/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۴ پنج شنبه ۱۵ فروردين
تاریخ ارسال:۱۴۰۳ جمعه ۱۹ بهمن
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی 19 بهمن 1403 نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی 19 بهمن 1403
خطبه اول

خطبه دوم
سلام عليكم و رحمت الله
اجازه مي‌خواهم قبل از خطبه صلوات زوال را بخوانيم به نيابت از حضرت صاحب
 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ أَهْلِ بَیْتِ الْوَحْیِ
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَهَا وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْکَهْفِ الْحَصِینِ وَ غِیَاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکِینِ وَ مَلْجَإِ الْهَارِبِینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمِینَ
 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاةً کَثِیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضًى وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَدَاءً وَ قَضَاءً بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّةٍ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبِینَ الْأَبْرَارِ الْأَخْیَارِ الَّذِینَ أَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ وَ لا تُخْزِنِی بِمَعْصِیَتِکَ وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ، بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ نَشَرْتَ عَلَیَّ مِنْ عَدْلِکَ وَ أَحْیَیْتَنِی تَحْتَ ظِلِّکَ وَ هَذَا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ الَّذِی کَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ [سَلَّمَ‏] یَدْأَبُ فِی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ فِی لَیَالِیهِ وَ أَیَّامِهِ بُخُوعا لَکَ فِی إِکْرَامِهِ وَ إِعْظَامِهِ إِلَى مَحَلِّ حِمَامِهِ
اللهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَى الاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِیهِ وَ نَیْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَیْهِ اللهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعا مُشَفَّعا وَ طَرِیقا إِلَیْکَ مَهْیَعا وَ اجْعَلْنِی لَهُ مُتَّبِعا حَتَّى أَلْقَاکَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَنِّی رَاضِیا وَ عَنْ ذُنُوبِی غَاضِیا قَدْ أَوْجَبْتَ لِی مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَ الرِّضْوَانَ وَ أَنْزَلْتَنِی دَارَ الْقَرَارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْیَارِ
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
  اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ صلي الله علي سيدنا و نبينا اَبی القاسِم مُصطَفی مُحَمَّد وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌
 در صد و چهلمین خطبه در کاشان مُکرَّم، خود و شما سروران عزیز را به رعایت بیشتر تقوا سفارش می‌کنم اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه.
حرام را انجام ندهیم، واجباتمان را ترک نکنیم، واجبی نباشد که از ما ترک شود.
مصداقاً رسيديم به عبارت هشتاد و چهارم از دعاي مكارم الاخلاق
وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ . خدایا من را قرار بده از اهل سداد كه هفته قبل عرض کردم.
وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ،  ادله الرشاد يعني هدایت کنندگان به خوبی‌ها
تفصيلش را مرحوم صاحب ریاض السالکین  در جلد3 آورده اند  أَدِلَّةِ، أَدِلَّةِ يعني مي‌فرمايند جمع دلیل،‌ دليل  يعني راهنما
دَلّهُ عَلی الطَریق، دلالت کرد او را بر راه، یعنی، هداهُ اليه او  را هدايت كرد، بعد ايشان‌ مي‌فرمايد چون اين مسير هدايت نياز به مرشد دارد، لذا ما از خداي متعال درخواست می‌کنیم که ما را اولاً هدایت کند و ثانيا  همت ما از اين بلند تر است‌ مي‌گوييم  خودمان ‌هادی باشیم، دیگران را هدایت کنیم .
 خدا رحمت كند آيت الله بهجت را يكبار وارد  مسجد فاطمیه قم ميشدم كه حضرت ايام امام جماعت بودند من ورودي در ايستاده بودم ديدم  ایشان ذکري را كه‌ دارند مي‌گويند وارد مسجد بشوند
 یَا‌هادِیَ الْمُضِلِّین، یَا‌هادِیَ الْمُضِلِّین
ای هدایت کننده کسی که راه را گم کرده است.
ما این تعبیر را در وصف ائمه هدی در جامعه کبیره 2 يا 3 جا داریم، مثلاً  
 السَّلام عَلَى الدُّعاةِ إلَى اللّهِ     سلام بر داعیان الی الله، دعوت کنندگان بسوی خدا،
وَالأَدِلاّءِ دلالت کننده و راهنمایی کننده عَلى مَرضاةِ اللّه
در جايي ديگر وَ أدِلّاَء على صِرَاطِهِ  اين‌ها هم در جامعه كبيره آمده  دلالت می‌کنند ما را به صراط مستقیم یا  در جايي ديگر
 إِلَى اللَّهِ تَدْعُونَ ائمه، دوازده امام ما هدايت می‌کنند بسوی خدا
وَ عَلَيْهِ تَدُلُّونَ  دلالت و راهنمايي‌ مي‌كنند  ما را بر خدا
در آل یس، مخصوصا، حضرت صاحب را با همين وصف‌ مي‌خوانيم
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَدَلِيلَ إِرادَتِهِ  سلام بر تو ای حجت خدا اي راهنمای بندگان بسوی مقاصد و اراده الهی،
لذا روحانیت عزیز، چه خواهران و چه برادران، قدر خودشان را بدانند که مصداقی هستند از أَدِلَّةِ الرَّشَادِ . مردم را دارند دلالت می‌کنند بسوی حق، بسوی نیکی بسوی خیر، همین طور همه معلمان، مخصوصا مربیان پرورشی.
در سفینه ماده «هَدیَ» جلد  8از اين 8 جلدي‌ها صفحه ۶٣٨  اين حديث آمده كه شنيديد منتها تكرار‌ مي‌كنم محضر شما
 امام صادق عليه السلام  فرمود
كسي كه  خوبي‌ها را به ديگران ياد بدهد، تمام جنبندگان زمين و تمام ماهيان درياها كوچك و بزرگ هر چه كه در زمين و آسمان است براي او شفاعت و استغفار‌ مي‌كنند
شما خوبي را به ديگران ياد بدهي،
 

إنَّ مُعَلِّمَ الخَيرِ يَستَغفِرُ لَهُ دَوابُّ الأرضِ، جنبندگان
 و حِيتانُ البَحرِ، ماهيان دريا
وَ كُلُّ صَغِيرَةٍ وَ كَبِيرَةٍ فِي أَرْضِ اللَّهِ  در زمين وَ سَمَائِهِ. يك صلواتي ختم كنيد
محتواي خطبه‌ي اول  آيات قرآن هست رسيديم به 122 بقره
  يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا   ای بنی اسرائیل، ای پیروان حضرت موسی کلیم، بیاد آورید نعمت من را
 نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ   که من به شما نعمت دادم
وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ   من شما را بر عالمین فضیلت دادم.
5-6 نکته کوتاه ذيل اين آيه را محضرتان از بزرگان تقديم‌ مي‌كنم
اولين نكته اين است كه  برادران و خواهران، هر نعمتی که داريد، داریم از خدا بدانیم.
اينجا چي بود ؟ فرمود   
نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ   
اتفاقا مفسرین در ذیل این آیه مي‌گويند، أَنْعَمْتُ با عَلَيْ آمده است، یعنی از بالا اين نعمت فرود آمده است  از طرف خدا این نعمت آمده است.
به طور كلي نحل آیه ۵٣  مي‌فرماید هر نعمتی شما دارید از خدا است.
وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ..
همیشه باید شاکر باشیم  نعمتی که خدا به ما داده است
اين نكته اول
نکته دوم: تکرار شده این آيه
الان 122 هستيم دقيقاً آیه ۴٧  مشابه همين است هیچ تغیيری هم ندارد
در مجمع البیان جلد1 مرحوم طبرسی صفحه ١٩٨ می‌فرماید:
 این تکرار برای این است که، من و شما اقبال کنیم بر طاعت ربُّ العالمین.
ليقبلوا إلى طاعة ربهم  كدام ربّ‌؟ هماني که این همه نعمت را به ما داده است.
اين هم نكته‌ي دوم
نکته سوم: آیت الله جوادی در تسنیم جلد 6 صفحه ٣٩٨ می‌فرماید:
خدا در قرآن،
بعضی وقتها ما را می‌فرماید به یاد خودِ من باشید
بعضي وقتها‌ مي‌فرمايد به یاد نعمت‌های من باشید .
 بعضی وقتها می‌فرماید اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ، به ياد نعمت من باشيد
 بعضی وقتها می‌فرماید اُذْکُرُونی، به ياد خود من باشيد اُذْکُرُونی،چه فرقی با هم دارد؟
تحليل ايشان اين است می‌فرماید، كه انسان‌های کامل و اوحدی که عبادتشان  فقط حُبًّ لِلّه انجام می‌دهند، اگر هيچ بهشت و جهنمی  در كار نبود باز اين عبادت را انجام‌ مي‌دهند، اينها را خداي متعال دعوت‌ مي‌كند به  اُذْکُرُونی، به ياد خود من باشيد.
اما آنهاکه عبادتشان، عبادتشان خائفانه است، از ترس جهنم است یا تاجرانه است براي  شوق به بهشت که هیچ کدام هم اشکالی ندارد همش با قصد قربت نيست طبق فقهاي بزرگوار ما
آنها را  خداي متعال می‌فرماید  اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏. به ياد نعمت من باشيد
نکته چهارم: هر موقع برادران و خواهران، به یاد خدا افتادیم و یا به ياد نعمت خدا افتاديم، بزرگان فرمودند قبلش خدا به ما يك توجهي كرده و بعد ما به یاد اين نعمت افتادیم و بعد از آن دوباره خداي متعال از ما  يك تشکري می‌کند.
پس هر موقع برادران و خواهران به یاد خدا افتادي، به ياد نعمت خدا، به یادِ امام زمان افتاديد، به یاد حضرت علی اکبر افتاديد،  به یادِ شش ماهه امام حسین افتادید، بدانید قبل از آن خدا به شما يك توجهي  كرده است و بعد شما یاد کرده‌اید خدا را و یا ولیّ خدا را و بعد خداي متعال دوباره شما را یاد می‌کند با یک پاداش.
همیشه یادِ ما بین دو تا یادِ خداست، قبلش خدا توجه  كرده  بعدش هم دوباره خداي متعال يك پاداشي‌ مي‌دهد آن پاداش، اگر از دسته اول باشیم که عبادت ما حُبًّ لِلّه باشد، می‌شود «اَذْکُرکُم» .  ١۵٢ سوره بقره  فَاذْكُرُوني‏ أَذْكُرْكُمْ  من را یاد کنید، خود من خدا شما را یاد می‌کنم
أنا جَلِيسُ مَن ذَكَرَني  چي از این بالاتر می‌خواهیم؟
 اَنا خدا  جَلِيسُ مَن ذَكَرَني  هر موقع  مناجات شعبانیه بخوانید  اين جملات را و دعای کمیل بخوانید، خدا می‌فرماید من کنار شما نشستم و همنشین شما هستم. این پاداش است.
و اگر جزو دسته دوم باشیم، نعمت خداوند را یاد کنیم ،خداي متعال پاداش  لَأَزيدَنَّكُم، لَأَزيدَنَّكُم
خدا نعمتش را بر ما‌ مي‌افزايد اين هم نكته‌ي چهارم
نکته پنجم اينكه اين یاد خدا هم باید موقع شادی‌هايمان باشد  و هم موقع خوف و ترس ما  در همه حال باید باشد
قرآن در سوره نور آیه ٣٧ می‌فرماید
 رِجَالٌ  انسان‌هایی وجود دارند
لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ تجارت در بازار، نشسته در مغازه نشسته  محل كارش هست،‌ طبيب هست ،‌پزشك هست، مهندس است سر كار عمرانيش هست، خانم خانه دار، وظيفه خانه داريش را دارد اجام‌ مي‌دهد، اما توجه به خدايش قطع نمي‌شود من دیده ام در منازل  اين خواهران محترم حتي روبروي آن ظرف شويي خودشان يك يا مهدي نوشتند توجه را بيارد همان لحظه،
رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ
هیچ چیز آنان را از یاد خدا غافل نمی کند.
شبِ عروسی بچه هست، دامادي  بچه اش هست، متوجه خداست،
خود داماد و عروس هم همینطور، شب عروسيش و شاديش این دعا را‌ مي‌خواند از امام باقر عليه السلام
اللَّهُمَّ بِأَمَانَتِكَ أَخَذْتُهَا خدایا این همسر را به امانتِ از تو گرفتم. یاد خدا در شب عروسی شب اولي كه همسر‌ مي‌آيد  منزلش، از آن طرف مصیبتی  بر او اتفاق بیفتد. جنگی رخ بدهد، بچه‌اش مريض شود باز یاد خدا را فراموشش نمي‌شود.
انفال/45
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا لَقيتُمْ فِئَةً  اگر گروهی به شما حمله کردند
فَاثْبُتُوا ثابت قدم باشید
وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثيراً به یاد خدا باشید زیاد
خدا رحمت كند آیت الله حائری شیرازی را دريك جلسه ای خاطره ای نقل كردند  براي ما چون خودشان فرمودند من عرض‌ مي‌كنم
فرمودند، من در زمان شاه، افتادم به زندان شهربانی بعد همان مدتي كه من در زندان بودم، از تماس تلفن خانواده متوجه شدم كه بچه من مريض شده، يك لحظه   پاسبان هم‌ مي‌شنيد حرف من را، گفتم كاش من الان منزل بود و كمك‌ مي‌كردم براي اين طباطبت بچه و اينها، اين پاسبان، آيت الله حائري‌ مي‌گويد باعث شد من به خدا توجه كنم، ‌پاسبان  به من گفت يعني تو اگر بودي بهتر شفا‌ مي‌گرفت بچه ات؟
من يك لحظه احساس كردم از خدا غافل شده بودم
مؤمن در همه حال متوجه خدا است.
اين هم نكته پنجم
نکته ششم:  این نعمتی که فرمود  أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ  بحث كردند
 آیا بنی اسرائیل بر همه عالمیان از اول تا آخر برتر هستند؟ یا فقط در مقطع  خودشان؟
 هر دو احتمال را بزرگان ذکر کرده اند. فرموده‌اند از لحاظ کثرت انبیاء، تعداد پیامبرانی که مبعوث شده در بنی اسرائیل و این که همه آنها از بنی اسرائیل بوده‌اند، یک تفضیل نفسی هست بر تمام عالمیان.
 ولی با توجه به آیه ١۶۴ سوره نساء که خداي متعال‌ مي‌فرمايد:
 ... وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْناهُمْ عَلَيْك‏... ما بسياري از  انبیاء را قصه اش را نگفته ایم، فقط27 تا نبي اسمش درقرآن آمده  از ١٢۴ هزار پیامبر 27 تا،  با توجه به رُسُلی که اصلا  قصه آنها ذکر نشده است‌ مي‌فرمايند می‌تواند اين تفضیل نسبی باشد. یعنی در عصر خودشان بر همه فضیلت دارند.
و نكته‌ي پاياني در اين آيه اين را برای اهل دقت عرض می‌کنم،
 آیت الله جوادی ذیل در تسنیم جلد 4 يعني ذيل آيه ۴٧ بقره  اين را فرمودند، فرمودند وقتي خدا می‌خواهد برتری  بنی اسرائیل را بکار ببرد، از فعل فَضَّلْتُ به كاربرده، وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمين‏
باب تفضیل.
 اما وقتی می‌خواهد پیامبر اكرم و مؤمنین را بکار ببرد، از کلمه فَضل استفاده می‌کند فرق این‌ها چیست؟  مي‌فرمايد فرقشان اين است  من با مثال عرض می‌کنم. فرض کنید اين  انگشتر را رهبر معظم انقلاب به حقیر هدیه کنند، یک وقت  هست من به انگشتر نگاه می‌کنم و می‌گویم عجب انگشتری نصیب من شده است  و یک وقت هست به هدیه دهنده نگاه می‌کنم چه لطفی كرد رهبر معظم به من،  
آیت الله جوادی املی می‌فرماید، تفضیل، یعنی نعمت را دارد نگاه می‌کند بنی اسرائیل،
اما برای امّت پیامبر اكرم و خصوصا بعثت، خداي متعال کلمه فضل الهی را مي‌گويد نگاه کن چه کسی، به تو تفضّل کرد، فضل الهی را ببین.
مي فرمايد سوره یونس آیه ۵٨ می‌فرماید:  
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا باید به آن فضل الهی، به آن انعام الهي، به آن عطیه دادن الهی آدم خوشحال باشیم، خدایا تو به من این نعمت‌ها را به من دادي. حالا خود نعمت مهم است، ولی امت اسلامی به فضل الهی نگاه می‌کند، بنی اسرائیل به آن عطیه نگاه می‌کند و این یک برتری بر امت محمد مصطفی صلي الله عليه و آله و سلم  است.
خدایا ما را قدردان نعمت قرآن، نعمت چهارده معصوم، نعمت انقلاب اسلامی، نعمت امام زمان، نعمت ولایت فقیه و نعمت شهدا، آزادگان و جانبازان عزیز و همه خوبان و مفاخرمان قرار بده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2) إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
 
خطبه دوم
 بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و الصلوات و السلام علي خير خلقه و اشرف بريّته ابي القاسم المصطفي  محمد و علي اهل  بيته الطيبين الطاهرين سيما بقيه الله في الارضين اللهم صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره  فاطمه الزكيه  و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زين العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و  موسي ابن جعفر الكاظم و علي ابن موسي الرضا و محمد ابن علي الجواد و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري اللهم صل علي حجة ابن الحسن المهدي القائم المنتظر‌،‌
با توجه دعاي مولامون را بخوانيم
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادي روح حضرت امام همه‌ي شهدا مخصوصا24ً هزار شهيد استان اصفهان و 1880 شهيد شهرستان كاشان و سلامتي و نصرت رهبر عزيزمان ،‌توفيق بيشتر خودتان و همه‌ي ذوي الحقوق صلواتي اهدا بفرماييد.
 اوصيكم و نفسي بتقوي الله
برادران و خواهران خود و شما را به رعايت تقواي الهي سفارش مي‌كنم،
مصداقا‌ مي‌رويم محضر حكمت 82 كه رسيديم به حكمتها، در حكمت 82 دو بخشش را قبلا گفتيم بخش سوم اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمود
أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ شما را به 5 سفارش، سفارش‌ مي‌كنم كه  اگر
لَوْ ضَرَبْتُمْ  مسافرت كنيد
إِلَيْهَا براي رسيدن به آن 5 تا سفارش
آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا  شتر تندرو را برانيد تا گيرتان بيايد اين 5 تا سفارش‌ مي‌ارزد
اوليش اين بود كه به هيچ كس اميد نداشته باشيد مگر خدا
دوميش اين بود كه نترسيد از چيزي مگر از گناهتان
اينها توضيح داده شد
امروز سومين بخش
وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ    اگر از شما سؤالي كردند كه شما جوابش را نمي‌داني حيا نكن بگو من نمي‌دانم،
مرحوم  آقاي مغنيه، درجلد 4 شرحشان بر نهج البلاغه‌ مي‌گويد كه
من ترك هذا القول اگر كسي اين لا ادري را نمي‌دانم را ترك كند، به يك مصيبت دردناك‌ مي‌رسد مصيبت مقاتله بعد استشهاد‌ مي‌كند كه حضرت امير عليه السلام به امام مجتبي عليه السلام فرمود پسرم
 وَ مَا أَكْثَرَ مَا تَجْهَلُ چيزهايي كه آدم نمي داند خيلي زياد است نا دانسته‌ها زيادند،
بعد ايشان‌ مي‌گويند من ادعا كثره العلم كسي كه ادعا كند من خيلي‌ مي‌دانم، اين تحول علمه الي جهل علمش منقلب به جهل مي‌شود
ابن  ابي الحديد هم در جلد 18 شرحش‌ مي‌گويد من
من امتنع من قول لا أدري   كسي كه نگويد اين نمي‌دانم را
و أجاب بالجهل جاهلانه جواب بدهد خطاء جواب بدهد يعني بدون علم يك فتوا بدهد حالا ما روحانيون مخصوصا مورد اين حديث هستيم خيلي‌ها هستند مشاورين محترم، عرض شود كساني كه در  ازدواج،‌ طلاق راهنمايي‌ مي‌خواهند بكنند، آسيب‌هاي اجتماعي را‌ مي‌خواهند بگويند مسائل اخلاقي‌ مي‌خواهند راهنمايي كنند وقتي آدم نمي‌داند كارشناس اين موضوع نيست، بگويد من نمي‌دانم، يا ظهر از شما‌ مي‌پرسند از ما‌ مي‌پرسند بگوييد من جواب صحيح را خواهم پرسيد، به شما‌ مي‌گويم خدارحمت كند آيت الله صباح را فرمود من  از علامه طباطبايي يك سوالي كردم آقا فرمود من  نمي دانم، نمي دانم، علامه طباطبايي، بعد يك كمي كه مسير را  حركت كرديم فرمود كه آقاي مصباح ببينيد ايني كه الان به ذهنم آمده‌ مي‌تواند جواب باشد بعد فرمودند جواب را ديدم چه جواب محكمي است ولي اول فرمودند نمي‌دانم علامه،
آقاي خوئي درمنهاج البراعه‌ مي‌فرمايد  اين تأكيدي است كه هركسي‌ مي‌خواهد نسب كند خودش را أَلَم ،‌پرچم براي مردم، كه يرجعون اليه مورد رجوع هست، اين خيلي برايش سخت است گفتن لا يعلم، اما بتواند اگر نگويد مصيبتهاي ديگري برايش رخ‌ مي‌دهد  اين توصيه به تقواست، ‌آنچه را كه نمي‌دانيم حيا نكنيم اين حياءمضموم است راحت بگوييم نمي‌دانم
اما مناسبتها
اولين مناسبت استفاده‌ي بيشتر ماه شعبان است
برادران و خواهران، امروز 8 ماه شعبان است هفته‌ي آينده نيمه شعبان است، حديثي را كه در ايام البيض  محضرتان خواندم تكرار‌ مي‌كنم
 پيامبر عظيم الشأن به امير المؤمنين علي عليه السلام فرمود علي جان درماه قمري سه روز وجود دارد كه شما يك روزش را روه بگيري، براي شما ده هزار سال، سال، ثواب‌ مي‌نويسند، روز دوم را بگيري 30 هزار سال‌ مي‌نويسند، روز سوم‌ را بگيري 100 هزار سال، مجموعا‌ مي‌شود 140 سال عبادت،
‌اميرالمؤمنين سؤال كردند يا ر سول الله كدام سه روز است، فرمود 13،‌ 14، 15 هر ماه قمري
اگرمقدور بود آنهايي كه روزه واجب دارند در اين سه روز بگيرند، آن‌ها هم كه ندارندمستحبي  اگر مايل بودند
اين توصيه اول
نكته‌ي دوم ميلاد حضرت علي اكبر هست، حضرت علي اكبرجوان رشيد امام حسين عليه  السلام
يكي از بهترين شرح‌ها بر زيارت عاشورا شرح شفا و صدور آيت الله ميرزا ابوالفضل تهراني است، ايشان وقتي‌ مي‌رسند به السلام علي الحسين و علي علي ابن الحسين، علي ابن  الحسين يعني علي اكبر يك جمله‌اي را آوردند، كه من محضرتان عرض‌ مي‌كنم در عظمت از حضرت علي اكبر،
ايشان‌ مي‌فرمايد كه هركدام از ياران امام حسين، وقتي‌ مي‌خواستند از اين 72 تن بروند به جبهه، بروند به ميدان، حضرت ابا عبدالله عليه السلام برايشان آيه 23 احزاب را‌ مي‌خواندند
مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ   از مومنين بعضي‌ها به آن عهدخودشان وفا كردند
 فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ  بعضي‌ها به شهادت رسيدند
 وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ  بعضي‌ها منتظر شهادتند
اما وقتي حضرت علي اكبر مي‌خواهد ميدان بروند اين آيه را نخواندند  چه آيه اي را خواندند؟
 آيه 33 آل عمران را خواندند
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ (33)
خدا برگزيد آدم را، نوح را، آل ابراهيم و آل عمران را بر همه‌ي جهانيان
ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (34)
 ايشان‌ مي‌فرمايد اين اعظم مناقب است بزرگترين منقبت و فضيلت براي حضرت علي اكبر اين است، كه حضرت امام حسين آيه استفاء  را  براي او خواند، آيه‌ي استفاء بزرگان تشريف دارند براي انبياء معصوم خوانده‌ مي‌شود دال بر عصمت انبياء است يعني از نظر ابا عبدالله عليه السلام حضرت علي اكبر سلام الله‌عليه معصوم است يك صلوات ختم كنيد.
به همين مناسبت روز جوان است انشاءالله جواان عزيز ما به حضرت علي اكبر، در همه‌ي مسائل اقتدا كنند
 مناسبت بعدي حكم سلمان رشدي است، اين حادثه‌ي مهمي بود در آن مقطع 25 بهمن سال 67، سلمان رشدي يك هندي الاصل بود در بريتانيا كه يك رماني را نوشت توهين آميز به پيامبر اكرم و عرض شود كه افسانه گفت قرآن با عرض معذرت، قرآن كريم آميزه اي است از افسانه و پندارهاي شيطاني، اين يكي از مطالب است چون 9 تا فصل است كتاب آيات شيطاني يك فصلش در اين است‌ مي‌گويد وحي مطالبش شيطاني بود كه شيطان ملعون درذهن پيغمبر اكرم  القا كرد،
 امام راحل عظيم الشدن اين فتوا  را صادركردند:
به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان‌ مي‌رساند، مؤلف كتاب آيات شيطاني كه عليه اسلام و پيامبر و قرآن تنظيم و چاپ و منتشر شده و هم چنين ناشران مطلع از محتواي آن محكوم به اعدام‌ مي‌باشند از مسلمانان غيور‌ مي‌خواهم تا در هر نقطه‌اي كه آنان را يافتند سريعا آن‌ها را اعدام كنند تا ديگر كسي جرأت نكند به مقدسات مسلمين توهين كند، هركس در اين راه كشته شود شهيد است انشاءالله
وقتي فتوا صادرشد اين حكم ارتداد صادر شد، اتحاديه اروپا همشان سُفراشون را از ايران خواستند، به عنوان اينكه ايران را تنبيه كنند، اما نه امام كوتاه آمد و نه بعد از آن رهبرمعظم انقلاب اسلامي و به لطف خدا عليرغم اينكه بعضي از سياسيون مشورت‌ مي‌دادند به امام كه آقا  اگر شما اين حكم و فتوا را صادركنيد، مسلمانان ازشما حمايت نمي‌كنند آبروي شما ميرود پاسخ امام اين بود
اين شخص آبروي پيغمبر  اكرم را برده است آبروي من چه ارزشي دارد
و خداي متعال هم عزت داد به امام و با حمايت مسلمانان در سرتا سر جهان اصلا زندگي براي سلمان رشدي ديگه تنگ شد با يك حفاظت عجيبي تا آخر به سر برد اين هم نكته‌ي سوم
نكته‌ي چهارم
فرمايشات امروز رهبر معظم انقلاب در ديدار هُمافران نيروي هوايي
اولاً ما از ارتشمان، دركنار سپاه و بسيجمان و  انتظاميمان صميمانه ممنون هستيم منتها ارتش خصوصا نيروي هوايي ويژگيشان اين بود هنوز انقلاب پيروز نشده به انقلاب پيوستند، رهبر معظم دريك بياني فرمودند در بين قواي سه گانه‌ي دريايي، زميني و هوايي بيشترين اعتماد را شاه به نيروي هوايي داشت از همين جا ضربه خورد، بچه‌هاي خوب نيروي هوايي پيوستند،
امروز رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي در رابطه با مذاكره با آمريكا نكاتي را فرمودند در روز مبعث كه مشرف بوديم محضر ايشان، آقا فرمودند من توصيه‌ مي‌كنم به دولت كه اين آيه‌ي 118 آل عمران مد نظرش باشد
 وَدُّوا ما عَنِتُّمْ دشمنان دوست دارند ملت ايران در عنت و رنج و سختي باشد اين آيه قرآن است وَدُّوا ما عَنِتُّمْ  امروز چي فرمودند؟ امروز فرمودند مذاكره با آمريكا هوشمندانه، عاقلانه و شرافتمندانه نيست و هيچ تأثيري در رفع تحريم‌ها ندارد اين بيان امروز حضرت آقا
ببينيد اقا اصلا از بحث شرع هيچي بيان نكردند، هوشمندانه  نيست، عاقلانه  نيست، شرافتمندانه نيست،  اگر زيرك هستيد جا ندارد، ‌اگر عاقل هستيد جا ندارد، اگر دنبال شرافت وعزت هستيد جاندارد، اگر دنبال اين هستيدكه تحريم‌ها  رفع شود، بدانيد هيچ تحريمي با مذاكره با آمريكا رفع نمي‌شود، من عرض‌ مي‌كنم حالا كه ببينيد تا ديروز هركسي از مذاكره حرف زد، با امروز به بعد ديگه متفاوت است، از امروز نائب امام زمان اظهار نظركرده است، نظر شرعي خودش را بيان كرده است، ديگه از امروز به بعد اگر كسي بيايد بگويد ما با همه‌ي كشورها بايد مذاكره كنيم غير از اسرائيل اين در مقابل نص نظر ولي فقيه قرار دارد
22 بهمن انشاءالله راهپيمايي 22 بهمن همه زن و مرد و پير و  جوان مخصوصا نوجوانان عزيز دختر و پسرما ركت كنند جشن بگيريم اين انقلابي را كه خداي متعال به ما هديه داد، اين هديه‌ي انقلاب را خداي متعال را من يك توضيح بدهم، ما شاهاني داشتيم قاجار و پهلوي كه برادران و خواهران اسناد‌ مي‌گويد كشور ما يك سوم است از دويست سال پيش  تا حالا دو سوم اين برگ كاغذ را شما در نظر بگيريد دو صفحه است، ‌يك صفحه هم كنار اين بيايدميشود سه صفحه، دو سوم از ايران كم شد در اين 200 سال، هم در زمان  قاجارها، هم در زمان پهلوي‌ها، قرار دادهايي كه بستند ببينيد چقدر ذليلانه است مثلا رهبر معظم در خطبه‌هاي 14 بهمن 73 فرمودند يك قراردادي بسته شد به نام دارسي، امتياز نفت ايران را 60 ساله بدهند به انگليسي‌ها آنقدر ارزان بود عدد فروش نفت كه از آب ارزانتر، رضا خان عليرغم همه‌ي ذلتي كه داشت وقتي 30 سال  از اين قرار داد گذشت، يكبار آمد گفت اين قرار داد درست نيست ما بايد پول بيشتري از انگليس‌ها بگيريم، چنان در دهنش زدند كي هستي كه بخواهي اظهار نظر بكني در رابطه با قرار داد دارسي، 30 سال مانده بود از آن تاريخ60 سال دوباره تمديد كردند؛ اين وضعيت ما قبل از انقلاب اسلامي بود
امام چه كرد براي ما ؟
امام به گفته‌ي عضو تحريريه واشنگتن پست  اقاي ريچارد هيسن‌ مي‌گويد كه او يعني حضرت امام يكي از رهبران زاهد و نستوه شيعه بود كه شاه ايران را بر انداخت و آمريكا را تحقير كرد، اين كار امام بود
آقاي آلويتافلر نويسنده موج سوم،‌ مي‌گويد امام يك نخبه بود، يك حركتي را ايجادكرد اين حركت ادامه‌اش‌ مي‌شود تغيير در انديشه‌ي بشر،‌ مي‌شود تغيير در حكومت‌هاي دولتي، اين كار بزرگ امام به اينجاها‌ مي‌رسد، آقاي كيسينجر معروف است اين جمله اش‌ مي‌گويد اين آيت الله يكي از بزرگترين غافلگيري‌ها براي غرب و ايالت متحده‌ي آمريكا بود شاگرد برجسته‌ي امام هم، همان مسير  را دارد طي‌ مي‌كند در همين غزه كه در تحليلي كه حضرت آقا درمسائل قرآني آن ديدار قرآني داشتند فرمود اين جزو محالات بود كه غزه‌ي يك وجبي بتواند آمريكا را از پا در بياورد ولي شد، با هدايت الهي رهبر معظم كه حاج قاسم را ميدان داد آن مرد شجاع و عارف را كار به جا يي رسيده كه آقاي گالانت، ‌مي‌گويد اين نتانياهو دارد اظهار نظر‌ مي‌كند كه ما برحزب الله پيروزشديم اما وقعيت ميدان اين نيست، نتوانستيم ما پيشروي كنيم در روز ترور نصرالله حزب الله با صدها موشك عمق تل آويو  را هدف قرار داد گويا اصلا اتفاقي نيفتاده فرماندهي حزب الله خيلي  پيچيده است آنچه كه در رسانه‌ها‌ مي‌گويند حرف مفت است اين هم حرف آقا گالانت.
اما اين تهديدي كه  ترامپ كرد، آقاي ترامپ آمده يك برگه اي را امضاءكرده گفته من دلم نمي‌خواست اين را امضاءكنم اما چكار كنم كه مشاورين خيلي به ما اصرار كردند ما امضاء كرديم تحريم‌ها را به قول خودش فشار حد اكثري، حضرت آقا پاسخ ايشان را دادند، فرمود
 آمريكا تهديد‌ مي‌كند اگر  تهديدش را عملي كند تهديد را عملي‌ مي‌كنيم
اگر به امنيت ملت ايران تعرض بكند بدون ترديد امنيت آنها  را بهشان تعرض‌ مي‌كنم
و اين را آقاي ترامپ بداند آن روزي كه عين الاسدش با خاك يكسان شد، ايران يك قدرتي داشت ولي امروز به لطف خداي متعال با عنايت الهي با تفضل امام زمان عليه السلام به  اين ملت در اوج اقتدار هستيم
خدايا درظهور مولامون تعجيل بفرما
همه‌ي ما را براي مولامون سرباز قرار بده
سلام ما را تبريك ما را براي اعياد شعبانيه و دهه‌ي فجر به محضرشان ابلاغ بفرما
حاجت جمع حاضر، مادي و معنوي به حق امام زمان عليه‌السلام برآورده بفرما
از عزيزاني كه ميز خدمت امروز تشكيل دادند حدود 20 دستگاه
 فرماندارمحترم كه سخنراني فرمودند
و خطيب گرانقدرمان كه در رابطه با امام عصر عليه‌السلام بيانات ارزشمندي داشتند خدايا از همه قبول بفرما
سفري كه معاون محترم استاندار داشتند و وزير محترم گردشگري خدايا نتايج آن سفر را باعث ارتقاء مادي و معنوي مردم عزيزما قرار بده
از آن خاوهراني كه هم درحضور وزير محترم گردشگري  تأكيد داشتند بر عفاف و حيا و حجاب از همه‌ي آن غيرتمندان هم قبول بفرما

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
وَ الْعَصْرِ (1)إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ (2)إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ (3) اللهم عجل لوليك الفرج
 

برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.