/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
تاریخ خبر:۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر
چاپ خبر
سلسله مباحث بررسی مبانی فکری شهید مطهری ره _ جلسه بیست و ششم ، حضور در مسجد ، ٢٧۴ _ ٢٣ / ٧ / ١۴٠٣ امام جمعه کاشان : جان و نفس ما ارزشمند است ، مراقب باشید ان را ارزان به شیطان نفروشید حجت الاسلام حسینی : باید مراقب شیطان باشیم ، تمام تلاش شیطان این است که نفس و بدن خود را ارزان بفروشیم و به جهنم برویم . هیچ کس به خودش مطمئن نباشد . مراقب گام های شیطان باشیم . شیطان ، ثانیه ثانیه عمر ما را می گیرد و ما را از بهشت دور می کند

سلسله مباحث بررسی مبانی فکری شهید مطهری ره _ جلسه بیست و ششم ، حضور در مسجد ،  ٢٧۴  _   ٢٣ / ٧ / ١۴٠٣

امام جمعه کاشان : جان و نفس ما ارزشمند است ، مراقب باشید ان را ارزان به شیطان نفروشید 


حجت الاسلام سید سعید حسینی در بیست و ششمین جلسه گفتگو در رابطه با آثار شهید مطهری ره از کتاب تعلیم و تربیت ، در مسجد باب الحوائج اظهار داشت : حضرت استاد مبانی تربیت را به ما یاد دادند ، سه مبنا از مبانی تربیت را گفتیم ، خروج از خودخواهی ، عدم نسبیت اخلاق و کرامت نفس . زیر شاخه های کرامت نفس ، عزت نفس ، علوّ نفس و قوت نفس را بیان کردیم . استاد مطهری فرمودند ، هم ما و هم فرزندانمان باید توجه کنیم که خدا خصلتی به مومن داده است و ان این است که باید قوت نفس داشته باشیم ،  ضعف نفس نداشته باشیم . گفتیم ، اگر کسی نفسش ضعیف باشد ، ١ _  دروغ می گوید ، امام حسین ع می فرماید « اَلصِّدْقُ عِزٌّ ، وَالْكِذْبُ عَجْزٌ » راستگویی نشانه عزت است و دروغ گویی نشانه ناتوانی است . ٢ _ غیبت می کند .  علی ع در حکمت ۴۶١ نهج البلاغه می فرماید  « الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ » نهایت انسان عاجز این این است که غیبت می کند . و بیان شد  از آثار قوت نفس همت بلند و رعب در دل دشمن بود ، ایه ١۵١ سوره ال عمران می فرماید  « سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللَّهِ .. » ما در دل کفار رعب را القاء می کنیم چون بخدا مشرک هستند

امام جمعه کاشان افزود : امشب ، چهارمین زیر مجموعه کرامت نفس که نفیس بودن  نفس است را توضیح می دهیم . نفس ما گران بها و ارزشمند است که اشاره می کنیم در کجاها ذکر شده است . 

١ _ قران در آیه ١١١ سوره توبه می فرماید « إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ  وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ  » خدا مشتری جان  و اموال مومنین شد . علامه ره در المیزان « توصیه می کنم به تفاسیر قران بیشتر انس داشته باشید ، خصوصا تفسیر علامه ، کراماتی از علامه در برزخ دیده اند که مشابه ان را برای ائمه شنیده ایم . فرض کنید ،  در بیان داستانی از امام سجاد ع می گویند ، مردی از بزرگان بلخ ، بیشتر سال ها خانۀ خدا را زیارت می کرد و سپس به زیارت قبر پیامبر اکرم  ص می رفت. او هر بار که به مدینه مشرف می شد ، خدمت امام زین العابدین ع هم می رفت و ضمن زیارت ایشان ، هدایایی هم خدمت آن حضرت تقدیم می نمود. سپس احکام دینی خود را از امام فرا می آموخت و به دیار خود باز می گشت . روزی همسر آن مرد به شوهرش گفت   سال آینده وی را به نزد امام ببرد تا او هم امام را زیارت کند ، سال بعد که حرکت کردند ، همسرش در راه بیمار شد و نزدیک مدینه از دنیا رفت . مرد بلخی ، همسرش را در همان مکان گذاشت و شتابان به مدینه آمد . وقتی خدمت امام سجاد ع رسید ، آن حضرت را از مرگ همسرش مطلع ساخت . امام دو رکعت نماز به جای آورد و سپس دعا کرد .  سپس رو به مرد بلخی کرد و فرمود :  به سوی همسرت بازگرد . خداوند با دست قدرت و حکمت خود ، او را زنده کرده است  ، مرد بلند شد و با سرعت خود را به همسرش رساند . وقتی وارد خیمه اش شد ، همسرش را دید که با صحت و سلامت روی زمین نشسته است . مرد به همسرش گفت :  خداوند چگونه تو را زنده کرد ؟  زن گفت :  به خدا قسم که ملک الموت نزد من آمد و روحم را قبض کرد . ولی در بین زمین و آسمان ، اقایی با ابهت و مجللی امد و به فرشتگان دستور داد ما از خدا برای او چند سال عمر گرفتیم و من زنده شدم  ، مرد بلخی دست همسرش را گرفت و او را نزد امام سجاد  ع برد . وقتی که زن ، امام را دید فرمود : به خدا قسم سید و مولای من همین مرد است . این مرد همان کسی است که به برکت دعایش زنده شدم . شبیه این ماجرا برای علامه طباطبایی ره نقل شده است ، روح یکی از مومنین به عالم برزخ بر می گردد ، در انجا ملائکه وقتی روح او را می برند ، به کاخ مجللی در برزخ می رسند ، می پرسند از چه کسی است ، می گویند ، برای علامه طباطبایی می باشد ، بر علامه ره وارد می شوند ، علامه به فرشتگان می گوید ، روحش را به بدنش برگردانید

امام جمعه کاشان گفت  : علامه ره در المیزان در جلد نهم صفحه ٣٩۶ ذیل ایه ١١١ سوره توبه می فرماید ، ببینید خدا چه مثالی زده است ،  خودِ خداوند و خریدار خداوند است و فروشنده مومنین هستند . و جان و اموال مومنین کالا ، می باشد « مال با برکت می شود ، ساخت این مسجد  یا همین سی ملیون تومانی که برای جبهه مقاومت به جهت امتثال از مقام معظم رهبری ، اهدا کردید . و ثمن معامله بهشت است . سند این معامله هم خدا می فرماید ، تورات ، انجیل و قران است . این ارزش روح و نفس مومن است ، که خدا مشتری ان است .


٢ _ جای دیگری که این بحث امده است ، حکمت ۴۵۶ نهج البلاغه است  «  أَلَا حُرٌّ يَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا ؟ إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ ، فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا » مرحوم مغنیه در معنی کلمه ، اللُماظَة ، می فرماید ، جویده شده ، ریزه های غذا ،  آیا آزاده ای نیست که رها کند دنیا را برای دنیا طلبان ،  هر آينه برای نفس ها و جان ها شما  ، بهايى جز بهشت نيست ، پس خود را جز به آن بها مفروشيد . 

٣ _ از این مهمتر حدیثی است که در بحارالانوار جلد ۴۵ صفحه ٢۵ ، در حدیثی از امام صادق ع نقل می کند « اُثامِنُ بِالنَّفْسِ النَّفیسَةِ رَبَّها وَ لَیْسَ لَها فِی الْخَلْقِ كُلِّهِمْ ثَمَن » من ثمن قرار می دهم با این نفس بسیار پرارزش ، خدای او را ؛ در همه مخلوقات خدا موجودی پیدا نمی شود كه ارزشش برابر نفس باشد

۴ _ در تحف العقول ، از امام کاظم ع نقل می کند ، اِنَّ اَبْدانَكم لَيْسَ لَها ثَمَنٌ اِلاَّ الْجَنَّةُ، فَـلاتَبيعُـوها بِغَيْـرِها » همانا بدنهاى شما را بهايى جز بهشت نيست . پس آنـرا به غـير بهشت نفـروشـيد . امام کاظم ع می فرماید ، بدن شما ارزش پیدا کرده است ، بدنی که با ان نماز خوانده و روزه گرفته اید و سختی به ان داده اید . این بدن مومن است .  بهای بدن شما بهشت است . در حکمت ۴۵۶ نهج البلاغه امام می فرماید  نفس ها و جان ها شما  ، بهايى جز بهشت نيست ، پس خود را جز به آن بها مفروشيد . این جا روح و نفس را گفت  ، و امام صادق هم فرمود ، بهای روح ، خودِ خداست . حکمت ۴۵۶ و حدیث امام صادق ع به روح اشاره دارند ، ولی حدیث امام کاظم ع به بدن اشاره دارد . و ایه ١١١ سوره توبه هم می فرماید ، خداوند خریدار جان مومنین است ، که این ها با هم متفاوت است . بزرگان این گونه جمع کرده اند که ان مربوط به مراتب بهشت است . بزرگان در یک تقسیم بندی می فرمایند ، بهشتِ صفات داریم ، بهشت ذات و بهشت اعمال داریم  ، نتیجه اعمال ما بهشت است ، یک بار کار خوبی انجام می دهیم ، نتیجه ان بهشت معمولی است ، اما یک بار ان عمل ، صفت راسخ در ما می شود ، همیشه بخشنده یا صادق هستیم ، نتیجه ان بهشت بالاتری است ، بهشت صفات بالاتر است ، و از این ها بالاتر بهشت معرفت الله است . خداشناسی شما انقدر بالاست که لایق ان بهشت می شوید ، یک معنایی شبیه ، فرمایش امام ره ذیل ایات سوره فجر « يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ، ارْجِعِي إِلى‌ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً ، فَادْخُلِي فِي عِبادِي ، وَ ادْخُلِي جَنَّتِي » امام ره تاکید می کنند « جَنَّتِي ، بهشت خودم ، با الجنه » فرق می کند . این می تواند وجه جمعی باشد که انجایی که امام فرمودند ، بدن در مقابل بهشت است ، منظور بهشت های پائین تر است ، و انجایی که نفس را در مقابل ربّ یا در مقابل بهشت قرار دادند ، منظور مراتب عالی بهشت است . 

حجت الاسلام حسینی گفت  : باید مراقب شیطان باشیم ، تمام تلاش شیطان این است که نفس و بدن خود را ارزان بفروشیم و به جهنم برویم . هیچ کس به خودش مطمئن نباشد . جُعده ، همسر امام حسن مجتبی ع است ، استاد اخلاق و راهنما از امام معصوم بالاتر هست ، ولی جُعده در مقابل وعده ازدواج با یزید و مقداری پول حاضر  شد امام را مسموم کند . وقتی امام را مسموم نمود و به معاویه پیام داد که به وعده خودم عمل کرد تو هم به وعده ات عمل کن ، معاویه به او گفت ، وقتی با پسر پیامبر ص رحم نکردی ، با پسر من رحم می کنی . نمونه دیگر عمر بن سعد است . عمربن سعد در هفده سالگی مسلمان می شود ، حالات عجیبی برای او نقل کرده اند ، اما وعده حکومت ری سرنوشت او را تغییر داد . وی گفت ، شیطان گام دارد . قران می فرماید ، خُطوات « گام های » شیطان را مراقبت کنید . برای من و شما و اهل نماز جماعت ، شیطان ، ناگهانی نقشه نهایی خود را اجرا نمی کند ،  از دور برنامه ریزی می کند تا ما را فریب دهد .  اگر شیطان بگوید عمر تو را می خواهم ضایع کنم  ، ما توی دهان او می زنیم ، اما اگر بگوید ، یک ثانیه از عمرت را به من بده ، در شب عروسی ، اهنگ حرام برای دقایقی بگذاریم ، یک شب که هزار شب نمی شود . اسراف را در نظر بگیرید ، من یک روز به مغازه برنج فروشی رفتم و گفتم ، با ترازوی دقیق می توانید حساب کنید ، یک گرم برنج چند دانه برنج می شود ، پنج دانه برنج یک گرم شد ، یک کیلو ، پنج هزار دانه می شود  « اگر هر ایرانی یک دانه برنج اسراف کند ، اگر هشتاد میلیون دانه برنج را حساب کنید ، چهارده تن می شود » اگر به مغازه داری بگوئید یک دانه برنج بده ، می گوید ارزش ندارد ولی پتج هزار دانه . مرحوم نراقی ره در مثال برای شیطان می فرمایند ، شیطان همان پنج هزار دانه را یکی یکی می گیرد و در مقابل هیچ بهایی هم نمی دهد . مراقب گام های شیطان باشیم . شیطان ، ثانیه ثانیه عمر ما را می گیرد و ما را از بهشت دور می کند .
برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
آخــرین خبــرها
امام جمعه کاشان : یکی از کارهای ملائکه امداد مومنین است امام جمعه کاشان : علم ، ایمان و احترام به پدر و مادر از عوامل موفقیت انسان می باشد امام جمعه کاشان : امروز وظیفه ما بنا بر دستور مقام معظم رهبری کمک به لبنان است امام جمعه کاشان : یکی از اهداف دشمن عقب نگه داشتن علمی کشور بود امام جمعه کاشان : جان و نفس ما ارزشمند است ، مراقب باشید ان را ارزان به شیطان نفروشید امام جمعه کاشان : حضرت امام ره ، جهان را بسوی معنویت و خدا برگرداند .
گزارش تصویری
تصویر : دیدار آقای اربابی رییس اداره کار و رفاه اجتماعی با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان :
تصویر : دیدار آقای اربابی رییس اداره کار و رفاه اجتماعی با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان :
تصاویر : دیدار دکتر جوانی متخصص جنگ شناختی با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان :
تصاویر : دیدار دکتر جوانی متخصص جنگ شناختی با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان :
تصاویر : حضور در گلزار شهدای برزک
تصاویر : حضور در گلزار شهدای برزک
تصاویر : عیادت از سرکار خانم پدرام فر عضو محترم شورای شهر
تصاویر : عیادت از سرکار خانم پدرام فر عضو محترم شورای شهر
تصاویر : دیدار با خانواده شهید نایینی
تصاویر : دیدار با خانواده شهید نایینی
تصاویر حضور در مراسم جمعه نشلجی و دیدار با حجت الاسلام حسینی قمی سخنران مراسم
تصاویر حضور در مراسم جمعه نشلجی و دیدار با حجت الاسلام حسینی قمی سخنران مراسم
امام جمعه کاشان  :  مقدمه اقتدار و قوی شدن کشور علم است . علم اقتدار می اورد
امام جمعه کاشان : مقدمه اقتدار و قوی شدن کشور علم است . علم اقتدار می اورد
امام جمعه کاشان  :  انشاء الله خداوند همه ما را در  مسیر انقلاب و شهدا ثابت قدم بدارد
امام جمعه کاشان : انشاء الله خداوند همه ما را در مسیر انقلاب و شهدا ثابت قدم بدارد
امام جمعه کاشان  : خداوند برای اصلاح بین دو نفر ثواب لیله القدر را قرار داده است
امام جمعه کاشان : خداوند برای اصلاح بین دو نفر ثواب لیله القدر را قرار داده است
حضور امام جمعه کاشان در دبیرستان متوسطه اول  شهید بهشتی آران و بیدگل
حضور امام جمعه کاشان در دبیرستان متوسطه اول شهید بهشتی آران و بیدگل
دیدار خواهران ولایی با نماینده مقام معظم رهبری و درخواست تحویل زیور آلات و وجوه نقدی جهت کمک به مردم مظلوم لبنان و غزه و تجدید بیعت با رهبری
دیدار خواهران ولایی با نماینده مقام معظم رهبری و درخواست تحویل زیور آلات و وجوه نقدی جهت کمک به مردم مظلوم لبنان و غزه و تجدید بیعت با رهبری
مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله  و یادواره ۱۵۰شهید محدوده پایگاه شهید بهشتی مسجد صفاری
مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله و یادواره ۱۵۰شهید محدوده پایگاه شهید بهشتی مسجد صفاری
حضور امام جمعه کاشان در مدرسه متوسطه اول مرحوم لاجوردی
حضور امام جمعه کاشان در مدرسه متوسطه اول مرحوم لاجوردی
دیدار دبیر کل نهاد کتابخانه های کشور
دیدار دبیر کل نهاد کتابخانه های کشور
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم لزوم رعایت سرعت و دقت در کار ارباب رجوع از سوی مسئولان خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت. چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.