نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت ایت الله سلیمانی مورخ 9مهر ماه ۱۴۰۰
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ لَا نُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لَا نَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِيّاً. اللهم صل وسلم علي نبي الاعظم و اشرف اولاد آدم حبيب اِله العالم ابي القاسم المصطفي محمد و صلي الله عليه و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المكرمين و اللعن الدائم علي اعدائهم و مخالفيهم و غاصبى حقوقهم و مُنکِري فَضائِلِهِمْ و مَناقِبِهِمْ مِنَ الآنِ إلی یَومِ الدين
عباد الله اوصيكم و نفسي بتقوي الله
خودم و شما را به رعایت تقوای الهی توصیه میکنم ازآنجاکه هفته جاری سه مناسبت بسیار مهم دارد؛ رحلت نبی مکرم اسلام، شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی و شهادت آقا علیبنموسیالرضا(علیهما السلام) که در جلوی روی ما قرار دارد و این ایام هم ایام شهادت فرزند برومند باقرالعلوم و برادر بزرگوار امام صادق حضرت سلطانعلی ابن محمد باقر علیهمالسلام است در خطبه اول به حکم ادب نیازمندیها و احتیاجات و گدایی هایمان را نسبتبه این بزرگواران مطرح میکنیم.
از نگاه ما این بزرگواران نور واحد هستند و تابنده بودنشان متفاوت است، اما ریشه آن سنتی است بهگونهای که اولُهم محمد و آخرُهم محمد، به گونهای که همه علوی اند، همه فاطمی اند ،همه حسنی اند همه حسینی اند؛ شما به محضر کریمه خاندان پیامبر فاطمه معصومه سلاماللهعلیها وقتی میخواهید عرض ادب کنید و سلام تقدیم بداریم میگوییم "السلام علیک یا بنت رسولالله السلام علیک یا بنت امیر المؤمنین السلام علیک یا بنت فاطمةالزهرا السلام علیک یا بنت الحسن و الحسین" بااینکه دختر امام مجتبی نیست اما نور واحد و یک حقیقت هستند و ما به این حقیقت سخت نیازمند هستیم.
قرآن کریم نیازمندی ما را، با وجود مبارک این نازنینهای عالم ، اینطور مطرح میکند، میفرماید: اگر اطاعت آگاهانه از اوامر و نواهی پیامبر و اهلبیت علیهمالسلام را بهخوبی انجام بدهید،وبدانید که اطاعت این بزرگواران جز اطاعت خدا نیست؛ زیرا قول و فعلشان، همان قول و فعل خداوند است؛ چون وجود نازنین پیامبر مظهر اتمّ و اکمل خداست؛ وجود دیگر بزرگواران سبط اکبر، امام رضا و آقا علی ابن محمد باقر و فاطمه معصومه احمدبن موسی عبدالعظیم حسنی همه اینها مظهر خدائی هستند منتهی یکی میشود اتمّ و اکمل یکی میشود تام و کمال. لذا وقتی میخواهیم در زیارت ششم امیرالمؤمنین علیهالسلام به محضرش عرض ادب کنیم میگوییم السلام علیک یا آیت الکبری ما به مراجع میگوییم آیت عظمی اما به امیرالمؤمنین میگوییم آیات کبری،یعنی نماد بزرگ الهی( اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ) وقتی پیامبر مظهر اتمّ و اکمل خدا باشد و چیزی جز اراده و مشیّت الهی را اظهار نمیکند چون مشیت و اراده خدا با مشیّت و اراده پیامبر توأم میشود میباشد مشیت و اراده پیامبر تابع مشیّت و اراده الهی است پس هر گونه عصیان و تخلف از اوامر و نواهی پیامبر در هر شکلی و در هر سطحی بهمعنای معصیت خداوند خواهد بود.( ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا) باید در برابرش تسلیم محض باشیم.
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا اگر ما فرمانبرداری بکنیم و اطاعت محض داشتهباشیم؛ اگر ما تسلیم اوامر و نواهی رسولالله باشیم، قطعا و قطعا اولین برخورداری؛ اولین نعمت؛ که به فرموده قرآن نصیب شما میشود رحمت خاص الهی است.
دو نوع رحمت داریم: رحمت عام و رحمت خاص
رحمت عام؛ مثل آفتاب که رحمت خداوند است که هم بر کافر و هم بر مؤمن میتابد؛ باران رحمت خداست که هم بر مؤمن و هم بر کافر میبارد؛ زمین رحمت خداست هم به مؤمن و هم به کافر محصول میدهد. در اطراف بابلسر روستایی بود که برای آن جا چندین دستگاه لودر و بلدوزر آوردیم تا زمینهای کشاورزی مردم را از آبگرفتگی نجات دهیم یکی از مؤمنین متدین آنجاکه اهل نماز و نماز شب بود حدوداً یک هکتار زمین داشت که بخشی از آن داخل کانال زهکشی قرار گرفته بود؛ یک نفر بهائی هم سه الی چهار هکتار زمین داشت حتی یک وجب از آن هم داخل کانال زهکشی نرفته بود گاهی رحمت عام به دیگران بیشتر میرسد، لذا کافران گاهی در زندگی، از ما راحتتر هستند و برخوردارتر اند. وقتی از پیامبر سوال پرسیده شد علت چیست؟ میفرماید: آنها هر چه دارند برای همین دنیاست از دنیایی دیگر خبری نیست. لذا نباید توقع داشته باشید سطح برخورداری از رحمت عام در اینجا مانند سطح برخورداری دیگران باشد
هر که در این بزم مقربتر است جام بلا بیشترش میدهند
شما یک پیامبری دارید که بهخاطر وجودش عالم و آدم آفریدهشده است( لولاک لما خلقت الافلاک) خداوند ۴ دختر و ۲ یا ۳ پسر به او دادهاست که خداوند همه را از او گرفتهاست ،بهگونهای که روزیکه از دنیا میرود یک یادگار از او باقی ماندهاست ،یادگاری که نگران سرنوشت و آینده اوست بهگونهای که وقتی به او نگاه میکند اشک از چشمانش جاری میشود و خودش فرمود( مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ) . دنیارا برای عیشونوش مؤمن نیافریدهاند، اما برای عیشونوش دیگران آفریدهاست شب معراج نبی مکرم به یکی از طبقات رسید دو فرشته برای دو سوال آمدند، یکی از فرشتگان گفت یا رسولالله خداوند مأموریتی به من داده که از آن در تعجبم! پیامبر فرمود چه ماموریتی؟ گفت ماموریتم این است که سلطانی در منطقهای حاکم است که ستمگر، متعدی، بیرحم و قسیالقلب است و بیمار شده و در حال مرگ است دیگران بیماری را تشخیص ندادهاند ولی یک طبیب بیماری را تشخیص داده و گفته درمان آن یک نوع ماهی است که در عمق دریا قرار دارد که اگر به ساحل آمد و صید شد این سلطان شفا میگرفت و درمان میشد ولی ماهی در عمق دریا قرار دارد، اطرافیان گفتند ما بهنزدیک ساحل میرویم شاید بتوانیم ماهی را پیدا کنیم رفتند کنار ساحل، خداوند من را مأمور کرد که ماهی را از عمق دریا به ساحل بیاورم تا آنها صید کند و برای سلطان ببرند که سلطان درمان شود من از این لطف و عنایت خداوند در تعجبم که چنین آدمی را خداوند برایش فرصت و مهلت و لطف قرار دادهاست من در تعجبم و راز آن را نمیفهمم .
پیامبر قبلاز اینکه جواب بدهد فرشته دوم گفت یا رسولالله من ماموریتی دارم ولی دوست ندارم انجام بدهم ولی نمیتوانم تخلف از اوامر الهی داشته باشم یک مرد مؤمنی است که آنقدر فقر و تنگدستی زندگیاش را فراگرفتهاست که در شهر نتوانسته زندگی کند لذا به روستا آمدهاست، در روستا هم نتوانسته زندگی کند به بیابان رفتهاست، همه اعضای خانوادهاش مریض شدهاند و فقط یک بچه دوازدهساله سالم ماندهاست که علفها را جمعآوری میکند و داخل دیگ میریزد و و میپزد و آماده میکند برای دیگر اعضای خانواده و الان غذا آمادهشده و خداوند مرا مأمور کردهاست که این دیگ را وارونه کنم تا غذا به روی زمین بریزد؛ من علتش را نمیدانم جبرئیل به پیامبر عرض کرد به فرشتهای اول بگو آن سلطان همه کارهایش خراب بود ولی چند تا کار خوب هم انجام دادهاست و خداوند میخواهد پاداشش را همین دنیا بدهد که آن دنیا هیچ طلبی نداشته باشد. به فرشته دوم بگو که این مؤمن هم همه کارهایش درست است ولی چند تا ضعف هم دارد خداوند میخواهد این چند تا ضعف را از او برطرف کند که آن دنیا هیچ مشکلی نداشته باشد. ما از پشتپرده که خبر نداریم ما ظاهر قضیه را میبینیم نمیدانیم پشتپرده چه خبر است. پس رحمت عام شامل همه افراد میشود هم مؤمن و هم کافر و حتی برای کافر بیشتر از مؤمن.
اما آنچیزی که ما افتخار میکنیم آن است که خدا را رحیم میدانیم، رحمانیت خداوند برای عام است و رحیمیت خداوند برای خاص است؛ فلذا اگر بناست که ما به رحمت خداوند برسیم یعنی رحمت خاص؛ رحمت ویژه؛ لطف ویژه الهی، باید مطیع پیامبر باشیم قرآن کریم میفرماید:" اطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ" این ترحمون، ترحمون عام نیست این ترحمون خاص است "وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وَيُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَيُطيعونَ اللَّهَ وَرَسولَهُ أُولئِكَ سَيَرحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ" اگر بناست ما به رحمت خاص الهی برسیم به خدا قسم باید دل به پیامبر داشتهباشیم؛ دل به امام مجتبی داشتهباشیم؛ دل به آقا امام رضا داشتهباشیم؛ دل به این بزرگوار و شهید این دیار و سفیر دو امام( امام باقر و امام صادق)، حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر داشتهباشیم. اینکه عزیزان در این ایام مراسم خاصی را اجرا میکنند، مشمول رحمت خاصه الهی میشوند رحمت خاص زمانی بدست میآید که ارتباط خاص با اولیا الله داشتهباشیم اگر این ارتباط برقرار بشود قطعا رحمت خاص هم نصیب ما خواهد شد.
امیدواریم به برکت وجود نبی مکرم ما مشمول رحمت خاص الهی بشویم.
از علامه امینی رحمتاللهعلیه برای صرف غذا و پذیرایی در جمع علمای اهلسنت دعوت به عمل آمد ایشان قبول نکردند؛ اصرار کردند ولی بازهم قبول نکرد، خیلی اصرار و پیگیری کردند تااینکه علامه فرمود شرطی دارم و آن اینکه بحثی مربوط به اعتقادات پیش نیاید شرط را قبول کردند و به مهمانی و ضیافت رفتند ولی چند تا از علمای اهلسنت شروع به بحث کردند گفت شرط این بود که بحث نشود گفتند ببخشید ولی نمیشود مجلس ساکت باشد گفتند هرکدام یک حدیث بخوانید اما حدیثی بخوانید که همه قبول دارند هرکدام حدیثی از پیامبر خواندند علامه فرمود من هم حدیثی میخوانم پیامبر اعظم فرمود مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ فرمود همه حدیث را قبول دارید گفتند بله علامه گفت بهنظر شما زمان زهرای اطهر بیبی زهرا امام زمانش را میشناخت؟ اگر بگویید زهرا امام زمانش را نمیشناخت ؛ تنها مصداق آیه تطهیر است؛ اگر بگوییم میشناخت خواهند گفت زهرا اولی را امام میدانست دومی را امام میدانست یا اینکه علی را امام میدانست؟ همه سرها پایین انداختند امام بخاری صاحب کتاب صحیح بهصراحت نوشتهاست: زهرا از دنیا نرفت مگر اینکه نسبتبه اولی و دومی خشمناک بود و اگر بگویید علی را امام میدانست خلع سلاح میشوند گروهی شرمسار نشستند و گروهی به بهانهای مجلس را ترک کردند
والله راه شما راه درستی است؛ والله مسیر شما مسیر مستقیم است؛ والله دل شما بهدرستی معاملهشده است؛ والله قیمت دل شما بهاندازهی دل پیامبر،علی و زهرا ،امام مجتبی و امام رضا علیهمالسلام و آنهایی که منتصب به انوار طیبهی الهی هستند میباشد. گوارایتان باد.
ایام سوگواری را به همه شما خاص به پیشگاه بقیةاللهالاعظم و رهبری معزز انقلاب تسلیت عرض مینماییم و همچنین ارتحال عالم ربانی آیتالله ذوالفنون علامه حسنزاده آملی را به همه شما تسلیت میگوییم.
اِنَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله و الصلاة و السلام علي رسول الله حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ أَبِي الْقَاسِمِ المصطفي مُحَمَّدِ
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم،
اللهم صلي علي اميرالمؤمنين "عليه السلام" و صل علي فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ و صل علي سبطي الرحمة و امامَيِ الهُدي الحسن و الحسين و صل علي ائمه المسلمين علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفربن محمد و موسي ابن جعفر و علي ابن موسي و محمد ابن علي و علي ابن محمد و الحسن بن علي وحجة ابن الحسن المهدي صلواة الله و سلامه عليهم اجمعين
اللهم انا رضينا بهم ائمه فرضنا لهم انك علي كل شيء قدير
با توصیه مجدد به تقوا مناسبتها را یادآوری میکنیم :
جمعه ۹ مهرماه 24ماه صفر روز جهانی سالمندان
شنبه انتقال حضرت امام امت از ترکیه به عراق در سال ۱۳۴۴ شمسی
دوشنبه روز وقف؛ که از برکات وقف این است که نظام الهی بهصورت فراوان برخوردار شدهاست آیتالله محمد یزدی به نقل از علامه طباطبائی میفرمود: دوبار ایران به زیر بار وقف رفت؛که یکبار در زمان قاجار و یکبار در زمان پهلوی به موقوفات خیانت شد؛ سه بار سرزمین مصر به زیر بار وقف رفت و هر سه بار در وقف خیانت شد وقف یکی از آثار پربرکت نظام دینی ماست که متأسفانه بعضی از حاکمان نسبت به این ارزش بیتوجهیهای خاصی را اعمال کردند.
سهشنبه سالروز رحلت پیامبرو شهادت سبط اکبرامام حسن مجتبی و روز نیروی انتظامی است که به همه این عزیزان خدوم به امنیت کشور تبریک میگوییم و روز هجرت امام امت از عراق به پاریس در سال ۱۳۵۷.
چهارشنبه روز دامپزشکی است که به همه این قشر عزیز خدوم تبریک میگوییم.
پنجشنبه سالروز شهادت آقا امام رضا( علیه آلاف تحیه و الثنا)و روز روستا و عشایر.
چون این ایام ایام سوگواری آقا علی ابن محمد باقر هست حدیثی در فضیلت این منطقه و دیار و سرزمین از آقا امام رضا بیان کنم.
امام رضا علیهالسلام ۳ بار(ثلاث مرات) فرمود :چه مکان خوبی است اردهال ؛چه مکان خوبی است اردهال؛ چه مکان خوبی است اردهال.( بحارالانوار جلد ۵۷ صفحه ۲۱۴) که امام رضا برای این دیار و مردم این دیار این تعبیر را فرمودند که چه مکان خوبی است مکان شما،و از زبان امام رضا ستایش شدهاست .
در خطبه دوم به شرایط موجود کشور اشاره مختصری داشته باشم در مملکت ما یکسری فرصتهای زیبائی در دولت سیزدهم تماشا میکنیم و از اینکه یکپارچگی در بخشهای مختلف نظام شکل گرفت و یا در حال شکلگیری است بهعنوان یک فرصت میباشد.
از اینکه امروز اعتماد مجددی به انقلاب اسلامی صورتگرفته است و به لطف خداوند وظیفه دولت وظیفه مجلس، وظیفه دستگاه قضایی، وظیفه شوراها مشخصشده و ۸۰ درصد از شوراهای کشور در اختیار جریان انقلاب است بهعنوان یک فرصت میباشد.
از اینکه در بررسی صلاحیتها ،در انتخاب و انتصاب مدیران نظام در مرکز پژوهشها سختگیری و دقت لازم صورت میگیرد تا کارگزاران بیاعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی در راس امور قرار نگیرند؛ یک فرصت است.
از اینکه مقام معظم رهبری گزینه آتش به اختیاررا برای عموم خاصه برای جوانان عزیز و برومند انقلابی مطرح کردند، تا جامعه در مسیر جریان انقلاب قرار بگیرد؛ یک فرصت است .
از اینکه مقاممعظم رهبری شیوه مطالبهگری و اندیشهورزی برای عموم، خواسته اعضای خبرگان را مطرح کردند تا آیات اعظام و نخبگان اهل علم و تقوا و نمایندگان ولیفقیه نگاه صیانتی به جامعه بهخاطر جلوگیری از هجمههای انحرافی داشته باشند؛ این یک فرصت است.
از اینکه مسئولیت بزرگ دولت سیزدهم دولتسازی، جامعهسازی براساس گام دوم انقلاب اسلامی و برای نظام، با توجه به تنگناها اما فرصتهای بینهایتی هم وجود دارد که در صورت بکار گرفتن میتوان گام بلندی برداشت و جهشی به وجود آورد؛ یک فرصت است.
اینکه ما از مدیریت روزمرگی بتوانیم خارج بشویم؛ از اینکه امروز اقتضائات جامعه و مطالبات مردم بهخوبی مشخص است و باید نخبگان جامعه حلقه واسط بین نیازهای مردم و مسئولین باشد، مثل همان نقشی که رهبری ایفا میکند تا دولتمردان از مردم و مطالبات مردم غفلت نکنند درگیر کارهای روزمرگی نباشند؛ یک فرصت است .
اما تهدیدات هم وجود دارد امروز اینطور نیست که ما یک مدینه فاضله داشتهباشیم.
اولین تهدید حرفهای ناصواب جریانها ی انقلابی است خود بچههای انقلاب ممکن است تبدیل به یک تهدید شوند؛ برای اینکه خودشان را در به کار آوردن این دولت سهیم میدانند.
دومین تهدید از درون خود دولت ممکن است به وجود بیاید، اگر انسانهای ضعیف ناهمگون، غیر مشرف به کار انتخاب بشوند، عملاً امیدی که بهوجودآمده تبدیل به یاس خواهد شد.
سومین تهدیدی که ممکن است وجود داشته باشد ایجاد تعارض بین قوای این نظام است که خیلی باید دقت بشود تا تعارض بین قوا به وجود نیاید .
چهارمین تهدید خطر مطالبات عمومی است؛ باید مطالبات عمومی مطابق با شرایط و امکانات باشد اگر مطالبات بیشتر از حد توان و ظرفیت موجود باشد قطعا انفجاری را در جلوی روی خود خواهیم داشت پنجمین تهدید خطر اخبار نادرست و سیاهنماییهای خیلی جدیای است که دشمنان در صدد انجام آنها هستند تا بتوانند امید را از جامعه بگیرند و یأس را بر مردم حاکم کند و زمینه تخلفات مدنی را فراهم کند و بستر انفجار را مهیا بسازند، امروز اخبار نادرست غوغا میکند چند روز پیش بهمناسبت اربعین و عزاداری جوانان دانشجو در محضر رهبر معظم انقلاب بودندکه حضرت آقا سخنرانی کوتاهی داشتند که بههمین مطلب اشاره کرد و فرمود: روزنامههای ما، رسانههای ما در انتشار اخبار غیرواقع متأسفانه نقشآفرینی میکنند و ما اخلاقمداری را در جامعه باید قدر بدانیم. نباید از راستگویی ها، واقع گویی ها، حقیقتگویی ها فاصله بگیریم ؛باید ما اخلاقمدار باشیم .
ششمین تهدید برای جریان انقلاب که متأسفانه از درون خود نظام میباشد. ما 15% تحریم از خارج داریم، در داخل کشور ما از سوی خودمان تحریم شده بودیم ؛دولت قبل امکان تأمین شرایط و اقتضای عبور از این موانع را داشت ولی، جریان غربگرا یا فکرش را نداشت یا نمیخواست از این مخمصه و از این شرایط خارج بشود.
رهبری عزیز میفرماید تولید داخل، رفع موانع، پشتیبانی از سرمایهگذاری داخلی. عملاً این فرمایشات چقدر قابلیت اجرا داشت؟ یعنی اگر بنا بود سال به پایان برسد و مسئولین اجرایی به مردم گزارش بدهند چقدر میتوانستند آبرومندانه با مردم حرف بزنند؟ ما در درون خود تحریم بودیم پیشاز آن که تحریم از خارج باشد. توقع از دولت موجود این است که این تحریم داخلی را آرامآرام ریشهکن کند.
هفتمین تهدید مسئله نفوذ است که رهبری بهکرّات هشدار دادهاند و چه ضربههایی که نظام از نفوذ عناصر خود فروخته نخوردهاست، و متأسفانه قوانین سختگیرانهای هم در این باب وجود ندارد حداکثر مجازات جاسوسی ۱۰ سال زندان است، (البته غیر از نظامیها). البته فعلا در مجلس طرحی وجود دارد که دولت آمریکا دولت متخاصم است و هر کس بخواهد برای آمریکا جاسوسی بکند حکم او باید اعدام باشد. مردم کاشان، نطنز، بادرود، آران و بیدگل در منطقه دیدند که بحث نفوذ چقدر به مسئله هستهای ما لطمه وارد کردهاست؛ ما نمیتوانیم از نفوذ دشمن غفلت کنیم.
هشتمین تهدید پرداخت ۴۳ هزار میلیارد تومان پولی است که برای یارانه بین دهک ۱ تا ۷ تقسیم میشود و تا به الان یک نفرهم به سطح خودکفایی اقتصادی نرسیدهاست، اگر قرار است تصمیمگیری نشود و تاثیرگذاری آن مدنظر قرار نگیرد، همین وضع باقی میماند و اگر این مبلغ را بین دهک ۱ تا ۳ تقسیم کنند که تأثیرگذار در زندگی مردم باشد و دهکهای بعدی را به گونهای از عوائد فروش بنزین و نفت به شکل ویژه پرداخت کنند تا یک تحول نسبی در زندگی عادی و معیشت عمومی مشاهده کنیم.
ان أَحْسَنَالْحَدِيثِوَأَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِكِتَابُ اللَّهِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَالْعَصْرِ اِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍالَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
اَللَّهُمَّ انْصُرْ اْلإِسْلَامَ وَالْمُسْلِمِيْنَ و انصر من نصر الدين وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ المؤمنين
اللهم ايد حماة الدين لا سيما زعيمنا و قائدنا الامام خامنهاي