/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ شنبه ۱۸ شهريور
چاپ خبر
درس از محضر قرآن کریم - جلسه هفت درس از محضر قرآن کریم - جلسه هفت

درسی از قران صفحه هفت 

حجت الاسلام سید سعید حسینی در هفتمین جلسه از درسی از قران در جمع اعضاء دفتر نماینده ولی فقیه در شرح مختصری از ایه 40 سوره بقره اظهار داشت : خداوند در این ایه می فرماید : ای بنی اسرائیل، یاد کنید نعمت من را که به شما دادم  « يا بَنِي إِسْرائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ » سوال می شود این چه نعمتی است که خداوند به انها داده است؟

مرحوم شُبّر با استفاده از روایات دو احتمال را ذکر  می کنند : 1 _ این یهودیانی که الان در محضر پیامبر هستند، این نعمت را یاد کنند که من پیامبر ص را در یثرب در شهر شما مبعوث نمودم. این بزرگترین نعمت است که خلیفه خدا در شهر شما می باشد. 2 _  یهودیانی که در زمان حضرت موسی بودند، نعمت سابق خود را ذکر کنید که به اجداد شما، نجات از دست فرعون و غرق شدن فرعون را به انها دادیم.

 « وَ أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ‌ ». به عهد من وفا کنید که من هم به عهدی که به شما دادم وفا کنم. ان چه عهدی بوده که باید انها وفا کنند؟ از زبان تمام پیامبران گذشته از شما و گذشتگان شما یک عهد گرفته شده است و ان ایمان به پیامبر ص بوده است. از امت تمام پیامبران عهد گرفته اند که به پیامبر ص ایمان بیاورند. با ان عهد وفا کنید. تا من هم به عهد خود که من داده ام و تضمین ابدیت شما هست وفا کنم.

 « وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ‌ » و از من بترسید. از چی باید بترسند؟ از شکستن عهد خود. و ایمان نیاوردن به پیامبر ص

در ایات 45 و 46 سوره بقره خداوند می فرماید : نماز سنگین است مگر برای اهل خشوع  « وَاسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلوةِ وَ اِنَّها لَكَبيرَةٌ اِلّا عَلَى الْخاشِعينَ » . و برای معرفی اهل خشوع می فرمایند : کسانی هستند که یقین دارند معاد و ملاقات با ربّ وجود دارد.  « اَلَّذينَ يَظُنُّونَ اَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ اَنَّهُمْ اِلَيْهِ راجِعُونَ »

نکته بسیار مهم این است که اگر ما بخواهیم کسی راحت نماز بخواند و برای او سنگین نباشد باید معاد باوری را در او تقویت کنیم. ضمنا نماز چون عمود است باید با توجه به تمامی شرایطش اقامه نمود. نماز امام حسین ع در روز عاشورا سه ویژگی داشت، اول وقت خوانده شد، با جماعت اقامه شد، و علنی بود


وی با ذکر حدیثی گفت : امام صادق ع می فرمایند :  «  تَزاوَرُوا فإنّ في زِيارَتِكُم إحْياءً لِقُلوبِكُم ، و ذِكرا لأحادِيثِنا ، و أحادِيثُنا تُعَطِّفُ بعضَكُم عَلى بعضٍ ، فإن أخَذتُم بها رَشَدتُم و نَجَوتُم ، و إن تَرَكتُمُوها ضَلَلتُم و هَلَكتُم ، فَخُذُوا بها و أنا بِنَجاتِكُم زَعِيمٌ.» ديد و بازديد كنيد كه ديدار شما از يكديگر موجب زنده شدن دلهاى شما و ياد كرد احاديث ما مى شود و احاديث ما شما را به هم مهربان مى كند. اگر به آنها عمل كنيد، كمال و نجات مى يابيد و اگر رهايشان كنيد، گمراه و هلاك مى شويد. پس به احاديث ما عمل كنيد كه در اين صورت من ضامن نجات شما هستم.

در حدیث دیگری امام صادق ع می فرمایند : خداوند علاوه بر ملائکه کرام الکاتبین، ملائکه سیّاح هم دارد. می گردند و نگاه می کنند در کجا، ذکر اهل بیت گفته می شود. « اِنَّ لِلّهِ مَلائِکةً سَیّاحینَ سِویَ الْکَرامَ الْکاتِبینَ فَاِذا مَرُّوا بِقَوْمٍ یَذْکُرُونَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ قالُوا قِفُوا فَیَجْلِسُونَ فَیَتَفَقَّهوُنَ مَعَهُمْ فَاِذا قَامُوا عادُوا مَرْضاهُمْ وَ شَهِدُوا جَنائِزَهُمْ وَ تَعاهَدُوا غائِبَهُمْ فَذلِکَ الْمَجْلِسُ الَّذی لا یَشْقی بِهِ جَلیسٌ » خداوند ملائکه ای دارد که سیّاح و جهانگرد هستند؛ اینها غیر از ملائکه ای هستند که اعمال بندگان را می نویسند. هنگامی که به قومی برخورد می کنند که آن قوم در مجلس شان محمد و آل محمد را ذکر می کنند، می گویند توقّف کنید و می نشینند و با آن قوم به فراگیری معارف می پردازند و وقتی که از مجلس بر می خیزند، به عیادت مریضهای آن قوم می روند و در تشییع جنازه های آنها شرکت می کنند و هنگام غائب شدنشان، مراقب زن و فرزندشان هستند. پس این مجلس، مجلسی است که شرکت کننده در آن، شقی نیست.

در باب 81 اصول کافی امده است : امام صادق علیه السلام فرمودند : اجتماعی از سه نفر از مومنان یا بیشتر شکل نگرفته مگر اینکه فرشتگانی همانندشان حضور می یابند که اگر آن جمع دعای خیری کنند، آمین می گویند و اگر آنان، از شرّی به خدا پناه برند، از خدا می خواهند که این بدی را از آنها دور کند و اگر آن گروه، حاجتی بخواهند، نزد خدا شفاعت می کنند تا حاجت آنان را برآورد.

« عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السلام قَالَ: مَا اجْتَمَعَ ثَلَاثَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَصَاعِداً إِلَّا حَضَرَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مِثْلُهُمْ فَإِنْ دَعَوْا بِخَيْرٍ أَمَّنُوا وَ إِنِ اسْتَعَاذُوا مِنْ شَرٍّ دَعَوُا اللَّهَ لِيَصْرِفَهُ عَنْهُمْ وَ إِنْ سَأَلُوا حَاجَةً تَشَفَّعُوا إِلَى اللَّهِ وَ سَأَلُوهُ قضاهَا »

و گرد هم نيايند سه تن از منكران حق، جز  انكه  بین انها ده برابر از شیاطین حضور يابند .  و اگر سخنى گويند با آنان در گفتگو شوند و اگر بخندند با آنها بخندند ، و اگر به دوستان خدا بد گويند با آنها هم آواز شوند ، و اگر مؤمنى به جلسه آنها گرفتار شد و وارد شد بايد برخيزد ( اگر در جلسه ای وارد شدید و از مقام معظم رهبری و شهدا و نظام بد می گفتند، ان جلسه شیطانی است و باید انجا را ترک کنید ) و شريك و همنشين شيطان نباشد ، زيرا چيزى با خشم خدا عز و جل توانایی برابرى ندارد ، و چيزى لعنت خدا را بر نگرداند. سپس فرمود و اگر نتواند بلند شود، از دل و در قلب ، منكر آن باشد و از ان ناراحت باشد، و بمحض توانائى برای ترک ان جلسه، گر چه به اندازه دوشيدن گوسفندى يا زمان فاصله دو دوشیدن شتر باشد برخيزد.

 « وَ مَا اِجْتَمَعَ ثَلاَثَةٌ مِنَ اَلْجَاحِدِينَ إِلاَّ حَضَرَهُمْ عَشَرَةُ أَضْعَافِهِمْ مِنَ اَلشَّيَاطِينِ فَإِنْ تَكَلَّمُوا تَكَلَّمَ اَلشَّيْطَانُ بِنَحْوِ كَلاَمِهِمْ وَ إِذَا ضَحِكُوا ضَحِكُوا مَعَهُمْ وَ إِذَا نَالُوا مِنْ أَوْلِيَاءِ اَللَّهِ نَالُوا مَعَهُمْ فَمَنِ اُبْتُلِيَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ بِهِمْ فَإِذَا خَاضُوا فِي ذَلِكَ فَلْيَقُمْ وَ لاَ يَكُنْ شِرْكَ شَيْطَانٍ وَ لاَ جَلِيسَهُ فَإِنَّ غَضَبَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَقُومُ لَهُ شَيْءٌ وَ لَعَنْتَهُ لاَ يَرُدُّهَا شَيْءٌ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَلْيُنْكِرْ بِقَلْبِهِ وَ لْيَقُمْ وَ لَوْ حَلْبَ شَاةٍ أَوْ فُوَاقَ نَاقَةٍ »

در حالى كه تماشا مى‌كرديد . و در ایه 56 می فرماید : « ثُمَّ بَعَثْناكُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‌» سپس شما را پس از مرگتان (حيات بخشيديم و) برانگيختيم، شايد شكر او را بجا آوريد.
خداوند می فرماید،. ما انها را بعد از مرگ زنده کردیم، این چه درسی دارد؟ مرحوم شبر می گوید،  این دلیلی بر رجعت است. در زیارت جامعه داریم « مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِكُمْ » من تصدیق می کنم شما اهل بیت بر می گردید، ما اعتقاد داریم غیر از دولت امام زمان ع، بعد از ظهور ائمه بر می گردند. این دلیل ما برای رجعت است

وی در حدیثی از امام کاظم در موضوع اداب اجتماعی اسلام، از باب 81 اصول کافی گفت : هیچ چیز برای ابلیس و جنودش شکننده تر از این نیست که مومنین به دیدار هم بروند، وقتی مومنین به دیدن هم بروید، ذکر ما اهل بیت را در انجا می گوئید، پس، گوشت صورت شیطان می ریزد و هیچ چیز باقی نمی ماند، حتی روح شیطان هم از دردی که می کشد طلب استغاثه می کند و داد می زند. ملائکه صدا او را می شنوند و کسانی که خزانه دار بهشت هستند او را لعنت می کنند، و هیچ فرشته ی مقربی نمی ماند که لعنت نکند و شیطان، رانده شده، حسرت خورده و از پای درافتاده در می اید



برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.