بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در روز عید قربان و در صد و پنجاه و هفتمین خطبه در کاشان مُکرَّم ، خود و شما برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوا الهی سفارش می کنم. « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ».مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و یکمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ادْرَأْ عَنِّي بِلُطْفِكَ ، » مرحوم سید علی خان کبیر می فرماید، « وَ ادْرَأْ » یعنی، از من دفع کن، دور کن، منتهی مشخص نکرده چه چیز را از من دور کن. « وَ ادْرَأْ عَنِّي بِلُطْفِكَ ، » به لطف خودت از من دور کن. چه چیزی را؟ می فرماید، امام سجاد ع مفعول را حذف کرده است و وقتی حذف می شود دلالت بر تعمیم دارد. خدایا، همه بدی ها و شرور را از من دفع کن. برای شرح این عبارت از دعای قنوت نماز عید قربان کمک می گیرم. در دعای قنوت نماز عید قربان، نُه بار این عبارت « وَ أَنْ تُدْخِلَنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ، أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ » در هر خیری که پیامبر ص و اهل بیت را وارد می کنی ما را هم در آن خیر وارد کن. معنی این عبارت چیست؟ مقام معظم رهبری در خطبه ای که در سال ١٣٧٧ داشتند، فرمودند، یعنی، ما وارد سه بهشت شویم، بهشت اعمال، بهشت صفات و بهشت عقاید. بعد در ادامه دعا، این عبارت را می خوانیم، « وَ أَنْ تُخْرِجَنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ » خدایا من را خارج کن از هر بدی که خارج کردی پیامبر ص و اهل بیت را. باز، مقام معظم رهبری می فرمایند، یعنی ما خارج شویم از جهنم اعمال، جهنم اخلاق وجهنم عقاید. در ادامه دعای قنوت نماز عید قربان می گوئیم « اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ » خدایا، بهترین چیزی که بندگان صالحت درخواست می کنند، ما همان را می خواهیم. مقام معظم رهبری در خطبه ١٣٨٨ می فرمایند این عبارت یعنی، تقرّب بخدا، توفیق بندگی و عبودیت. در ادامه دعا، می گوئیم « وَ أَعُوذُ بِكَ فِيهِ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُكَ المُخلَصُون » از آنچه که بندگان مُخلَص به آن پناه می برند، ما هم از همان، به تو پناه می بریم. رهبر معظم در شرح این عبارت می فرمایند، یعنی بندگی هوی و هوس و بندگی غیر خدا. ریشه بیان مقام معظم رهبری، کلام امام ره در جاهای مختلف است که الان بطور مستقل در کتاب « معاد از دیدگاه امام » آمده است. امام ره می فرمایند، از روایات بدست می آوریم که سه نوع بهشت و سه نوع جهنم داریم.
١ _ بهشت و جهنم اعمال ، مثلا خدایی ناکرده کسی دروغ بگوید، متناسب با آن دروغ، در جهنم اعمال عقاب می شود. و به ایه ۴٩ سوره کهف استناد می کنند، قران می فرماید « وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ... » این سبک ترین جهنم است، اما در جای خودش بسیار سنگین است.
٢ _ جهنم صفات، از این بالاتر آنست که، این عمل دو و یا چند بار تکرار بشود و صفت و ملکه راسخ در نفس ما شود، ایشان می فرمایند، این سوزانده تر از جهنم اعمال است
٣ _ جهنم عقاید، و از این بدتر این است که آن صفت راسخ، خدایی ناکرده کاری کند که ایمان ما از بین برود و با کفر و عقاید باطل از این دنیا برویم، این جهنم عقاید است. پس آن چیزی که به آن پناه می بریم، شامل سه جهنم است، جهنم اعمال، جهنم صفات و اخلاق و جهنم عقاید. و آن چیزی که از خدا می خواهیم، بهشت اعمال، بهشت صفات و بهشت عقاید
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و سی وهشتم سوره بقره رسیدیم ، « صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ » رنگ خدایی و چه چیزی زیباتر از رنگ خدایی است.
نکات ایه:
نکته اول : رنگ خدایی، « صِبْغَةَ اللَّهِ »یعنی چه؟ در اصول کافی جلد دوم صفحه چهارده روایتی امده است. امام باقر ع می فرماید « الصِّبغَةُ هِي الإسلامُ » رنگ خدایی یعنی اسلام. در تفسیر عیاشی، جلد اول صفحه ۶٢ این روایت آمده است، امام صادق ع می فرماید، « الصِّبغَةُ مَعرِفتُ امیرالمومنین ع بالولایه فی المیثاق » رنگ خدا، یعنی ولایت حضرت علی ع را قبول کردن.
ایت الله جوادی املی در تفسیر تسنیم جلد هفت صفحه ٢۵۶ می فرماید، این دو روایت با هم تعارض ندارند، امام باقر ع می فرماید، « صِبْغَةَ اللَّهِ » یعنی اسلام و امام صادق ع می فرمایند، « صِبْغَةَ اللَّهِ » یعنی، ولایت امیرالمومنین ع، و این دو با هم تعارض ندارند، زیرا ولایت امیرالمومنین علی ع باطن و حقیقت اسلام است و به تعبیر امام رضا ع در عیون اخبار الرضا، جلد دوم صفحه ١۴۴، امام می فرمایند، توحید، دژ مستحکم است و شرط آن ولایت ما اهل بیت است.
نکته دوم : « أَحْسَنُ ». اَحسَن در این آیه به معنای نیکوتر نیست که بگوئیم، رنگ خدایی نیکوتر است و رنگ شیطان، خدایی ناکرده نیکو می باشد. چرا؟ چون اسلام فقط یک دین است. قران در آیه ٨۵ سوره ال عمران می فرماید، « وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ .... » کسی که غیر از اسلام را بپذیرد از او قبول نمی شود، پس « اَحسَن » در ایه به معنای تعیین است. رنگ خدایی، اسلام و ولایت امیرالمومنین علی ع مُتعیّن است، تنها راه نجات است.
نکته سوم : « وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ »، این جمله اسمیه است و دلالت بر دوام و ثبات دارد، یعنی بر اثر دوام اسلام و استمرار عبادت و ثبات اخلاص، انسان هویت ایمانی پیدا می کند. لذا در سه آیه متوالی، قران می فرماید « نَحْنُ لَهُ مُسلِمون » « نَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ » و « نَحْنُ لَهُ مُخلَصون ». یعنی در صفت اسلام، عبادت و اخلاص، ما دوام و ثبات داریم
خدایا: در ظهور مولایمان تعجیل بفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ .
برچسب ها
خطبه دوم عيد سعيد قربان
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين اللهم صل علي محمد و آل محمد اللهم صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره فاطمة الزكيه حبيبت حبيبك و نبيك و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زين العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا و محمد ابن علي الجواد و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري اللهم صل علي حجة ابن الحسن المهدي القائم المنتظر،
در روز عيد قربان با توجه ايستاده
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام و همه شهدا، گذشتگانمون شهداي ايام صلواتي اهدا بفرماييد.
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
برادران و خواهران درخطبهي دوم هم خود و شما را به رعايت بيشتر تقوا سفارش ميكنم
رسيديم به حكمت 96 اميرمؤمنان علي عليه السلام ميفرمايد
إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِيَاءِ شايستهترين افراد به انبياء نزديكترين افراد به انبياء
أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ آن كسي است كه عالمترين باشد به محتواي دعوت انبياء آنچه كه آوردند
بعد حضرت با اينكه فرمودند اعلم، اما اين آيه را بيان كردند فرمودند به دليل آيه 68 آل عمران
إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ شايستهترين افراد نسبت به حضرت ابراهيم كساني هستند كه از او تبعيت كنند و اين پيامبر و كساني كه ايمان آوردند همراه او
بعد حضرت فرمودكسي كه ميگويد من دوست پيغمبر اكرم هستم
ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه و آله وسلم مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ كسي است كه خدا را اطاعت كند با عمل
وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ اگر چه خويشاوندي او دور باشد اما مطيع است اين نزديكترين به پيغمبر اكرم است
وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه و آله و سلم دشمن پيغمبر اكم صلي الله عليه و آله وسلم
مَنْ عَصَى اللَّهَ كسي كه خدا را معصيت كند
وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُه اگر چه فاميل نزديك عموي پيغمبر باشد
تَبَّتْ يَدا أَبي لَهَبٍ ملاك اطاعت است
در شرح اين عبارت جناب آقاي مغنيه ميگويد پس سه چيز باعث شد كه انسان نزديك شود به پيغمبر
1-عالم باشد به رسالت
2-عمل كند به محتواي رسالت
3-ياريگر پيغمبر باشد در تمام مواقف
مي گويد وقتي ما اين سه تا را كنار هم ميگذاريم ميبينيم شايستهترين فرد به پيغمبر اكرم كيه؟ خود اميرالمؤمنين است در واقع اين حكمت 96 دارد به ديگران ميفرمايد يشير امام عليه السلام بهذا نفسه خودش را دارد معرفي ميكند كه اولي الناس برسول الله خود علي ابن ابي طالب است.
مناسبتها يكي حج است كه انشاءالله حجاج ما با مناسك مقبول بر ميگردند درس حج در پيام رهبر معظم بسيار زيبا آمده بود فرمود:
حج يك تمرين است، كه ما هجرت كنيم از زندگي معمولي به زندگي مطلوب
زندگي مطلوب يعني زندگي توحيدي و خدايي بعد 3-4 تا شاخصه اش را با توجه به حج بيان كردهاند
يعني طواف دائم كنيم بر محور حق
سعي دائم كنيم درميانهي قلههاي دشوار
رمي دائم كنيم شيطان شرير را
وقوف آميخته با ذكر و ابتحال و تضرع به درگاه خدا داشته باشيم
اطعام فقير زمين گير و رهگذر داشته باشيم و در همه حال آماده خدمت بودن اين ميشود حاجي دائمي
در رابطه با عيد قربان سخنران عزيزمان بسيار مطالب دسته بندي خوبي بيان كردند منم يكي دو تا روايت را اضافه كنم
در علل الشرايع جلد2 آمده ابوبصير از امام صادق عليه السلام سؤال كرد ما براي چي قرباني كنيم
حضرت فرمود يك حكمت قرباني اين است كه با آن اولين قطرهي خون قرباني كه روي زمين ريخته ميشود تمام گناهان شما پاك ميشود
إِنَّهُ يُغْفَرُ لِصَاحِبِهَا عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا إِلَى الْأَرْضِ تمام گناهاش پاك ميشود
و حكمت دوم
خدا بفهد چه كسي پنهاني تقوا دارد نه جلوي مردم پنهاني هيچ كس نيست
وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ تَعَالَى مَنْ يَتَّقِيهِ بِالْغَيْبِ بعد حضرت اين آيه را خواندند
قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها اين گوشت قرباني كه به خدا نميرسد
وَ لا دِماؤُها خونش هم كه به خدا نميرسد
وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ شبلي آمد پيش امام سجاد عليه السلام اين حديث خيلي معروف است حضرت فرمودكه شبلي وقتي كه گوسفند را قرباني كردي آيا نيّت كردي كه حلقوم و گردن طمع را جدا كني؟
آيا به هنگام قرباني توجه داشتي كه راه ابراهيم را داري ميري؟
كه آن انسان بزرگ يگانه فرزند عزيز خودش را آورد به قربانگاه براي محبوب فدا كند
قَالَ فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْيَكَ نَوَيْتَ آيا نيت كردي أَنَّكَ ذَبَحْتَ حَنْجَرَةَ الطَّمَعِ .... وَ أَنَّكَ اتَّبَعْتَ سُنَّةَ إِبْرَاهِيمَ عليه السلام بِذَبْحِ وَلَدِهِ
اين حكمت قربانياست خواهران و برادران
دركنار اينكه بايدگوشتش را سه بخش كنيم همانطور كه فرمودند ولي يادمان نرود قرباني حكمتش اين است من عزيزترين عزيزانم را براي دين خدا بايد بدهم و همينجا من وارد بحث غدير بشوم
برادران و خواهران ما ميلاد امام هادي عليه السلام را داريم ، عيد غدير را داريم
يكي از كارهايي كه ميتوانيم درغدير انجام بدهيم اين حديث غدير را روحانيت عزيزمان، فرهنگيان گرانقدرمان، اساتيد دانشگاهمان 5 نكته 10 نكته 14 نكته ازحديث غدير را ياد داشت كند چاپ كنند يا در فضاي مجازي و حقيقي و نيز نكاتي از زيارت غديريه امام هادي عليه السلام اين را دركنار تبريكها و شيريني و عرض شود شكلاتي كه براي عيد غدير پخش ميكنيم اين معارف غدير را به نسل نو به دختر و پسرمان بدهيم كه مسيرحق را گم نكنند
آخرين عرضم بحث غزه
ببينيد خواهران و برادران، از 1945 تا حالا آمريكا 85 بار از حق وتو استفاده كرده، از 1945 تا الان 85 بار با حق وتو مطالبي كه سازمان ملل تصويب كرده بودند شوراي امنيت رأي داده بود آمريكا وتو كرد در اين 88 تا 60% درصدش مربوط به حمايت از اسرائيل است يعني 50 بار قطعنامه هاي شوراي امنيت را آمريكا وتو كرد، از جمله آخرين قطعنامه هميني بود كه 14 عضو از 15 عضو نظر مثبت داشتند فقط يك مخالف داشت و آن آمريكا بود چي مگر ميخواستند در اين قطعنامه تصويب كنند؟
1-آتش بس فوري بدون قيد و شرط و دائمي آتش بس شود
اما اسرائيلي هاچه ميگويند؟
وزير دارايي اش ميگويد كه اروپاييها بايد مردم غزه را بپذيرند مردم غزه بايد بروند از اين سرزمين، حماس بايد اسلحهاش را زمين بگذارد رهبران حماس بايد تبعيد بشوند تا ما آتش بس را بپذيريم
نماينده آمريكا رد سازمان ملل اعلام كرد از هيچ اقدامي كه حماس را محكوم نكند ما حمايت نميكنيم
اين وضعيت جهان امروز است خواهران و برادران
از آغازجنگ غزه يعني در اين يك سال ونيم يكسال و7-8 ماه فقط در اين يكسال و اندي 6 تا قطعنامه مربوط به آتش بس مربوط به كمك رساني به مردم فلسطين توسط آمركا وتو شده در اين يك سال واندي 6 قطعنامه را وتو كرده، جهان دارد پر از ظلم ميشود يا بقيه الله
اين مردم منتظر منجي هستند و اين بشارت را ما از حكمت 241 نهج البلاغه داريم كه آمريكا بداند
يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ آنروزي كه مظلوم از ظالمان فرا برسد أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُوم از امروزي كه اين ظالمان آمريكا اسرائيل اين اعراب خبيث منطقه دارند عليه مردم مظلوم فلسطين و غزه دارند ظلم ميكنند و آن روز انشاءالله با اتحاد اسلامي با تبعيت از رهبر معظم انقلاب با تشكيل هستههاي مقاومت در جهان اسلام انشاءالله زوال غدهي سرطاني اسرائيل انشاءالله نزديك است.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
اللهم عجل لوليك الفرج
خدايا درظهور مولامون تعجيل بفرما
خدايا جبههي حق را نصرت بفرما
جبههي باطل را ذليل بفرما
آمريكا و اسرائيل را نابود بفرما
خدايا اين اعراب خبيث منطقه را به سزاي خيانتهايشان برسان
ثوابي از اين اجتماع به روح مطهر امام و همهي شهداي عزيز عائد و واصل بفرما
حاجات خواهران و برادران مخصوصا جوانان عزيز و شنوندگانمان را برآورده بفرما
به بركت صلوات برمحمد و آل محمد