/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ شهريور
چاپ خبر
درس از محضر قرآن کریم - جلسه هشت درس از محضر قرآن کریم - جلسه هشت

درسی از قران  صفحه هشت
حجت الاسلام سید سعید حسینی در هشتمین جلسه از درسی از قران در جمع اعضاء دفتر نماینده ولی فقیه در شرح مختصری از ایه 49 سوره بقره اظهار داشت :

نکته اول : وقتی که عذابی قبلا نازل شده و طاغوتی بوده و خداوند آنرا برداشته است، خداوند می فرماید :  « وَإِذْ نَجَّيْنَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَفِي ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ »  به خاطر بياوريد آن زمان كه شما را از فرعونيان رهايى بخشيديم، كه همواره شما را به بدترين وجهى آزار مى‌دادند، پسران شما را سر مى‌بريدند و زنان شما را زنده نگه مى‌داشتند و در اين امر، براى شما آزمايش بزرگ و سختى از طرف پروردگارتان بود. مرحوم شُبّر می فرماید  « يَسْتَحْيُونَ » یعنی زنان انان را به کنیزی می بردند، داعش شبیه همین کارها را انجام داد و دختران را صادر کردند. ما هم باید زمان گذشته را یاد کنیم. وضعیت استقلال کشور، حضور امریکائی ها در کشور را بیاد بیاورید.

نکته دوم : حضرت موسی پیامبر بزرگی است. این همه تلاش می کنیم که یک ثانیه امام زمان ل را در خواب یا بیداری ببنیم. در دعای عهد می خوانیم : اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ،  و یا در دعای .. أَرِهِ سَیِّدَهُ یَا شَدِیدَ الْقُوَی» در حالی که خداوند چهل شبانه روز  حضرت موسی را دعوت نمود « وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْر فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً » مرحوم شُبّر درباره « وَ واعَدْنا » می فرماید، خداوند حضرت موسی دعوت نمود تا چهل شبانه روز با او سخن بگوید و نتیجه ان تورات شد. تورات که در درجه ابتدایی معارف بوده بعد از چهل روز ملاقات با خداوند به حضرت موسی هدیه شده است، لذا عظمت و ارزش قران را باید بیشتر بدانیم. در خاطرات حضرت امام ره امده : چشمان امام ره درد گرفته بود، پزشک گفته بود چند روز نباید قران بخوانید، امام فرموده بودند، من چشم می خواهم برای قرائت قران. به حرم های مقدس که می روید بیست تا اداب داریم. یکی از انها خواندن قران در کنار امام معصوم است

نکته سوم :  بنی اسرائیل در این مدت کهل روز، حرف ولی خدا، هارون را گوش نکردند و گوساله پرست شدند. شرک را خداوند با این سادگی نمی پذیرد. شرک ظلم بزرگی است « إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ‌ » خداوند به انها فرمود توبه کنید. و توبه انزمان، توبه سختی بود. خداوند در ایه 54 سوره بقره می فرمایند « وَ إِذْ قالَ مُوسى‌ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلى‌ بارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بارِئِكُمْ فَتابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‌ »

و بخاطر بياوريد زمانى كه موسى به قوم خود گفت: اى قوم من! شما با (به پرستش) گرفتن گوساله، به خود ستم كرديد. پس به سوى خالق خود توبه كرده و باز گرديد و يكديگر را به قتل برسانيد، اين كار براى شما در پيشگاه پروردگارتان بهتر است، پس خداوند توبه‌ى شما را پذيرفت، زيرا او توبه‌پذير مهربان است. مرحوم شُبّر درباره   « فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ » انها که گوساله پرست نشدند، کسانی را که عبادت گوساله کردند را بکشند. ضمنا در روایت داریم به مرحله که رسید فرمود کفایت می کند.  و این را بدانیم که توبه نمودن این زمان آسان است. گناه حق الله را را با استغفار به این معنا که پشیمان بر گذشته هستم و تصمیم به عدم تکرار را بصورت جدی دارم. انگاا خدا می بخشد.
در زیارت شاهچراغ فردی حدود چهل ساله را دیدم که بشدت اشک می ریخت. از من سوال نمود با وجود این که سی سال هست هر گناهی خواستم انجام دادم ایا می توانم وارد زیارت بشوم. از او سوال نمودم چی شد که توبه نمودی؟ گفت دوست خوبی روزی به من یک نوار داد و وقتی ان را گوش دادم بشدت تحت تاثیر قرار گرفتم و از گریه و ناله ذوب شدم. به او گفتم، نه فقط می توانی به زیارت بروی بلکه خدا تو را دوست دارد و این عین روایت است . در حدیث داریم اگر کسی در مسیر شیطان بود، بسوی خدا برگردد، خداوند بسیار خوشحال می شود، خوشحا تر از زوجی که دارای فرزند نمی شدند و بعد از چندین سال بچه دار شوند، خدا از بازگشت توبه کار به درگاه خودش از این زوج خوشحال تر می شود.

نکته چهارم : بعد از گوساله پرستی و توبه بنی اسرائیل، امتحان بعدی پیش امد، گفتند ایمان نمی اوریم مگر این که خدا را با چشم ببینیم.، خدوند در ایه 55 می فرماید : «55» وَ إِذْ قُلْتُمْ يا مُوسى‌ لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ‌ » و نيز بخاطر آوريد هنگامى كه گفتيد: اى موسى! هرگز به تو ايمان نمى‌آوريم مگر اينكه خدا را آشكارا (به چشم خود) ببينيم، پس صاعقه (جان) شما را گرفت،

برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.