تاریخ خبر:۱۴۰۳ شنبه ۲۲ دي
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ٢١ / ١٠ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان : قران معجزه دائمی خداوند در تمامی شئون و عبادات / امکان دریافت الهام الهی
امام جمعه کاشان : سنّت خدا این است ، بدون اتمام حجّت هیچ وقت خدا عذاب نمی کند . اما علیرغم همه این ها ، عده ای از شما جهل علمی دارید و به تعبیر علامه طباطبایی ره ، به حجاب جهل دچار هستید و عده ای به آفت عناد ، یعنی عماد عملی دارید ، می فهمید که حق با پیامبر عظیم الشان ص و امیرالمومنین علی ع می باشد ، اما عناد عملی دارید .
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ٢١ / ١٠ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان : قران معجزه دائمی خداوند در تمامی شئون و عبادات / امکان دریافت الهام الهی
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و سی و ششمین خطبه در کاشان مُکرَّم ، خود و شما را به رعایت بیشتر تقوای الهی سفارش می کنم . « اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه » . برادران و خواهران ، واجبات را انجام بدهیم ، واجبی از ما ترک نشود و محرمات الهی را انجام ندهیم . مصداقاً محضر صحیفه سجادیه می رویم و در هشتادمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : « اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِيَ الطَّرِيقَةَ الْمُثْلَى ، » خدایا ، من را راهنمایی کن ، من را سالک بگردان در بهترین راه . مرحوم سید علی خان کبیر در ریاض السالکین در شرح « الطَّرِيقَةَ الْمُثْلَی » می فرماید ، « طرِيقَةَ » ، یعنی سبیل حق ، و درباره « الْمُثْلَى » می فرماید ، شبیه آن در آیه ۶٣ سوره طه امده است ، « قَالُوا إِنْ هَٰذَانِ لَسَاحِرَانِ يُرِيدَانِ أَنْ يُخْرِجَاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِمَا وَيَذْهَبَا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلَىٰ » وقتی حضرت موسی و هارون برای هدایت فرعون رفتند ، فرعونیان گفتند این دو نفر ساحر هستند و می خواهند طریقه مذهب ، بهترین شما را از شما بگیرند . پس طرِيق ، یعنی مذهب و « مُثْلَى » یعنی ، بهترین . اَمثَل مذکر است و مُثلَی مونث است مانند ، اَفضل و فُضلی یا اکبر و کبری ، پس « مُثْلَى » یعنی بهترین روش . پس منظور از « خدایا ، من را راهنمایی کن ، من را سالک بگردان در بهترین راه » چیست ؟ امام باقر ع ذیل ایه ١۶ سوره جن « وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ أَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا ، اگر استقامت کنند بر طریقه ، ما اب گوارا را به انها می چشانیم و سیراب می کنیم انها را » امام باقر ع در بیان روایتی می فرماید ، یعنی ، دل های انان را از ایمان سیراب می کنیم . طرِيقَةَ ، یعنی « وَلاَيَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ و الاوصیاء عَلیهمُ السَّلام » . پس توصیه به تقوا در خطبه اول این شد ، اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِيَ الطَّرِيقَةَ الْمُثْلَى » خدایا من را در بهترین راه و مذهب بکار بگیر ، یعنی آئین دوازده امام ، آئین چهاره معصوم ، روش قران و پیامبر ص .
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران بود ، که به ایه صد و هیجدهم سوره بقره رسیدیم ، « وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۘ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ ۗ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ » کسانی که نمی دانند گفتند ، افراد جاهل گفتند ، چرا خدا مستقیم با ما صحبت نمی کند ، چرا برای ما معجزه نمی اید ، مثل این حرف ها را در انبیاء گذشته ، پیشینیان گفتند ، دل های انان مشابه هم است ، ما معجزات را بیان و تبیین کردیم برای اهل یقین .
نکات ایه :
نکته اول : منظور از « الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ » چه کسانی هستند ؟ بعضی از مفسرین می گویند یهودیان و بعضی می گویند مسیحیان ، اما علامه در المیزان جلداول صفحه ٢۶٣ می فرماید ، منظور مشرکانی هستند که اهل کتاب نبودند مانند ، ابوسفیان ها ، بت پرستان و مشرکان غیر اهل کتاب . علت را از علامه سوال می کنیم که دلیل شما چیست ؟ علامه می فرماید به دلیل ایه ١١٣ سوره بقره « وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ .. » انجا یهودیان گفتند ، مسیحیان چیزی نیستند و مسیحیان گفتند ، یهودیان چیزی نیستند ، در حالی که انها کتاب را می خواندند . « لَا يَعْلَمُونَ » در اینجا مانند قول انان است در ایه ١١٨ ، پس « لَا يَعْلَمُونَ » را در مقابل اهل کتاب قرار داده است . علامه ره می فرماید ، این قرینه می شود ، که در ایه ١١٨ « لَا يَعْلَمُونَ » مشرکان قریش می شود . پس مشرکان قریش دو بهانه اوردند ، چرا خدا با ما صحبت نمی کند و چرا معجزه نمی اید و خدا می فرماید ، پیشینیان هم همین حرف ها را گفتند .
نکته دوم : خداوند چرا « كَذَٰلِكَ » را اورده است ؟ ایت الله جوادی آملی در تسنیم جلد شش می فرماید ، این یک نوع تسلّی برای دل پیامبر ص است . خدا به پیامبر می فرماید ، برای انبیاء قبل هم ، این حرف ها و بهانه گیری های بی جا و عناد امیز بود ، در پیشنیان هم کسانی بودند که برای فرستادگان الهی این حرف ها را می زدند ، خداوند ، پیامبر ص را تسلّی می دهد . برادران و خواهران این نکته مهمی است . این که ما عادت داریم که در مراسم تشییع جنازه افراد شرکت می کنیم و در مراسم های ختم ، هفت و چهلم او شرکت می کنیم ، و تسلیت می گوئیم ، این تسلّی دادن به عزادار ، یک ادب قرانی است که اشرف مخلوقات حضرت پیامبر ص ، توسط خداوند عالم هم تسلّی می گیرد .
نکته سوم : بهانه اول انان این بود که چرا خدا با انهاصحبت نمی کند « لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّه » این یعنی این که ، اگر نبوّتت حق است و واقعا پیامبر هستی ، و خدا تو را فرستاده ، پس چرا خدا با ما صحبت نمی کند ؟ این بهانه انها بود . ایت الله جوادی املی در تسنیم جلد اول صفحه ٣٣٩ در پاورقی می فرماید ، منظور این ها از تکلّم ، تکلّم عمومی نبود ، زیرا خدا در قران بصورت عمومی با همه صحبت کرده است « يَا أَيُّهَا النَّاسُ ، یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا » . بلکه منظور ، صحبت خصوصی و ویژه مانند انبیاء بوده است . ایشان جواب می دهد و می فرماید ، کسی که می خواهد خطاب خاص خداوند قرار بگیرد ، ضمیر ، باطن و قلبش باید امادگی داشته باشد ، این مختص انبیاء و اولیاء است . شنیدن چنین کلامی برای انسان های والا مقدور است . باید خودت را در تقوا ، ورع و مواظبت بالا ببری ، و بعد الهاماتی هم به شما می شود .
امام جمعه کاشان گفت : خدا مقام معظم رهبری را حفظ کند . زمانی که مقام معظم رهبری ،. در زمان ریاست جمهوری ، به سازمان ملل رفته بودند ، یکی از خبرنگاران مسلط و با تجربه و زیرک امریکایی که معروف هم بود که با هر کس مصاحبه می کند او را مفتضح می کند ، در مصاحبه از حضرت اقا سوال کرد ، اطلاعات دقیق داریم خلیج فارس را مین گذاری نموده اید و امنیت کشتی رانی خلیج فارس را برهم ریخته اید ، حضرت اقا فرمودند ، دروغ است ، خبر نگار گفت ، فیلم انرا داریم، اقا فرمودند ، نشان بدهید ، بعد از مصاحبه تلویزیون امریکا تبلیغ نمود که مین گذاری در خلیج فارس تا دقایق دیگر پخش می شود . بعد از حدود دو ساعت ، تلویزیون ، اعلام نمود بعلت اشکال فنی در فیلم ، مین گذاری پخش نمی شود ، خبر را به حضرت اقا گفتیم و به ایشان گفتیم ، چطور با این قاطعیت و سریع گفتید . حضرت اقا فرمودند ، همان لحظه که خبرنگار سوال نمود به ذهن من امد و الهام شد که این گونه جواب بدهم . قلب وقتی صاف باشد این الهامات وجود دارد . ما هم می توانیم با ارتقاء تقوا و ورع به این مرحله برسیم .
نکته چهارم : بهانه بعدی انان ، این بود که چرا معجزه نمی اید « أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ » . منظور مشرکان از معجزه چیست ؟ بزرگان می فرمایند ، اگر منظور انان ، معجزه مستمر است که قران معجزه است و اگر معجزه مقطعی منظور است که پیامبر ص بسیار معجزه دارد . در نهج البلاغه علی ع امده است ، به پیامبر ص گفتند ، درخت جلو بیاید ، پیامبر ص فرمود ، اگر جلو بیاید ایمان می اورید ، انها گفتند بله ، به اذن الله ، درخت حرکت کرد . امیرالمومنین علی ع می فرماید شاخه های ان درخت روی من و پیامبر ص سایه انداخت . بعد گفتند ، نصف درخت برگردد و نصف ان بماند و همین انجام شد اما انها ایمان نیاوردند . معجزه دیگر شقّ القمر است و در قران هم امده است « ٱقۡتَرَبَتِ ٱلسَّاعَةُ وَٱنشَقَّ ٱلۡقَمَرُ » ماه دو نیم شد ، اما انها گفتند ، سِحر خوبی کردی ، ماه را دو نیم می بینیم . ایت الله جوادی می فرماید ، پیشنهاد انها برای این که معجزه بیاید ، یا معجزه مقطعی منظور انها می باشد یا مستمر و یا هر دو . اگر منظور انها ، معجزه مستمر باشد ، این توهین به قران است . قران معجزه است ، هر ایه قران معجزه است . اگر می توانید یک سوره و یا یک ایه مثل قران بیاورید ، قران معجزه دائمی خداوند در تمامی عبادات و شئون است . قران در ایه ۵١ سوره عنکبوت می فرماید « أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ ... » ایا کفایت نمی کند انها را ، همین که کتاب بر تو نازل کردیم که بر انها تلاوت کنی .
نکته پنجم : « تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ » این ها یک تشابه فکری دارند . مشرکان قریش با اهل کتابی که بهانه به انبیاء خودشان می گرفتند ،. یهود و نصارا ، تشابه فکری انان چیست ؟ مفسرین می فرمایند ، تشابه قلوب ، یعنی دل های بیمار انان است که هر دو دسته دارند .
مانند ایه هفت سوره بقره « خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ » و ایه ده سوره بقره « فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ » مانند ایه ۴۶ سوره اسراء « وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً .. ». دل های همه انها بیمار است .
نکته ششم : « قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ » ما ایات را بیان کردیم . برادران و خواهران ، سنّت خدا این است ، بدون اتمام حجّت هیچ وقت خدا عذاب نمی کند . نه فقط ایه ، بلکه ایات اوردیم ، تبیین هم کردیم و انجایی که نیاز بوده استدلال هم کردیم ، اما علیرغم همه این ها ، عده ای از شما جهل علمی دارید و به تعبیر علامه طباطبایی ره ، به حجاب جهل دچار هستید و عده ای به آفت عناد ، یعنی عماد عملی دارید ، می فهمید که حق با پیامبر عظیم الشان ص و امیرالمومنین علی ع می باشد ، اما عناد عملی دارید .
خدایا : ما را از جهل علمی و عناد عملی نسبت به قران ، اهل بیت و ولایت فقیه مصون و محفوط بدار
خدایا : آن توصیه به تقوا از امام سجاد ع « طرِيقَةَ الْمُثْلَى » را ، پیمودن ، طریقه افضل را پیمودن ، رزق همه ما و نسل ما بفرما .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ .