تاریخ خبر:۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر
شرح خطبه اول نهج البلاغه _ جلسه بیست و ششم _ ١۶ / ٧ / ١۴٠٣ _ دانشگاه علوم پزشکی
امام جمعه کاشان : ولایت اهل بیت ، خلق و جسم و روح ما را پاکیزه ، طاهر و تزکیه می کند
امام جمعه کاشان : جبرئیل به سبب هفت خصلت ، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد . آن خصلت ها عبارت است از : نماز را به جماعت خواندن ، همنشینی با دانشمندان ، آشتی دادن بین دو نفر ، احترام نهادن و خدمت به یتیم ، عیادت بیمار ، تشییع جنازه کردن و آب دادن در حج . پس علی جان ، برحفظ این خصلت ها حریص باش .
شرح خطبه اول نهج البلاغه _ جلسه بیست و ششم _ ١۶ / ٧ / ١۴٠٣ _ دانشگاه علوم پزشکی
امام جمعه کاشان : ولایت اهل بیت ، خلق و جسم و روح ما را پاکیزه ، طاهر و تزکیه می کند
حجت الاسلام سید سعید حسینی در جمع اساتید و اعضاء هیئت علمی دانشگاه علم پزشکی در ادامه شرح خطبه اول نهج البلاغه اظهار داشت : در جلسه قبل گفتیم ، دسته ای از فرشتگان ، « حَفَظَة » هستند ، بزرگان تفسیر « حَفَظَة » را دو معنا کرده اند .
الف : حفظ اعمال و رفتار و اندیشه های انسان .
ب : به معنای حفظ خودِ انسان از افات . آیاتی که متناسب با این بخش است . آیات هر دو بخش هم عنوان شد .
امام جمعه کاشان گفت : امروز این عبارت را توضیح می دهیم . امام می فرماید « وَ مِنْهُمُ السَّدَنَةُ لِأَبْوَابِ جِنَانِهِ » دسته ای دیگر از فرشتگان ، برای درب های بهشت خداوند دربان هستند . جایی که خوب در قران مطرح شده است آیه ٧٣ و ٧۴ سوره زمر است « وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ ، وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشَاءُ ۖ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ » اهل تقوا سوق داده می شوند به بهشت تا چون به نزد آن رسند ، در حالى كه درهاى بهشت گشوده شده است و نگهبانان بهشت به آنان گويند : سلام بر شما پاك و پسنديده بوديد ، پس داخل شويد در حالى كه در آن جاودانه خواهيد بود . بهشتيان گويند : سپاس خداوندى را كه به وعدهاى كه به ما داد وفا كرد و زمين را ميراث ما قرار داد . تا از بهشت هر جاى را كه بخواهيم برمىگزينيم . پس چه نيكوست پاداش اهل عمل .
وی گفت : هم در تفسیر شُبَّر صفحه ۴۶۶ و هم علامه در المیزان جلد هفده صفحه ٢٩٧ نکاتی را ذیل این ایه بیان می کنند که عرض می کنم
نکته اول : هر دو بزرگوار می فرمایند ، درب های بهشت قبل از این ورود بهشتی ها وارد باز می شود اما درب های جهنم از قبل باز نیست و هنگام ورود جهنمیان باز می شود .مانند این که به مهمانی دعوت شده اید ، یک بار میزبان منتظر است ، درب را باز کرده و در کوچه منتظر است ولی یک بار باید درب را بزنی تا درب را باز کنند . فایده و سرّ این چیست ؟ می فرمایند ، این که درب های بهشت باز است ، این تکریم و اکرامی است برای اهل بهشت و این مصداق یک قاعده کلی است ، قاعده « سَبَقَت رَحمَتُهُ غَضَبَهُ » . رحمت خدا بر غضب الهی پیشه دارد .
نکته دوم : در رابطه با « طِبْتُمْ » می باشد . شما پاک شدید .طِبْتُمْ ، را دو معنا کرده اند
١ _ نفس و روح شما پاک شده است . مشابه این در زیارت جامعه کبیره امده است « طيبا لِخَلْقِنَا وَ طَهارَةً لأِنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنا » ولایت اهل بیت ، خلق و جسم ما را پاکیزه می کند ، روح ما را طاهر می کند و تزکیه می کند لَنا را ، مفسرین می فرمایند ، لَنا ، هم برای نفس است و هم برای جسم
٢ _ از نظر ذنوب طاهر شدید . در این تطوّرات ، گناهان شما پاک شده است
نکته سوم : این که خدا را بر وارث شدن « الْأَرْضَ » خدا را شکر می کنند کدام ارض است ؟ علامه ره می فرمایند ، منظور زمین نیست ، بلکه ارض جنّت و بهشت است ، استدلال علامه ره به آیه ١١ مومنون است « الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ » عده ای فردوس را به ارث می برند .
نکته چهارم : علامه در رابطه با « وَسِيقَ » می فرمایند ، یعنی برانگیختگی اهل بهشت برای ورود به بهشت . اگر کسی را بخواهند به جهنم ببرند ، او را می کشانند و سوق می دهند « وَسِيقَ » اما برای بهشت علی القاعده باید سوق دادن و هُل دادن در کار نباشد ، این جا سوال است که چرا برای ورود به بهشت سوق می دهند ؟ در بعضی از روایات این گونه امده است ، قبل از ورود به بهشت ، وجود مبارک امام حسین ع در صحرای محشر حضور دارند و مومنین اطراف ایشان حلقه زده اند و هرچه فرشتگان می گویند « فَادْخُلُوهَا » وارد بهشت شوید، انها نمی روند ،حاضر نیستند از امام حسین ع جدا شوند. لذا فرشتگان انان را سوق می دهند
نکته پنجم : در رابطه با ابواب بهشت است . در نورالثقلین از قول پیامبر ص بعضی از اسامی ابواب بهشت امده است « باب رحمت الهی ، باب صبر و استقامت مومنین ، باب شکر ، کسانی که اهل حمد الهی هستند ، باب بلا و مصیبت ، باب اعظم ، باب مجاهدون ، باب معروف ، و... هر کدام از این ها می تواند بابی باشد که اگر در زندگی خودمان بیش از بقیه به ان توجه کنیم ، ان درب بسوی ما باز خواهد شد ، در مقابل درب های بهشت ، درب های جهنم وجود دارد که در سوره مدّثر ، ایات ٢٧ به بعد می فرماید « سَأُصْلِيهِ سَقَرَ ، وَمَا أَدْرَاكَ مَا سَقَرُ ، لَا تُبْقِي وَلَا تَذَرُ ، لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ ،» ما
عده ای را در جهنم و سَقَر می اندازیم ، تو چه می دانی سَقَر چیست ؟ نه در سوزاندن چیزی را از ظاهر و باطن وا می گذارد و نه رها می کند . مرحوم شُبَّر در رابطه با لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ ، می فرماید ، ظاهر پوست را با سوزندان تغییر می دهد ، در ادامه ایات قران می فرماید « عَلَیْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ » نوزده فرشته ، نگهبان جهنم هستند .
نکته ششم : عظمت انسان است . پس ما فرشتگانی داریم که نگهبان درب های بهشت هستند ، عظمت خودتان را فراموش نکنید ، انسان به جایی می رسد که فرشته الهی با همه مقامی که دارد دربان بهشت او می باشد . خدمه بهشتی است که قرار است او وارد است ، مشابه ان این است ، فرشتگانی هستند ، که وقتی شما ذکر می گوئید ، نماز شب می خوانید ، مصالح می فرستید برای فرشته ای که کاخ شما را در انجا می سازد . ایت الله جوادی املی از این تعبیر ، یک تعبیر عُرفی دارد و می فرماید ، یعنی فرشته با ان همه عظمت کارگر و عَمله یک مومن هستند . در صحیفه سجادیه حتی جناب جبرائیل بعنوان کسی که در هفت اسمان مُطاع است ، همه اهل اسمان از او اطاعت می کنند مطرح شده است ، اما همین جبرائیل در کتاب مواعظ العددیه امده است که جبرائیل محضر پیامبر ص امد و فرمود ، آرزو می کنم کاش یک انسان بودم « یَا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ وَ عِیَادَة الْمَرِیضِ وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه وَ سَْقیُ الْمَاءِ فِی الْحَجِّ فَاحْرُصْ عَلَی ذَلِکَ » ای علی! جبرئیل به سبب هفت خصلت ، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد . آن خصلت ها عبارت است از : نماز را به جماعت خواندن ، همنشینی با دانشمندان ، آشتی دادن بین دو نفر ، احترام نهادن و خدمت به یتیم ، عیادت بیمار ، تشییع جنازه کردن و آب دادن در حج . پس علی جان ، برحفظ این خصلت ها حریص باش .