تاریخ خبر:۱۴۰۲ پنج شنبه ۶ مهر
در گردهمایی امامان جمعه استان اصفهان در مشهد اردهال :
امام جمعه کاشان : کسی که بنده ی مؤمنی را سرور و شادمان نماید، فرمانروا و حکمران بهشت است
امام جمعه کاشان در توصیه به امامان جمعه جوان افزود : هر روز از کتب روایی، یک روایت جدید در نماز صبح یا ظهرین یا مغربین بخوانید. گاهی اوقات، مشکل علمی انسان با مرور روایت برطرف می شود. من مدت ها بود، می خواستم برای خودم ، رحمانیت خدا در اخرت برایم روشن گردد که این رحمانیت چگونه است « رحمان الدنیا و الاخره »
امام جمعه کاشان : کسی که بنده ی مؤمنی را سرور و شادمان نماید، فرمانروا و حکمران بهشت است
حجتالاسلام والمسلمین سید سعید حسینی در گردهمایی امامان جمعه استان اصفهان در مشهد اردهال ضمن خوش آمدگویی به ائمه جمعه استان، بویژه حضرت حجت الاسلام والمسلمین اقای حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور اظهار داشت :
قرآن کریم در آیه ۱۴۶ سوره آل عمران می فرماید : « وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ » علامه طباطبایی ره در ذیل این ایه شریفه می فرماید : این ایه هم موعظه و تشویق است و هم عتاب، « لِلمُومنین اَن یاتمَّوا هولاء » به این « رِبِّیُّونَ » اهتمام داشته باشید و اقتدا کنید. چرا باید این اهتمام را داشته باشیم، این ها چکار کرده اند؟ علامه مصطفوی در التحقیق می فرمایند : کلمه رِبِّی شامل « رِبِّه » و نیز « یاء نسبت » است. رِبِّی کسی است که تحت برنامه خاص الهی یا زیر نظر رسولخدا ص تربیت شده است. ایت الله جوادی در تسنیم جلد 15 می فرماید : یکی از احتمالات در بحث رِبِّیُّونَ، این است که رِبِّیُّون با رَبِّانیُّون متفاوت است رَبِّانیُّون عبارتست از متبوع ها، اما رِبِّیُّون عبارتست از اتباع
وی گفت : در بحار الانوار جلد 98 روایتی از امام صادق ع در ذیل این ایه ذکر نموده که امام صادق ع سراغ قبور شهدا آمدند، اول بالای قبر امام حسین ع امده و فرمودند : شهادت می دهم شهدای کربلا به همراه جدّم امام حسین ع قتال کردند. 72 شهید کربلا را که اتباع بودند رِبِّیُّون نامیدند « أَشْهَدُ أَنَّهُ قَاتَلَ مَعَکَ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ کَمَا قَالَ اللَّهُ وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُم ». بعد سراغ قبور 72 تن رفته و تعبیر را عوض کردند. و فرمودند : « ثُمَّ تَأْتِي قُبُورَ الشُّهَدَاءِ وَ تُسَلِّمُ عَلَيْهِمْ وَ تَقُولُ- السَّلَامُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الرَّبَّانِيُّونَ أَنْتُمْ لَنَا سَلَفٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ أَتْبَاعٌ » شما شهدا، ربّانی شدید. شما پیشروانی هستید که جلوتر از ما این مسیر را طی کرده اید. ما هم دنبال سر شما می آییم. شما پیشرو هستید و ما تابع شما هستیم. اساتید می فرمایند چون 72 نفر به امام حسین ع ملحق شدند، متبوع شدند.
امام جمعه کاشان در توصیه به امامان جمعه جوان افزود : هر روز از کتب روایی، یک روایت جدید در نماز صبح یا ظهرین یا مغربین بخوانید. گاهی اوقات، مشکل علمی انسان با مرور روایت برطرف می شود. من مدت ها بود، می خواستم برای خودم ، رحمانیت خدا در اخرت برایم روشن گردد که این رحمانیت چگونه است « رحمان الدنیا و الاخره » ، رحمانیت خداوند در دنیا معلوم است، ترامپ جنایتکار هم از، اب و نان و هوا، خداوند استفاده کند،اما رحمانیت خداوند در اخرت به چه معناست؟ این روایت را در کافی باب 82 حدیث سوم دیدم : حضرت موسی در مناجاتی که با خداوند داشت، خداوند فرمود : « انّ لی عباداً ابیحهم جنّتی و اُحکُّمُهم فیها » همانا بندگانی دارم که بهشت را بر آنها روا خواهم داشت و آنان را فرمانروایان و حکمرانان بهشت قرار خواهم داد. موسی بن عمران پرسید، « قَالَ يَا رَبِّ وَ مَنْ هَؤُلَاءِ » اینان چه کسانی هستند؟ خدای متعال در پاسخ فرمود: « من ادخل علی مؤمن سروراً » کسی که بر بنده ی مؤمن من سرور و شادمانی وارد نماید. این حدیث برای اعضا دفاتر ائمه جمعه مفید است
حجت الاسلام حسینی افزود : بعد از ان، خداوند مثالی زد، مومنی در مملکتی بود که حاکم ان کشور جبار بود، و این حاکم در اذیت مومنین حریص بود. ان مومن از ان مملکت فرار کرد و به مملکت شرکی وارد شد و به خانه مشرکی رفت، اما ان مشرک، خوش اخلاق بود، به او سایه داد و با او به نرمی رفتار کرد و او را مهمان نمود. موقع مرگ مشرک، به او وحی نمود و فرمود، به عزت و جلالم قسم، اگر بهشت جای مشرک بود، به تو می دادم، ولی بهشت بر مشرک حرام است،. اما رحمتِ رحمانی برای تو دارم، ای آتش،فقط او را بترسان و او را اذیت نکن و صبح و شام برای این مشرک روزی بیاورید. « ثُمَّ قَالَ إِنَّ مُؤْمِناً كَانَ فِي مَمْلَكَةِ جَبَّارٍ، فَوَلَعَ بِهِ فَهَرَبَ مِنْهُ إِلَى دَارِ الشِّرْكِ فَنَزَلَ بِرَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْكِ فَأَظَلَّهُ وَ أَرْفَقَهُ وَ أَضَافَهُ فَلَمَّا حَضَرَهُ الْمَوْتُ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَوْ كَانَ لَكَ فِي جَنَّتِي مَسْكَنٌ لَأَسْكَنْتُكَ فِيهَا وَ لَكِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَى مَنْ مَاتَ بِي مُشْرِكاً وَ لَكِنْ يَا نَارُ هِيدِيهِ، وَ لَا تُؤْذِيهِ وَ يُؤْتَى بِرِزْقِهِ طَرَفَيِ النَّهَارِ قُلْتُ مِنَ الْجَنَّةِ قَالَ مِنْ حَيْثُ شَاءَ اللَّهُ.
امام جمعه کاشان بیان داشت : انشاء الله، ما امامان علم، امامان خوش اخلاقی و تقوا، باشیم و با این که پیامبر ص « وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٖ » است اما باز پیامبر ص دعا می نمود که «اللهم حَسِّن خَلقی و خُلقی » پروردگارا همان طور كه صورتم را زيبا آفريدي خلق و سيرتم را نيز نيكو قرار ده. شما امامان، اخلاق، تقوا و بصیرت هستید