بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و هفتاد و دومین خطبه در کاشان مُکرّم، چهارم مهرماه، سوم ربیع الثانی١۴۴٧ ، خود و شما را به رعایت بیشتر تقوای الهی، سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». برادران و خواهران، طوری زندگی کنیم که ابدیت خودمان را تامین کنیم، ابدیت، پایان ندارد، یک میلیارد و صد میلیارد سال نیست. ولی با همین زندگی هفتاد، هشتاد سال، تامین می شود. مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و شانزدهمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اللَّهُم وَ لاَ تَرُدَّ دُعَائِي عَلَيَّ رَدّاً » خدایا، دعای من را رد نکن، بر من رد کردنی، دعایم، بسوی من برنگردد. مرحوم سید علی خان کبیر می گوید، رد دعا یعنی عدم قبول. در دعای کمیل می خوانیم که بعضی از گناهان، دعا را حبس می کند « اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ » در این رابطه چند روایت را عرض می کنم، که با ارتکاب بعضی از کارها، دعای او اجابت نمی شود.
١ _ لقمه حرام. پیامبر ص می فرماید « إنَّ العبدَ لَيَرفَعُ يَدَهُ إلى اللّه ِ و مَطعَمُهُ حَرامٌ، فكيفَ يُستَجابُ لَهُ و هذا حالُهُ ؟! » همانا بنده دستش را براى دعا به درگاه خدا بالا مى برد در حالى كه لقمه اش حرام است ؛ با چنين حالى ، چگونه دعايش مستجاب شود ؟ تلاش کنیم لقمه، حلال باشد، یک مصداق این، اداء واجبات دین است
٢ _ عاق والدین، به همه توصیه می کنم رعایت مادر و پدر را بیشتر داشته باشند. امام صادق ع می فرمایند، « اَلذُّنُوبُ الّتِى تَظْلِمُ الْهَواءَ عُقُوقُ الْوالِدَيْنِ » از گناهانی که هوا را تیره و تار و دعا را حبس می کند، عاق والدین است. عاق والدین یعنی رنجاندن. پسر و دختری، پدر و مادر خود را برنجاند و رعایت حرمت انها را نداشته باشد. این باعث حبس دعا می شود
٣ _ ظلم و حق الناس. در خصال روایت داریم، امیرالمومنین علی ع می فرماید، خداوند عزّ و جلّ به عیسی بن مریم وحی فرمود « إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ أوحى إلى عيسَى بنِ مَريَمَ عليه السلام، إنّي غَيرُ مُستَجِيبٍ لِأحَدٍ مِنكُم دَعوَةً و لِأحَدٍ من خَلْقي قِبَلَهُ مَظلِمَةٌ » من اجابت نمی کنم، دعای کسی را که، حق الناسی بر عهده او باشد. پس لا اقل سه مطلب در روایات مطرح شد که با وجود انها دعا مستجاب نمی شود، لقمه حرام، عاق والدین و ظلم و حق الناس. کاری بکنیم که این زمینه برای اجابت دعا فراهم شود. اگر این موانع را برداشتیم، انقدر خدا مهربان است که در کافی جلد دو صفحه ۵٠١ روایت داریم ، امام صادق می فرماید: « إنَّ العبدَ لَيَكونُ لَهُ الحاجَةُ إلَى اللّه ِ عزّ و جلّ فيَبدأُ بالثناءِ و الصلاةِ على محمّدٍ و آلِ محمّدٍ حتّى يَنْسَى حاجَتَهُ فَيَقضِيها اللّه ُ لَهُ مِن قَبلِ أنْ يَسألَهُ ایّاه » عبد حاجتی دارد و درب خانه خدا می اید ولی فراموش می کند درخواست خود را مطرح نماید و فقط، حمد و ثنا الهی و صلوات بر محمد و ال محمد را می گوید، و حاجت را فراموش می کند، اما خداوند، حاجت او را برآورده می کند، بدون این که حاجت را ذکر کند. پس ما موانع را برداریم، کرامت خدا بیش از ان است که در ذهن ما می باشد.
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و پنجاه و سه سوره بقره رسیدیم ، « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ » ای کسانی که ایمان اورده اید، از صبر، استقامت و نماز کمک بگیرید، خدا با اهل صبر است.
نکات آیه :
نکته اول : درباره لذّت « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا » می باشد. خدا، شما برادران و خواهران را مخاطب قرار داده است، بزرگان نکته ای را به ما یاد داده اند. ، قران در سوره حج آیه پنج می فرماید « یا ایّها النّاس» همه مردم را می اورد، گاهی بخشی از مردم را ذکر می کند، قران در سوره نساء آیه ١٧١ می فرماید « یا اهل الکتاب » و گاهی خطاب به مومنین است « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا »، اما خدا بصورت غائبانه می فرماید، خدا به پیامبر ص می فرماید، شما به مومنین بگو، سوره جاثیه آیه ١۴« قُل لِلذین آمنوا » و گاهی خودِ خداوند، مومنین را مخاطب قرار می ده « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا » این نشانه قرب و نزدیک شدن خاص مخاطب،
بدون واسطه و مستقیم است. بسیار افتخار امیز و باعث شرافت است. البته باز در ایه « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا »، گاهی اوقات، دسته خاصی از انها مخاطب هستند، سوره بقره ایه ١٧٩ « يَا أُولِي الْأَلْبَابِ ». و گاهی اوقات تمام سیصدو سیزده پیامبر مرسل، مخاطب هستند، سوره مومنون ایه ۵١ « یا ایّها الرُسُل ». گاهی، شخص پیامبر ص مورد خطاب است، سوره انفال ایه ۶۴ « یا ایّها النّبی ». ولی بالاترین تعبیری که برای مخاطب است، آیه غدیر است، سوره مائده آیه ۶٧ « یا ایّها الرّسول » این بالاترین مواجهه ندایی از سوی خداوند با یک فرد است.
نکته دوم : خداوند فرمود « اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ ». از صبر استعانت بجوئید. در روایت صبر به سه گونه معرفی شده است. در ایات قران هم به این سه نوع صبر اشاره شده است :
١ _ یک نوع صبر، موقعی است که انسان می خواهد وظیفه عبادی خود را انجام دهد. قران در ایه ۶۵ سوره مریم می فرماید « فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ » خدا را بندگی کن، صبر برای انجام وظیفه عبادت. مانند چادر و حجابی که خواهران دارند یا نمازی که یک دانشجو در خوابگاه می خواند و شاید بعضی ممکن است او را تمسخر کنند، این صبر در عبادت است
٢ _ صبر در ترک معصیت، قران در ایه ۶٩ سوره کهف می فرماید، « سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا » شما، انشاء الله من را صابر خواهی یافت، من تو را عصیان نمی کنم
٣ _ صبر بر مصائب. قران در سوره لقمان ایه ١٧ می فرماید « وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ » و همچنین آیه ٣۵ سوره حج، در رابطه با صفات مُخبتین « الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ »دل های انها از شوق و درک عظمت خدا، لرزان است و در مصائب صبر می کنند. « به اقای خادم به جهت فوت پدر و اقای رئیسی به جهت فوت خواهر تسلیت عرض می کنم » این ها صبر بر مصیبت است که در قران به ان تکیه شده است
نکته سوم : در رابطه با عظمت صبر و نماز است. عظمت صبر و نماز چیست؟ قران در این جا می فرماید، اگر بخواهد نصرت من نازل بشود، شما سراغ صبر و نماز بروید. در ایه هفت سوره محمد امده است « إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ » اگر شما دین خدا را یاری کنید، نصرت خداوند می اید. این دو را با هم مقایسه کنید. در یک ایه می فرماید سراغ نماز و صبر بروید و در یک ایه می فرماید اگر دین خدا را یاری کنید، ما یاری می کنیم. ایا این دو با هم منافات دارند؟ چه رابطه ای با هم دارند؟ مقدمتاً عرض می کنم، از نظر قرانی، نصرت فقط از جانب خداوند می اید، قران در آیه ١٢۶ سوره ال عمران می فرماید « وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ». در سوره حمد ما موظف هستیم فقط از خداوند استعانت بجوئیم « إِيّاكَ نَستَعِين ». اگر فقط از خدا باید استعانت بجوئیم و منبع و مخزن قدرت فقط خداوند است، پس چرا خداوند می فرماید سراغ صبر و نماز بروید؟ ایا تنافی ندارد؟ دو جواب وجود دارد:
١ _ جواب متوسطی در تفاسیر امده است که می فرماید، اینجا نفرموده « اسْتَعِينُوا مِنَ الصَّبْرِ ».از صبر و نماز، فرمود « اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ » نفرمود از نماز، فرمود، بوسیله. توضیح این جواب چیست؟ می فرمایند، یعنی، خدا استعانت کننده می باشد و نیاز به مکمّل ندارد ولی من و شما که قبول کننده این استعانت و یاری هستیم، نیاز به مکمّل داریم. چه چیزی می تواند مبدا قبول کننده و قابلی را برای دریافت فیض و نصرت الهی کامل کند؟ ان، صبر و نماز است. پس این یک جواب است. استعانت خدا وجود دارد، مبدا فاعلی عالی است. اما من و شما که قبول کننده استعانت هستیم، نیاز است که فیض و ظرف برای دریافت کامل تر شود. پس شما، از صبر و نماز کمک بگیرید تا فیض الهی در ظرف شما قرار بگیرد. ، مبدا قبول کننده کامل شود.
٢ _ اما جواب دقیق تری را ایت الله جوادی آملی در تسنیم اورده است، ایشان می فرماید، « وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ » را بگوئیم از نماز، تبیین این چیست؟ می فرماید، پیامبر ص و دوازده امام خلیفه خداوند در زمین هستند. مظهر اسماء خدا هستند. خدا، معین و مستعین است. همین صفت برای پیامبر ص هم هست. تمام اسمائی که در دعای جوشن کبیر می خوانیم، برای پیامبر ص هم هست. مظهر همان اسامی خداوند است. پس هیچ منافاتی ندارد که ما از خدا استعانت بجوئیم یا از مظهر و جلوه تامّ خداوند. کسی که خداوند او را برای استعانت قرار داده است، اینجا صبر و نماز خلیفه خدا هستند برای اعانه به دیگران. این جواب دقیق تر است
نکته چهارم : نکته چهارم معیّت است « إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ». دو نوع معیّت خداوند را عرض می کنم
١ _ خدا، یک معیّت مطلقی با همه موجودات دارد. قران در سوره حدید ایه چهار می فرماید « هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ » هر جا باشید خداوند با شما می باشد. این معیّت قیّومی است که قوام ما موجوات « چه سنگ، چوب، آسمان و زمین » به خداوند است. معیّت خدا را نیاز داریم که قوام داشته باشیم. اگر یک لحظه، عنایت خداوند برگردد، نظام اسمان ها و زمین و تمام موجودات از بین می رود.
٢ _ اما یک معیّت خاص داریم، که در قران مکرر آمده است، همان ایه ای که در انگشتر مقام معظم رهبری نوشته شده است و ان ایه ۶٢ سوره شعراء می باشد « كَلّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبّي » این « مَعِيَ رَبّي » معیّت خاص است. یا همین ایه ١۵٣ بقره « إِنَّ اللَّهَ مَعَُُ الصَّابِرِينَ ». و یا ایه ٣۶ سوره توبه « أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ». یا ایه « إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ ». این معیّت ویژه به چه معنی می باشد؟ این یعنی، لطف و رحمت خاص خداوند. رحمتِ رحیمیه خدا با برادر و خواهری است که اهل احسان، تقوا و اهلِ صبر و استقامت باشد. اگر می خواهیم رحمتِ رحیمیه، نصیب من و شما شود، ما هم صابر باشیم ، اهل تقوا و احسان باشیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ .
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين اللهم صل علي محمد و آل محمد اللهم صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره فاطمة الزكيه حبيبت حبيبك و نبيّك و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زين العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا و محمد ابن علي الجواد و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري اللهم صل علي حجة ابن الحسن المهدي القائم المنتظر،
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام و همهي شهدا، مخصوصا شهداي استان اصفهان، منطقهي كاشان، شهداي جنگ دوازده روزه سلامتي رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي و موفقيت بيشتر خودتان و اجابت دعاي همهي شنوندگانمون صلواتي هديه بفرماييد
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
برادران و خواهرانم خود و شما را به رعايت بيشتر تقواي الهي سفارش ميكنم
مصداقا رسيديم به حكمت 108 نهج البلاغه بخش دوم
حضرت امير عليه السلام حالات قلب ما را بيان ميفرمايند
وَ إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ اگر نا اميدي در دل بيايد
قَتَلَهُ الْأَسَفُ انقدر اين شخص نا اميد ميشود نا اميد ميشود حسرت ميخورد تأسف ميخورد كه او را از پا در بياورد
وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اگر ناراحت شود، خشم بگيرد
اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ غيظ وكينهي او شدت ميگيرد
جناب آقاي مغنيه در شرح اين عبارت در جلد چهارم في ضلال نهج البلاغه صفحه 283 ايشان ميفرمايد راهكار چيه كه آدم اگر يك نا اميدي آمد اما منجر به حسرت و قلب و او نشود؟
خشم كه آمد منجر به كسنه و غيظ نشود؟
ميفرمايد اميرالمؤمنين راهكار را اعتدال مي داند
لو اعتدل و تحفظ منزل البدايه از همان ابتداي كار كه خشم آمد سراغ شما نا اميدي و يأس آمد سراغ شما از همان ابتدا بايد جلوي او را بگيري، با عوامل تشديد ساز كاري نكني مشتعل بشود آن يأس يا خشم اگر اين كار را بكنيم از ابتداي كار
لها عن عليه الامر سبك ميشود كار براي او
تبيين نياز دارد، اگر يك استادي يأس و نا اميدي را در شاگرد خودش پرورش ميدهد بايد كسي در سطح او و بالاتر از او بيايد و عوامل اميد و نشاط را براي همان دانش آموز و دانشجو تبيين كند
جلوي آن يأس گرفته شود به تعبير رهبر معظم راوي قدرت باشيم، كمبودها را كه ميدانيم، راوي قدرت باشيم، حتي رهبر معظم گاهي اوقات به بعضي از وزرا دفترشان يك تذكر ميدهدآقا اين توئيتي كه شما زدي راوي قدرت نبود،
در مورد غضب هم امام باقر عليه السلام ميفرمايد مَنْ كَظَمَ غَيْظاً اگرخشمي گرفتيد در حالي كه ميتوانيد خشم را اعمال كنيد
وَ هُوَ يَقْدِرُ در منزل آقا از خانمش ناراحت ميشود خانم از شوهرش ناراحت ميشود مسئول از زير دستش ناراحت ميشود ميتواند اين خشم را اعمال كند به اين حديث توجه كند ميفرمايد اگر ميتواني خشم را اعمال كني ولي به خاطر خدا كظم غيظ كني
حَشَا اللَّهُ قَلْبَهُ خداي متعال قلب او را همين قلبي كه ميرسيد به قتل، ميرسيد به كينه، همين اگر انسان كنمترل كند خشم و غيظ خودش را ميفرمايد قلب او پر ميشود از امن و ايمان در روز قيامت
اين توصيه به تقوا كه مراقب ورودي هاي قلب خودمان باشيم يأس و غضب از وسايل و ابزار شيطان است تا مومن را از پا دربياورد
از حضور همهي برادران و خواهران در نماز جمعه اقشار مختلف و صنوف مختلف تقدير ميكنم
مخصوصا از هيأت موتور سواري و اتومبيل راني كه لطف كردند به اتفاق مسئولينشان درجلسهي ما حاضرند از جناب آقاي مهدي ايراني نژاد كه از برادران نماز جمعه هستند و در رشته كيك بوكس از شاخههاي تكواندو مدال طلاي جهاني را گرفتند هم تقدير ميكنم و براي همهي شما نمازگزاران عزيز با يك صلوات آرزوي توفيق دارم
هفته دفاع مقدس، سخنران محترم توضيحات بسيارخوبي دادند و توليت مدير آستان حضرت علي ابن باقر بودند كه هر دو بحث را بهش پرداختند منم يك جملهي كوتاه عرض ميكنم برادران و خواهران قدر رزمندگان را بدانيم، مجاهدان في سبيل الله، شهدا، خانوادهي شهدا جانبازان، آزادگان، ايثارگران،
ما شهيدي كه زير چهارده سال باشه 7000 شهيد زير14 سال داريم،
شهداي بين 15 سال تا 23 سال، ببينيد اوج جواني، حاضر است تمام خواستههاي شيطاني را بگذارد كنار برود جبهه بين 15 سال جوانان افتخار كنيد بين 15 تا 23 سال شهداي دفاع مقدس ما 152000 از آنها 152000 شهيد ما بين 15 تا 23 سال بودند
152000 ازشهداي دفاع مقدس بين 24 تا 29 سال حدودا23000 شهيد ما
از 30 سال به بالا كل شهداي دفاع مقدس 30هزار تا بودند، پس ببينيد بيشترين جمعيّت شهيدما شهداي زير23 سال هستند، اين ان جواني است كه خداي متعال به او افتخار ميكند
امروز هم اين جوانها وجود دارند
درروز 17 بهمن سال 57 ، 17 بهمن يعني هنوز انقلاب اسلامي پيروز نشده، نماينده رژيم صهيونيستي در سازمان ملل يك سخنراني دارد، ببينيد هنوز 22 بهمن نشده، 6- روز 7 روز به پيروزي مانده اين شخص گفت كه يك اتفاقي در ايران دارد ميافتدكه اگر اين اتفاق محقق بشود پايه هاي رژيم صهيوني را ميلرزاند، سؤال ؟ اين از كجا فهميد؟ هنوز انقلاب كه پيروز نشده از كجا فهميد؟
من يك جواب قرآني براي شما عرض كنم در سورهي طه آيه 61 ميفرمايد كه وقتي فرعون ساحران را جمع كرد در مقابل حضرت موسي ميخواستند سحر ايجاد كنند، قبلش حضرت موسي يك نصيحت كرد اينها را فرمود به خدا افترا نبنديد، هركي بر خدا افترا ببنند وكذب ببندد اين رستگار نميشود و عذاب عليم دارد، آيهي قرآن ميفرمايد اين جملهي حضرت موسي وقتي صادر شد، اين خود ساحران با همديگرگفتند كه فَتَنازَعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ
گفتگوكردند آقاي علامه شبّر ميفرمايد گفتگو ي آنها اين بود اين حرف به ساحر نميخورد، اين آقا دارد از توحيد صحبت ميكند، اين حرف به ساحر نميخورد
وَ أَسَرُّوا النَّجْوى نجواي خودشان را پنهان كردندچي بود؟ باز علامه شبّر ميفرمايد نجوا اين بودگفتند اگردر اين مسابقهاي كه ميرويم با او اگر او غالب بشود و پيروز شود، ما به او ايمان مي آوريم
اينجا رژيم صهيوني سردمدار جبههي باطل است، جنس كارخودش را ميشناسد انقلاب ايران اسلامي هم مخصصوا 6 ماهي كه امام در نوفل لوشاتو بودند پيامهاي امام راحل را شنيده، ماهيت پيامهاي امام را درك كرده كه امام فرمود نه شرقي و نه غربي جمهوري اسلامي، اين پيام را وقتي دريافت كرده، فهميده ماهيت اين انقلاب ماهيت اسلام ناب محمدي صلي الله عليه وآله و سلم است و اين انقلاب با اين اسلام ناب اگرروي كار بيايد با نظام سلطه درگير ميشود، اما آن ساحران
القي سجدا اگر به جاي اينكه تسليم بشونددر مقابل اين اسلام ناب، شدت خودشان را براي از بين بردن ايننهال به كارگرفتند اما همهي شما شاهدي دو دنيا شاهد است كه آن نهال به بركت اين خونهاي شهدا، امروز شده يك درخت تناور كه
يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ ببينندگان را به تعجب وا ميدارد
انشاءالله قدردان حماسه سازان دفاع مقدس باشيم
سالگرد جناب سيدحسن نصر الله
همين ايام هست سيد مقاومت، خواهشم از همهي مساجد اين است به اندازه توانشان در مساجد براي آسيد حسن نصرالله جلسه بگيرند، آقا فرمود يك نعمتي بود نه براي لبنان، فقط، براي جهان اسلام اين شخصيت نعمت بود،
آقاي حيدري خبرگان خوزستان محضرشان بودم گفتم شما لبنان خيلي رفتيد خدمت آسيدحسن خاطرهاي براي من نقل كنيد ايشان گفت كه من دههي 80 و 90 مرتب ميرفتم لبنان براي مباحث اعتقادي بعدخدمت آسيد حسن هم ميرسيديم در يك جلسه اي آسيد حسن فرمود بچههاي حزب الله درمباني ولايت فقيه ضعيفند، يعني موسوعههاي بسيار بزرگ كتب فقهي ما اينها دسترسي بهش ندارند و اگر هم داشته باشند فهمشان برايشان سخت است، شما بياييد يك كتاب بنويسيد در رابطه با ولايت فقيه ، آقاي حيدري ميفرمايد من 6 ماه بعد كه رفتم لبنان كتابي كه نوشته بودم را به ايشان دادم، كتاب در رابطه با ولايت فقيه تاريخها و مبانيها، وقتي به ايشان دادم، اين كتاب را ورق زد، سر فصلها را ديد بسيار خوشحال شد دستور چاپ داد و اين كتاب الان درحوزههاي علميه و در دانگشاهها دركشورهاي مختلف جهان اسلام دارد تبيين ميشود
ببينيد نقطهاي كه آسيد حسن روش دست گذاشت چي بود؟ ولايت فقيه
اگر اين مباني محكم بشود دركشور ما در دانشگاههاي ما درحوزههاي ما آن وقت قدرداني از اين نظام و از شخص رهبر معظم انشاءالله بيشتر خواهد شد همين آقاي آ سيد حسن ميفرمايد در جنگ 33 روزه حضرت آقا دو تا نامه به ما دادند يك نامه را ما علني كرديم يك نامه را علني نكرديم، آن نامهاي كه علني نكرديم، فوق العاده در روحيهي بچههاي حزب الله تدثيرمثبت داشت، چي بود؟ اقا در نامهي دوم نوشتند من براي نصرت شما مخصوص رفتم جمكران و متوسل شدم به امام زمان عليه السلام براي نصرت شما، اين خبر وقتي به حزب الله رسيد فوق العاده روحيهي آنها را بالا برد برادران و خواهران، قدر قدرت نرم نظام را بدانيم توسل به اهل بيت، همين هفتهي آخر شهريور نقلي كه مدير كل اطلاعات استان براي ما داشتند همين بود كه آقاي محمدي گلپايگاني فرمودند رهبر معظم، يك ذره ترديد ندارد در پيروزي، مكرر متوسل ميشوند به صديقهي طاهره سلام الله عليها و امام زمان صلوات الله و سلامه عليه
حقير هم يك جلسهاي امشب داريم در مسجد شامخي انشاءالله عزيزاني كه فرصت دارند تشريف بياورند تا از سيد مقاومت تجليل بيشتري بشود
فرمايش رهبر معظم را درهفتهي گذشته شنيديد، من يكي دو تا فرازش را تأكيد كنم
1-اتحاد ملّي، برادران و خواهران اين اتحاد را حضرت آقا اتحاد تمام 90 ميليون ميدانند اين را توجه كنند همه، نه فقط آنهايي كه در انتخابات شركت كردند، چه آنهايي كه شركت كردند، چه آنهايي كه شركت نكردند از نظر رهبرمعظم انقلاب همهي يك مشت پولادين درمقابل آمريكا و اسرائيل هستند،
90 ميليون اتحاد مقدس كه انشاءالله نبايد بگذاريم اين خدشه دارشود، شما ديديد قدرت نرم خودتان را يعني شلوغترين نمازجمعه درسراسركشور نماز جمعهي 23 خرداد امسال بود، زماني كه كشور در روز اول جنگ رژيم است همان رژيم خبيث صهيون كه نتانياهو مصاحبش هم پخش شده ديگه دو سه ساعت بعد از آغاز جنگش مصاحبه كرده با شبكهي عبري و گفته من ظرف 72 ساعت امپراطوري ايران را از بين خواهم برد در آن شرايط اين مردم و مردم سراسر كشور به نماز جمعه آمدندكه يك احتمال اين بود كه آن خبيث نماز جمعهي هاي سراسركشور را بزند اما اين ملت شجاعآمدند و اعلام كردند به همهي دنيا كه اين ملت زير بارظلم و ذلت نميرود هيهات من الذله
در رابط با غني سازي، رهبر معظم فرمودند قبليها يعني رؤساي جمهور قبلي آمريكا ميگفتند تا 5/3 درصد مانع ندارد ايران داشته باشد اما اين شخص دارد ميگويد صفر درصد اطلاعاتي كه ما داريم اين است كه از طريق پاكستان آمريكا پيام داده براي جمهوري اسلامي كه اگرمي خواهيد اروپا اسنپ بك را اجرا نكند، تحريمهاي سازمانهاي ملل برنگردد سه تا شرط داريم
1- بازرسان آژانس برگردند
2- ان 400 كيلوگرم اورانيوم 60 درصدبايد بگوييد كجاست؟
3- برگرديدپاي مذاكره با آمريكا
خواب مذاكره با آمريكا براي چي؟
بازخود آمريكاييها اين را ديگه نقلمي كنند ميگويند مذاكره براي سه مطلب
1-غني سازي شما صفرشود، صفر
2- موشكي شما فقط زير 500 كيلومتر باشد،
3- دركلّ منطقه اضلاع مقاومت بايد خلع سلاح بشوند
حضرت آقا فرمودند اين مذاكره نيست، كسي كه از قبل از پيش، پيش مشخص ميكند اينها را بايد ايران بپذيرد اين ديكته و تحميل است و آمريكا بداند جمهوري اسلامي نه ليبي است و نه سوريه است و نه حتي روسيه و چين است اين كشور مهد دليران است.
حضرت آقا، دارند كلام كشور را مديريت ميكنند، برادران ارزشي ما بيشتر دقت كنند، حضرت آقا وقتي كه نفر سوم عربستان را ميپذيرند يك پيام دارد، حضرت آقا براي كنترل عربستان هم تدبير دارد، اين كه يك دفعه شما ميبينيد آقاي نعيم قاسم مطلبي را بيان ميكند اين جزو حلقهي تدبير رهبر معظم است، اين كه حضرت آقا ميفرمايند حتي عليه همسايگان شعار ندهيد، عليه همسايگان كشور شعار ندهيد، آقا دارند جهان اسلام را در مقابل كفر مديريت ميكنند، دربارهي غني سازي آقا فرمودند اين يك دستاورد ملي ما است به اين سادگي كه به دست نياورديم، كه بخواهيم آن را كنارگذاريم، من 50 تا از مختصات فوايد انرژي هسته اي را برايتان يادداشت كردم اصلا فرصت نيست همهي را بخواهم بپردازم 4-5 تاش را انتخاب ميكنم،
1-همين ناترازيهايي كه ما داشتيم توليد برق پاك با آلايندگي صفر، يكي از فوايد اين صنعت است،
2-مشكل آب را ما داريم، نمك زدايي آب دريا براي تأمين آب آشاميدني درمناطق خشك، يكي از فوايد اين صنعت است
براي سوخت پاك حمل و نقل به جاي بنزين به جايي گازوئيل توليد هيدروژن سبز، يكي از فوايد اين صنعت است
در مسائل پزشكي كه خوب عزيزاني كه مبتلا به بيماري صعب العلاج هستند، ديديد تصوير برداريهاي پزشكي براي تشخيص بيماريها، درمان سرطان با پرتو درماني، و استرليزه كردن بسياري از تجهيزات ما با اشعهي گاما، همينطور تا عرض شود50 ،
پايش سلامت استخوان، با اسكنهاي هستهاي،
توسعهي رآكتورهاي مدالوركوچك smr براي كاربردهاي صنعتي و كشاورزي،
كنترل آلودگيهاي شهري،
نشت خطوط نفت و گاز، همه كل كشور كه نميشود كه دوربين گذاشت، ولي با اين صنعت پيشرفته ميتوانند تمام اينها را بد ست بياورند
حالا آمريكا، ميگويد اين صنعت را شما نبايدداشته باشيد،
نكتهي پاياني من اين است كه رهبر معظم فرمودند راهكار قوي شدن است
سه تا قوت را بيان كردند
1-قوت علمي
2- قوت نظامي
3- قوت ساختاري
قوت علمي با آموزش وپرورش ماست
معلمان عزيزما بچهها را از همان سال اولي كه ميآيند محضرشما با اين ايده بار بياوريد كه پسرم، دخترم درسي كه شما ميخواني دارد به شما توانايي ميدهدبراي ادارهي كشور، توانا بود هر كه دانا بود اين دانايي مقدمهي توانايي است
آموزش و پرورش و دانشگاههاي ما كه به لطف خدا علي رغم شهداي هستهاي ولي دانشمنداني داريم دهها و صدها دانشجو و استاد به لطف خداي متعال اين ميشود آن قوت علمي قوت نظامي، هم بچههاي ما بعد از جنگ دوازده روزه تلاش كردند مشكلاتي كه به هر حال سر راه بود در اين فاصله خيلي هاش را برطرف كردندو هم از كشورهاي بزرگ مثل روسيه و چين با مذاكراتي كه جناب آقاي لارجاني رفتند دستاوردهاي مهم نظامي هم براي كشورما داشت، البته راهكار اصلي قوي شدن هست
و نكتهي سوم ساختاري، كه من اين را درخواست ميكنم از اساتيد دانشگاه از نهادهاي رهبر معظم در دانشگاهها كه اين را برايش مقالاتي را بنويسند كه كشور همهي فرهيختگان خواهران و برادران، براي قوي شدن ساختاري چه پيشنهادي ميتوانيم از كاشان مكرم محضر رهبر معظم انقلاب تقديم كنيم
خدايا در ظهور مولامون تعجيل بفرما
شر آمريكا و اذنابش را به خودشان برگردان
خدايا همهي شهدا و گذشگانمان امام راحل مخصوصا شهداي عمليات ثامن الائمه شكست حصرآبادان از اين جلسه و از ذكر اين خواهران و برادران بهره مند بفرما
خدايا مقام همهي امام زادگانمان مخصوصا حضرت علي ابن باقر و همينطور حضرت عبدالعظيم حسني كه ايام ولادت ايشان است به حق اين خواهران و برادران نمازگزار مقامشان را ترفيع عطا بفرما
حاجات جمع حاضر مادي و معنوي برآورده بفرما
سال تحصيلي جديد حوزه دانشگاه و آموزش و پرورش را سالي سرشار از موفقيتهاي علمي و معنوي قرار بده
ورزشكاران ما در سراسركشور در رشتههاي مختلف به اوج و اقتدار برسان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
وَ الْعَصْرِ (1) إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ (2) إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ (3)
اللهم عجل لوليك الفرج