/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۴ شنبه ۱۸ آبان
تاریخ خبر:۱۴۰۴ جمعه ۱۷ آبان
چاپ خبر
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١۴٠۴/٠٨/١۶ امام جمعه کاشان : هر کس از رحمت الهی دور شود، به غضب الهی دچار می شود / مجاری لعن خدا، فرشتگان، انبیاء و مردم خوب هستند. امام جمعه کاشان : گ پیامبر ص می فرماید، وقتی در امت من بدعت ظاهر شد، عالم باید علم خود را ظاهر کند. اگر این کار را انجام ندهد لعنت خدا برای او می باشد. آیت الله جوادی آملی می فرماید: از این روایت استفاده می کنیم، اگر بدعتی سراسر کشور، جهان اسلام و جامعه را گرفت، ولی تبیین خود را فقط در محدوده مسجد انجام دهد و اگر مدرس است، فقط به شاگردانش و دوستانش بگوید، این اظهار علم نیست، پاسخ به ان بدعت نیست. باید سطح روشنگری به اندازه ظهور همان بدعت باشد.

متن کامل خطبه اول نماز جمعه  : مورخ : ١۴٠۴/٠٨/١۶


امام جمعه کاشان : هر کس از رحمت الهی دور شود، به غضب الهی دچار می شود / مجاری لعن خدا، فرشتگان، انبیاء و مردم خوب هستند.


بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ 

اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌

 در صد و هفتاد و هشتمین خطبه در کاشان مُکرَّم، روز شانزدهم آبان ماه، شانزدهم جمادی الاولی١۴۴٧ ، خود و شما را به رعایت تقوا الهی، سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و بیست و دومین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اكْفِنِي مَئُونَةَ الاِكْتِسَابِ‌ وَ ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ » خدایا: من را از رنجِ کسب و بدست آوردن روزی کفایت کن و بدون حساب به من روزی بده. شرح این عبارت صحیفه این است، مرحوم سید علی خان کبیر، در ریاض السالکین می فرماید، « اِکتِساب » یعنی، طلب معیشت. برای معنی « اِحتِسَاب » به قران رجوع می کنیم. قران در ایه ٢١٢ سوره بقره می فرماید « وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ »، خدا، رزق بی حساب می دهد به هر کسی که مشیئت حکیمانه او تعلق بگیرد. معنای« بِغَيْرِ حِسَابٍ » چیست؟ ایت الله جوادی املی در تسنیم، جلد ده می فرماید: 
 ‌١ _ یک معنی، « بِغَيْرِ حِسَابٍ » از باب رزق است، یعنی، خداوند بخاطر ابدی بودن و لامتناهی بودن، ان رزق، پایان ندارد. رزقِ بدون حساب، یعنی کسی نمی تواند ان را شمارش کند. به تعبیر مرحوم سید علی خان کبیر، یعنی بخاطر زیادی، اصلا به مقدار نمی اید
 ‌٢ _  معنای دوم « بِغَيْرِ حِسَابٍ » یعنی، خداوند گاهی اوقات به بندگانش روزی می دهد بدون این که انها گمان ببرند. از جایی که فکر نمی کنند خداوند رزق می دهد « مِنۡ حَيۡثُ لَا نَحۡتَسِبُ » 
٣_ معنای سوم « بِغَيْرِ حِسَابٍ » یعنی، کسی از خداوند حسابرسی نمی کند، که چرا به ان اقا و خانم انقدر رزق دادی. کسی از خدای رازق حسابرسی نمی کند. در عبارات قبل این دعا امام سجاد ع به ما یاد می دهند : ما قرار است عمر خود را برای هدف خلقت مصرف کنیم، حال که قرار است این عمر برای هدف خلقت مصرف شود، پس، از رزقِ « مِن غَیر حِسَاب » به ما روزی بده که دیگر برای ما رنجِ طلب معیشت کفایت شود. ما وظیفه داریم کار کنیم اما این‌گونه نباشد که در کارهای روزانه غرق شویم و اصلاً از هدف خلقت غافل شویم. دستِ یک موحدِ سالک جلو خداوند متعال رزاق دراز است. خدایا روزی من را « مِن غَیر اِحتِساب » بده تا من عمر خود را، بیشتر در هدف خلقت مصرف کنم. ضمناً کار از نظر اهل بیت عصمت و طهارت عبادت است، اما این هم یک مکمل برای آن مطلب است. این توصیه به تقوا در خطبه اول بود. 
 ‌
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و پنجاه و نهم سوره بقره رسیدیم ، « إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ » کسانی که انچه را از بیّنات و هدایت نازل کردیم کتمان می کنند، بعد از این که برای مردم تبیین کردیم، کسانی که کتمان می کنند، خدا انها را لعنت می کند و انهایی که مجاز به لعن هستند، انها را لعنت می کنند. چند نکته را محضر علماء عزیز، اساتید بزرگوار حوزه و دانشگاه و عموم حضار و شنوندگان مطرح می کنم. 

نکات آیه  : 

نکته اول : بعضی وقت‌ها کتمان واجب است. دقت بفرمایید، خداوند در این ایه کتمان حرام را می‌فرماید. اما کتمان واجب هم داریم. حدیثی را از اصول کافی شریف باب ۹۸  بیان می کنم.  «   »روایت می فرماید، اگر کسی اسرار ما را فاش کند و به دیگران بگوید، سرّی که باید فقط شیعه بداند ان را پخش کند، این مثل انکار اهل بیت است. در تفسیر عیاشی شبیه این روایت، امام باقر ع ذیل همین آیه فرمودند: شخصی نزد سلمان امد و به سلمان گفت : برای من حدیثی را نقل کن، حضرت سلمان سکوت کرد، دوباره تکرار نمود، باز حضرت سلمان سکوت کرد. این شخص رفت در حالی که همین آیه را برای سلمان قرائت می نمود، کسانی که کتمان می‌کنند، خدا انها را لعنت می‌کند جناب سلمان فرمود برگرد، به ان شخص گفت: اگر ما شخص امینی پیدا می‌کردیم، برای او حدیث می‌گفتیم، تو لایق ان نیستی که من برای تو حدیث و اسرار را بگویم اینجا کتمان برای سلمان واجب بود.

در بحارالانوار جلد دوم امام صادق ع می فرماید « كِتمانُ سِرِّنا جِهادٌ في سبيلِ اللّه » اسرار شیعه را قرار نیست در بعضی از هیئات بگویند امام صادق علیه السلام در یک حدیثی فرمودند، شما اسرار ما را که فاش می‌کنید، هزینه ان برای من از ناصبی ها بیشتر و سخت تر است. 

نکته دوم : کتمان حرام داریم. باید حرفی را بگوید اما نمی گوید. پیامبر ص می فرماید:  « السّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیْطانٌ أَخْرَسٌ » کسی که باید حق را بگوید « باید صفات پیامبر ص و امیرالمومنین علی ع و غدیر را بگوید و نمی گوید » شیطانی است لال. همانگونه که شیطان ناطق داریم « مانند رسانه های صهیونیستی » کسی که حق را نمی گوید « جایی که باید از امام، مقام معظم رهبری، ارزش ها و شهدا، دفاع کند اما نمی گوید و سکوت می کند » شیطانی است که دهان او بسته است. اینجا کتمان حرام و بیان واجب است. 

نکته سوم : چقدر این اعلان باید گسترش داشته باشد؟ در اصول کافی جلد اول روایتی امده است، پیامبر ص می فرماید، « إذا ظَهَرتِ البِدعُ في اُمّتي فلْيُظهِرِ العالِمُ علمَهُ ، فمَن لَم يَفعلْ فعَلَيهِ لَعنةُ اللّه ِ»  وقتی در امت من بدعت ظاهر شد، عالم باید علم خود را ظاهر کند. اگر این کار را انجام ندهد لعنت خدا برای او می باشد. آیت الله جوادی آملی در تسنیم جلد هشت صفحه ٧۵ می فرماید: از این روایت استفاده می کنیم، اگر بدعتی سراسر کشور، جهان اسلام و جامعه را گرفت، ولی تبیین خود را فقط در محدوده مسجد انجام دهد و اگر مدرس است، فقط به شاگردانش و دوستانش بگوید، این اظهار علم نیست، پاسخ به ان بدعت نیست. باید سطح روشنگری به اندازه ظهور همان بدعت باشد. برادران و خواهران، این نکته مهمی است، به چند نفر اطراف خودمان اکتفا نکنیم، لذا فعالان فضای مجازی، بچه های ارزشی، چه خواهر و چه برادر، چه در مدارس علمیه، یا بسیج و هنرستان های هنری، وظیفه سنگینی دارند. مطالب را از علماء بگیرند و به شبهات شیطان جواب دندان شکن بدهند. 

نکته چها م :تفاوت بین کتمان بیّنات و کتمان هدی چیست؟ مرحوم علامه شُبَّر می فرماید: کتمان بیّنات یعنی کتمانِ صفات حضرت محمد ص. علامه طباطبایی در المیزان جلد اول می فرماید، کتمان بیّنات یعنی کتمان آیات نازل شده. ایت الله جوادی املی در تسنیم می فرماید، کتمان بیّنات یعنی، کتمان اصول دین و مبانی ما « ادلّه توحید، معاد، نبوت و امامت » که یک مصداق ان ولایت امیرالمومنین علی ع و دوازده امام است. امام باقر ع می فرماید: کتمان بیّنات یعنی، ولایت ما را مخفی کردن. اما بخش دوم، کتمان هدایت است. معنای کتمان هدایت چیست؟ کتمان هدایت یعنی کتمان معارف و احکام دین. کسانی که اصول و فروع را کتمان می کنند، بعد از این که بیان شد، ملعون هستند. معنای کتمان کردن چیست؟ سه معنا را بیان کرده اند:

*عدم اظهار به دیگران، اصلاًنمی گذارند مردم مطلع شوند
*‌ دلالتش را کتمان می کنند. 
*‌با توجیه از دلالت اصلی منصرف می کنند. مانند کاری که با حدیث شریف غدیر نمودند. مولی را توجیه کردند و معنایی نمودند که اصلاً تناسبی با ان ندارد

نکته پنجم : لعن لاعنان و لعن خداوند به چه معنا می باشد؟ لعن یعنی طرد کردن، دور کردن یک شخص از روی خشم و غضب. وقتی خدا کسی را لعن می کند به چه معنا می باشد؟ یعنی او را از رحمت خود دور می کند. این سوال به ذهن می اید، ایا همین که رحمت خدا از شخصی دور شد، دچار عذاب می شود؟ جواب بله است. ما بین رحمت و بین غضب، منطقه فاصله ای نداریم که بگوئیم رحمت خدا یک طرف است و جهنم خدا طرف دیگر. قران در ایه ۴٧ سوره نساء می فرماید « لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا » ما اصحاب روز شنبه را که از حکم فرعی خدا تمرّد کردند لعن کردیم، لعن کردن یعنی، از رحمت خدا دور کردیم. ولی قران در ایه ۶۵ سوره بقره می فرماید « كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ » لعن خدا تبدیل به غضب شد. به میمون و بوزینه تبدیل شدند. حد فاصله ای بین رحمت و غضب وجود ندارد. هر کس از رحمت الهی دور شود، به غضب الهی دچار می شود . مجاری لعن خدا، فرشتگان، انبیاء و مردم خوب هستند. این ها می توانند لعن کنند و لعن اینها اثر دارد. در رابطه با فرشتگان، همانطور که طبق ایه ۴٣ سوره احزاب صلوات فرشتگان اثر دارد « هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ » او، ان خدایی است که، خدا و فرشتگان بر شما « خواهران و برادران که لطف کردید و روز جمعه به نماز جمعه امدید » خدا و فرشتگان بر شما صلوات می فرستند. اثر صلوات فرشته بر شما این است که اگر دل های شما ظلمت دارد، ظلمت از دل های شما بیرون می رود و نور جایگزین می شود. صلوات فرشته اثر دارد. لعن فرشته و مردم هم اثر دارد. قران در ایه ١۶١ سوره بقره می فرماید « عَلَیهم لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ ».

لذا، پیامبر ص، امیرالمومنین علی ع با اینکه مظهر رحمت خداوند هستند، اما گاهی اوقات لعن کرده اند. پیامبری که در جنگ احد با وجود، شکسته شدن دندان ها، پیشانی خون الود، روی زمین افتاده و امیرالمومنین ع او را با حالت بیهوشی پیدا کرده است، بعضی از اصحاب امدند و گفتند، کاش، انها را لعن کنید، اما پیامبر ص لعن نکرد و فرمود، خدایا قوم من را هدایت کن، انها نمی دانند. اما همین پیامبر ص در زمان حیات، به ظالمِ حضرت فاطمه س لعن می کند، پیامبر ص می فرماید« اَللّهم العَن مَن ظَلَمها وَ عاقِب مَن غَضَبها و أذل من أذلها و خلّد في النار من ضرب جنبها حتي ألقت ولدها فتقول الملائكة : آمين » هر کس به فاطمه س ظلم کرد او را لعن کن، هر کس به فاطمه س خشم گرفت، او را عقاب کن، هر کس فاطمه س را خوار نمود و عزت فاطمه س را نگه نداشت او را ذلیل کن و او را برای همیشه در اتش نگه دار. کسی که به پهلوی فاطمه س ضربه زد و محسن او را سقط کرد. این نفرین را که پیامبر ص فرمود، همه ملائکه امین گفتند.

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ
برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
آخــرین خبــرها
امام جمعه کاشان : هر کس از رحمت الهی دور شود، به غضب الهی دچار می شود / مجاری لعن خدا، فرشتگان، انبیاء و مردم خوب هستند. مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و مراسم چهلمین روز ارتحال حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدجواد کشمیری مراسم یوم الله سیزده آبان حضور نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جلسه شورای اداری شهرستان آمریکا از ارزش‌ها انسانی فرسنگ‌ها فاصله دارد امام جمعه کاشان : حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها: حج مظهر شکوه دین و نشانه ابهّت اسلام برای جهانیان است
گزارش تصویری
مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و مراسم چهلمین روز ارتحال حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدجواد کشمیری
مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و مراسم چهلمین روز ارتحال حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدجواد کشمیری
مراسم یوم الله سیزده آبان
مراسم یوم الله سیزده آبان
حضور نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جلسه شورای اداری شهرستان
حضور نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جلسه شورای اداری شهرستان
اقامه نماز و سخنرانی در جمع نمازگزاران و طلّاب حوزه علمیه ایت الله مدنی (ره)
اقامه نماز و سخنرانی در جمع نمازگزاران و طلّاب حوزه علمیه ایت الله مدنی (ره)
حضور نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جمع دانش آموزان دبستان پسرانه نبوی
حضور نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جمع دانش آموزان دبستان پسرانه نبوی
تجلیل از چهره شاخص معنوی دانشگاه علوم علوم پزشکی کاشان، دکترعبدالحسین داود ابادی
تجلیل از چهره شاخص معنوی دانشگاه علوم علوم پزشکی کاشان، دکترعبدالحسین داود ابادی
دیدار صمیمانه نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان با طلاب و فضلای جوان منطقه کاشان مقیم قم
دیدار صمیمانه نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان با طلاب و فضلای جوان منطقه کاشان مقیم قم
مراسم ترحیم ابوالزوجه امام جمعه کاشان، عالم ربانی ابوالشهید مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین کشمیری _ مسجد شامخی کاشان
مراسم ترحیم ابوالزوجه امام جمعه کاشان، عالم ربانی ابوالشهید مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین کشمیری _ مسجد شامخی کاشان
مراسم ترحیم ابوالزوجه امام جمعه کاشان، عالم ربانی ابوالشهید مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین کشمیری _ مسجد الغدیر قم
مراسم ترحیم ابوالزوجه امام جمعه کاشان، عالم ربانی ابوالشهید مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین کشمیری _ مسجد الغدیر قم
حضور نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در دبستان دخترانه شهید سوزنچی
حضور نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در دبستان دخترانه شهید سوزنچی
اقامه مغرب و عشاء و سخنرانی توسط نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جمع مردم جوشقان قالی، مسجد جامع
اقامه مغرب و عشاء و سخنرانی توسط نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جمع مردم جوشقان قالی، مسجد جامع
آیین آغاز سال تحصیلی سال جدید مدارس علمیه منطقه کاشان
آیین آغاز سال تحصیلی سال جدید مدارس علمیه منطقه کاشان
آیین عمامه‌گذاری طلاب مدارس علمیه منطقه کاشان
آیین عمامه‌گذاری طلاب مدارس علمیه منطقه کاشان
 دیدار برترین های کشوری کنکور سراسری ورود به دانشگاه ها به همراه رئیس و مسئولین آموزش و پرورش کاشان با نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان
دیدار برترین های کشوری کنکور سراسری ورود به دانشگاه ها به همراه رئیس و مسئولین آموزش و پرورش کاشان با نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم لزوم رعایت سرعت و دقت در کار ارباب رجوع از سوی مسئولان خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت.
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.