تاریخ خبر:۱۴۰۳ جمعه ۳ فروردين
در دریدار با اساتید دانشگاه شهید رجایی ره :
امام جمعه کاشان : هدف علمی خلقت ، شناخت خداوند است
حجت الاسلام حسینی : این سوال وجود دارد که جایگاه تقوا در هدف آفرینش چیست ؟ ایت الله جوادی هدف خلقت را دو بخش می داند . هدف علمی و هدف عملی 1 _ هدف علمی خلقت که معرفت الله است . تمام خلقت برای این است که خدا را بشناسیم و این هدف در ایه 12 سوره طلاق آمده است
امام جمعه کاشان : هدف علمی خلقت معرفت الله است .
حجت الاسلام سید سعید حسینی در جمع اساتید ، کارکنان و روئسای قبلی دانشگاه شهید رجایی ره ضمن تبریک ماه مبارک رمضان اظهار داشت : در دانشگاه ، مکان علم و دانش و در جمع فرهیختگان حضور دارم ، خداوند در ایه 183 سوره بقره می فرماید « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ » خدا روزه را بر شما واجب شد . همانگونه که بر امت های قبلی واجب شد تا به مقام تقوا برسید . علامه در المیزان ذیل این ایه می فرماید : برای این که ما از حکم خدا وحشت نکنیم ، خدا فورا در ادامه آیه ، می فرماید ، بر امت های قبلی هم بود .
وی افزود : این سوال وجود دارد که جایگاه تقوا در هدف آفرینش چیست ؟ ایت الله جوادی هدف خلقت را دو بخش می داند . هدف علمی و هدف عملی 1 _ هدف علمی خلقت که معرفت الله است . تمام خلقت برای این است که خدا را بشناسیم و این هدف در ایه 12 سوره طلاق آمده است « اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً » خداست آن كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند آنها بيافريد « یعنی هفت اسمان داریم و هر اسمانی هم زمین دارد » فرمان الهى ميان آنها نازل مىشود تا بدانيد كه خداوند بر هر چيزى تواناست و علم او بر همه چيز احاطه دارد . امام ره می فرمود : اگر قران نبود ، راه بشر برای معرفت الله بسته بود . قران خدای متعال را به ما معرفی کرده البته باید در آیات قران دقت کنیم . وی در بیان یک نکته قرانی و دقت در ایات به داستان حضرت موسی اشاره نمود و گفت : دو طایفه زیر نظر فرعون بودند ، بنی اسرائیل که مومن بودند و قبطی ها که طرفداران فرعون بودند . حضرت موسی شبانه ، بنی اسرائیل را از مصر حرکت داد و صبح فرعونیان متوجه شدند . لشکر فرعون حرکت کردند ، یاران موسی به رود نیل رسیدند ، لشکر فرعون هم در پشت سر انان در حال نزدیک شدن به انها بود . ادم های ضعیف الایمان ترسیدند و گفتند « انا لَمُدرَکون » ما گرفتار شدیم . اما مومنین گفتند ، ماذخدا داریم . حضرت موسی فرمود « کَلّا اِنَّ مَعی رَبّی » هرگز ، خدا با من است .
امام جمعه کاشان افزود : مشابه جریانی که برای حضرت موسی پیش امد برای پیامبر ص هم اتفاق افتاد ، چهل نفر از مشرکین تصمیم گرفتند شبانه پیامبر ص را به قتل برسانند ، به دستور خداوند ، علی ع به جای پیامبر در بستر خوابید ، پیامبر رهسپار مدینه شد ، برای این که دشمن متوجه نشود مستقیما و از راه اصلی هم به مدینه نرفت بلکه از نقطه دیگری رفتند که غار ثور هم در مسیر بود ، اما در انزمان کسانی بودند که مسیر حرکت افراد را تشخیص می دادند لذا مسیر حرکت پیامبر ص را متوجه و به تعقیب ایشان پرداختند ، پیامبر ص وارد غار ثور شد ، و انها هم به دهانه غار رسیدند ، کسی که همراه پیامبر ص بود ترسید اما پیامبر ص جمله ای شبیه حضرت موسی به او گفت « لا تَحزَن إِنَّ اللَّهَ مَعَنا » نترس ، خدا با ما می باشد . ایت الله جوادی املی می فرماید ، جمله حضرت موسی و پیامبر ص را مقایسه کنید ، هر دو کلام توحیدی است ، ولی درجه توحید پیامبر ص بالاتر است . حضرت موسی اول خودش را معرفی کرد « کَلّا اِنَّ مَعی رَبّی » هرگز ، خدا با من است . اما پیامبر ص فرمود ، « لا تَحزَن إِنَّ اللَّهَ مَعَنا » نترس ، خدا با ما می باشد . این از ظرافت های قران است . این یکی از اهداف خلقت است ، بدانیم تمام کارها در اراده خداوند است ، شما که این جا هستید ، مطلب و یا حاجتی در ذهن دارید ، خدا می داند ، زیرا یکی از اسامی خدا مُحیط و علیم است ، امام زمان ع هم چون مظهر اسماء الهی است از نیّات ما آگاهی دارد . بعضی از انسان ها ، همچون ایت الله بهجت به مرتبه ای از علم محیط خدا رسیده اند ، وی در همین رابطه گفت : در خاطرات ایت الله مصباح امده : یکی از همسایگان ما با اضطراب منزل ما امد و گفت دخترم که مقدمات عروسی او را فراهم کرده ایم گم شده است ، ایت الله مصباح فرمود : من محضر ایت الله بهجت می روم و سوال می کنم ، ایت الله بهجت بعد از توسل به اهل بیت و توجه گفت ، دختر شما در حرم حضرت معصومه س در فلان مکان نشسته است . انها به حرم رفتند و دقیقا همان جا بود . بعد دختر گفت بنابر دلایلی راضی به این عروسی نبودم به این جا امدم . از این مکان هم می خواستم بروم اما قدرتی مانع حرکت من می شد . ایت الله بهجت از کجا دانست او در حرم است . بخاطر این که ایت الله بهجت به اندازه عبودیت و تقوای خودش ، مظهر اسم علیم و محیط خداوند شده است . عبد صالح خدا هم می بیند و هم اراده می کند که او حرکت نکند .
اگر باور کنیم خدا ما را می بیند ، به راحتی گناه نمی کنیم . بعضی از ما به اندازه حضور یک بچه ارزش قائل نیستیم که خدا ما را می بیند
عضو خبرگان رهبری در بیان هدف عملی خلقت گفت : 2 _ این هدف در ایه 56 سوره ذاریات امده است « وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ » هدف خلقت عبودیت است .تا ما عبد بشویم . سوال می کنیم ایا از عبودیت می توانیم بالاتر برویم ؟ در جواب می گوئیم بله . خداوند در ایه 21 سوره بقره می فرماید : « يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ » ای مردم خدا را بندگی کنید ، تا به مقام تقوا برسید . این ایه را کنار ایه واجب شدن روزه می گذاریم ، روزه بر شما واجب شد تا به مقام تقوا برسید . روزه می تواند اراده ای در انسان بوجود بیاورد تا دستورات خداوند را انجام بدهیم .
حجت الاسلام حسینی گفت : تقوا مراتب دارد ، مرحله اول این است که واجبات را انجام بدهیم و محرمات را ترک کنیم . این مرحله مهم است ، از واجبات نباید غفلت کنیم ، واجبات مالی مانند خمس یا زکات اگر به ما تعلق می گیرد نباید از پرداخت ان غفلت کنیم . چگونگی پرداخت خمس و زکات در رساله های عملیه امده است ، کم و زیاد ان هم مهم نیست . وی در همین رابطه به داستان کربلایی کاظم ساروقی اشاره نمود و گفت : یک روز که پای منبر واعظِ روستای خود «ساروق» نشسته بود از زبان واعظ می شنود که : هر کس زکات مال خود را ندهد ، نمازش درست نیست ؛ و مالش غصبی است . اگر ملکی و خانه ای از درآمد مالش بخرد ، غصبی خواهد بود و در قیامت خدا او را مؤاخذه خواهد کرد .کربلایی کاظم متوجه می شود صاحب مِلکی که او برایش کشاورزی می کند زکات مال خود را نمی دهد و طبعاً مالِ او غصبی است . با درک این مطلب ، کارکردن برای ان شخص را رها می کند و برای امرار معاش از ساروق خارج می شود . در بین راه وارد امام زاده می شود ، دونفر به او می گویند این کتیبه ها را ببین و بخوان . به آنها می گوید : من درس نخوانده ام و هیچ سواد ندارم و نمی توانم بخوانم ؛ تشخیص می دهم که خطهایی نورانی در آنجا نوشته شده است که تا کنون ندیده ام ؛ ولی قادر به خواندن آنها نیستم . یکی از آقایان می فرماید : محمدکاظم ! بخوان ؛ می توانی بخوانی . باز عرض می کند: نمی توانم بخوانم ؛ سواد ندارم . باز هم همان آقا می فرماید : بخوان می توانی ؛ و او شروع به خواندن می کند . و حافظ قران می شود . کربلایی کاظم را خدمت ایت الله بروجردی اوردند . و در حضور چند نفر از علما به او گفتند قران را کامل بخوان تا ببینند صحیح می خواند یا نه ولی هیچ فرقی نداشت . چند نفر از طلبه ها برای امتحان او کتاب دعایی را به او دادند که دعای کمیل را بخواند ، چو ن او سواد نداشت ، به او گفتند این قران را بخوان و جالب این که کلماتی را که او می خواند ایه قران بود و بقیه را نمی توانست بخواند وقتی علت را سوال کردند گفت نورجملات قرانی با نور دعا و حدیث فرق می کند .
امام جمعه کاشان گفت : در گام اول واجبات را انجام بدهید و محرمات را ترک کنید . وی همچنین به داستان بی بی شطیطه که در نیشابور دفن است اشاره نمود و گفت : فضیلت این خانم این است : در زمان امام کاظم ع ، مردم نیشابور ، خمس اموال خود را جمع نمودند و تحویل شخصی دادند که به مدینه برود و خمس انها را تحویل امام بدهد . شغل شطیطه نخ ریسی بود و خمس ناچیزی داشت ، مقدار کم را به نماینده مردم نیشابور داد ، نماینده مردم نیشابور از این مقدار کم خجالت کشید ، بی بی شطیطه ایه قران را برای او خواند « إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیِی مِن الحَقِّ شیا » خدا از حق حیا نمی کند . کم هم باشد خدا می پذیرد . نماینده مردم ، خمس را در مدینه به امام تحویل داد ، امام پول های فراوان مردم را تحویل نگرفت و فرمود ، مردم نیشابور الان ، به امامت من اعتقاد ندارند و در برادر من « عبدالله ابن افتح » متوقف شده اند .( عباداتی که انجام می دهیم ، شرط صحت دارد و شرط قبول ، شرط قبولی ایات در زیارت جامعه امده است « وَ بِمُوَالاتِکُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَهُ الْمُفْتَرَضَهُ » با ولایت ائمه ، عبادات قبول می شود ) امام ، خمس مردم نیشابور را بخاطر این که ولایت را قبول نداشتند ، برگرداند ، اما سهم بی بی شطیطه را قبول نمود ، و به نماینده نیشابور گفت ، بعد از این که به نیشابور برگشتی ، بعد از 19 روز بی بی شطیطه از دنیا خواهد رفت ، من خودم در تشییع جنازه او شرکت می کنم ، ضمنا مبلغی به او داد تا به شطیطه بدهد تا برای خودش کفن خریداری نماید . دقیقاً بعد از 19 روز شطیطه از دنیا رفت و امام کاظم ع در تشییع جنازه شرکت نمود ، و مقداری تربت امام حسین ع هم در قبر او گذاشت ، راوی از امام سوال می کند ، ایا فقط برای این خانم امدی ، امام فرمود ، هر کس از شیعیان ما به وظایف خودش عمل نماید ، ما امامان برای او این کارها را انجام می دهیم . این یکی از آثار تقوا می باشد .