تاریخ خبر:۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
خطبه اول : نماز جمعه مورخ : 7 / 2 / 1403
امام جمعه کاشان : راهکارهای تایید شدن با روح القدس
امام جمعه کاشان : امام صادق ع می فرمایند : « اعرِفُوا مَنازِلَ النّاسِ مِنّا على قَدْرِ رِواياتِهم عَنّا .... » منزلت مردم را نزد ما از اندازه نقل رواياتشان از ما بشناسيد
خطبه اول : نماز جمعه مورخ : 7 / 2 / 1403
امام جمعه کاشان : راهکارهای تایید شدن با روح القدس
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اَشرفِ بَريّته ابالقاسم مصطفی مُحمّد وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین وَ سِیَّما وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ) خودم و همه شما خواهران و برادران بزرگوار را به رعایت بیشتر تقوا الهی ، سفارش می کنم ، در صد و یکمین خطبه نماز در کاشان مکرّم ، محضر صحیفه سجادیه می رویم و در چهل و پنجمین جلسه ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : ( وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ ، وَ لِينِ الْعَرِيكَةِ ، وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ ، وَ سُكُونِ الرِّيحِ ، وَ طِيبِ الْمخَالَقَةِ ) « لِين » یعنی نرمی و « عَرِيكَةِ » یعنی خلق و خو . « خَفْضِ » هم به معنی نرمی است و « جَنَاح » یعنی بال . « خَفْضِ الْجَنَاحِ » یک تعبیر کنایه ایی می باشد ، یعنی فروتنی و تواضع داشته باشم .خدایا به من لباس اهل تقوا را بپوشان که ، نرم خو باشم ، فروتنی و تواضع داشته باشم ، معاشرتم نیکو و با وقار باشم ، خوش خلق باشم . پس توصیه به تقوا خطبه اول این است که : خوش اخلاق ، نرم خو ، خوش معاشرت و متواضع باشم . سید علی خان کبیر در شرح این عبارت از دعای صحیفه می فرماید : صفت پیامبر اعظم ص این بود ، ما پیرو پیامبر ص هستیم ، بباید بدانیم روش پیامبر ص چگونه بود . « اَصْدَقَ النّاسِ لَهْجَةً وَ اَوْفَى النّاسِ ذِمَّةً وَ اَلْيَنَهُمْ عَريكَةً » صادق ترین مردم ، و از نظر خلق و خوی نرم خو ترین مردم بود . این خوش اخلاقی می تواند بین زن و شوهر باشد . شهید عباس صادقی در وصیت نامه خودش خطاب به همسرش می گوید ، خدا به من توفیق داد که با شما که خواهر شهید هستید ازدواج کنم . شما قلب مرا آسایش می دادی . این مهربانی مرد نسبت به همسرش است ، مهربانی می تواند بین فرزند و والدین ، بین خواهر و برادر باشد ، زود پرخاش نکنیم . پسرها و دختر خانم ها ، این سفارش از پیامبر را داشته باشیم ، تا می توانیم زود خشم خود را اعمال نکنیم ، یک لحظه تامل کنیم ، بعد خداوند قلب شما را نرم می کند و مهربانی حاکم می شود
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث محوری و مستمر ما در خطبه ها قران بود که به ایه 87 سوره بقره رسیدیم ، ( وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ ۖ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ ) ما به حضرت موسی کلیم الله ، کتاب تورات را دادیم ، بعد از ایشان پیامبران زیادی را پشت سر هم فرستادیم ، به حضرت عیسی پسر مریم معجزات دادیم ، و او را با روح القدس تائید کردیم . هر زمان که پیامبری امد ، مطلبی را آورد که هوای نفس شما آن را نمی پذیرفت ، شما تکبر کردید ، عده ای را تکذیب کردید و عده ای از انبیا را هم کُشتید .
نکات آیه :
نکته اول : درباره « قَفَّيْنَا » می باشد . « قَفَّيْنَا » در این جا یعنی خداوند بعد از حضرت موسی ، پشت سر هم انبیا را فرستاد . « قَفَّيْنَا » از ریشه ، قَفا به معنی پشت ، است . فاصله حضرت موسی با حضرت مسیح چهارده قرن است ، پشت سر هم خداوند پیامبر فرستاده ، نه با کتاب جدید ، انها تورات را که شامل اعتقادات ، اخلاق ، فقه و احکام بود توضیح می داده اند . جریان رسالت استمرار دارد ، پیامبرانی مانند « یوشع ، اشموئیل ، شمعون ، داوود ، سلیمان ، ارمیا ، حزقیل ، عُزیر ، الیاس ، یسع ، یحیی ، زکریا ، یونس و... » در بعضی روایات تا هفتاد هزار پیامبر مبشّر و تبلیغی را ذکر کرده اند که در فاصله زمانی بین حضرت موسی و حضرت عیسی آمده اند . سوال ؟ چرا خداوند پیامبران متواتر را فرستاده است ؟ جواب این سوال در دعای ندبه امده است « مُسْتَحْفِظٍ بَعْدَ مُسْتَحْفَظٍ ، مِنْ مُدَّةٍ إِلَى مُدَّةٍ إِقَامَةً لِدِینِکَ وَ حُجَّةً عَلَى عِبَادِکَ وَ لِئَلا یَزُولَ الْحَقُّ عَنْ مَقَرِّهِ وَ یَغْلِبَ الْبَاطِلُ عَلَى أَهْلِهِ وَ لِئَلا یَقُولَ أَحَدٌ لَوْ لَا أَرْسَلْتَ إِلَیْنَا رَسُولاً مُنْذِرا... » برای حفظ دین خدا می امدند . تا مبادا روز قیامت در دادگاه الهی بگوید ، خدایا ، پیامبر نفرستادی ، مبادا حق از مَقر خودش خارج شود . مبادا باطل غالب شود ، کسی در پیشگاه الهی نگوید ، چرا پیامبر نفرستادی . این حکمت فرستادن سلسله انبیاء می باشد
نکته دوم : حضرت عیسی را « بَيِّنَاتِ » مانند کتاب انجیل ، زنده کردن مرده ، آفرینش پرنده از گل ، بینا کردن نابینا ، شفای ابرص ، و گزارش غیبی از انچه مردم ذخیره می کنند را دادیم . این ها در قران امده است ، مانند ایه 49 آل عمران . « أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ » من از گِل براى شما چيزى به شكل پرنده مىسازم ، پس در آن مىدمم ، پس به اراده و اذن خداوند پرندهاى مىگردد . و همچنين با اذن خدا كور مادرزاد و مبتلايان به پيسى « سفیدی پوست » را بهبود مىبخشم و مردگان را زنده مىكنم واز آنچه مىخوريد و آنچه در خانههايتان ذخيره مىكنيد به شما خبر مىدهم .
وی با ذکر خاطره ای در رابطه با شفا گرفتن توسط امام رضا ع گفت : استاد بزرگوار ما آیت الله مصباح برای ما تعریف کردند ، دو نفر از شاگردان من به قصد دیدن معجزه ای از امام رضا ع به مشهد الرضا رفتند . در بازگشت از مشهد تعریف کردند : نزدیک پنجره فولاد که غالبا بیماران را برای شفا به آنجا می اورند نشسته بودیم ، فردی را اوردند که عضو چشم نداشت و نابینا بود . یکی از این دو نفر تا نیمه شب نشست و نهایتا خسته شد و رفت ، نفر بعدی می گوید ، نگاهم دائما به صورت فرد نابینا نگاه می کردم که نزدیک سحر، با چشم خودم دیدم ، امام رضا به اذن الله به او عنایت کرد ، پوست روی صورت باز و چشم ایجاد شد . و او فریاد زد که من می بینم . پس امام ما هم بِإِذْنِ اللَّهِ بالاتر از « وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ » را انجام می دهد .
نکته سوم : درباره « وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ » ما تائید کردیم او را با روح القُدُس . درروایات امده ، اگر کسی با روح القُدُس تائید شود ، چند خاصیت برای ان ذکر شده است . این ها مهم است . نماز جمعه قرار است ایمان و معرفت ما را زیاد کند . یکی از آثار تائید توسط روح القُدُس این است که 1 _ خداوند علم لَدنّی به ما می دهد . در بحار الانوار جلد 25 صفحه 52 امده است که انبیاء و اولیاء بوسیله روح القدس اشیاء را می شناختند . یا در جلد 25 صفحه 15 امده است « يَا جَابِرُ عَرَفُوا مَا تَحْتَ اَلْعَرْشِ إِلَى مَا تَحْتَ اَلثَّرَى » یا جابر ، انچه تا آسمان ، عرش و کرسی تا تحت زمین هست ، انبیاء با روح القُدُس می دانند . 2 _ عصمت از گناه ، اگر کسی با روح القُدُس تائید بشود گناه نمی کند . در بحار جلد 25 صفحه 14 امده است . « وَ رُوحُ اَلْقُدُسِ مَنْ سَكَنَ فِيهِ فَإِنَّهُ لاَ يَعْمَلُ بِكَبِيرَةٍ أَبَداً » روح القدس در هر كس باشد هرگز گناه كبيره انجام نمي دهد . 3 _ خداوند به بصیرت و فقاهت می دهد . « عَلَى اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّوحُ تَكُونُ مَعَهُمْ وَ مَعَ اَلْأَوْصِيَاءِ لاَ تُفَارِقُهُمْ تُفَقِّهُهُمْ وَ تُسَدِّدُهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ » روح القدس با انبیاء و اوصیاء هست ، از انها جدا نمی شود . انها را تقویت می دهد ، انها را تصدیق می کند ، عصمت به انها بصیرت می دهد
امام جمعه کاشان گفت : شاید جوانی بگوید ، این تائید برای انبیاء و اوصیاء بود برای ما هم امکان دارد ، برای یک خانم در خانه ، برای یک دانشجو در دانشگاه ، برای یک طلبه در حجره ، یک دانش اموز در مدرسه ، یک شاغل در محل کار خودش ، تائید توسط روح القُدُس امکان دارد . جواب می دهیم ، بله ، امکان دارد . ایت الله جوادی در تسنیم ، چند مورد را با استفاده از روایات اورده است . 1 _ از امام باقر ع خطاب به کمیت بن زید اسدی که این روایت در بحار جلد 46 صفحه 341 امده است. امام می فرماید « وَ اَللَّهِ يَا كُمَيْتُ لَوْ كَانَ عِنْدَنَا مَالٌ لَأَعْطَيْنَاكَ مِنْهُ وَ لَكِنْ لَكَ مَا قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِحَسَّانِ بْنِ ثَابِتٍ لَنْ يَزَالَ مَعَكَ رُوحُ اَلْقُدُسِ مَا ذَبَبْتَ عَنّا » بخدا قسم كميت اگر مالى در نزد ما بود بتو ميداديم ولى بتو ميگويم آنچه پيغمبر صلى الله عليه و آله بحسان بن ثابت فرمود ( لن يزال معك روح القدس ما ذببت عنا ) پيوسته روح القدس ترا تائيد كند تا وقتى از ما خانواده دفاع مي كنى . همان تعبیری که امام حسین ع می فرمایند « هَلْ مِنْ ذابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللّهِ ؟ » پس برادران و خواهران ، اگر مدافع اهل بیت باشیم ، روح القدس ما را تائید می کند ، همان چند خاصیتی که گفتم برای ما و شما هم هست 2 _ راه دوم تائید روح القُدُس این است که ، در منازل خودمان ، روایات اهل بیت را برای خانواده خودمان بگوئیم ، مهمان که می اید و چند ساعتی با هم هستیم ، یک روایت از اهل بیت گفته شود
امام صادق ع می فرمایند : « اعرِفُوا مَنازِلَ النّاسِ مِنّا على قَدْرِ رِواياتِهم عَنّا .... » منزلت مردم را نزد ما از اندازه نقل رواياتشان از ما بشناسيد . ما دین شناس را فقیه نمی دانیم ، تا این که به او حدیث گفته شود ، یعنی توسط روح القدس تائید شود . اگر خودمان هم روایات یا نهج البلاغه را نمی خوانیم ، لا اقل برنامه های شبکه قران و سمت خدا که معارف قران را بیان می کنند ، در منزل ده دقیقه توجه داشته باشیم . 3 _ سومین راهکار جذب تائید توسط روح القدس ، این است . این حدیث را ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه جلد یک صفحه 77 اورده است ، می گوید ، شخصی بنام عمران بن حصین بود ، این شخص به جایی رسیده بود که هر روز فرشته ها بصورت انسان بر او وارد می شدند و با او مصافحه می کردند . این مصافحه قطع شد . محضر پیامبر ص امد و ماجرا را گفت ، پیامبر ص به او فرمود ، ایا در راه خدا جراحتی به تو رسیده بود که آنرا کتمان می کردی ؟ « بعضی از جانبازانی که خدمت انها می رویم ، جانبازی خود را به بنیاد شهید هم نمی گویند ، البته گفتن ان هیچ اشکالی ندارد » او گفت ، بله ، حضرت فرمود ، ان جراحت را اشکار کرده ای . اگر کتمان ان جراحت فی سبیل الله را ادامه می دادی ، این دیدار ملائکه با تو و تائید تو تا لحظه جان دادنت ادامه پیدا می کرد .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ .