/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
تاریخ خبر:۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر
چاپ خبر
شرح خطبه اول نهج البلاغه _ جلسه بیست و هفتم _ ٢٣ / ٧ / ١۴٠٣ _ دانشگاه علوم پزشکی امام جمعه کاشان : یکی از کارهای ملائکه امداد مومنین است امام جمعه کاشان : روایت داریم در خانه ای که قران تلاوت می شود ، محل رفت و آمد فرشتگان می شود . لذا پیامبر فرموده اند ، در خانه عبادت کنید ، تلاوت قران داشته باشید . پدران و مادران ، هم خودتان در منزل تلاوت قران داشته باشید ، تا فرزندان از ما یاد بگیرند .


شرح خطبه اول نهج البلاغه  _ جلسه بیست و هفتم  _  ٢٣ / ٧ / ١۴٠٣  _ دانشگاه علوم پزشکی

امام جمعه کاشان  : یکی از کارهای ملائکه امداد مومنین است


حجت الاسلام سید سعید حسینی در جمع اساتید و اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه شرح خطبه اول نهج البلاغه اظهار داشت : عبارت امروز امیرالمومنین علی ع و در ادامه خطبه اول  به این عبارت رسیدیم که  : ویژگی دسته دیگر از فرشتگان الهی این است « وَ مِنْهُمُ الثَّابِتَةُ فِي الْأَرَضِينَ السُّفْلَى أَقْدَامُهُمْ وَ الْمَارِقَةُ مِنَ السَّمَاءِ الْعُلْيَا  » بعضی از فرشتگان ، پاهای انها در طبقات پائین زمین و  گردن های انها از اسمان بالاتر است  . علامه مغنیه ره در رابطه با این عبارت می فرماید ، ما حقیقت فرشتگان را نمی دانیم ، کاملا نسبت به حقیقت فرشتگان ، جاهل هستیم  ، ایا فرشتگان مانند انسان ترکیب جسم و روح هستند ، یا روح مجرد هستند ، ایا فرح دارند . ایا حزن دارند ، خدا می داند .

 چند نکته از ویژگی از ملائک ، که در روایات امده است عرض می کنم .

نکته اول

الف :
در اختصاص شیخ مفید ، صفحه ١٠٩ ویژگی هایی را برای ملائکه می فرماید ،  امام صادق ع می فرماید ، خداوند ملائکه را از نور آفریده است  .

ب : امیرالمومنین علی ع در خطبه نود و یک نهج البلاغه می فرماید « ثُمَّ خَلَقَ سُبْحَانَهُ لِإِسْكَانِ سَمَاوَاتِهِ وَ عِمَارَةِ الصَّفِيحِ الْأَعْلَى مِنْ مَلَكُوتِهِ خَلْقاً بَدِيعاً مِنْ مَلَائِكَتِهِ » ملائکه ، برای عمارت و ساختن ملکوت اعلی آفریده شده اند .

ج  : در تفسیر قمی جلد دو صفحه ٢٠۶ در روایتی می فرماید  : امام صادق ع می فرماید  « إنّ الملائكةَ لا يأكُلونَ، و لا يَشرَبونَ ، و لا يَنكِحونَ ، و إنّما يَعيشونَ بِنَسيمِ العَرشِ »  ملائکه مانند انسان ها نیستند که چیزی بخورند و بیاشامند ، ازدواج هم ندارند ، زندگی انها هم با نسیم الهی است  .

نکته دوم  : انچه  برای ما مهم است ، یکی از کارهای ملائکه امداد مومنین است . ما چکار کنیم که مدد ملائک را بدست بیاوریم  ، چند نکته در رابطه با راه های نزول فرشتگان در منزل مومن

١ _ در حدیث کساء امده است ، اگر شما اهل بیت را یاد کنید ، خصوصا با ترتیبی که در حدیث کساء امده « هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها » یکی از خواص این ترکیب ، نزول فرشتگان است ، و وقتی که نازل می شوند ، استغفار و شفاعت می کنند که اهتمام دارید به این ذکر 

٢ _  نماز هم مدد ملائکه را برای ما می اورد . در ذیل ایه ٢٣٨ سوره بقره « حَٰفِظُواْ عَلَى ٱلصَّلَوَٰتِ وَٱلصَّلَوٰةِ ٱلۡوُسۡطَىٰ وَقُومُواْ لِلَّهِ قَٰنِتِينَ » مفسرین می فرمایند ، حَٰفِظُواْ ، باب مفاعله است ، شما نماز را محافظت کنید ، نماز هم شما را محافظت می کند . یک مصداق محافظت ما از نماز ، این است که ما شامل این ایات نشویم « فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ ، الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ ، الَّذِينَ هُمْ يُراؤُنَ » علامه طباطبایی ره در المیزان ،  سه معنای برای ساهُونَ  ، می فرمایند  ، این است که برایش مهم نیست که نماز را اداء بخواند یا قضاء ، تاخیر عمدی از اقامه نماز اول وقت ، غفلت کامل از نماز . این را مراقبت کنیم ، اگر ما از نماز مراقبت کردیم ، نماز ما را محافظت می کند ، روایت داریم وقتی الله اکبر را گفتیم ، تا پایان نماز ، از پای ما تا آسمان ، ملائکه ما را احاطه می کنند . رحمت الهی با این احاطه فرشتگان از ابتدا تا پایان نماز برای ما هست و می فرمایند ، اگر احاطه رحمت الهی را می دیدید ، حاضر نبودید نماز را تمام کنید . 

٣ _  نماز شب . لذا در بعضی از توصیه ها امده است ، نماز شب را در مسجد نخوانید ، بلکه در منزل بخوانید . در میزان الحکمه روایت امده است ، هر کس نماز شب را بخواند خدواند نه صف فرشته را پشت سر او قرار می دهد که تعداد این فرشتگان با توجه به اخلاص ، می تواند از مشرق تا مغرب کشیده شده است یعنی قابل شمارش نیست ، این ها نازل شده است برای شما . نماز که تمام شد ، خداوند به تعداد این نه صف ضربدر تعداد فرشته ، درجه شما را بالا می برد .

 ۴ _  تلاوت قران . روایت داریم در خانه ای که قران تلاوت می شود ، محل رفت و آمد فرشتگان می شود . لذا پیامبر فرموده اند ، در خانه عبادت کنید ، تلاوت قران داشته باشید . پدران و مادران ، هم خودتان در منزل تلاوت قران داشته باشید ، تا فرزندان از ما یاد بگیرند . 

۴  _  استقامت کردن . قران در آیه ٣٠ سوره فصلت می فرماید « إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ » استقامت بعد از رَبُّنَا اللَّهُ ، ملائکه را نازل می کند ، یا ایه ١٢۴ سوره ال عمران که می فرماید ، در جنگ بدر سه هزار فرشته به پیامبر ص کمک کرد « إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ‌ »

۵ _ تقوا ، در ایه بعددر سوره آل عمران می فرماید ، اگر شما هم اهل صبر و اهل تقوا باشید پنج هزار فرشته به کمک شما خواهند امد  « بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُسَوِّمِينَ »  

۶ _ نظافت مجرای تکلم با خدا  « دهان » : مطلب عجیبی در روایات امده است . پیامبر ص می فرماید ، جبرائیل بر من نازل شد ، و گفت ،  « یا محمد ، کیف نزّل ، علیکم و انتم لا تستافون » چگونه ما فرشتگان نازل شویم بر شما انسان ها ، که اهل مسواک زدن نیستید . ادب صحبت با خداوند ، این است که ، مسواک بزنیم  . 

نکته سوم  : از موانع نزول فرشتگان هم چند مورد را ذکر می کنم 


١ _  وجود سگ در منزل است . جبرائیل بر پیامبر ص نازل شد و فرمود ، یا رسول الله ، در خانه ای که سگ باشد ، ملائکه نازل نمی شوند . 

٢ _ اگر در خانه ای غنا و ساز و آواز حرام ، نواخته شود 

٣ _
بخل و عدم مهمان نوازی . امام عسگری ع می فرماید  « البُخلُ أذَمُّ الأَخلاقِ » مذموم ترین اخلاق ، بخل است . ولی مهمان نوازی باعث نزول ملائکه است . 

وی با نقل خاطره ای گفت  : آیت الله مصباح فرمودند : بعد از جنگ سی و سه روزه ، با هیاتی از مجمع جهانی اهل بیت برای عرض تبریک به لبنان رفتیم ، سید حسن نصرالله در جلسه مطلبی از تلویزیون اسرائیل نقل کردند و گفتند ، تلویزیون اسرائیل با سرباز اسرائیل مصاحبه نمود و ان سرباز گفت ، در این جنگ افرادی را دیدیم که هر چه به انها شلیک نمودیم به انها اثر نمی کرد و بعضی از انها شمشیر داشتند و یکی از انها دست مرا قطع نمود و دست خود را نشان داد  ، سید حسن نصرالله گفت ، انها می خواستند ، ما را مضحکه کنند که در این دوران انها با شمشیر حمله می کنند ولی بطور ناخواسته مدد غیبی را اعلام نمود .

 
برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
آخــرین خبــرها
امام جمعه کاشان : یکی از کارهای ملائکه امداد مومنین است امام جمعه کاشان : علم ، ایمان و احترام به پدر و مادر از عوامل موفقیت انسان می باشد امام جمعه کاشان : امروز وظیفه ما بنا بر دستور مقام معظم رهبری کمک به لبنان است امام جمعه کاشان : یکی از اهداف دشمن عقب نگه داشتن علمی کشور بود امام جمعه کاشان : جان و نفس ما ارزشمند است ، مراقب باشید ان را ارزان به شیطان نفروشید امام جمعه کاشان : حضرت امام ره ، جهان را بسوی معنویت و خدا برگرداند .
گزارش تصویری
تصویر : دیدار آقای اربابی رییس اداره کار و رفاه اجتماعی با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان :
تصویر : دیدار آقای اربابی رییس اداره کار و رفاه اجتماعی با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان :
تصاویر : دیدار دکتر جوانی متخصص جنگ شناختی با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان :
تصاویر : دیدار دکتر جوانی متخصص جنگ شناختی با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان :
تصاویر : حضور در گلزار شهدای برزک
تصاویر : حضور در گلزار شهدای برزک
تصاویر : عیادت از سرکار خانم پدرام فر عضو محترم شورای شهر
تصاویر : عیادت از سرکار خانم پدرام فر عضو محترم شورای شهر
تصاویر : دیدار با خانواده شهید نایینی
تصاویر : دیدار با خانواده شهید نایینی
تصاویر حضور در مراسم جمعه نشلجی و دیدار با حجت الاسلام حسینی قمی سخنران مراسم
تصاویر حضور در مراسم جمعه نشلجی و دیدار با حجت الاسلام حسینی قمی سخنران مراسم
امام جمعه کاشان  :  مقدمه اقتدار و قوی شدن کشور علم است . علم اقتدار می اورد
امام جمعه کاشان : مقدمه اقتدار و قوی شدن کشور علم است . علم اقتدار می اورد
امام جمعه کاشان  :  انشاء الله خداوند همه ما را در  مسیر انقلاب و شهدا ثابت قدم بدارد
امام جمعه کاشان : انشاء الله خداوند همه ما را در مسیر انقلاب و شهدا ثابت قدم بدارد
امام جمعه کاشان  : خداوند برای اصلاح بین دو نفر ثواب لیله القدر را قرار داده است
امام جمعه کاشان : خداوند برای اصلاح بین دو نفر ثواب لیله القدر را قرار داده است
حضور امام جمعه کاشان در دبیرستان متوسطه اول  شهید بهشتی آران و بیدگل
حضور امام جمعه کاشان در دبیرستان متوسطه اول شهید بهشتی آران و بیدگل
دیدار خواهران ولایی با نماینده مقام معظم رهبری و درخواست تحویل زیور آلات و وجوه نقدی جهت کمک به مردم مظلوم لبنان و غزه و تجدید بیعت با رهبری
دیدار خواهران ولایی با نماینده مقام معظم رهبری و درخواست تحویل زیور آلات و وجوه نقدی جهت کمک به مردم مظلوم لبنان و غزه و تجدید بیعت با رهبری
مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله  و یادواره ۱۵۰شهید محدوده پایگاه شهید بهشتی مسجد صفاری
مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله و یادواره ۱۵۰شهید محدوده پایگاه شهید بهشتی مسجد صفاری
حضور امام جمعه کاشان در مدرسه متوسطه اول مرحوم لاجوردی
حضور امام جمعه کاشان در مدرسه متوسطه اول مرحوم لاجوردی
دیدار دبیر کل نهاد کتابخانه های کشور
دیدار دبیر کل نهاد کتابخانه های کشور
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم لزوم رعایت سرعت و دقت در کار ارباب رجوع از سوی مسئولان خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت. چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.