امام جمعه کاشان : عالم بودن ، بصیر بودن و انقلابی بودن از ویژگی های مهم حجت الاسلام والمسلمین شیخ عباس یوسفیان است
حجت الاسلام سید سعید حسینی در مراسم پاسداشت حجت الاسلام یوسفیان در آران و بیدگل اظهار داشت : شهید آیت الله صدر ره زندگی ٢۵٠ سال ائمه را به سه بخش تقسیم می کند ، ١ _ دوران اول از زمان حضرت علی ع تا زمان امام سجاد ع ، این چهار امام تلاش داشتند ، کژی و انحراف ایجاد شده را سامان دهند ، جمله معروف امام حسین ع « اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ في اُمّهِ جَدّی » در همین زمینه است ، مصون سازی اسلام از انحراف ، تلاش این چهار امام بود ٢ _ دوران دوم ، چهار امام بعدی هستند . این دوره ، دوران شبکه سازی برای شیعه بود . شاگرد برای مکتب اهل بیت تربیت نمودند ٣ _ دوره سوم ، دوران زمینه سازی برای حکومت اسلامی بود ، ولو در بلند مدت . کار بزرگ امام هادی ع در ادامه تلاش امام جواد ع شبکه وکالت وسیع و پُر نفوذ بود ، محققان می گویند ، امام هادی ع در جهان اسلام سیزده نماینده تام الاختیار نصب نمودند که یکی از انها ، عثمان بن سعید بود ، که بعدا نایب خاص امام زمان ع می شود . کار دیگر امام هادی ع ، مساله مهم فرهنگی بود که هم امیرالمومنین ع و هم اهل بیت را به مردم شناساندند ، و ان زیارت غدیریه و جامعه کبیره است . ایت الله بهاء الدینی و ایت الله بهجت ، و سایر بزرگان به این زیارت غدیریه اهتمام داشتند .
وی گفت : زیارت غدیریه بسیار ارزشمند است ، امام هادی در اواخر زیارت غدیریه ، مسائل بصیرتی را دقیق به ما یاد می دهند . انتخابات را در پیش داریم ، بعضی با نمادهای مقدس جلو می ایند ، ولی بعدا متوجه می شویم برای انها هیچ ارزش و تقدسی قایل نبودند . یکی از عبارات غدیریه را عرض می کنم که فریب نخوریم ، امام هادی ع در اواخر زیارت غدیریه خطاب به جدّ خودشان علی ع می فرمایند ، شما در روز صفین ، وقتی معاویه و عمرو عاص قران ها را بالای نیزه کردند ، این امتحان شما ، مانند گوساله سامری در قوم بنی اسرائیل بود . معنای این چیست ؟ یعنی اگر قرانی بخواهد ، بالای نیزه برود تا کمر علی ع را بشکند ، این قران ارزشی ندارد ، اگر « اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ » بخواهد ولیّ فقیه را خانه نشین کند ، این در مسیر اهل بیت نیست . این درس زیارت غدیریه است . عالم برجسته ای که امشب برای او جمع شده ایم ، ویژگی اول ایشان ، خانواده اصیل است ، جوانان برای ازدواج خانواده اصیل را انتخاب کنند ، روایت داریم که امام می فرماید ، جوانی که برای ازدواج اقدام می کند ، نگاه کند ، مادر فرزندان او چه کسی است . در زندگی نامه ای که بیان کردند ، والدین اقای یوسفیان ره ، مورد اعتماد بودند . پدر کشاورز بود ، مادر ایشان ، خانمی اهل جلسه قرائت قران و بیان مسائل احکام بوده است . فرزندان پسر والدین حاج اقا یوسفیان ، زنده نمی ماندند ، والدین حاج اقا یوسفیان ، نذر می کند که اگر فرزند بماند ، نام او را عباس بگذارد . پیوند با قمر بنی هاشم ، و فرزند می ماند
امام جمعه کاشان گفت : وضع اقتصادی ما قبل از انقلاب فلاکت بار بود . آشیخ جعفر یوسفیان می گوید ، پدر ما « حجت الاسلام شیخ عباس » هم باید قالی می بافت و هم درس می خواند . اول هفته ، پول نداشت که با ماشین به کاشان بیاید و به حوزه علمیه برود ، با پای پیاده به کاشان می امد . نود و یک سال عمر با برکت داشت ، در ٢١ سالگی وارد حوزه علمیه خان در قم می شود ، قبل از انقلاب از محضر اساتیدی همانند ، حضرت امام ره ، ایت الله بروحردی ، ایت الله محقق داماد ، استفاده نمود ، حجت الاسلام شیخ عباس یوسفیان یک عالم برجسته بود . ذیل ایه « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ » علامه طباطبایی ره در المیزان جلد ١٩ صفحه ١٨٨ می فرماید : از این ایه متوجه می شویم ، مومن دو دسته می باشد ، مومنی که عالم است و علم دارد و مومنی که علم ندارد . این « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا ... دَرَجاتٍ » مربوط به کدام است ، مربوط به مومنی است که عالم نیست و معمولی است ؟ یا مومنی که عالم هست ؟ می فرماید تقدیر آیه این می شود « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ ... دَرَجه » خدا مومن بدون علم را درجه ، بالا می برد اما « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ... أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ » درجات مخصوص « أُوتُوا الْعِلْمَ » است و مومن بدون علم فقط « يَرْفَعِ اللَّهُ .. دَرَجه » است . مومن اگر عالم شد ، نمونه اش می شود حجت الاسلام عباس یوسفیان ، و می شود « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ... أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ » . درجه با درجات بسیار فرق دارد ، روایت داریم ، در قیامت فاصله بین یک درجه تا درجه بعد ، از زمین تا اسمان است .
حجت الاسلام حسینی گفت : ویژگی بعدی حجت الاسلام یوسفیان ، انقلابی بودن است ، هم قبل از انقلاب و در دوران انقلاب . در سال ۴٢ و بعد از ان ، بهائیت در کاشان و اران و بیدگل نفوذ دارند . خاندان پهلوی و هویدا ، و بعضی از وزراء همراه با بهائیت بودند ، بعضی خودشان بهایی بودند ، پرچمدار مبارزه با بهائیت اقای یوسفیان و استاد ایشان ، اقای متوسل بودند ، مردم همکاری می کنند ، شهر برای بهائیت ناارام می شود . علماء را دستگیر نمودند و به دادگاه صحرایی بردند و بعضی را اعدام نمودند و پنجاه نفر از جمله اقای متوسل و اقای یوسفیان در انتظار اعدام بودند . خداوند بصورت معجزه آسایی ، شاید ده دقیقه قبل از اعدام ، با وساطت اشنایی ، که از اسباب خداوند است ، از اعدام رهایی پیدا می کند . انقلاب اسلامی پیروز می شود . اقای یوسفیان نزد امام اعتبار دارد . امام ره اجازه دریافت وجوهات شرعیه را به ایشان داده بود ، از هیجده نفر از مراجع اجازه مصرف وجوهات را داشت . ایشان یک مبلّغ اسلام بودند . هفتاد سال ، تبلیغ دین نمودند . شب های جمعه روضه او قطع نمی شد . یکی از ویژگی های منبر ایشان ، اهتمام او به گفتن احکام بود . ایت الله سعیدی گفته بود ، اگر ساواک مرا اعدام نمود ، در مراسم ختم من بجای فاتحه ، مسئله شرعی بگوئید . انقدر مسئله مهم است . از علماء در خواست می کنم ، ابتدای منابر مسئله شرعی بگوئید . من هم یک مسئله شرعی بگویم ، فاصله دو نفر در نماز جماعت چقدر باید باشد تا اتصال برقرار شود ؟ در رساله پنج ملاک گفته اند ، دو گام کوچک ، یک گام بزرگ ، به اندازه یک گوسفند از سر تا دُم ، خودمان به سجده برویم ، از محل سجده تا پاها ، بعضی از مراجع اندازه داده اند ، نود یا صد سانتی متر . بیش از این باشد از نظر فقهای شیعه اشکال دارد و اتصال برقرار نمی شود .
وی گفت : از سال ۶٠ تا ٧۶ امام جمعه این شهرستان بوده است . اعتماد دو ولیّ فقیه را برای امامت جمعه داشتند . مقام امامت جمعه ، مقام والایی است ، امام سجاد ع در صحیفه سجادیه می فرمایند ، بنی امیه و بنی العباس ، مقام امامت جمعه و امامت نماز عید را از ما دزدیدند . این جایگاه امامت است . وی گفت ، اقای یوسفیان خدمات عمرانی مانند ، تاسیس مسجد و حوزه علمیه داشتنه اند . نسبت به دستگیری از فقرا اهتمام داشته اند و به فرزندش هم سفارش فرموده که ادامه بدهند . این سیره علماء می باشد . خداوند در سوره ماعون می فرمایند « وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ » یک معنای وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ، این است که نیاز فامیل و همسایه نیازمند را بر آورده نکنیم . انقلابی بودن ، در خط ولایت فقیه ، تبلیغ رسالات الهی ، اهتمام به بیان احکام شرعی ، ساده زیستی ، و خوش اخلاقی ، التزام به مسجد ، از ویژگی های اقای یوسفیان و علماء بوده است
حجت الاسلام حسینی گفت : التزام و حضور در مسجد سه امتیاز دارد . پیامبر ص در روایتی می فرمایند : « لا يَرجِعُ صاحِبُ المَسجِدِ بِأقَلَّ مِن إحدَى ثلاثٍ : إمّا دُعاءٍ يَدعُو بهِ يُدخِلُهُ اللّه ُ بهِ الجَنَّةَ ، و إمّا دُعاءٍ يَدعُو بهِ لِيَصرِفَ اللّه ُ بهِ عَنهُ بَلاءَ الدنيا ، و إمّا أخٍ يَستَفِيدُهُ في اللّه ِ عزّ و جلّ » شخصی که به مسجد می رود ، دست كم يكى از اين سه چيز نصيبش مى شود : دعايى كه به درگاه خدا مى كند و خداوند با آن او را به بهشت مى برد ، يا دعايى كه به سبب آن خداوند بلاى دنيا را از او برمى گرداند و يا برادرى كه به خاطر خداوند عزّ و جلّ به دست مى آورد ، و نه بر اساس انگيزه هاى دنيوى و مادّى .
امام جمعه کاشان گفت : ایشان در مسیر انقلاب اسلامی با کسی رودربایستی نداشت ، زمانی که بعضی از مساجد ، ایت الله شهید بهشتی ره را به مسجد برای سخنرانی راه ندادند ، اقای یوسفیان ، ایت الله بهشتی ره را به این مسجد اورد . حجت الاسلام معتمدی رئیس دفتر شهید بهشتی ره در مسجد هامبورگ بود به من گفت ، بهشتی با حضور در کلیساها و دانشگاه های المان اسلام را معرفی می کرد و با شناختی که از شهید بهشتی دارم بنظرم تمام هفتاد و یک نفر را شهید نمودند تا هفتاد دومی که شهید بهشتی بود را شهید کنند . و انقدر بر علیه شهید بهشتی تبلیغ می شود که بعضی به شهید بهشتی اجازه سخنرانی نمی دادند . ولی بصیرت اقای یوسفیان بود که اجازه سخنرانی را در این مسجد به ایشان داد
عضو خبرگان رهبری گفت : بصیرت اقای یوسفیان منحصر به دوران مسئولیت ایشان نبود ، بعد از امامت جمعه هم ، مردم را برای انتخابات و راه پیمائی ها تشویق می کرد . وظیفه شرعی است . انقلاب به راحتی بدست نیامده است ، برای این انقلاب جانباز و شهید و اسیر داده ایم .
وی گفت ، سرهنگ عبدالرشید الباطن ، که بسیار خبیث بود ، هزار نفر از آزادگان ما را به شهادت رساند ، در خط مقدم جبهه از اُسرا اعتراف می گرفته و بعد انها را شهید می کرده ، می گوید ، یک جوان بسیجی را اوردیم ، هر چه شکنجه کردیم اطلاعات بدهد نداد ، ده انگشت او را قطع نمودیم ، با اره رانِ پای او را قطع نمودیم ، با فندک جای انگشتان قطع شده را سوزاندیم . والدین شهدا در بین ما هستند . یک اسماعیل ، فرزند حضرت ابراهیم ، به قربانگاه می رود ، « فَلَمَّآ أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ » خداوند می فرماید ، همین که اراده نمودی تا اسماعیل را ذبح کنی ، امتحانت را انجام دادی « إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً » لذا خداوند ، مقام امامت را به حضرت ابراهیم داد . ملت ایران ٢۵٠ هزار اسماعیل را برای حفظ اسلام و انقلاب تقدیم نموده است . همه مسئول هستیم . بیست و هشت درصد مردم گفته اند تردید داریم در انتخابات شرکت کنیم یا نه ، وظیفه شرعی شما می باشد ، اگر می توانید با اقناع اندیشه وتبیین ، وظیفه دارید انها را به رای دادن تشویق کنید . مهمترین ملاک رای دادن به فرد هم ، ولایت مداری است ، ببینیم چه کسی بیش از سایرین ، به حرف اقا گوش می کند ، سیاست های کلی نظام را حضرت اقا تهیه و ابلاغ کرده اند ، فقط یک فرد دلسوز همانند اقای رئیسی باید بیاید تا دستورات حضرت اقا اجرایی شود .