يك روزي اين بازوان قوي شما را داشتم ميديدم گفتم ديگه با اين 11 تا برادر قوي تنومند كي ميتواند به من آسيب برساند؟ اميدم به شما 11 نفر بود، خداي متعال به من فهماند كه اميد فقط بايد به الله تعالي باشد.
مرحوم آقاي خوئي در شرحشان منهاج ميفرمايد كه اين سفارش اميرالمؤمنين ميفرمايد آقا توجهتان
فبدأ بلزوم التوجّه إلى اللَّه في نيل كلّ خير هر خيري ميخواهد به شما برسد بايد توجهتان به خدا باشد
چرا؟ به خاطر اين رزق ميخواهيد منصب ميخواهيد، شغل ميخواهيد
ببينيد، خيلي وقتها پيش آمده به هر حال در تغيير و تحولات ميآيند يك به هر حال شرح حالي و امثال ذالك بيان ميكنند، اميرالمومنين ميفرمايد در همهي اين مطالب فقط و قفط توجهتان به خدا باشد به خاطر اينكه، مسبب الاسباب اوست
و إن كان لحصول كلّ مقصد أسباب بله رسيدن به يك مقصد سبب دارد اما مسبب الاسباب اوست
مجهّز الوسائل في كلّ باب اوست، اوست كه آماده ميكند وسايل را،
اين توصيه به تقواي خطبه دوم
اما مناسبتها اولين مناسبت را شهادت موسي ابن جعفر عليهمالسلام عرض ميكنم خوب برادران و خواهرانم اطلاعات مختصري همه ما داريم از موسي ابن جعفر كه ولادتشان 128 هجري بوده، شهادتشان 183، اين عدد را كه منها كنيم، عمرشريف به دست ميآيد 55سال، و چون شهادت امام صادق عليهالسلام سال 148 بوده به دست ميآيد كه امام در 20 سالگي به امامت رسيدند و اين 20 سال را از 55 كه كم كنيم به دست ميآيد مدت امامت 35 سال امام بودند حضرت موسي ابن جعفر،
امامت حضرت موسي ابن جعفر مقارن بوده با 4 طاغوت از بني عباس، بني عباس از سال 132 حاكم شدند تا 659 بيش از 5 قرن، اولين حاكم، منصور دوانيقي بوده، منصور دوانيقي ملعون 20 سال حاكم بوده، 20 سال، 10 سالش زمان امام صادق عليه السلام بوده، 10 سالش زمان موسي ابن جعفر، بعد از منصور دوانيقي مهدي عباسي ميآيد 10 سال، بسيار سياست عوام فريب داشته، يك آزاديهاي عفو عمومي ظاهري ايجاد كرد اما عجيب كينه داشت به علويان، بعد از او هادي عباسي ميآيد يكسال و سه ماه 15 ماه كه اين همين در همين 1 سال و سه ماه ماجراي فخر را شهيد فخر را به وجود آورد، كه شنيع ترين و عرض شود شود شديدترين حادثه بعد از ماجراي كربلاي امام حسين عليه السلام است درزمان همين هادي عباسي ملعون ايجاد شده
و چهارمي هارون الرشيد ملعون بود كه 15 سال از عمر شريف امام در زمان اين هارون الرشد است، خوب شنيديد منصوركه قاتل امام صادق عليه السلام است، به فرماندار مدينه محمد بن سليمان نامه نوشت گفت ببين امام صادق به كي وصيت كرده؟ اگر به عهدي وصيت كرده گردنش را براي من بزن سرش را بياور،
إِنْ كَانَ أَوْصَى إِلَى رَجُلٍ وَاحِدٍ اين حديث دركافي شريف آمده دركافي،
إِنْ كَانَ أَوْصَى إِلَى رَجُلٍ وَاحِدٍ بِعَيْنِهِ فَقَدِّمْهُ وَ اضْرِبْ عُنُقَهُ هركي وصي او هست بزن، فرماندار مدينه نامه نوشت به منصور دوانيقي كه وصيت امام صادق به 4-5 نفر است
1-خودت تو منصوردوانيقي 2- من محمد ابن سليمان 3- پسر بزرگش عبدالله ابن جعفر افتح 4- پسركوچكش موسي ابن جعفر 5- خانمش حميده
گردن كدام را بزنم؟
بعد منصور دوانيقي گفت لَيْسَ إِلَى قَتْلِ هَؤُلَاءِ سَبِيل اينها را نميشود كشت، اين همان مكرو و مكرالله تدبير الهي امام صادق عليه السلام
خوب هارون اصلا معروف است كه از شمشير او خون ميچكد،
وَ سَيْفُ هَارُونَ يُقَطِّرُ الدَّم در اين شرايط امام كاظم عليه السلام بايد امامت خودش را انجام بدهد، هم 4 تا وظيفهي مهم اينها است
1-تبيين اسلام، اسلام
2- تبيين امامت حقّهي شيعه
3- تربيت يك تشكل و جمع وفادار،
در اين بحث علي ابن يقتين به امر امام عليهالسلام واردحكومت ميشود، ميشود وزير هارون،
عبدالله ابن سنان، ميشود خزانه دار مملكت،
اينها مهم هستند، امام درجاهاي مختلف حكومت نيرو دارد و همينطور تا آنجايي كه ميتواند وظيفه چهارم ضربه به هيئت حاكمهي مستبد،
يك حديث از موسي ابن جعفر بخوانم محضرتان بسياركاربردي، ميفرمايد در نزهة الناظر آمده
مَنْ تَكَلَّفَ مَا لَيْسَ مِنْ عَمَلِهِ اگر كسي باري را بپذيرد كه از عهده اش بر نميآيد،
اولا ضَاعَ عَمَلُهُ، اين ضايع كرده آن كار را،
ثانيا وَ خَابَ أَمَلُهُ. اميد را نا اميد ميكند
يك مردمي اميد بستهاند كه تو كه اين كار را بپذيري خوب از عهدهات بر ميآيد، اما وقتي كه توانش را نداري بپذيري، اولا كار را ضايع ميكني، ثانيا اميد را به نا اميدي تبديل ميكني و اين يك درس است براي همه مسئولان ما استاندارما، فرماندار ما، مديران كل ما، وقتي ميخواهيد مسئول بزاريد در شهر، و شهرستان كسي را بگذاريد كه متخصص متعهد باشد كار از عهدهي او بر بيايد و الّا به تعبير موسي ابن جعفر اميد تبديل به نا اميدي ميشود، يك صلواتي ختم كنيد.
مناسبت دوم:
بعثت پيامبر عظيم الشأن است من فقط به يك حديث اكتفا ميكنم و آن حديث، حديث عجيبي است در غيبت نُعماني آمده صفحه 297 فرمود امام قيام كننده ما وقتي كه تشريف بياورند
إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ كار پيامبر اكرم سخت بود
پيامبر عظيم الشأن وقتي كه مبعوث شدند
با كساني روبرو بودند سنگ و چوب را كه به دست خودشان تراشيده بودند اينها را ميپرستيدحضرت فرمود
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَتَى النَّاسَ آمد سراغ مردم
وَ هُمْ يَعْبُدُونَ الْحِجَارَةَ سنگ را ميپرستيدند
وَ الصُّخُورَ صخرهها را
وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَةَ چوبهاي تراشيده شده توسط خودشان
كار سختي بود در آن شرايط مردم را بخواهي از بت پرستي جدا كني به خداي احد واحد برساني، يك بار در همين خطبه در حكمت 43 محضرتان عرض كردم شخصي را اميرالمؤمنين نقل ميكند به نام خبّاب وقتي پيامبراكرم او را ترويج كردند به توحيد، آهن را داغ كردند سرخ شد، زدند به كمرش گفتند بگو از لا اله الا الله بيزاري و دوباره به بتهاي ما ايمان داري، با اين وضعيت پيامبرعظيم الشدن اسلام را ترويج كرد و در مدينه حكومت تشكيل داد، اين سختي كار پيامبر اكرم را داشته باشيد
درده سال مدينه پيامبر عظيم الشأن 83 جنگ بر او تحميل شد، 10 سال، 83 جنگ، اما امام صادق عليهالسلام ميفرمايد علي رغم سختيهاي كار پيامبر عظيم الشأن اما كار امام زمان سختتر است،
فرمود پيامبراكرم با كساني روبرو بود كه بت سنگ و چوب را ميپرستيدند، با اينها بايد استدلال ميكرد مردم را از بتپرستي قديم بايد نجات ميداد، اما كار امام زمان چيه؟ فرمود امام قيام كننده ما
إِذَا قَامَ أَتَى النَّاسَ وقتي بيايد سراغ مردم
وَ كُلُّهُمْ همهي آنها
يَتَأَوَّلُ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ يَحْتَجُّ عَلَيْهِ با قرآن عليه امام زمان استدلال ميكنند ميگويند اين قرائت تو است به تعبير آيت الله مصباح يزدي، اين قرائت توست از اسلام و قرآن ما براي خودمان قرائت ديگري داريم
اينجاست كه كار مبلغين ما سخت ميشود،
كار آموزش و پرورش واساتيد عزيز ما سخت ميشود، بايد اسلام ناب را، اسلام ناب را آني كه واقعا از قرآن و روايات به دست آمده است بدون انحراف به چپ و راست بدون التقاط به اين ذهنهاي جوانان مان دختر و پسرمان برسانيم يك مصداقش ميشود آثار شهيد مطهري، حقيقتا انسان ساز است،
درشب شهادت موسي ابن جعفر ما آيت الله خاتمي را دعوت كرديم درمسجد شامخي كه انشاءالله همه شما لطف كنيد تشريف بياوريد در آنجا عزاي موسي ابن جعفر و در دوشنبه شب مبعث چون سالگرد اول آيتالله نماز هست و چهارده سال گردن همه ما حق دارند ما براي ايشان سالگرد گرفتيم به عنوان شاگرد برجستهي مكتب نبوي، در مسجد باب الحوائج الي الله، انشاءالله آنجا هم تشريف بياوريد و تجليل بشود يعني بعثت با شكوه بيشتري بزرگزار شود با حضور شما عزيزان يك صلواتي ختم كنيد.
26 ماه رجب وفات حضرت ابوطالب است، حضرت ابوطالب را چرا انقدر باهاش مخالفند؟
چون پدر علي ابن ابي طالب است، در يرابيع المودة جلد 3 صفحه 79 نقل ميكند در روز عاشورا خواهران و برادران امام حسين عليه السلام فرمود
يا ويلكم أتقتلوني على سنة بدلتها آيا سنتي از پيامبر اكرم را تبديل كردم؟
أم على شريعة غيرتها من آئيني را عوض كردم از پيامبر؟
أم على جرم فعلته من آيا جرمي مرتكب شدم؟
أم على حق تركته آيا حقّي را من ترك كردم؟
جواب آنها يك جمله بود خواهران و برادران گفتند تو را ميكشيم
فقالوا له إنا نقتلك بغضا لأبيك چون تو پسر علي ابن ابيطالبي
همين بغضي كه نسبت به فرزندان علي داشتند، نسبت به پدر علي ابن ابي طالب هم دارند.
ايمان حضرت ابوطالب انقدر زياد است كه امام سجاد عليهالسلام ميفرمايد با چيزي قابل مقايسه نيست، با خورشيد و ماه قابل مقايسه نيست، امام سجاد عليهالسلام فرمود اينهايي كه ميگويند ابوطالب مومن نيست همسر او كي بوده؟ مگه فاطمه بن استد مؤمن نبوده، مگر ممكن است كه زن مومن وشيعه باشد همسر او كافرباشد امكان ندارد، اما بغضا لابيه نثار روح حضرت ابوطالب هم صلواتي هديه بفرمايد
كنگرهي شهداي 1880 نفر شهيد ما ديشب با شكوه برگزار شد، من درپيامي كه دادم به جناب سرهنگ اكبري از شخص ايشان، همكاران ايشان، كميتههاي 20 و چندگانهاي كه به ايشان كمك كردند از جمله صدا و سيما و عموم خواهران و برادران مسئولان فعليمان، مسئولان سابقمان صميمانه تشكر كردم و اينجا هم تشكر ميكنم اين باري كه روي دوش آقاي سرهنگ اكبري آمد و ايشان با به هرحال فراز و نشيبهايي كه در اين دوسال باهاش مواجه بود به حمد الله بدون ذرهاي لرزش اين بار را به مقصد رساندند و ديشب با حضور سردار سلامي عزيز اين فرمانده مقتدري كه از سال 98 فرماندهي كل سپاه را قبول كردند توسط رهبر عزيزمان 5 سال است كه فرماندهي كل را دارند وديشب عرض كردم سه تا كار مهم سردار سلامي يكيش زدن عين الاسد پايگاه آمريكا بود، شوخي نيست خواهران و برادران، هيچ كسي دردنيا جرأت ندارد پايگاه آمريكا را بزند نه چينش نه روسيه اش، يعني من خودم از سردار سلامي شنيدم ايشان گفت در47 سال، 46 سال گذشته بزرگترين عمليات جمهوري اسلامي زدن عين الاسد آمريكا بوده، فكرنكنند اين كار سادهاي بوده حتي دوستان ما روسيه به ما توصيه كردند نزنيد ميزنندتان، اما اين فرماندهي شجاع امر رهبر معظم را محكم اجرا كرد، با شكوه جلسه برگزار شد ضمناً ما فهميديم همه مان كه مصلي كوچيك است الان هم خواهران ما درصف آخر من ميبينم جا ندارند، اي متمكنين كاشان چرا كمك نميكنيد به مصلي، خوب نيست من اينجوري خطاب كنم به متمكنين كاشان، آخر اين ساختن مصلي عددي است براي شما؟ وقتي آمار مدرسه سازي را ميآيند به من ميدهند، عزيزان مدرسه ساز ما، آدم خوشحال ميشود ميگويد آقا باني شده براي 10 ميليارد آقا باني شده براي 16 ميليارد، خوب اين توان را كه انسان ميبيند ميگوييم پس چرا هدايت نميشود به يك مكان اجتماعي مثل مصلي، سالها در اين مكان عبادت ميشود ذكر گفته ميشود، ديشب عزيزان ما دربيرون درسرما بودند چقدر به ما پيام دادند داريم يخ ميزنيم، چارهاي نداشته آقاي اكبري كمك كنند متمكنين كاشان، ببينيد تعبيراتي كه حضرت آقا براي كاشان به كار بردند، آقا افتخار ميكنند ميفرمايند من از ديرباز كاشان را يك منطقهي برجسته ديدم دخترم، پسرم، شما به اين جملات رهبر معظم مباهات كن، دركاشان داري زندگي ميكني، كاشان پيشينهاش سراسر عبوديت است و اجتناب از طاغوت
أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
از همان اولي كه اسلام آمد در ايران، از سال 22 مردم كاشان ولايت اهل بيت را با رغبت پذيرفتند، زماني كه موسي مبرقع آمدند در قم حاكم خبيث قم ايشان را اخراج كرد، موسي مبرقع كجا آمد، آمد كاشان، مردم كاشان ايشان را جا دادند، پناه دادند، آقازاده ايشان به دنيا آمد قبر مطهرش دركاشان است، كاشان خيلي سابقه دار است در ايمان و همينطور در اجتناب از طاغوت، چه طاغوت زمان اميرالمؤمنين چه طاغوت زمان بني اميّه چه طاغوت بني عباس، وقتي ميخواهند عليه عرض شود حجاج يوسف ثقفي، لشكرجمع كنند ميگويند برويد از كاشان جمع كنيد بعد از ماجراي عاشورا، ميگويند كاشنيها تبري شان هم قوي است، اجتناب از طاغوتشان هم قوي است، اينها را رهبر معظم در اين بيان 17 دقيقهاي خودشان تكرار فرمودند براي ما كه همگي افتخار كرديم علماي ما، علماي كاشان، آيت الله كاشاني ما پدرايشان فرمودند آيت الله كاشاني پدرش، ايشان نه فقط با رضا خان درافتاد با استكبار در افتاد يعني كه كارشبيه امام، امام در پيامي كه به آيت الله ميلاني دادند قبل از 42 پيام هست فرمود آقاي ميلاني من تصميم گرفتم شاه را ساقط كنم، اگرآمريكا به كمك شاه بيايد با آمريكا هم درگير ميشوم، اين پيام امام در آستانه دههي فجرما پيرو اين اماميم، ما اين علما را داشتيم دركاشان، واقعا جاي شكر دارد و من پيشنهاد ميكنم از اين كه اين كنگره با شكوه برگزارشد انشاءالله بعداز نماز جمعه بين الصلواتين همه سر به سجده ميگذاريم و سه بار شكر الله شكر لله شكر لله را انشاءالله سر ميدهيم
اما يك توصيهي رجبيه هم داشته باشم سه روز آخر ماه رجب امام صادق عليهالسلام خيلي تأكيد دارند شخصي به نام سالم آمد محضرامام صادق عليه السلام، آقا فرمود روزه گرفتي درماه رجب، گفت نه آقا فرمود ميداني چقدراز تو ثواب فوت شده؟
گفت آقا راه جبراني هست، فرمود سه روز آخر را درنظر بگير، اگر يك روز را بگيري از آخر ماه رجب، خاصيتش اين است فرمود ايمني پيدا ميكني از شدت سكرات موت، از هول بعد از مرگ از عذاب قبر ايمن ميشوي پس يك روز از اواخر امه رجب آدم روزه بگيرد، ميشود ايمني از سكرات مرگ از هول و هراس بعد از مرگ و از عذاب قبر اين يك روز
اگردو روز بگيري آن خاصيت اول هست باضافه عبور آسان از صراط
و اگرسه روز بگيري آن دو خاصيت اول هست باضافهي ايمني از فزع اكبر، از ترس بزرگ روز قيامت و برات بي زاري از جهنم را به دست شما ميدهند
يك جمله هم از زيارت حضرت موسي ابن جعفر بخوانيم به نيابت از شهداي عزيزمان، آزادگان عزيزمان، جانبازان عزيزمان
السلام علي الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ سلام بر آن امامي كه در قعر زندان شكنجه ميشد
وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ در آن زندانهاي تاريك
ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ استخوانهاي ساق حضرت خورد شده
بِحَلَقِ الْقُيُودِ با اين غل و زنجير
وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا جنازهاي از زندان بيرون آمد چهار غلام دارند او ميآورند منادي ندا ميداد
بِذُلِّ الِاسْتِخْفَافِ ميگفت هذا امام الرفضه، در همين زيارت نامه داريم
تَجَرَّعَ فِيكَ غُصَصَ الْكُرَبِ غصهها را رنجها را جرعه جرعه نوشيد موسي ابن جعفر فقط يك جمله عرض كنم يا فاطمه معصومه، يا امام رضا، نميدانم بدن مطهر وقتي آمد دختر موسي ابن جعفر فاطمه معصومه اين پاي خورد شده را ديد يا نه اين
اين ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ را حضرت معصومه ديد يا نه؟
ولي دختري را سراغ دارم به نام سكينه، آمد داخل قتلگاه بدن بي سر را ديده
إِنَّ سُكَيْنَةَ اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِيهَا بغل زد در آغوش گرفت اين بدن را
حسين آرام جانم، حسين روح و روانم
خدايا در ظهور مولامون تعجيل بفرما
سلام و تسليت ما را از اين مصلا به محضر مولامون امام عصر ابلاغ بفرما
خدايا شهداي عزيز كاشان را از همه مان راضي بفرما
اين 1880 شهيد عزيز را شفيع ما قرار بده
اين كنگره را هم براي برگزار كنندگان، هم براي شركت كنندگان خدايا يك حسنهي خالص ماندگار برايشان قرار بده
خدايا اين اسرائيل ملعون را ذليل و خار بفرما
خدايا جبههي حق را به پيروزي نهايي برسان
رهبر عزيزمان در پناه امام عصر ياري خاص بفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)
اللهم عجل لوليك الفرج
برچسب ها
مطالب مرتبط
پویش ملی نه به تصادف
۱۴۰۴ چهارشنبه ۷ فروردين
جشن روزه اولی ها
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ اسفند
سالگرد رحلت روحانی مبارز، آیتالله سیدابوالقاسم کاشانی
۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۳ اسفند
توصیه به تقوا از حکمت ۸۴ نهج البلاغه
۱۴۰۳ دوشنبه ۲۰ اسفند
پانزده اسفند روز درختکاری (۱۴۰۳/۱۲/۱۰)
۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۵ اسفند
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.