تاریخ خبر:۱۴۰۴ جمعه ۸ آذر
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١۴٠۴/٠٩/٠٧
امام جمعه کاشان : کسی که عملکرد او علوی است، بسیجی است
امام جمعه کاشان : قران در ایه ۶٧ سوره زخرف می فرماید « الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ » کسانی که در دنیا با هم دوست هستند، روز قیامت، بعضی انها با هم دشمن می شوند، غیر از متقین و متقین یعنی پیرو واقعی امیرالمومنین علی ع
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١۴٠۴/٠٩/٠٧
امام جمعه کاشان : کسی که عملکرد او علوی است، بسیجی است
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و هشتادمین خطبه در کاشان مُکرَّم، خود و شما برادران و خواهران را به رعایت تقوا الهی، سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و بیست و چهارمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اَللَّهُمَّ فَأَطْلِبْنِي بِقُدْرَتِكَ مَا أَطْلُبُ » خدایا: برای من با قدرت خودت، انچه را به دنبال بدست آوردن ان هستم برای من فراهم کن. سه جمله در رابطه با این توصیه به تقوا بیان می کنم:
١ _ ما وقتی مطلوبی داریم باید حرکت کنیم. امام صادق ع می فرماید، «إنّ قَوما مِن أصحابِ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله لَمّا نَزَلَت : «و مَن يَتَّقِ اللّه َ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا و يَرْزُقْهُ مِن حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» أغلَقوا الأبوابَ و أقبَلوا علَى العِبادَةِ و قالوا : قد كُفِينا ، فبَلَغَ ذلكَ النَّبيَّ صلى الله عليه و آله فأرسَلَ إلَيهِم فقالَ : ما حَمَلَكُم على ما صَنَعتُم؟ قالوا : يا رسولَ اللّه ِ ! تُكُفِّلَ لَنا بأرزاقِنا فأقبَلنا علَى العِبادَةِ ، فقالَ : إنّهُ مَن فَعَلَ ذلكَ لَم يُستَجَبْ لَهُ، علَيكُم بِالطَّلَبِ » تعدادی از اصحاب پیامبر ص، وقتی این ایه نازل شد، که « هر کس اهل تقوا باشد، به او رزق می دهم از جایی که او فکر و حساب ان را نمی کند » درب خانه های خود را بستند و مشغول عبادت و نماز شدند. خبر به پیامبر ص رسید، پیامبر ص به انها فرمود، چرا این کار را کردید؟ انها گفتند، خداوند رزق ما را کفالت کرده و ما فقط عبادت می کنیم، پیامبر ص فرمود، اینطور نیست، کسی که این. کار را انجام دهد، اصلاً دعای او مستجاب نمی شود. دنبال کار بروید.
٢ _ برای بدست اوردن طلب بایداز مسیر حلال برود. سید علی خان کبیر ره، در شرح این عبارت، حدیثی از امام باقر ع می اورند. امام باقر ع می فرماید، پیامبر ص فرمودند، در حجه الوداع فرمودند، « ألا وإنّ الرُّوحَ الأمينَ نَفَثَ فيرُوعِي أ نّهُ لَن تَمُوتَ نفسٌ حتّى تَستَكمِلَ رِزقَها فاتَّقُوا اللّه َ وأجمِلُوا في الطَّلَبِ ، ولا يَحمِلْ أحَدَكُم استِبطاءُ شَيءٍ مِنَ الرِّزقِ أن يَطلُبَهُ بغَيرِ حِلِّهِ ، فإنّهُ لا يُدرَكُ ما عِندَ اللّه ِ إلّا بطاعَتِهِ » روح الامین در قلب من دمید و فرمود، هیچ کس نمی میرد تا رزق خود را بصورت کامل دریافت کند، پس تقوا الهی را پیشه کنید، اگر رزق شما دیر می رسد، مبادا ان را از طریق معصیت خدا طلب کنید. پس، طلب از مسیر حلال باشد نه حرام.
٣ _ دعا نمودن. در این دعا می گوئیم « اَللَّهُمَّ فَأَطْلِبْنِي بِقُدْرَتِكَ مَا أَطْلُبُ » خدایا تو قادر مطلق هستی. قدرت تو بی انتها می باشد. من مطلوبی دا م و به ان نمی رسم، و تو می توانی با قدرت قاهره خودت همه موانع را برطرف کن و ما را به مطلوب برسان.
این توصیه به تقوا در خطبه اول بود.
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و شصت و یکم سوره بقره رسیدیم ، « إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ » کسانی که کافر شدند و در حال کفر از دنیا رفتند، لعنت خدا، لعنت فرشتگان و همه مردم برای انها می باشد.
نکات ایه :
نکته اول : علامه ره در المیزان، جلد اول می فرماید: « إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ »، این ایه برای کسی است که از روی عناد، کافر باشد، عالماً و عامداً، حق را زیر پا می گذارد. ولی اگر کسی متدین به دین حق هم نباشد، چون به او نرسیده است، این ایه شامل او نمی شود. بلکه این ایه برای کسی است که حق را می شناسد و می داند و ان را زیر پا می گذارد. می داند و می شناسد حق با علی بن ابی طالب است ولی زیر پا می گذارد.
نکته دوم : این ایه اصل جامعی به ما می دهد« منظور ایه ای که خطبه قبل شرح دادیم، کتمان کنندگان نشانه های پیامبر ص و امیرالمومنین علی ع بود » ولی در این ایه جامع تر است، هر کسی که حق را بپوشاند « اعم از کتمان و غیر کتمان » و با ان حال بمیرد، نتیجه اش لعن الهی در دنیا و آخرت است.
نکته سوم : لعن خدا یعنی « دوری از رحمت الهی » لعن فرشتگان هم یعنی « مجاری غضب خدا فرشتگان هستند » اما لعن « وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ » یعنی چه ؟ مردم دو دسته هستند. مومن و کافر. ما مومنین کفار را لعنت می کنیم « شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل همان لعن است » اما« وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ » یعنی، کفار هم خودشان را لعن می کنند. توضیح این چیست؟ کفار در قیامت نسبت به همدیگر سه بحث را دارند:
١ _ نسبت به همدیگر تخاصم دارند. قران در سوره ص، ایه ۶٣ و ۶۴ می فرماید « أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِيًّا أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ، إِنَّ ذلِكَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النَّارِ » وقتی انها را در جهنم می اندازند، می گویند، در دنیا می گفتیم، عده ای اشرار هستند اما انها را نمی بینیم، شاید انها در جهنم هستند و ما انها را نمی بینیم، خدا می فرماید، این خصومت و درگیری سران کفر با پیروان خودشان در جهنم است. تخاصم سران کفر با زیر مجموعه خودشان.
٢ _ نسبت به همدیگر تبرّی و بیزاری دارند. قران در ایه ١۶۶ سوره بقره می فرماید « إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا » انهایی که تبعیت شدند، از کسانی که تبعیت کردند بیزاری می جویند. امریکا از تابعین خودش، برائت می جوید و می گوید من از شما بیزارم
٣ _ نسبت به همدیگر لعن دارند. قران در ایه ٢۵ سوره عنکبوت می فرماید « يَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضًا » و همچنین در ایه ٣٨ سوره اعراف می فرماید « كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا » هر گروهی را داخل جهنم می اندازند، همتای خود را لعن می کند. توضیح این چیست؟ ایت الله جوادی املی در جلد شصت سوم، ذیل ایه ٢۵ سوره عنکبوت می فرماید، قیامت، ظرف ظهور کامل حق است. با نابودی باطل، حق کاملا اشکار می شود. الان امریکا، اروپا، در ظاهر با هم دوست هستند، اما زمانی که پرده ها کنار می رود، دشمنی ها اشکار می شود. با نابودی دوستی ظاهری، حقیقت پیوند انها که دشمنی است اشکار می شود، و بعد از این، سران کفر از پیروان و از همدیگر تبرّی می جویند و پیروان، سران خود را لعن می کنند. امام صادق ع به مالک بن اعین می فرماید: مالک، روز قیامت، هر قوم و پیروان ادیان مختلف بعضی، بعض دیگر را لعن می کنند، غیر از شما شیعیان و کسانی که قول شما را دارند . ایا راضی نمی شوید؟ کسی که شیعه واقعی امیرالمومنین علی ع « در زبان، قلب و رفتار » باشد. « و امروز ما به این افراد می گوئیم بسیجی». بسیجی یعنی، پیرو امیرالمومنین علی ع. هم با زبان و قلب می گوید « علی ولی الله » و هم عملکرد او علوی است. این ها در قیامت دوست باقی می مانند اما سایرین دشمنی دارند. قران در ایه ۶٧ سوره زخرف می فرماید « الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ » کسانی که در دنیا با هم دوست هستند، روز قیامت، بعضی انها با هم دشمن می شوند، غیر از متقین و متقین یعنی پیرو واقعی امیرالمومنین علی ع
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ