امام جمعه کاشان : بهترین خوی و اخلاق، این است که انسان از لجاجت دور باشد.
خطبه اول : نماز جمعه، مورخ : 1402/6/23
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اَشرفِ بَريّته مُحمّد ابنِ عَبداللّه صَلّي اللّه عليه و آله و سَلّم وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین و لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در هفتاد و پنجمین خطبه، خودم و برادران و خواهران گرامی، را به رعایت بیشتر تقوا سفارش می کنم ( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ) محضر صحیفه سجادیه می رویم و در بیستمین جلسه، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : ( اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّي إِلَّا أَصْلَحْتَهَا ، وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا ، وَ لَا أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا ) خدایا، خصلت یا صفتی را که باعث عیب من هست باقی نگذار، مگر این که ان عیب را اصلاح کنی، خدایا اگر من بخیل هستم، خدایا، بخل مرا اصلاح کن، اگر عیبی دارم که با ان سرزنش می شوم، خدایا، انرا نیکو کن و بجای ان من جواد بشوم، ، اصلاح، قدم به فدم است، اول انسان بخیل است، می گویم بخیل نباش و بعد تبدیل به حسنه و جواد بشود، یک خصلت خوب را دارم اما ناقص است، خدایا ان خصلت را کامل کن، اگر جواد هستم، جودم را بیشتر کن . یکی از عیوبی که حضرت علی ع در نامه 53 بیان می کند و باید انرا اصلاح کنیم لجاجت است. آخر نامه 53 ، امیرالمومنین علی ع پنج بار « إِيَّاکَ، به معنای بپرهیز » را اورده است. یکی از سفارش های به پرهیز در این نامه این است که می فرماید : « وَإِيَّاکَ وَالْعَجَلَةَ بِالاُْمُورِ قَبْلَ أَوَانِهَا، أَوِ التَّسَقُّطَ فِيهَا عِنْدَ إِمْکَانِهَا، أَوِ اللَّجَاجَةَ فِيهَا إِذَا تَنَکَّرَتْ، أَوِ الْوَهْنَ عَنْهَا إِذَا اسْتَوْضَحَتْ، فَضَعْ کُلَّ أَمْر مَوْضِعَهُ، وَأَوْقِعْ کُلَّ أَمْر مَوْقِعَهُ » مبادا یک کاری، قبل از این که مقدماتش فراهم بشود آنرا انجام دهی، کارخانه ای جهت افتتاح آماده نیست، انرا افتتاح کنی. مبادا یک وقت امکان کار فراهم بشود شما سهل انگاری کنی و انرا انجام ندهی، چرا اصرار بر لجاجت داری، وقتی هنوز ابهام دارد و شفاف نیست، چرا اصرار می کنی حتما باید حرف من باشد، یا بر عکس وقتی واضح و اشکار شد، چرا سستی می کنی. هر چیز در جایگاه خودش باید انجام شود. روایتی از قول علی ع در غرر الحکم آمده « خَيرُ الأخلاقِ أبعَدُها عَنِ اللَّجاجِ » بهترین خوی و اخلاق، این است که انسان از لجاجت دور باشد. این توصیه به تقوا در خطبه اول. خدایا، عیب های ما را اصلاح کن، اگر صفتی باعث سرزنش من هست انرا به نیکی تبدیل کن و نیکی مرا کامل کن
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث محوری ما قران بود که به لطف خدا به ایه 65 سوره بقره رسیدیم. ( وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ » شما خبر دارید، عده ای از شما یهودیان در مورد حکم خدا درباره روز شنبه. تجاوز و تعدی کردند. به انها گفتیم ظاهر شما که انسان است تبدیل به میمون می شوید. ذلیل و طرد شده. ایه بسیار مهمی است
نکات ایه :
1 _ درباره احکام خدا حیله و مکر نکنیم. وقتی خدا دستور داد بگوئیم چشم. ذیل این ایه روایت داریم، خداوند از باب امتحان در زمان حضرت داود، به یهودیان فرمود، شنبه ماهی گیری حرام و ممنوع است. با نهی صریح خداوند با حیله مخالفت کردند. حوضچه ای درست کردند، و شنبه ها که ماهی به ساحل نزدیک می شدند، موقع برگشت جلو انها را می بستند و ماهی ها در حوضچه باقی می ماندند و روز یک شنبه ماهی ها را صید می کردند. گفتند ما ماهی را شنبه نگرفتیم، ما ماهی را شنبه حبس کردیم و یک شنبه ان را صید کردیم. خداوند فرمود، « الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ » این هم تعدّی از حکم خداست است. حیله کردید. اولین نکته ایه این است که با احکام خدا بازی نکنیم. تسلیم باشیم. امام رضا ع فرمود : تمام انها تبدیل به میمون و بوزینه شدند. « و امام سجاد ع فرمود سه روز زنده بودند و مردند « فَمَا زَالُوا کَذَلِکَ ثَلَاثَهًْ أَیَّامٍ » ( برهان جلد یک ص 107 )
2 _ در تفاسیر آمده است این مسخ و تبدیل صورت به دو گونه است. در تسنیم جلد 5 صفحه 143 به بعد. می فرماید : بعضی افراد را خداوند، صورت ظاهرشان را از انسان به یک حیوان تبدیل می کند، به این مسخ « مسخ مُلکی و دنیایی گویند » و این ایه، این نوع مسخ را می فرماید. انها انسان بودند اما در ان لحظه به میمون تبدیل شدند. هر کس به انها نگاه می کرد انها را انسان نمی دید.اما یک مسخ دیگر هم داریم. کسی در کاشان، امریکا، المان و یا تهران زندگی کند. ما ظاهرش را انسان می بینیم اما خطبه 87 نهج البلاغه می فرماید : « فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَيَوَانٍ » صورتش انسان است اما روح و قلبش به حیوان تبدیل شده است، باطنش مسخ شده است. این هم یک نوع مسخ است که به ان مسخ ملکوتی و باطنی می گویند.
وی گفت : خداوند در سوره نبا ایه 18 خداوند می فرماید : « يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً » روزی که در صور دمیده می شود، همه فوج فوج می ایند. معاذ بن جبل از پیامبر ص تفسیر « فَتَأْتُونَ أَفْواجاً » را سوال کرد، اشک پیامبر ص جاری شد. فرمودند : « وَ عَنْ مُعَاذٍ : أَنَّهُ سَأَلَ رَسُولَ اَللَّهِ ص عَنِ اَلْقِيَامَةِ؟ فَقَالَ: «يَا مُعَاذُ ، سَأَلْتَ عَنْ أَمْرٍ عَظِيمٍ مِنَ اَلْأُمُورِ ، وَ قَالَ: تُحْشَرُ عَشَرَةُ أَصْنَافٍ مِنْ أُمَّتِي: گروه هایی از امت من در ده صورت در قیامت مبعوث می شوند
1 _ بَعْضُهُمْ عَلَى صُورَةِ اَلْقِرَدَةِ » بعضی بصورت میمون
2 _ « وَ بَعْضُهُمْ عَلَى صُورَةِ اَلْخَنَازِيرِ » بعضی بصورت خوک
3 _ « وَ بَعْضُهُمْ عَلَى وُجُوهِهِمْ مُنَكَّسُونَ، أَرْجُلُهُمْ فَوْقَ رُءُوسِهِمْ لِيُحِبُّوا عَلَيْهَا » بعضی بصورت برعکس، انها را بصورت می کشند
4 _ « وَ بَعْضُهُمْ عُمْياً » بعضی کور
5 _ « وَ بَعْضُهُمْ صُمّاً بُكْماً » بعضی کر و لال
6 _ « وَ بَعْضُهُمْ يَمْضَغُونَ أَلْسِنَتَهُمْ فَهِيَ مُدْلاَةٌ عَلَى صُدُورِهِمْ يَسِيلُ مِنْهَا اَلْقَيْحُ، يَتَقَذَّرُهُمْ أَهْلُ اَلْجَمْعِ » بعضی زبان خود را می جوند و چرک و کثافت از زبان انها جاری است
7 _ « وَ بَعْضُهُمْ مُقَطَّعَةً أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ » بعضی در حالی که دست و پاهایشان قطع شده محشور می شوند
8 _ « وَ بَعْضُهُمْ مُصَلَّبُونَ عَلَى جُذُوعٍ مِنَ اَلنَّارِ » بعضی بر شاخه ای انها را آویزان کرده اند
9 _ « وَ بَعْضُهُمْ أَشَدُّ نَتْناً مِنَ اَلْجِيفَةِ » بعضی از یک مردار بدبو تر محشور می شوند
10_ « وَ بَعْضُهُمْ مُلْبَسُونَ جِبَاباً سَابِغَةً مِنْ قَطِرَانٍ لاَزِقَةٍ بِجُلُودِهِمْ » و بعضی در پوششی از آتش محشور می شوند
امام جمعه کاشان در ادامه گفت : مواظب باشیم جزو انها نباشیم. سپس پیامبر ص یک یکی انها را معرفی نمود :
1_ فَأَمَّا اَلَّذِينَ عَلَى صُورَةِ اَلْقِرَدَةِ فَالْعُتَاةُ مِنَ اَلنَّاسِ : کسانی که بصورت میمون محشور می شوند شایعه سازان هستند. کسانی که در آشوب های سال 1401، بر علیه نظام جمهوری اسلامی شایعه سازی نمودند. بدانند صورت انها انسانی نیست مگر این که توبه کنند
2_ وَ أَمَّا اَلَّذِينَ عَلَى صُورَةِ اَلْخَنَازِيرِ فَأَهْلُ اَلسُّحْتِ : کسانی که بصورت خوک مبعوث می شوند،. حرام خواران و رشوه بگیران هستند
3_ وَ أَمَّا اَلْمُنَكَّسُونَ عَلَى وُجُوهِهِمْ فَأَكَلَةُ اَلرِّبَا : ربا خوران را بصورت برعکس در قیامت می کشند. کسانی که می گویند اگر سر ماه مبلغ بدهی صد تومان را نیاوردی باید 110 بدهی و ماه بعد 110 را اگر پرداخت نکردی 115
4_ وَ أَمَّا اَلْعُمْيُ فَالَّذِينَ يَجُورُونَ فِي اَلْحُكْمِ : کسانی که کور محشور می شوند. قاضی ناحق هستند. منصب، منصبِ جانشین امام است. باید به حق حکم کنند
5_ وَ أَمَّا اَلصُّمُّ وَ اَلْبُكْمُ فَالْمُعْجَبُونَ بِأَعْمَالِهِمْ : کسانی که کر و لال محشور می شوند کسانی هستند که اهل عُجب هستند. به کار خوب خود، افتخار می کند. مغرور است به کار خوب خود
6 _ وَ اَلَّذِينَ يَمْضَغُونَ أَلْسِنَتَهُمْ اَلْعُلَمَاءُ وَ اَلْقُضَاةُ اَلَّذِينَ خَالَفَتْ أَعْمَالُهُمْ أَقْوَالَهُمْ : کسانی که زبان خود را می جوند و از دهان انها چرک جاری است، عالم و قاضی ای هستند که بی عمل باشند. مواظب باشیم
7_ وَ أَمَّا اَلَّذِينَ قُطِّعَتْ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ فَهُمُ اَلَّذِينَ يُؤْذُونَ اَلْجِيرَانَ : کسانی که دست و پای انها قطع است، کسی است که همسایه خود را اذیت می کند. صدای آهنگ حرامش نمی گذارد همسایه در منزل زیارت امین الله بخواند. صدای حیوانش و سگ او نمی گذارد، ملائکه در ان محله حاضر شوند
8_ وَ أَمَّا اَلْمُصَلَّبُونَ عَلَى جُذُوعٍ مِنْ نَارٍ فَالسُّعَاةُ بِالنَّاسِ إِلَى اَلسُّلْطَانِ : کسانی که خبرچینی می کنند، دو بهم زنی می کنند
9_ وَ أَمَّا اَلَّذِينَ أَشَدُّ نَتْناً مِنَ اَلْجِيَفِ فَالَّذِينَ يَتَّبِعُونَ اَلشَّهَوَاتِ وَ اَللَّذَّاتِ، وَ يَمْنَعُونَ حَقَّ اَللَّهِ فِي أَمْوَالِهِمْ : کسانی که بدبوتر از مردار هستند کسانی هستند که به خانه باغ ها می روند یا در تالارها با دادن مبلغ بیشتر به صاحب باغ و تالار، اختلاط زن و مرد، با آهنگ حرام و رقص برپا می کنند عاقبت انها این است اگر توبه نکنند
10 _ وَ أَمَّا اَلَّذِينَ يُلْبَسُونَ جِبَاباً مِنْ نَارٍ، فَأَهْلُ اَلْكِبْرِ وَ اَلْفَخْرِ وَ اَلْخُيَلاَءِ » : کسانی که سر تا پا در پوششی از آتش هستند، متکبران و مستکبران هستند. این ها مسخ ملکوتی است. ظاهر انها انسان است اما باطن انها این گونه است
3 _ در برهان جلد یک صفحه 107 از امام سجاد ع روایت شده که، خداوند بخاطر صید ماهی، حرام، تبدیل به بوزینه نمود، حال کسانی که امام حسین، علی اکبر، امام حسن، امام رضا را به شهادت رساندند. انها چه سرنوشتی خواهند داشت اگر انها را در دنیا مسخ نکرده است، به انها مهلت داده است. ان چیزی که برای انها در اخرت اماده شده است عذاب است. عذاب انها اضعاف، اضعاف یعنی بسیار بسیار مرتبه بیشتر از عذاب مسخ است. مواظب باشیم
4 _ نکته اخر این است که عبرت بگیریم. سنت خدا این است،. اگر گناه جدیدی در جامعه ایجاد شود، عذاب جدیدی هم می اید. احکام الهی را به سخره نگیریم. البته هیچ کس از رحمت الهی نا امید نشود. هر گناهی انسان انجام داده باشد توبه انرا از بین می برد. شیخ رجبعلی خیاط، می گوید در جلسه ذکر و دعا بودم. فردی وارد شد من دییدم او سه گناه دارد و بدنش بصورت سه حیوان است اما وقتی از جلسه خارج شد دیدم بصورت انسان خارج شد و من معنی « یا سَریع الرَّضا » را انجا فهمیدم.
خدایا صورت و سیرت همه ما را انسان و مومن قرار بده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ «۱» فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ «۲» إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ «۳»