/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ بهمن
تاریخ خبر:۱۴۰۳ شنبه ۲۲ دي
چاپ خبر
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ٢١ / ١٠ / ١۴٠٣ امام جمعه کاشان : قران معجزه دائمی خداوند در تمامی شئون و عبادات / امکان دریافت الهام الهی امام جمعه کاشان : سنّت خدا این است ، بدون اتمام حجّت هیچ وقت خدا عذاب نمی کند . اما علیرغم همه این ها ، عده ای از شما جهل علمی دارید و به تعبیر علامه طباطبایی ره ، به حجاب جهل دچار هستید و عده ای به آفت عناد ، یعنی عماد عملی دارید ، می فهمید که حق با پیامبر عظیم الشان ص و امیرالمومنین علی ع می باشد ، اما عناد عملی دارید .

متن کامل خطبه اول نماز جمعه  : مورخ :  ٢١ / ١٠ /  ١۴٠٣


امام جمعه کاشان  :  قران معجزه دائمی خداوند در تمامی شئون و عبادات / امکان دریافت الهام الهی 

بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ 

 اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌
 
در صد و سی و ششمین خطبه در کاشان مُکرَّم ، خود و شما را به رعایت بیشتر تقوای الهی سفارش می کنم . « اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه » . برادران و خواهران ، واجبات را انجام بدهیم ، واجبی از ما ترک نشود  و محرمات الهی را انجام ندهیم . مصداقاً محضر صحیفه سجادیه می رویم و در هشتادمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : « اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِيَ الطَّرِيقَةَ الْمُثْلَى ، » خدایا ، من را راهنمایی کن ، من را سالک بگردان در بهترین راه . مرحوم سید علی خان کبیر در ریاض السالکین در شرح « الطَّرِيقَةَ الْمُثْلَی » می فرماید ،  «  طرِيقَةَ » ، یعنی سبیل حق ، و درباره « الْمُثْلَى » می فرماید ، شبیه آن در آیه ۶٣ سوره طه امده است ، « قَالُوا إِنْ هَٰذَانِ لَسَاحِرَانِ يُرِيدَانِ أَنْ يُخْرِجَاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِمَا وَيَذْهَبَا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلَىٰ » وقتی حضرت موسی و هارون برای هدایت فرعون رفتند ، فرعونیان گفتند این دو نفر ساحر هستند و می خواهند طریقه مذهب ، بهترین شما را از شما بگیرند . پس طرِيق ، یعنی مذهب و « مُثْلَى » یعنی ، بهترین . اَمثَل مذکر است و مُثلَی مونث است مانند ، اَفضل و فُضلی یا اکبر و کبری ، پس « مُثْلَى » یعنی بهترین روش . پس منظور از  « خدایا ، من را راهنمایی کن ، من را سالک بگردان در بهترین راه » چیست ؟ امام باقر ع ذیل ایه ١۶ سوره جن  « وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ أَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا ، اگر استقامت کنند بر طریقه ، ما اب گوارا را به انها می چشانیم و سیراب می کنیم انها را » امام باقر ع در بیان روایتی می فرماید  ، یعنی ، دل های انان را از ایمان سیراب می کنیم . طرِيقَةَ ، یعنی « وَلاَيَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ و الاوصیاء عَلیهمُ السَّلام » . پس توصیه به تقوا در خطبه اول این شد ، اللَّهُمَّ اسْلُكْ بِيَ الطَّرِيقَةَ الْمُثْلَى » خدایا من را در بهترین راه و مذهب بکار بگیر ، یعنی آئین دوازده امام ، آئین چهاره معصوم ، روش قران و پیامبر ص . 


حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران بود  ، که به ایه صد و هیجدهم سوره بقره رسیدیم ، « وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۘ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ ۗ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ » کسانی که نمی دانند گفتند ، افراد جاهل گفتند ، چرا خدا مستقیم با ما صحبت نمی کند ، چرا برای ما معجزه نمی اید ، مثل این حرف ها را در انبیاء گذشته ، پیشینیان گفتند ، دل های انان مشابه هم است ، ما معجزات را بیان و تبیین کردیم برای اهل یقین . 

نکات ایه  : 


نکته اول  :
منظور از  « الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ » چه کسانی هستند ؟ بعضی از مفسرین می گویند یهودیان و بعضی می گویند مسیحیان ، اما علامه در المیزان جلداول صفحه ٢۶٣ می فرماید ، منظور مشرکانی هستند که اهل کتاب نبودند مانند ، ابوسفیان ها ، بت پرستان و مشرکان غیر اهل کتاب . علت را از علامه سوال می کنیم که دلیل شما چیست ؟ علامه می فرماید به دلیل ایه ١١٣ سوره بقره  « وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ .. » انجا یهودیان گفتند ، مسیحیان چیزی نیستند و مسیحیان گفتند ، یهودیان چیزی نیستند ، در حالی که انها کتاب را می خواندند . « لَا يَعْلَمُونَ » در اینجا مانند قول انان است در ایه ١١٨ ، پس « لَا يَعْلَمُونَ » را در مقابل اهل کتاب قرار داده است . علامه ره می فرماید ، این قرینه می شود ، که در ایه ١١٨ « لَا يَعْلَمُونَ » مشرکان قریش می شود . پس مشرکان قریش دو بهانه اوردند ، چرا خدا با ما صحبت نمی کند و چرا معجزه نمی اید و خدا می فرماید ، پیشینیان هم همین حرف ها را گفتند .

نکته دوم  : خداوند چرا  « كَذَٰلِكَ » را اورده است ؟ ایت الله جوادی آملی در تسنیم جلد شش می فرماید ، این یک نوع تسلّی برای دل پیامبر ص است . خدا به پیامبر می فرماید ، برای انبیاء قبل هم ، این حرف ها و بهانه گیری های بی جا و عناد امیز بود ، در پیشنیان هم کسانی بودند که برای  فرستادگان الهی این حرف ها را می زدند  ، خداوند ، پیامبر ص را تسلّی می دهد . برادران و خواهران این نکته مهمی است . این که ما عادت داریم که در مراسم تشییع جنازه افراد شرکت می کنیم و در مراسم های ختم ، هفت و چهلم او شرکت می کنیم ، و تسلیت می گوئیم  ، این تسلّی دادن به عزادار ، یک ادب قرانی است که اشرف مخلوقات حضرت پیامبر ص ، توسط خداوند عالم هم تسلّی می گیرد . 

نکته سوم : بهانه اول انان این بود که چرا خدا با انهاصحبت نمی کند  « لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّه » این یعنی  این که ، اگر نبوّتت حق است و واقعا پیامبر هستی ، و خدا تو را فرستاده ، پس چرا خدا با ما  صحبت نمی کند ؟ این بهانه انها بود . ایت الله جوادی املی در تسنیم جلد اول صفحه ٣٣٩ در پاورقی می فرماید ، منظور این ها از تکلّم ، تکلّم عمومی نبود ، زیرا خدا در قران بصورت عمومی با همه صحبت کرده است « يَا أَيُّهَا النَّاسُ ، یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا » . بلکه منظور ، صحبت خصوصی و ویژه مانند انبیاء بوده است . ایشان جواب می دهد و می فرماید ، کسی که می خواهد خطاب خاص خداوند قرار بگیرد ، ضمیر ، باطن و قلبش باید امادگی داشته باشد ، این مختص انبیاء و اولیاء است . شنیدن چنین کلامی برای انسان های والا مقدور است . باید خودت را در تقوا ، ورع و مواظبت بالا ببری ، و بعد الهاماتی هم به شما می شود  . 

امام جمعه کاشان گفت  : خدا مقام معظم رهبری را حفظ کند . زمانی که مقام معظم رهبری ،. در زمان ریاست جمهوری
، به سازمان ملل رفته بودند ، یکی از خبرنگاران مسلط و با تجربه و زیرک امریکایی که معروف هم بود که با هر کس مصاحبه می کند او را مفتضح می کند ، در مصاحبه از حضرت اقا سوال کرد ، اطلاعات دقیق داریم خلیج فارس را مین گذاری نموده اید و امنیت کشتی رانی خلیج فارس را برهم ریخته اید ، حضرت اقا فرمودند ، دروغ است ، خبر نگار گفت ، فیلم انرا داریم، اقا فرمودند ، نشان بدهید ، بعد از مصاحبه  تلویزیون امریکا تبلیغ نمود که مین گذاری در خلیج فارس تا دقایق دیگر پخش می شود  . بعد از حدود دو ساعت ، تلویزیون ، اعلام نمود بعلت اشکال فنی در فیلم ، مین گذاری پخش نمی شود ، خبر را به حضرت اقا گفتیم و به ایشان گفتیم ، چطور با این قاطعیت و سریع گفتید . حضرت اقا فرمودند ، همان لحظه که خبرنگار سوال نمود به ذهن من امد و الهام شد که این گونه جواب بدهم . قلب وقتی صاف باشد این الهامات وجود دارد . ما هم می توانیم با ارتقاء تقوا و ورع به این مرحله برسیم . 

نکته چهارم : بهانه بعدی انان ، این بود که چرا معجزه نمی اید « أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ » . منظور مشرکان از معجزه چیست ؟ بزرگان می فرمایند ، اگر منظور انان ، معجزه مستمر است که قران معجزه است و اگر معجزه مقطعی منظور است که پیامبر ص بسیار معجزه دارد . در نهج البلاغه علی ع امده است ، به پیامبر ص گفتند ، درخت جلو بیاید ، پیامبر ص فرمود ، اگر جلو بیاید ایمان می اورید ، انها گفتند بله ، به اذن الله ، درخت حرکت کرد . امیرالمومنین علی ع می فرماید شاخه های ان درخت روی من و پیامبر ص سایه انداخت . بعد گفتند ، نصف درخت برگردد و نصف ان بماند و همین انجام شد اما انها ایمان نیاوردند . معجزه دیگر شقّ القمر است و در قران هم امده است « ٱقۡتَرَبَتِ ٱلسَّاعَةُ وَٱنشَقَّ ٱلۡقَمَرُ » ماه دو نیم شد ، اما انها گفتند ، سِحر خوبی کردی ، ماه را دو نیم می بینیم . ایت الله جوادی می فرماید ، پیشنهاد انها برای این که معجزه بیاید ، یا معجزه مقطعی منظور انها می باشد یا مستمر و یا هر دو . اگر منظور انها ، معجزه مستمر باشد ، این توهین به قران است . قران معجزه است ، هر ایه قران معجزه است . اگر می توانید یک سوره و یا یک ایه مثل قران بیاورید ، قران معجزه دائمی خداوند در تمامی عبادات و شئون است . قران در ایه ۵١ سوره عنکبوت می فرماید « أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ ... » ایا کفایت نمی کند انها را ، همین که کتاب بر تو نازل کردیم که بر انها تلاوت کنی .

نکته پنجم  : « تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ » این ها یک تشابه فکری دارند . مشرکان قریش با اهل کتابی که بهانه به انبیاء خودشان می گرفتند ،. یهود و نصارا ، تشابه فکری انان چیست ؟ مفسرین می فرمایند ، تشابه قلوب ، یعنی دل های بیمار انان است که هر دو دسته دارند .
مانند ایه هفت سوره بقره « خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ » و ایه ده سوره بقره « فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ » مانند ایه ۴۶ سوره اسراء « وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً .. ». دل های همه انها بیمار است . 

نکته ششم  : « قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ » ما ایات را بیان کردیم . برادران و خواهران ، سنّت خدا این است ، بدون اتمام حجّت هیچ وقت خدا عذاب نمی کند . نه فقط ایه ، بلکه ایات اوردیم ، تبیین هم کردیم و انجایی که نیاز بوده استدلال هم کردیم ، اما علیرغم همه این ها ، عده ای از شما جهل علمی دارید و به تعبیر علامه طباطبایی ره ، به حجاب جهل دچار هستید و عده ای به آفت عناد ، یعنی عماد عملی دارید ، می فهمید که حق با پیامبر عظیم الشان ص و امیرالمومنین علی ع می باشد ، اما عناد عملی دارید .

خدایا : ما را از جهل علمی و عناد عملی نسبت به قران ، اهل بیت و ولایت فقیه مصون و محفوط بدار 

خدایا : آن توصیه به تقوا از امام سجاد ع « طرِيقَةَ الْمُثْلَى » را ، پیمودن ، طریقه افضل را پیمودن ، رزق همه ما و نسل ما بفرما .


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ .
برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
گزارش تصویری
اقامه نماز و سخنرانی در حرم حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر
اقامه نماز و سخنرانی در حرم حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر
حضور نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جمع نمازگزاران مسجد جامع روستای نشلج
حضور نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جمع نمازگزاران مسجد جامع روستای نشلج
حضور در جمع مسولان و معتمدان در بخش کویرات
حضور در جمع مسولان و معتمدان در بخش کویرات
بازدید از مدارس شهر ابوزید اباد و بررسی مشکلات انها
بازدید از مدارس شهر ابوزید اباد و بررسی مشکلات انها
حضور امام جمعه کاشان در بارگاه امام زاده سید نور الهدی
حضور امام جمعه کاشان در بارگاه امام زاده سید نور الهدی
حضور در امام زاده قاسم استرک
حضور در امام زاده قاسم استرک
حضور در امام زاده سلطان محمود علوی
حضور در امام زاده سلطان محمود علوی
غباروبی حرم مطهر و تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی رضوان الله علیه با حضور نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان
غباروبی حرم مطهر و تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی رضوان الله علیه با حضور نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان
 مراسم نخستین سالگرد آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان
مراسم نخستین سالگرد آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان
 دیدار دست اندرکاران برگزاری کنگره شهدای کاشان با مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۶ دیماه ۱۴۰۳ به مناسبت برگزاری کنگره
دیدار دست اندرکاران برگزاری کنگره شهدای کاشان با مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۶ دیماه ۱۴۰۳ به مناسبت برگزاری کنگره
حضور نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان منزل خانواده شهداء ،آزادگان و ایثارگران
حضور نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان منزل خانواده شهداء ،آزادگان و ایثارگران
دیدار با پدر شهید بهمنی حاج خلیل بهمنی
دیدار با پدر شهید بهمنی حاج خلیل بهمنی
حضور نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان در نیروی انتظامی شهرستان کاشان
حضور نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان در نیروی انتظامی شهرستان کاشان
مراسم جشن میلاد امام جواد (ع) در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) کاشان
مراسم جشن میلاد امام جواد (ع) در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) کاشان
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم لزوم رعایت سرعت و دقت در کار ارباب رجوع از سوی مسئولان خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت. چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.