تاریخ خبر:۱۴۰۴ جمعه ۲۹ آذر
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١۴٠۴/٠٩/٢٨
امام جمعه کاشان : خیانت، سرقت، شرب خمر و زنا، برکت را از شهر و کشور بر می دارد
امام جمعه کاشان : شیطان خالقیت خداوند و ربوبیّت خدا را در چرخاندن این عالم را قبول دارد، اما ربوبیّت خداوند را در قانون گذاری، تشریع و رساله قبول نکرد و سقوط نمود
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١۴٠۴/٠٩/٢٨
امام جمعه کاشان : خیانت، سرقت، شرب خمر و زنا، برکت را از شهر و کشور بر می دارد
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا وَ حَبیب قُلوبَنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و هشتاد و سومین خطبه در کاشان مُکرَّم، در روز بیست و هشتم آذرماه و بیست و هشت جمادی الثانی، خود و شما برادران و خواهران را به رعایت بیشتر تقوای الهی، سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». به فکر سفر ابدی آخرت خودمان باشیم، هر چه می توانیم با انجام واجبات و ترک محرمات و در مرحله بعد، انجام مستحبات و ترک مکروهات، برای خود زاد و توشه فراهم کنیم. مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و بیست و هفتمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « وَ لاَ تَبْتَذِلْ جَاهِي بِالاِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِكَ وَ أَسْتَعْطِيَ شِرَارَ خَلْقِكَ فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي و أُبْتَلَى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِيُّ الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ » خدایا: قدر و منزلت من را به وسیله فقر و ضیق رزق و روزی پست نکن، تا ناچار شوم دست خود را پیش دیگران دراز کنم و از افراد شرّ درخواست کنم که به من کمک کنند، پس دچار فتنه شوم به تشکر کردن از آدم شرّی که به من اعطاء کرده است، یا مبتلا شوم به مذمّت کردن کسی که به من کمک نمی کند، در حالی که تو صاحب عطا هستی، تو می توانی ببخشی یا منع کنی. مرحوم سید علی خان ذیل این دعا می فرماید، یکی از اسباب این که انسان فقیر نشود، کار، تلاش و تجارت است. امام صادق ع می فرماید: « لاَ تَدَعُوا اَلتِّجَارَةَ فَتَهُونُوا.... » مبادا تجارت را ترک کنید، در نتیجه خوار شوید. تجارت، داد و ستد و سرمایه را بکار انداختن، اسباب توسعه در رزق است. امیرالمومنین علی ع به فرزندش، محمدحنفیه می فرماید « يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ؛ فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ » پسرم، من از فقر بر تو می ترسم، از فقر بخدا پناه ببر، فقر باعث می شود دین انسان ناقص شود « مرحوم سید علی خان می فرماید، این عبارت یعنی، تمام همّ و غم انسان، این باشد که انسان سراغ کار برود، لذا از عبادات مرسوم باز می ماند » در فقر عقل انسان به حیرت می افتد، انسان در فقر، شرح صدر خود را از دست می دهد، باعث می شود دیگران به انسان خشم گیرند. لذا برای از بین بردن فقر باید کار کنیم و اسباب برکت را فراهم کنیم. چه چیزی برکت از کار و منزل را می برد؟ پیامبر ص می فرماید: چهار چیز است که که اگر یکی از انها در منزل یا محل کار، وارد شهر و یا کشور شود، برکت را می برد : « أربَعٌ لا تَدخُلُ بَيتا واحِدَةٌ مِنهُنَّ إلاّ خَرِبَ و لم يَعمُرْ بالبَرَكَةِ : الخِيانَةُ ، و السَّرِقَةُ ، و شُربُ الخَمرِ ، و الزِّنا » :
١ _ خیانت : چه خیانت در مسائل خانوادگی و ناموسی یا خیانت در مسائل مالی
٢ _ سرقت : یک معنا سرقت، کم فروشی و کم گذاردن است « وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ » کاری که به انسان می سپارند، انسان کم بگذارد
٣ _ شرب خمر، شرب خمر گناه بزرگی است، چه از خارج وارد کنند و به جوانان ایران، کاشان یا اصفهان برسانند، یا این که انقدر ابلیس بر فردی مسلط شود که شراب را در داخل تولید کند
۴ _ زنا و فحشا. این گناهان برکت را از شهر، محله و استان می برد.
این توصیه به تقوا در خطبه
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و شصت و چهارم سوره بقره رسیدیم ، بخشی از ایه را این هفته توضیح می دهم و ادامه ایه را هفته بعد « إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ » همانا در آفرینش اسمان ها و زمین، رفت و امد شب و روز، کشتی که روی دریا حرکت می کند، نا به مردم نفع برساند.......، برای کسی که اهل اندیشه باشد، این سه مثال نشانه ی خداوند است.
نکات ایه :
نکته اول : در خطبه هفته قبل در شرح ایه « وَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ » گفتیم، اله و معبود ما یکی است، کسی که شایستگی پرستش را دارد، الله تعالی است و استدلالش این بود ، چون خداوند تنها کسی است که بالاصاله رحمتِ رحمانی و رحمتِ رحیمی دارد وکسی که بالاصاله رحمت عام و رحمت ویژه مومنان دارد، شایسته است که او را بپرستیم. و ایه امروز، برهان آیه قبل را می اورد.
نکته دوم :برهان خلقت اسمان ها و زمین است. اگر کسی واقعا فکر کند، چه کسی اسمان ها و زمین را افریده است بخدا پی می برد و در مقابل خدا سر تعظیم فرو می اورد. از علم امروز، کمک می گیرم، قطر کره زمین که ما روی ان هستیم، دوازده هزار و هفتصد و پنجاه و شش کیلومتر است. فاصله زمین تا خورشید، صدو پنجاه میلیون کیلومتر است. زمین با سرعت صدو هفت هزار کیلومتر در ساعت، دور خورشید می چرخد. و ما اصلاً احساس نمی کنیم، ضمنا، سیصد و شصت و پنج روز طول می کشد تا یک دور کامل بچرخد. یعنی در یک ثانیه، زمین سی کیلومتر را طی نموده است. این یکی از حرکت های زمین است، چهارده نوع حرکت برای زمین را ذکر کرده اند « زمین به دور خودش می چرخد و شب و روز بوجود می اید، در کهکشان راه شیری کل منظومه شمسی می چرخد، کل کهکشان راه شیری با کیهان می چرخد و... » ما این حرکات را متوجه نمی شویم و ما احساس ارامش می کنیم، خدا این زمین را مهد و گهواره قرار داده است. قطرخورشیدی که زمین دور ان می چرخد، یک میلیون سیصد و نود و دو هزار کیلومتر است « اگر بخواهیم به حجم حساب کنیم، چند زمین را باید داخل خورشید قرار دهیم تا حجم خورشید پُر و تکمیل شود، یعنی، یک میلیون و سیصد هزار، کره زمین، حجم خورشید می شود ».
نکته سوم : بزرگترین ستاره آسمان : سوالی به ذهن می رسد و ان این است که، ایا این خورشید، بزرگترین ستاره و سیاره ای است که خدا آفریده است؟ جواب منفی است. امروز مطالعه می کردم، ستاره استفنسون در اسمان وجود دارد که دو هزار و صد و پنجاه برابر خورشید است. یعنی حجم ان، ده میلیارد برابر خورشید است. باز این مطلب را اضافه کنم، فاصله کره زمین تا اخرین ستاره ای که منجّمین توانسته اند با تلسکوپ فضایی هابل با سرعت نور « سرعت نور سیصد هزار کیلومتر در ثانیه است، » را رصد کنند، دوازده میلیارد سال نوری زمان می برد تا ما به اخرین ستاره برسیم. این فاصله زمین تا اخرین ستاره ای است که تا کنون رصد کرده اند. پیامبر ص می فرماید، خداوند تمام این مجموعه ستارگان را که افریده است، باز اسمانی که روی این ستارگان قرارد دارد، نسبتش با این ستاره ها « كحَلْقَةٍ فی فلاتٍ » کل ستاره ها مانند انگشتر است، و اسمان روی انها مانند بیابان وسیع است. انگشتری را در بیابانی بیندازیم چه حجمی را می گیرد؟ پیامبر ص در ادامه می فرماید، آسمان دوم نسبت به اسمان سوم همین نسبت را دارد« كحَلْقَةٍ فی فلاتٍ ». آسمان ششم نسبت به آسمان هفتم، همین نسبت را دارد. خداوند می فرماید، فکر کنید.
نکته چهارم : اعتقادات شیطان و کمبود ان. قران در ایه هفده سوره نحل می فرماید « أَفَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لَا يَخْلُقُ ۗ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ » کسی که اسمان ها را افریده است، با کسی که خلق نکرده است برابر است؟ ایا متذکر نمی شوید که خدایی وجود دارد. در ایه دیگر می فرماید، بعضی ها خالقیت را قبول دارند، قران در ایه بیست و پنج سوره لقمان می فرماید « وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ... » می گویند، خالقیت خدا را قبول داریم. می گوئیم، چه کسی اسمان ها و زمین را تدبیر می کند، ساکت می شوند. قران در ایه شانزده سوره رعد می فرماید « قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ » بگو خداوند است که تدبیر می کند. تدبیر یعنی این که مدبّر و سوق دهنده همه اشیاء بسوی کمال، خداوند است. شیطان خالقیت خداوند را قبول دارد « خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ ». ربوبیّت خدا را در چرخاندن این عالم را هم قبول دارد، شیطان ربوبیّت خداوند را در قانون گذاری، تشریع و رساله قبول نکرد و سقوط نمود. خداوند فرمود « اُسجُد » اما شیطان سجده نکرد. درس ایه صد و شصت و چهار سوره بقره این است، خدا که فرمود، اله ما واحد است، برهان اولش این است « إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ... لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ » برای کسی که اهل تفکر باشد واقعا پند است.
خدایا : ما را قدردان خودت، شاکر نعمت توحید و توحید در عبودیت و استعانت، شاکر نعمت قران، شاکر پیامبر عظیم الشان ص، شاکر دوازده امام، شاکر حضرت زهرا س و امام زادگان والا مقام قرار بده
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ