تاریخ خبر:۱۴۰۳ جمعه ۱۸ آبان
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١٨ / ٨ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان : خدا بر خودش واجب کرده است که بر مومنین رحمت ویژه داشته و انها را یاری کند
امام جمعه کاشان » امام عسکری ع می فرماید ، زکات را به مستحق ان بپردازید . زکات مسلمان نباید به کافر و منافق برسد ، بعد امام عسکری ع به فرموده پیامبر ص استشهاد می کنند ، پیامبر ص می فرماید ، هر که به دشمنان ما صدقه و کمک کند « مصداق این کمک امروز ، کمک هایی است که کشورهای خبیث عرب منطقه به اسرائیل می کنند » مانند دزدی است که در حرم الهی دزدی کند
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١٨ / ٨ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان : خدا بر خودش واجب کرده است که بر مومنین رحمت ویژه داشته و انها را یاری کند
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطفی مُحَمَّد ص وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و بیست و هشتمین خطبه در کاشان مُکَّرم خود و شما عزیزانم را به رعایت بیشتر تقوای الهی سفارش می کنم . « اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه » واجبات الهی را کامل انجام دهیم و محرمات الهی را هم کامل ترک کنیم ، در کارنامه ما یک حرام هم در روز نوشته نشود . محضر صحیفه سجادیه می رویم و در هفتاد و دومین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : « وَ لَا أَفْتَقِرَنَّ وَ مِنْ عِنْدِكَ وُسْعِي ، » خدایا ، کمکم کن که من فقیر و محتاج نشوم ، در حالی که وُسع من به دست تو می باشد . قران در ایه شش سوره هود می فرماید « وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ... » هیچ جنبده ای در زمین نیست ، مگر این که رزقش بر خداست . علامه طباطبایی ره « ایام سالگرد ایشان هم هست و ما هر هفته از المیزان استفاده می کنیم » در جلد ده صفحه ١۴٨ می فرماید ، دَابَّةٍ ، یعنی هر موجود زنده و دارای حرکت ، « عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا » یعنی ، هیچ دَابَّةٍ و مخلوق خدا بدون رزق نمی ماند . خداوند به ان دَابَّةٍ علم دارد خداوند نیاز ان مخلوق را هر کجا باشد می داند . علامه ره مثال می زنند : ماهی در دریا باشد خدا می داند چه رزقی می خواهد ، صدف در ظرف خودش باشد می داند ، پرنده ی در اسمان باشد می داند ، مسافر دور از وطن باشد ، خدا خبر دارد او چه رزقی نیاز دارد ، جنین در رحم مادر باشد ، خدا می داند چه رزقی باید به او بدهد . « عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا » بر خداوند است ، یعنی خدا بر خودش واجب کرده است ، وزان این ایه « عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا » همانند ایه ۴٧ سوره روم است « وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ » ما بر خودمان واجب کردیم که مومنین را نصرت کنیم و وِزان ایه ١٢ سوره انعام است « كَتَبَ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ » خدا بر خودش واجب کرده است که بر مومنین رحمت ویژه داشته باشد . این توصیه به تقوا در خطبه اول بود . دست نیاز خود را به سوی خداوند متعال و رزاق ببریم .
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران بود ، که به ایه صد و دهم سوره بقره رسیدیم ، « وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ » نماز را اقامه کنید ، زکات را بپردازید ، هر چیزی که برای اینده ، از پیش بفرستید ، شما می بابید آن کار را نزد خداوند ، خدا به کارهایی که می کنید کاملا بصیرت دارد . علامه طباطبایی ره و ایت الله جوادی املی مطالبی دارند که امروز از تسنیم نکاتی را عرض می کنم .
نکات ایه :
نکته اول : می فرماید ، وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ، ادامه ایه ١٠٩ است ، یعنی نیرنگ اهل کتاب را در نظر بگیرید ، اگر ما جامعه ایمانی بخواهیم در مقابل یهود و اهل کتاب محکم بایستیم ، مقاومت در برابر نیرنگ های انان نیازمند دو پیوند ناگسستنی است ١ _ پیوند با خدا أَقِيمُوا الصَّلَاةَ ٢ _ به فکر مسلمانان محروم بودن ، « آتُوا الزَّكَاةَ » . این پیوند با ایه قبل بود.
نکته دوم : معنی « وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ » چیست . علامه مطهری ره « شاگرد علامه طباطبایی ره ، علامه شاگردان بسیاری تربیت کرده است ، ایت الله جوادی ، ایت الله مصباح ، ایت الله امینی ، شهید مفتح » در کتاب ارزشمند آشنایی با قران، جلد دوم « توصیه می کنم ، جوانان و نوجوانان کتاب های شهید مطهری ره را بخوانند ، و ما توفیق داریم دوشنبه شب ها آثار استاد مطهری ره را داریم » . شهید مطهری ره می فرمایند ، اقامه نماز یعنی ، نماز ما روح داشته باشد ، جسد خالی نباشد ، انسان را متوجه عالم غیب کند ، در این چند دقیقه ، غیر از خدا را فراموش کنیم و فقط با خدای « رحمان ، رحیم ، مالک یوم الدین ، صمد ، لم یلد و لم یولد » با او صحبت کنیم . این اقامه نماز است . ایت الله جوادی در تسنیم روایتی را از تفسیر برهان جلد یک صفحه ١۴٢ اورده است .
امام عسکری ع می فرماید ، وَ أَقِيمُوا اَلصَّلاٰةَ ، یعنی « بِإِتْمَامِ وُضُوئِهَا وَ تَكْبِيرِهَا وَ قِيَامِهَا وَ قِرَاءَتِهَا وَ رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ حُدُودِهَا » اقامه نماز یعنی ، انسان وضو را درست بگیرد ، الله اکبرها و تکبیرها را کامل بگوید ، دست ها را تا گوش بالا ببریم ، قیامش درست باشد ، در کتاب عروة المحشّٰی جلد دو صفحه ٢٣٣ در رابطه با این عبارت که ، قیام در نماز درست باشد ، می فرماید ، یعنی ، موقعی که به نماز می ایستیم ، صاف و مستقیم بایستیم ، منحنی به چپ و راست و عقب و جلو نباشیم ، نماز باطل می شود . پس اقامه نماز در قیام یعنی : ١ _ مستقیم ایستادن ٢ _ مستقر بودن در محل ایستادن ، لرزان و مضطرب نباشد ٣ _ مستقل باشد ، به انسان ، دیوار یا درب ، چوب یا تکیه گاهی ، تکیه ندهیم ، وقتی سالم هستیم . پس امام عسکری ع می فرماید ، اقامه نماز یعنی ، انسان وضو را درست بگیرد ، قیام ، تکبیر ، قرائتش را ، رکوع و سجود و حدودش را درست بجا بیاوریم . ایت الله جوادی آملی می فرماید ، اگر نماز اقامه شود ، به نماز گزار قدرت روحی می دهد ، چون تنها کسی که قدرت یاری و نصرت به ما را دارد ، خداوند متعال است .
نکته سوم : معمی « آتُوا الزَّكَاةَ » . امام عسکری ع ذیل این عبارت می فرماید « وَ آتُوا اَلزَّكٰاةَ مُسْتَحِقِّيهَا لاَ تُؤْتُوهَا كَافِراً وَ لاَ مُنَافِقاً قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْمُتَصَدِّقُ عَلَى أَعْدَائِنَا كَالسَّارِقِ فِي حَرَمِ اَللَّهِ » زکات را به مستحق ان بپردازید . زکات مسلمان نباید به کافر و منافق برسد ، بعد امام عسکری ع به فرموده پیامبر ص استشهاد می کنند ، پیامبر ص می فرماید ، هر که به دشمنان ما صدقه و کمک کند « مصداق این کمک امروز ، کمک هایی است که کشورهای خبیث عرب منطقه به اسرائیل می کنند » مانند دزدی است که در حرم الهی دزدی کند . خداوند می فرماید ، انچه که داریم باید با انفاق بتوانیم از خود جدا کنیم ، دل به ان نداشته باشیم ، به تعبیر بزرگان ، مصداق اسم عطوف خداوند بشویم . کسی که انفاق می کند مظهر اسم عطوف خداوند است . عطوف یعنی ، به دیگران عطفِ توجه دارد . به تعبیر استاد مطهری ره در کتاب اشنایی به قران ، اگر این اتفاق بیفتد ، انفاق باعث می شود روح انسان پرورش پیدا کند و بزرگ شود . انسان عظمت روحی پیدا می کند .
امام جمعه کاشان افزود : در همین جا به انفاق شما برادران و خواهران برای لبنان و غزه اشاره کنم ، حدود شش و نیم میلیارد تومان انفاق شما ، روز پنج شنبه تقدیم مقام معظم رهبری شد . و تقاضا کردیم حضرت اقا ، برای کسانی که کمک کردند و کسانی که واسطه خیر بودند ، دعا کنند و انشاء الله با شادی رهبر معظم انقلاب ، دل امام زمان ع ، پیامبر ص و حضرت زهرا س از این انفاق ها خوشحال شود .
نکته چهارم : « وَ مٰا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ » هر کار خیری که شما انجام دهید ، همین را می یابید ، ایت الله جوادی املی در تسنیم جلد شش صفحه ١٧۴ می فرماید ، انسان هر کار خیری انجام دهد ، چه عبادی « نماز ، زکات .. » و چه غیر عبادی را انجام دهد ، عین ان را می یابد ، و انشاء الله اگر با تقوا انجام دهیم می شود « وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ » . ای پسر دانش اموز عزیزی که قلّک خود را برای لبنان دادی ، ای دختر خوبی که گردبند و پول خود را تقدیم کردید ، ای خانم و اقایی که ذخیره های خود به لبنان و غزه به خاطر لبیک به مقام معظم رهبری دادید ، با تقوایی که دارید ، این ، برای تمام برزخ و منازل سخت قیامت شما و تا ابد ، طبق ایه ٩۶ سوره نحل « وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ » می ماند . ضمنا بزرگان با استناد به کلام امیرالمومنین علی ع در حکمت ٢۵۴ نهج البلاغه ، توصیه کرده اند که انفاق را با دست خودمان بدهیم . « يَا ابْنَ آدَمَ ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِي مَالِكَ ، وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ أَنْ يُعْمَلَ يَعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ ذمَنْ بَعْدَكَ » خودت وصیّ خودت باش . ما که می خواهیم ثلث مال خود را وصیت کنیم ، خودمان اجرا کنیم . برای حج روایت داریم ، اگر کسی مستطیع بود ولی حج نرفت ، بعد از مرگ او باید حج او را از اصل اموال او انجام دهند ، ولی ، در روایت امده ، حجی که نائب برای او انجام می دهند ، یک دهم ثواب را برای میّت می نویسند و بقیه را برای نائب می نویسند ، فرق می کند ، انسان خودش عبادت را انجام دهد و یا وصیت کند که برای او انجام دهند .
خدایا : همه ما را اهل اقامه نماز و ایتاء زکات و اهل فرستادن عمل خالص برای ابدیت خودمان قرار بده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ :
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ، إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ