/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
تاریخ خبر:۱۴۰۲ شنبه ۱۳ خرداد
چاپ خبر
خطبه اول : نماز جمعه، مورخ : 1402/3/12 امام جمعه کاشان : اگر نیّت خالص و خدایی نباشد برکت از بین می رود و بلیّه نازل می شود / خدا بواسطه حضرت امام ره به ملت ایران عزت داد. ( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ) بندگان خوب خدا، برادران، خواهران و جوانان ، خودم و شما را به رعایت بیشتر تقوای الهی یعنی انجام واجبات و ترک محرمات توصیه می کنم، امروز شصت و یکم خطبه ما در کاشان مُکرّم است.

امام جمعه کاشان : اگر نیّت خالص و خدایی نباشد برکت از بین می رود و بلیّه نازل می شود / خدا بواسطه حضرت امام ره به شما عزت داد.

خطبه اول : نماز جمعه، مورخ : 1402/3/12

بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ 

اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اَشرفِ بَريّته مُحمّد ابنِ عَبداللّه صَلّي اللّه عليه و آله و سَلّم وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین و لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ  إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌

( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ) بندگان خوب خدا، برادران، خواهران و جوانان ، خودم و شما را به رعایت بیشتر تقوای الهی یعنی انجام واجبات و ترک محرمات توصیه می کنم، امروز شصت و یکم خطبه ما در کاشان مُکرّم است. محضر صحیفه سجادیه می رویم و در هفتمین جلسه، دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : ( وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي ) خدایا با قدرت خودت اصلاح بفرما، انچه از اعمال و نیّت من فاسد شده است. در بحارالانوار جلد 77 صفحه 288 در روایتی از امیرالمومنین علی ع آمده است : اگر انسان بخواهد نیّت خود را خالص کند از یک جهاد طولانی و چند ساله سخت تر است.  « تَخْليصُ النِّيّةِ عنِ الفَسادِ أشَدُّ على العامِلِينَ مِن طُولِ الجِهادِ ». در غرر از علی ع روایت آمده است، اگر نیّت خراب شد در مرحله اول، برکت از ان کار می رود و بعد بلیّه را می اورد. عِندَ فَسادِ النِّيَّةِ تَرتَفِعُ البَرَكَةُ، اذا فَسَدَتِ النِّيَّةُ وَقَعَتِ البَلِيَّةُ . پس همه موظفیم کاری که انجام می دهیم نیّت ما خالص باشد تا همراه کار برکت خدا نازل شود. اقای قرائتی مثال خوبی می گوید، بیان می کند، تلفن منزل را در نظر بگیرید، دو پریز، روی دیوار هست، یکی مختص برق است و یکی تلفن، اگر دوشاخ تلفن را به برق بزنیم، تلفن می سوزد، این مشابه نیّت فاسد است. کار انجام شده است اما وقتی برای خدا نباشد بلیّه نازل می شود. در زیارت امین الله از خداوند می خواهیم  « اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي.مُفَارِقَةً لِأَخْلاقِ أَعْدائِكَ » خدایا، روح مرا طوری قرار بده که از اخلاق دشمنان جدا بشوم. این یکی از اصلاح ها است. خدایا من بخیل، حریص و بد چشم و بد زبان نباشم. یک راهکار اصلاح این است که امام کاظم ع می فرماید : خوب است انسان، دوستی صمیمی داشته باشد تا عیب های شما رابگوید ، لذا ساعات شبانه روز خود را چهار قسمت کنید  « اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ » تلاش کنید بخشی از شبانه روز را به برادران صمیمی و دینی و مورد اعتماد با شما گفتگو داشته باشند تا عیوب شما را بگویند ، اگر به کسی بی احترامی یا بد رفتاری کردید به شما بگویند . این ها اصلاحاتی است که امام سجاد ع درخواست می کند  ( وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي )

حجت الاسلام حسینی گفت : بحث محوری ما ایه قران بود و در تفسیر ایه در خطبه های نماز جمعه به ایه 53 سوره بقره رسیدیم :  « وَ إِذْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ الْفُرْقانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ‌ »  بخاطر آوريد هنگامى كه به موسى كتاب (تورات) و فرقان داديم، تا شايد شما هدايت شويد. 

نکته اول در رابطه با آیه بالا این است که : .این کتاب چیست و چه ارزشی دارد؟ می گویند، منظور از کتاب، کتاب و توراتی است که تحریف نشده است. منظور تورات اصلی است ، خدا یاداوری می کند، ای یهود، نعمت های فراوانی به شما دادیم، از ظلم فرعون شما را نجات دادیم، دریا را برای شما شکافتیم. چهل شب مهمانی خاص خداوند، گوساله پرست شدید ولی خدا شما را بخشید بعد از آن شرک ، حالا نعمت کتاب را به شما دادیم، ملت عظیم الشان ایران هم می تواند خطاب این جملات باشد، ای ملت عزیز ایران، یادتان نرود، زمانی زیر ذلّت دولت پهلوی و قاجار بودید، خدا بواسطه حضرت امام ره به شما عزت داد. این کتاب آنقدر ارزش دارد که در ایه 66 سوره مائده می فرماید : وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ، اگر یهود و مسیح به تورات و انجیل و دستورات ان عمل می کردند، برکات مادی و معنوی از زمین و آسمان برای انها نازل می کردیم . این برای ما هم هست، اگر ما اهل ایمان و تقوا باشیم و عمل کنیم به کتاب قران، با روایت اهل بیت عصمت و طهارت، ، این سنت الهی برای ما هم هست. اما یکی از سیاست های دشمنان در طول تاریخ خصوصا بنی امیه این است، که امام صادق ع می فرماید، بنی امیه، اجازه می دهند روحانیون ایمان را به مردم تعلیم دهند ولی اجازه نمی دهند شرک شناسى باشد ، تا اگر آنان را به شرك بكشانند ، مردم متوجّه نشوند   « إنَّ بَني اُمَيَّةَ أطلَقُوا لِلنّاسِ تَعليمَ الإيمانِ و لَم يُطلِقُوا تَعليمَ الشِّركِ ؛ لِكَي إذا حَمَلُوهُم علَيهِ لَم يَعرِفُوهُ» اگر شرک باز می شد منجر به شناخت معاویه می شد. طاغوت خودِ معاویه است .در حالی که این کتاب قران که نازل شده است دو دستور به همه انبیا داده است، در سوره نحل ایه 36 می فرماید « وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ » ما در همه امت ها رسولانی فرستادیم، و به ان پیامبر دستور دادیم که بندگی خداوند را گسترش بدهد و از طاغوت ها اجتناب کند. 

نکته دوم :  وَ الْفُرْقانَ، از کلمه فرق است. در قران که نگاه می کنیم، دو تفرقه و جدایی وجود دارد، خوب و بد. نمونه تفرقه بد را اول می گویم، اولین نمونه تفرقه بد اتحاد مومنان را از بین بردن است ، خداوند در سوره توبه ایه 107 درباره مسجد ضرار می فرماید « وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْرِيقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلَّا الْحُسْنى‌ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ » دشمنان، مسجد ضرار را درست کردند تا صف متحد مومنین را جدا کنند. تفرقه بد دیگر، جدایی بین زن و شوهر است. خدوند این پیوند بین  زن و شوهر را برای مودت و انس قرار داده است. امام باقر ع در دعای شب زفاف می فرماید : وقتی عروس منزل شوهر می اید، شوهر این دعا را بخواند، خدایا انس این ها را زیاد کن،  اما شیاطین جن و انس، رسانه های مجازی دشمن تلاش می کنند بین زن و شوهر تفرقه ایجاد کنند همانگونه که در ایه 102 سوره بقره آمده است فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ،

Babaei, [۰۳.۰۶.۲۳ ۰۲:۰۵]امام جمعه کاشان افزود : تفرقه بد دیگر که در قران ذکر شده است ،  تفرقه بین خدا و پیامبر ص است. گاهی اوقات، پیامبر ص دستوری را برای مسلمانان صادر می کردند، بعضی می گفتند، این دستور خدا می باشد یا دستور شما، کسی که بین دستور خدا و پیامبر ص تفرقه ایجاد کند و بگوید اگر دستور خدا باشد گوش می کنم ولی اگر دستور پیامبر ص باشد گوش نمی کنم، خداوند او را لعنت می کند. و ما در اصحاب پیامبر این افراد را داشتیم که این گونه برخورد می کردند. 

حجت الاسلام حسینی در رابطه با جداسازی خوب بیان داشت : یکی از جداسازی های خوب آنست که انسان برای فرزند خودش، دوست خوب انتخاب کند. این خیلی مهم است. در نهج البلاغه حضرت علی ع می فرماید : اگر فرزند شما با دوست بد، اهل هوی و هوس رفاقت کند و جلسه بگیرد ایمانش از بین می رود.  « مُجالَسَةُ أهلِ الهَوى مَنساةٌ للإيمانِ و مَحضَرَةٌ للشَّيطانِ » این جا باید تفرقه ایجاد کرد. جدایی و تفرقه خوب دیگر  که در قران آمده عبارتست از : جداسازی مومن از کافر است. این کارِ فرقان است. فرقانی که حضرت موسی در این جا بیان نموده است « وَ إِذْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ الْفُرْقانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ‌ » این فرقانِ ممدوح است. تفرقه بین جبهه حق و باطل است. این عالی است. گاهی اوقات این فرقان، بوسیله کتاب است، گاهی هم با برهان عقلی و استدلال است که به عموم مردم می گوئیم. گاهی هم با تجربه حسی است، پدربزرگ و مادر بزرگ ها، از زمان طاغوت، از فساد و ذلت شاه خاطره ای دارند و برای دیگران مطرح می کنند و این باعث می شود فرزندان یا کسی که می شنود از جبهه باطل جدا شود و به جبهه حق پیوند بخورد. بیان شواهد تاریخی مفید است. نگوئیم، تکرار است. فرقان و راه جداسازی حق از باطل می تواند کتاب باشد. می تواند بوسیله برهان و استدلال و شواهد تاریخی یا تجارب حسی باشد. 

نکته سوم : چگونه انسان بجایی می رسد که فرقان برایش حاصل می شود، بصیرت پیدا می کند و می تواند مسیر حق را از باطل جدا کند؟ قران یک راه را تقوا معرفی می کند. خداوند در سوره انفال ایه 29  می فرماید :  « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اگر تقواى الهى داشته باشید ، خداوند برايتان فرقانى (قوّه‌ى شناخت حقّ از باطلى) قرار مى‌دهد. نمی گذارد شما سرگردان باشید.  بدى‌هايتان را از شما مى‌پوشاند و شما را مى‌آمرزد و خداوند صاحب فضل وبخشش بزرگ است. به تعبیر روایت در بحار الانوار جلد 24 صفحه 123  که از قول پیامبر ص آمده است. « اتَّقُوا فِراسَةَ المؤمنِ ؛ فإنّهُ يَنظُرُ بنورِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ  »، از زیرکی مومن بترسید. مومن با نور الهی هدایت می شود و می بیند. ایت الله پسندیده برادر حضرت امام ره، حکایتی را نقل می کند و ایت الله ری شهری در  کتاب بر بال خاطرات ان را اورده است. می گوید : ایت الله نورالدین اراکی، در جلسه ای که در اراک داشت، دو سرباز وارد جلسه می شوند، پذیرایی می شوند مانند بقیه مردم، موقعی که می خواهند از جلسه خارج شوند، ایت الله اراکی انها را می خواهد، جمعیت که کاملا رفتند، به یکی از انها گفت، تو شاه می شوی، ( او رضا خان بود ) ولی متوجه باش، وقتی شاه شدی به احکام اسلام عمل کن،. مبادا چادر از سر خانم ها برداری، شاه در خاطرات خود به تقی زاده گفت : به تقی زاده می گوید،  این مطلب یادم نبود، تا شاه شدم و روزی به زیارت شاه عبدالعظیم رفتم، و در انجا ایت الله نورالدین اراکی را دیدم، به ایشان می گوید، مطلبی که به من گفتی، یادت هست. فرمود بله. همان سفارش را دوباره تکرار کرد. وقتی می خواهد از او جدا شود به او می گوید، اگر حاجتی برای خودت یا اطرافیانت داری از من بخواه ، ایت الله اراکی می گوید من استغناء دارم ، رضاه شاه به تقی زاده می گوید، استغنا یعنی چه؟ و او می گوید، یعنی بی نیازی، این همان فراست مومن است که با تقوا بدست می اید. « اتَّقُوا فِراسَةَ المؤمنِ ؛ فإنّهُ يَنظُرُ بنورِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ ». 

حجت الاسلام حسینی گفت : در اخر ایه خدا می فرماید  « لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ‌» ما کتاب را به موسی و فرقان را دادیم برای این که انسان هدایت شود 

خدایا ما را با هدایت قران و با روایات اهل بیت، فرقان عطا بفرما

ما را، راه تشخیص حق از باطل و قدرت پیمودن راه حق عطا بفرما

بِسم اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ : قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ

برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
گزارش تصویری
عیادت از جوان بستری در بیمارستان  ، بخش مراقبت های ویژه و قرائت حدیث کساء  جهت شفا  :
عیادت از جوان بستری در بیمارستان ، بخش مراقبت های ویژه و قرائت حدیث کساء جهت شفا :
تصاویر : مراسم عزاداری سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع)
تصاویر : مراسم عزاداری سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع)
مراسم یادمان شهدای طوفان الاحرار
مراسم یادمان شهدای طوفان الاحرار
عیادت از جناب آقای نعناکار  :
عیادت از جناب آقای نعناکار :
تصاویر بازدید از باشگاه بدن سازی :  19 / 1/ 1403
تصاویر بازدید از باشگاه بدن سازی : 19 / 1/ 1403
تصاویر دیدار مدیر عامل و معاونین شرکت آبفا :
تصاویر دیدار مدیر عامل و معاونین شرکت آبفا :
بازدید از مسجد آقا بزرگ :
بازدید از مسجد آقا بزرگ :
تصاویر : حضور در مراسم احیای شب‌های قدر  -  شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان  -  گلزار شهدای دارالسلام  کاشان
تصاویر : حضور در مراسم احیای شب‌های قدر - شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان - گلزار شهدای دارالسلام کاشان
مراسم احیای شبهای قدر : شب نوزدهم ماه مبارک رمضان -  سالن شهدای بسیج - امام زاده هاشم ، آران و بیدگل
مراسم احیای شبهای قدر : شب نوزدهم ماه مبارک رمضان - سالن شهدای بسیج - امام زاده هاشم ، آران و بیدگل
دیدار نوروزی مدیران ادارات با نماینده ولی فقیه در کاشان
دیدار نوروزی مدیران ادارات با نماینده ولی فقیه در کاشان
هیجدهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید مهدی یثربی در کاشان
هیجدهمین سالگرد ارتحال آیت الله سید مهدی یثربی در کاشان
نشست منتخبین مردم در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی با مدیران استان اصفهان
نشست منتخبین مردم در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی با مدیران استان اصفهان
یادواره شهدای صبر و استقامت به یاد ۱۸ تن از جانبازان ۷۰ درصد شهید کاشان شب گذشته با حضور نماینده ولی فقیه در کاشان، جانبازان، ایثارگران، مسئولان، خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم در سالن بنیاد شهید و امور ایثارگران کاشان  : 21 /12 /1402
یادواره شهدای صبر و استقامت به یاد ۱۸ تن از جانبازان ۷۰ درصد شهید کاشان شب گذشته با حضور نماینده ولی فقیه در کاشان، جانبازان، ایثارگران، مسئولان، خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم در سالن بنیاد شهید و امور ایثارگران کاشان : 21 /12 /1402
نخستین یادواره سرداران و ۲۲۳ شهید پاسدار شهرستان کاشان
نخستین یادواره سرداران و ۲۲۳ شهید پاسدار شهرستان کاشان
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت. انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود برخی‌ها تعیین قیمت سبد کالای منزل مردم را به انتخابات آمریکا گره زدند
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.