/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۴ سه شنبه ۲۵ تير
تاریخ ارسال:۱۴۰۴ جمعه ۲۱ تير
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی بیستم تیر ماه ۱۴۰۴ نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی بیستم تیر ماه ۱۴۰۴

بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ 

اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌

 در صد و شصت و دومین خطبه در کاشان مُکرّم، بیستم تیرماه و پانزدهم محرم ١۴۴٧ ،خود و شما را به رعایت بیشتر تقوای الهی سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و ششمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « وَ جَلِّلْنِي رِضَاكَ ، » خدایا، من را در رضایت خودت بپوشان، آیت الله ناصری دولت ابادی در توضیح این جمله می فرمایند، معنای این دعا این است: ای دوستان و پیروان امام زین العابدین ع، طوری عمل کنید، مانند انسانی که زیر یک خیمه می رود، تمام وجود او زیر ان خیمه است، تمام حرکات ما مطابق با دین باشد. ایت الله ناصری می افزاید، محمد بن عمار از امام صادق ع سوال کرد، ایا خداوند از کسی خوشحال، یا ناراحت و خشمگین می شود؟ امام فرمود، بله، سوال نمود، چگونه متوجه شویم که خداوند از کسی راضی است یا ناراضی؟ طبق این روایت، امام صادق ع فرمود، همین که شما دستورات خداوند را یکی یکی انجام می دهید، این نشانه رضایت خدا از شما می باشد، این که شما موفق می شوید نماز صبح را بخوانید، امروز در نماز جمعه شرکت کردید، شب، در مراسم ابا عبدالله ع حاضر می شوید، خواهران، حجاب را رعایت می کنند و برادران عفت و غیرت را رعایت می کنند این نشانه رضایت خداوند است. این که انسان موفق می شود دستورات خدا را انجام بدهد، نشانه رضایت خداوند است و کسی که معصیت خدا را انجام می دهد، ان نشانه غضب خداوند است. پس توصیه به تقوا در خطبه اول  این شد، برادران و خواهران تلاش کنید، ایمان و اعتقادات ما درست باشد و هم انجام واجبات و ترک محرمات، مطابق دین باشد. زیر خیمه دین، اهل بیت و قران بمانیم و به تعبیر آیت الله ناصری، اگر می خواهیم زیر این خیمه بمانیم و خداوند از ما راضی باشد، سه شرط لازم است:
 ‏
 ‏١ _ غفلت نکنیم، مرتب، واجبات و محرمات را به خود تذکر بدهیم، 
 ‏
 ‏ ‏٢ _  از اولیاء دین تبیعت کنیم 
 
 ٣ _ به مقدرات الهی راضی باشیم.  « رَضی الله عَنْهُم و رَضوا عنه » راضی باشیم تا انشاء الله خداوند از ما راضی باشد

حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و چهل و سوم سوره بقره رسیدیم ، «  وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ۗ وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ ۚ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ ۗ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ  » ما شما را امت وسط قرار دادیم، تا شما شاهد بر سایر مردم باشید، و پیامبر اکرم ص بر شما شاهد باشد. ما این قبله ای که شما بر ان قرار دارید، قرار ندادیم تا مشخص شود، چه کسی از پیامبر ص اطاعت می کند، و کسی که اطاعت نمی کند و به عقب بر می گردد. این تغییر قبله سنگین بود، مگر بر کسانی که خداوند انها را هدایت کند، خدا ایمان شما را ضایع نمی کند. 

نکات آیه  : 

نکته اول : امت اسلامی وسط و واسطه فیض است، این به چه معنایی است؟ قران در ایه ١٢٨ سوره بقره می فرماید،  « رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَک .. » حضرت ابراهیم دعا کردند، خداوند ما را مسلمان قرار بده، و از ذرّیه ما امت مسلم قرار بده، پس حضرت ابراهیم برای ما دعا کرده اند، امتی مسلم و تسلیم خداوند بیاید، آن امت، همین امت وسط می شود. منظور از امت وسط چیست؟ قطعاً مصداق بارز امت وسط، محمد و آل محمد است. در بحارالانوار جلد ٢٣ صفحه ٣٣٧ در ذیل این ایه، روایت نقل می کند، امام باقر ع می فرماید، هر یک از دوازده امام، در زمان خودش شاهد اعمال است « مِنَّا  شَهِيدٌ عَلَى كُلِّ زَمَانٍ  عَلِيُّ بْنُ  أَبِي  طَالِبٍ فِي زَمَانِهِ وَ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي زَمَانِهِ وَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي زَمَانِهِ وَ كُلُّ مَنْ يَدْعُو مِنَّا إِلَى أَمْرِ اَللَّهِ »  حضرت علی ع در زمان خودش، امام حسن ع در زمان خودش شاهد اعمال است، حضرت سیدالشهدا هم در زمان خودش، و هر کدام از ما ائمه، امامانی که به امر خدا دعوت می کنند، شاهد اعمال زمان خودشان هستند

نکته دوم : ایا شاگردان اهل بیت و مردم، هم می توانند شاهد اعمال باشند؟ ایت الله جوادی آملی، در تفسیر تسنیم، جلد هفت، صفحه ٣٢۶، آیه و روایتی را اورده است که دلالت بر این است که شاگردان برجسته اهل بیت هم می توانند شاهد اعمال هستند. در اصول کافی، جلد یک صفحه ٢۵١ هم امده است. امام باقر ع می فرماید « وَ أَيْمُ اَللَّهِ لَقَدْ  قُضِيَ اَلْأَمْرُ أَنْ لاَ يَكُونَ بَيْنَ اَلْمُؤْمِنِينَ اِخْتِلاَفٌ وَ لِذَلِكَ جَعَلَهُمْ شُهَدَاءَ عَلَى اَلنَّاسِ لِيَشْهَدَ مُحَمَّدٌ عَلَيْنَا وَ لِنَشْهَدَ عَلىٰ شِيعَتِنَا وَ لِتَشْهَدَ شِيعَتُنَا عَلَى اَلنَّاسِ أَبَى اللّٰهُ تَعَالَى أَنْ يَكُونَ فِي حُكْمِهِ اِخْتِلاَفٌ أَوْ بَيْنَ أَهْلِ عِلْمِهِ تَنَاقُضٌ » بخدا قسم، امر محکم شد، مومن واقعی با هم اختلاف ندارند، لذا، خدا، مومن واقعی را شاهد مردم قرار داده است. شاهد اول حضرت محمد ص است، ما هم بر شیعیان شاهد هستیم و در مرتبه سوم، شیعیان خوب و مومن واقعی، شاهد بر بقیه مردم هستند. اما، اگر کسی می خواهد جزو شیعیانی باشد که شاهد بر اعمال جامعه باشد، واسطه بین معصومین و مردم باشد، شرطش این است، خودش مومن واقعی باشد و اختلاف نداشته باشد، به تعبیر قرانی، نباید غلّ و کینه در دلش باشد، شرط شاهد بودن این است که دل صاف باشد، و این در آیه ١٠ سوره حشر آمده است. « وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا » همان گونه که در قیامت خداوند غلّ و کینه را می زداید، قران در ایه ۴٧ سوره حجر می فرماید، «  وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا  عَلَىٰ سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ ». غیر از این روایت، محکمات دیگری هم وجود دارد، قران در ایه ٣۶ سوره ابراهیم می فرماید « فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي  » اگر کسی که واقعا تابع پیامبر ص و اهل بیت باشد، می شود « مِنّا اَهل‌َ‌البیت » و مصداق ان سلمان است «سَلْمانُ مِنّا اَهل‌َ‌البیت » . پس با توجه به این عنوان و حدیث امام باقر ع که فرمودند، شیعیان شاهد هستند، می گوئیم، شاگردان ائمه هم می توانند با تقوا و تبعیت از قران و روایت، به حدی برسند که از درون افراد آگاهی پیدا کنند و روز قیامت شهادت بدهند. اما مردم عادی که از تقوا بهره ندارند نمی توانند. امام باقر ع می فرماید « فَأَمَّا اَلْأُمَّةُ فَإِنَّهُ غَيْرُ جَائِزٍ أَنْ يَسْتَشْهِدَهَا اَللَّهُ تَعَالَى عَلَى اَلنَّاسِ وَ فِيهِمْ مَنْ لاَ تَجُوزُ شَهَادَتُهُ فِي اَلدُّنْيَا عَلَى حَزْمَةِ بَقْلٍ » مردم عادی که بهره ای از تقوا ندارند، خدا از انها برای شهادت دعوت نمی کند و در بین مردم کسانی هستند که مردم شهادت انها را در دنیا برای یک دسته سبزی هم شهادت او را قبول ندارند، پس چطور می خواهد شاهد اعمال در قیامت باشد. ولی ، اگر شاگردان اهل بیت، شما برادران و خواهران با تقوا بحدی برسید که این روایت مطرح نمود، امید این هست که شما هم در طول اهل بیت جزو شاهدان اعمال باشید. 

نکته سوم : وقتی ما در کنار یک میّت شهادت می دهیم، تاثیر دارد. معمولا در کنار  جنازه میّت می خواهند، شهادت بدهیم که از این میت جز خوبی ندیدیم. این مستند روایی دارد. اَنس نقل می کند، در کنار پیامبر ص بودیم، فرمودند، اگر چهار نفر از همسایگان نزدیک میّت شهادت بدهند که ما جز خوبی از این همسایه ندیده ایم، « لاَ نَعْلَمُ مِنْهُ إِلاَّ خَيْراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنَّا; قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِنِّي قَدْ قَبِلتُ شَهَادَتَكُمْ وَ غَفَرْتُ لَهُ مَا عَلِمْتُ مِمَّا لاَ تَعْلَمُونَ » خداوند می فرماید من شهادت شما را قبول کردم و از انچه شما خبر ندارید هم می بخشم. جابر هم نقل می کند، در مدینه، در قبیله بنی سلمه، با پیامبر ص کنار جنازه ای بودیم، بعضی امدند و از این میّت نزد پیامبر ص تعریف کردند، که او  عفیف و مسلم بود، و ما جز خوبی از او ندیدیم. پیامبر ص از من هم سوال نمود، من گفتم، چیزی که بر ما ظاهر است همین است. پیامبر ص فرمودند « وَجِبَت » ثواب بر او قطعی شد. جابر می گوید به قبیله بنی حارث رفتیم، جنازه دیگری بود که مردم از او بد می گفتند، که او  « فَهُوَ رَجُلٌ فَظٌّ  غَلِيظ » او بسیار خشن، بد زبان و بد اخلاق بود، پیامبر ص از من سوال نمود، نظر تو هم همین است، من گفتم، ما اعلم به اسرار نیستیم ولی ظاهر، همین گونه است، پیامبر ص فرمودند « وَجِبَت » او استحقاق عذاب دارد، نه این که، حتما عذاب شود. بعد پیامبر ص این ایه را تلاوت نمودند «  وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى  الناس »  همین شهادت همسایگان برای میت هم مصداقی بر این ایه می باشد 

خدایا : همه ما را پیرو واقعی پیامبر اکرم ص و در مرتبه تقوا، به حدی که، شاهد اعمال باشیم قرار بده


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْخمَنِ الرَّحِيمِ :

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ .

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.