/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۴ جمعه ۱۱ مرداد
تاریخ ارسال:۱۴۰۴ جمعه ۲۸ تير
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی 27 تیر 1404 نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی 27 تیر 1404

بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ 

اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌

 در صد و شصت و سومین خطبه در کاشان مُکرّم، بیست و هفتم تیرماه و بیست و دوم محرم ١۴۴٧ ،خود و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و هفتمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « وَ وَفِّقْنِي إِذَا اشْتَكَلَتْ عَلَيَّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا» خدایا، وقتی که کارها برای من مشکل، مبهم و پیچیده می شود، خودت، من را به درست ترین کارها هدایت کن، شارحان صحیفه سجادیه، همانند حاج آقای اقای انصاریان ذیل این عبارت می فرمایند، یک مصداق این دعا، قضاوت های امیرالمومنین علی ع است. گاهی قضاوت های بسیار مشکلی پیش می آمد و هیچ کس نمی توانست جواب ان را بدهد. بعنوان نمونه ، روزی در زمان خلیفه دوم، جوانی به همراه یک خانم و به همراهی چهل نفر و چهار برادر ان خانم نزد خلیفه دوم امدند، جوان مدعی بود که ان خانم مادر من هست و ان خانم و چهل نفر شهادت دادند که این خانم ازدواج نکرده است، خلیفه دوم گفت، جوان دروغ می گوید و بابت دروغ گفتن او را شلاق بزنید، در مسیر بردن جوان به زندان، به حضرت علی ع را برخورد نمودند، حضرت بعد از شنیدن جریان، فرمود او را نزد خلیفه برگردانید، امیرالمومنین علی ع فرمود، امروز قضاوتی انجام بدهم که خدا و رسول خدا خوشحال شوند. در نزد خلیفه دوم، حضرت علی ع از جوان سوال نمود، ادعای تو چیست؟ جوان گفت، این خانم من را به دنیا اورده و من را دو سال شیر داده است، اما ان خانم گفت من ازدواج نکرده ام و چهل نفر ادعای ان جوان را رد کردند، و چهار برادر خانم نیز گفتند که خواهر ما ازدواج نکرده است. این مشکلی در قضاوت بود. امیرالمومنین علی ع، به قنبر فرمود، از اموال من چهارصد درهم بیاور، قنبر،. پول را اورد و حضرت علی ع، پول را به جوان داد و گفت، من می خواهم تو را به عقد ان خانم دربیاورم و این پول هم مهریه تو می باشد، بروید با هم زندگی کنید وبعد از عروسی نزد من بیائید، تا ان خانم، این جمله را شنید، با صدای بلند گفت، یا ابالحسن« اَلنّار، اَلنّار، آتش، آتش » او فرزند من است و من او را به دنیا اورده ام و او را دوست دارم، ولی جریان این است که، وقتی برادرانم من را به  ازدواج این مرد در اوردند، شوهرم از نظر موقعیت اجتماعی ضعیف بود و برادرانم از ان ازدواج پشیمان شدند و انها به همراه فامیل خواستار انکار این ازدواج شدند و گفتند شهادت می دهیم که تو اصلا ازدواج نکرده ای. اینجا یکی از مواردی بود که خلیفه دوم گفت « لَو لا عَلیٌ لَهَلَک العمر » اگر علی ع نبود عُمر هلاک شده بود. این یکی از مشکلات است، البته همه مشکلات و پیچیدگی ها هم مسائل قضاوتی نیست، گاهی اوقات این مشکل در زمینه های سیاسی همانند، تصمیم مقام معظم رهبری در زدن عین الاسد است، این تصمیم بسیار پیچیده است، از خدای متعال درخواست می کند، خدایا، من را به ان که هدایت بیشتر است توفیق بده. این توصیه به تقوا در خطبه اول بود، همیشه در مشکلات دست خود را برای دریافت هدایت و توفیق بسوی خدا دراز کنیم



حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و چهل و چهارم سوره بقره رسیدیم ، « قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ ۗ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ » ما تحقیقاً می بینیم که روی خودت را به اسمان می گردانی، یا رسول الله، ما تو را به سوی قبله ای که دوست داری بر می گردانیم، از این لحظه روی خود را به سمت بخشی از مسجدالحرام که نامش کعبه است، برگردان، ای مسلمانان، شما هم هر جا هستید، روی خود را موقع نماز به کعبه برگردانید، اهل کتاب « یهود و مسیحیت » می دانند تغییر قبله حق است، خدا از کارهایی که می کنند غافل نیست. 

نکات آیه  :

نکته اول : تغییر قبله امتحان سنگین بود و در ایه قبل هم گفتیم « وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ » این کار سنگینی بود مگر برای کسی که خداوند او را هدایت و تائید کند. خواهران و برادران بدانید، بعضی دستورات الهی، مانند تغییر قبله و نماز سنگین است. ایه پنج تا هفت سوره لیل را هم در نظر داشته باشیم « فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‌ وَ اتَّقى‌، وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‌، فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌،  » خداوند کار سنگین را برای بعضی آسان می کند. کسی که دستِ دهنده داشته باشد و  با تقوا باشد، ما کار را برای او آسان می کنیم. راحت می تواند مناسک دین را انجام دهد.  در پایان ایه هم امده بود، مسلمان نزد به پیامبر ص امدند و گفتند، نمازهایی که خواندیم « سیزده سال در مکه بسوی بیت المقدس، حدود هفده ماه هم در مدینه بسوی بیت المقدس نماز خواندیم » ان نمازها چه می شود؟ قران در پایان آیه ١۴٣ می فرماید « وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ » خدا، ایمان شما را ضایع نمی کند. این دستور بود. نکته ظریفی که امام صادق ع ذیل این ایه می فرمایند، این است که، سوال مسلمانان از نماز بود، ولی قران در جواب می فرماید، خدا، ایمان شما را ضایع نمی کند. خداوند، نماز را ایمان نامیده است، یعنی نماز نماد ایمان است، کسی که نماز نخواند، یعنی ایمان ندارد، نماز مرز بین کفر و ایمان است، این نکته ای مهم در عظمت نماز است. 

نکته دوم : قران می فرماید، « قَدْ نَرَىٰ » ما تحقیقاً می بینیم، اساتید می فرمایند« قَدْ نَرَىٰ » قران فعل ماضی نیاورده است، بلکه می فرماید می بینیم، و این یعنی پیامبر ص مکرر ، شب ها و روزها به آسمان نگاه می کردند، و منتظر وحی برای تغییر قبله بودند. این تغییر قبله با دو تعصّب مبارزه کرد. مبارزه با تعصب در مکه و مبارزه با تعصب در مدینه. تعصب مکه این بود، مردم مکه و مشرکان به کعبه تعصب داشتند و خدا اراده نمود که ان تعصب بشکند لذا فرمود، بیت المقدس قبله باشد، مبارزه با تعصب جاهلی، ولی وقتی پیامبر ص به مدینه امدند، با طعنه یهود مواجه شدند. یهودی ها می گفتند، این دین. مستقل نیست، چون قبله اش، قبله ما می باشد، پیامبر ص بسیار ناراحت و غمناک بود و منتظر دستور تغییر قبله بودند. برادران و خواهران، ببینید، قران چه جمله زیبایی در تغییر قبله اورده است «فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا  » یا رسول الله، ما تو را به سمت قبله ای که دوست داری بر می گردانیم. مفسران توضیحات مفصلی برای این عبارت، « این قبله ای که دوست داری » اورده اند و می فرمایند، 

 ١ _ رضایت خداوند با رضایت پیامبر ص یکی می باشد، 
 « رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ». مصداق بارز نفس مطمئنه، پیامبر ص است. ایه برای امام حسین ع است ولی بارزترین مصداق پیامبر ص است« ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً » هم تو از خدا راضی هستی و هم خدا از تو. پس رضایت پیامبر ص با رضایت خدا یکی است. قران در ایه می فرماید، ما تو را بسوی قبله ای که دوست داری بر می گردانیم « قِبْلَةً تَرْضَاهَا » نفرمود «  قِبْلَةً اَرْضَاهَا » قبله ای که دوست دارم، چرا اینگونه فرمود ؟ می فرمایند، به من و شما یاد می دهد که ما باید به دنبال این باشیم تا رضایت خلیفه خدا، پیامبر ص و اهل بیت او را بدست بیاوریم. رضایت محمد و آل محمد. 

نکته سوم : دستور قبله بین نماز ظهر امد. در وسائل جلد چهارم و مجمع البیان جلد یک از امام باقر ع روایت داریم، امام می فرماید، أَنَّ  اَلْيَهُودَ  كَانُوا  يُعَيِّرُونَ   رَسُولَ  اَللَّهِ ص، وَ يَقُولُونَ لَهُ: أَنْتَ تَابِعٌ  لَنَا ، تُصَلِّي إِلَى قِبْلَتِنَا؛ فَاغْتَمَّ  رَسُولُ  اَللَّهِ ص مِنْ ذَلِكَ غَمّاً شَدِيداً، وَ خَرَجَ فِي جَوْفِ اَللَّيْلِ يَنْظُرُ إِلَى آفَاقِ اَلسَّمَاءِ، يَنْتَظِرُ مِنَ اَللَّهِ فِي ذَلِكَ أَمْراً، فَلَمَّا أَصْبَحَ وَ حَضَرَ وَقْتُ صَلاَةِ اَلظُّهْرِ، كَانَ فِي مَسْجِدِ بَنِي سَالِمٍ قَدْ صَلَّى مِنَ اَلظُّهْرِ رَكْعَتَيْنِ، فَنَزَلَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ وَ أَخَذَ بِعَضُدَيْهِ وَ حَوَّلَهُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ ، وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ: قَدْ نَرىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي اَلسَّمٰاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضٰاهٰا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرٰامِ وَ كَانَ قَدْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ إِلَى بَيْتِ اَلْمَقْدِسِ ، وَ رَكْعَتَيْنِ إِلَى اَلْكَعْبَةِ » یهودی ها به پیامبر ص عیب می گرفتند و می گفتند تو تابع ما هستی و قبله مستقل نداری، پیامبر ص غمناک شدند. « این نیش زبان بسیار بد است، خواهران و برادران تلاش کنیم در جامعه ایمانی به کسی نیش زبان نزنیم » پیامبر ص به آسمان نگاه می کردند.

 

یک روز، موقع نماز ظهر، مانند بقیه روزها به سوی بیت المقدس نماز را شروع کردند. دو رکعت که اقامه کردند، جبرائیل نازل شد، دو بازوی پیامبر عزیز ما را گرفت و ایشان را بسوی کعبه بر گرداند. به گونه ای که، جابجایی بین نماز انجام شد. « نماز هم بر هم نخورد، این ها دستور شارع مقدس است » علامه طباطبایی ره در المیزان ذیل این ایات می فرماید، بعدها محاسبه کردند که ایا دقیقاً بسوی مکه هست یا نه و متوجه شدند، هیچ شکی نیست که تغییر بسوی کعبه، دقیقاً رو بسوی ناودان کعبه بیت الله است و این یکی از اعجازهای نبی مکرّم حضرت محمد ص است. 

نکته چهارم : بعد از تغییر قبله، یهودیان باز هم ایراد گرفته و گفتند، تو دستور نداشتی، قبله را تغییر بدهی و این تغییر از خودت است و تو از پیش خودت آورده ای ، زمانی  نماز را بسوی بیت المقدس اقامه می کردی و حالا هم بسوی کعبه نماز اقامه می کنی. برادران و خواهران، ببینید ، تا زمانی که بسوی بیت المقدس نماز می خواندند یهود می گفت، تو تابع ما هستی، حالا که قبله مستقل شد، باز هم ایراد جدید گرفتند. خداوند محکم جواب انها را داد و فرمود، خدا از این حرف ها که می گوئید و کار هایی که می کنید غافل نیست. این یک تهدید است. تهدید برای اهل کتابی که می دانستند، تغییر قبله حق است. مرحوم طبرسی در مجمع می فرماید، از بشارات انبیاء این بوده است، که از صفات پیامبر ص این است « اَنَّهُ یُصَلّی قِبلِتَین ». درسی که از این آیات می گیریم، تبعیت از پیامبر ص، تبعیت از دوازده امام و امروز، تبعیت از مقام معظم رهبری است 


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

 

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين اللهم صل علي محمد و آل محمد و صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره فاطمة الزكيه حبيبت حبيبك و نبيك و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زين العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفرالكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ‏و محمد ابن علي الجواد و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري اللهم صل علي حجة ابن الحسن المهدي القائم المنتظر‌، 
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام، بنيان گذار جمهوري اسلامي و همه‌ي شهدا، مخصوصاً 24هزار شهيد استان اصفهان، و حدود 2000 شهيد شهرستان كاشان، مخصوصا شهداي اخير جنگ اسرائيل عليه نظام مقدسمان و ترفيع مقام مفاخر استان و مفاخر كاشان مخصوصا آيت الله آسيد ابوالقاسم كاشاني صلواتي هديه بفرماييد.
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
 در خطبه‌ي دوم هم خود و شما را به رعايت بيشتر تقوا سفارش مي‌كنم برادران و خواهران گرامي
 مصداقا حكمت  102 مد نظرم هست الان يك جمله‌اش را مي‌خوانم بعد در مناسبت امام سجاد عليه السلام كه اوضاع بعد از عاشورا مي‌خواهم بيان كنيم بر مي‌گردم  كامل ترحكمت 102 بهش مي‌پردازيم الان يك جمله اش  اين است 
يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ    اي مردم يك روزگاري خواهد آمد حضرت امير عليه السلام مي‌فرمايد حكمت 102 
لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ    كسي محترم نيست مگر ماحل، ماحل را آقاي مغنيه  مي‌گويد يعني نمام وسخن چين، ابن ميثم مي‌گويد ماحل يعني الساعى بالنميمة إلى السلطان كسي كه پيش يك حاكم ظالمي مي‌رود از يك آدم خوبي سخن چيني مي‌كند حضرت اميرعليه السلام ميفرمايد يك روزگاري ارزشها عوض مي‌شوند، محترم كسي مگركسي كه سخن چين باشد برود پيش حاكم ظالمي پشت سرجامعه‌ي ايماني حرف بزند، اين توصيه به تقوا كه مراقب دگرگوني ارزشها باشيم 
امامناسبتها 
اولين مناسبت 30 تيرماه بزرگداشت آيت الله آسيد ابوالقاسم كاشاني است، ‌خوب افتخار كاشان، ‌ايران و جهان اسلام، آيت الله آسيد ابوالقاسم كاشاني،من اين برهه‌ي زمان را يك مرور سريع داشته باشم، رضا خان در1320 سقوط كرد، محمد رضا را وقتي آوردند، خوب هنوز نفت ما دست انگليسي‌ها بود در زمان آقاي مصدق تصميم گرفتند كه نفت ملي بشود، از حلقوم انگليسي‌ها نفت را در بياورند در اختيار خود مردم باشد.حركت ملي شروع شد آيت الله آسيد ابوالقاسم كاشاني نقش محوري داشت در اين جريان و مشروعيت بخشيد به حركت مردمي و ملي، 12/2/1330 آقاي مصدق مي‌شود نخست وزير، ‌12/2/1330 قيام تير 1331 مي‌شود يكسال و چهارماه بعدش تقريبا، ‌يكسال و دو سه ماه بعدش يعني بحث ملي نفت به ثمر نشسته ولي يك قيام به وجود آمد اين براي چي به وجود آمد؟
 اينجوركه در تاريخ نوشتند مصدق نگران كودتاي شاه بوده چون رضا خان هم وزارت جنگ در اختيارش بوده مي‌آيد پيش محمد رضا و مي‌گويد اين پُست وزارت جنگ جزو اختيارات نخست وزير است 3 ساعت با هم گفتگو مي‌كنند و حاضر نمي‌شود شاه وزارت جنگ را بده به مصدق نتيجه‌اش مي‌شود استعفاي مصدق، بلافاصله احمد قوام را به عنوان نخست وزير معرفي مي‌كنند و تانكها مي‌آيند در شهر و تهران مستقر مي‌شوند، آيت الله كاشاني در يك سخنراني فرمودند
 قوام، اين قوام، خائن به ملت ايران است بايد بركنارشود
2- مصدق بايد برگردد، ‌اين دو تاخواسته آيت الله كاشاني بود 
شاه، ‌حتي به قوام اجازه داده بود كه اگر نيازشد مجلس را منحل كن، ‌تا مصدق بر نگردد، قوام سياست مجازات انقلابيها را ازجمله اعدام را درپيش گرفت كه آيت الله كاشاني يك اعلاميه دارند فرمودند من اعلام مي‌كنم كه اين قوم به وسيله‌ي، ‌يعني وسيله‌اي است كه بيگانگان مي‌خواهند در اين كشور ريشه‌ي دين را از بين ببرند، ريشه استقلال ما را مي‌خواهند از بين ببرند
قوام تصميم گرفت آيت الله كاشاني را دستگركند اين جا نقش خبرنگاران و رسانه ببينيد چقدرمهم است، ‌تا قوام مي خواست آقاي كاشاني را دستگير كند، بعضي از خبرنگاران اين را علني كردند به مردم رسيد وقتي به مردم خبر رسيد شور و هيجان مردم بيشتر شد نتوانستند ‌آيت الله كاشاني را دستگير كنند ولي او را درخانه‌‌ي خود محاصره كردند 29 تير يعني يك روز قبل از قيام 30 تير آيت الله كاشاني درهمان خانه‌ي محاصره شده‌ي خودش يك مصاحبه مي‌كند و به شاه مي‌گويد آقاي شاه اگرقوام كنار نرود من اعلام جهاد مي‌كنم و خودم هم كفن مي‌پوشم جلوي جمعيت حركت مي‌كنم و فردا، فرداي آن روز يعني 30 تير اين كار عملي شد، آيت الله كاشاني كفن پوش آمدند جلوي جمعيت و محمد رضاي پهلوي ناچار شد فرمان عزل قوام را صادركند.
 شادي روح آيت الله كاشاني و همه‌ي كساني كه براي استقلال كشور ما زحمت كشيدند صلوات ختم كنيد. 
مناسبت دوم شهادت حضرت امام سجاد عليه السلام است 
25 محرم سال 95، خواهران و برادران اينجور كه مورخين و بزرگان نوشتند در دوران امام سجاد در اين 34 سال تمدن بزرگ اسلامي داشت دچار يك پيچ خطرناك مي‌شد، ببينيد الان رهبر معظم يك تعبيري دارند مي‌فرمايند پيچ تاريخي، ‌يعني امام راحل عظيم الشأن غرب و شرق داشت از خدا دور مي‌شد، امام يك پيچ تاريخي داد برگشتند به سمت معنويت، در زمان امام سجاد عليه‌ السلام بر عكس بود بني اميه يك پيچ تاريخي ايجادكردند زحمات 50 – 60 ساله پيغمبر اكرم داشت هدر مي‌رفت، به سمت دوري از خدا، اين دوران امام سجاد عليه  السلام، ‌خوب چكار كند امام سجاد عليه السلام با اين دلهاي سنگ شده‌ي بعد از عاشورا، 
اولين كاري كه امام سجاد عليه السلام انجام دادند آمدند از اشك، از روضه‌ي امام حسين عليه السلام، از تضرع و دعا و مناجات استفاده كردند، تا اين دلها يك مقدار نرم و رقيق بشود براي دريافت معارف بلند قرآن و عترت.
 خدا رحمت كند استاد مطهري را، ايشان مي‌فرمايد يك مراسم شهيد وقتي مي‌گيريم يادواره‌ي شهيد يا بزرگداشت شهيد براي اين است كه اين كسي كه‌آمده به عنوان شهيد در جلسه شركت كند ياد بگيرد كه جاي شهيد و جاي جلاد عوض نشود، ‌ديگه مردم نروند سمت يزيديان و يزد‌هاي ‌زمان، ‌اين خيلي نكته‌ي مهمي است مبلغان عزيز ما هرجايي كه دركاشان يا غير كاشان منبر مي‌روند منبرشان شبيه قبل از انقلاب نياشد، ‌منبر بايد منبر امام حسين عليه السلام يزيد زمان حتما مطرح كند، شمر امروز بايد مطرح كند، امام سجاد عليه السلام آمدند درغالب روضه و دعا  و اشك كاري كردند كه يزيد سال 61 ازش درس گرفته بشود براي يزيد سال 70-80-90-95 كه خود ايشان معاصر است حجاجها و امثال  ذالك 
خوب آن شرايطي كه امام شروع كرد چگونه بود؟ 
در بحار جلد46 خود امام سجاد عليه السلام فرمود ما زماني كار را به دست گرفتيم كه دركل مكه و مدينه، كل مكه و مدينه 20 نفر نبودندكه ما را دوست داشته باشند 
 مَا بِمَكَّةَ وَ الْمَدِينَةِ عِشْرُونَ رَجُلًا يُحِبُّنَا
 از اين سنگين‌تر عبارت امام صادق عليه السلام است باز در بحار آمده جلد 71 مي‌فرمايد:
 ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ الْحُسَيْنِ عليه السلام  إِلَّا ثَلَاثَةً-  مردم بعد از امام حسين عليه السلام از ولايت مرتد شدند مگر سه نفر، 
خوب، ‌آن حكمت 102 كه مي‌خواستم بخوانم را الان جايش هست حضرت امير عليه السلام فرمود در آينده زماني خواهد آمد كه 
لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ   مردم كسي را محترم نمي‌شمردند مگر  سخن چين نمام را 
اين دگرگوني ارزشهاست 
وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ   لا يظرف يعنيلا يعد ظريفا لطيفا مي‌گويند فلاني خيلي خوش سخن است 
لطيف صحبت مي‌كند كسي را خوش سخن و ظرف و لطيف نمي‌دانند مگر اينكه فاجر باشد، حالا فاجر باشد ابن ابي الحديد مي‌گويد فاجر يعني كسي كه متجاهر به فسق باشد، علني گناه كند بعضي از شارهان مي‌گويند نه منظور از اين فاجر يعني هرزه گو، بد زبان هتاك، فحش دهنده ركيك گو، همچين آدمي، درجلسه  اگر همچين آدمي باشد مي‌گويند اين‌آدم ظريف و لطيفي است اين دگرگوني ارزش هاست، ‌
وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ   آدمي كه با عدالت و حق و انصاف بخواهد برخورد كند او را ضعيف مي‌دانند يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً  صدقه را غرامت و خسارت حساب مي‌كنند اين يك معنايش، ‌يك معنايي هم آقاي حضرت آيت الله خويي نقل مي‌كند مي‌گويد حكومت وقتي ظالم شود مردم وقتي مي‌خواستند صدقشان را بدهند زكاتشان را بدهند چون به دست  ظالم مي‌رسيد فاالزكاه الذي ياخذه الحكام يؤده الغارامه مي‌گفتند اين خسارت براي ما، ‌زكات ما را بدهيد به اين آدمهاي فاجر؟ 
وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً  صله رحم رفتنشان منت گذاري بود، انعاما يمننون به علي محروم 
يك منتي بود براي آنها كه خبر فاميلشان را گرفتند كمكي كردند اعطايي كردند درحالي كه قرآن‏ مي‌فرمايد وَ في‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ يك حقي خدا قرار داده منت نيست به فقير خواهران و برادران يك كمكي كه خواهيد به فقير بكنيم مبادا منت بگذاريم، ‌اين حقي است كه خدا در اموال ما قرار داده است ما داريم حق خدايي را ادا مي‌كنيم 
 وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ  يك نمازي روزه‌اي كه مي‌گرفتند يك برتري طلبي براي مردم بود 
فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ  النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَان‏ ديگه حكومتها، مشاورينش مي‌شدند خانمهاي دربار، و بچه‌ها مي‌شدند امير و خواجگان مي‌شدند مدبّر، اين هم زمان بني  اميه بوده هم زمان بني عباس بوده و هم زمان رضاخان و محمد رضا بوده اين كتاب ثريا همسر محمد رضا پهلوي را شما  برويد بخوانيد مي‌گويد اصلا دربار محمدرضا پهلوي يك دربار زنانه بود، زنها چقدرخواهر شاه، ‌مادرشاه در عزل و نصب و كارها دخالت مي‌كردند، حتي خود همين ثريا مي‌گويد من سفرهاي خارجي كه با محمدرضا مي‌رفتم بعضي از سران كشورها مي‌آمدند سرسفره ضيافت شام مي‌گفتند شما با عرض معذرت شما به اين زيبايي هر درخواستي از محمدرضا داشته باشي او اطاعت مي‌كند، ‌دربار، دربار زنانه، ‌اين دگر گوني ارزشها زمان امام سجاد عليه السلام 
حالا چه كرد امام سجاد،
 يك راهكارشان اشك، ‌دعا، مناجات، ‌
يك راهكار ديگه شان‌ آوردن كنيز و غلام به منزلشان بود و تربيت اسلامي
درتاريخ من خواندم 100 هزار برده، عدد سنيگني است درطول اين 34 سال ، 100 هزار برده را امام سجاد عليه السلام آورددرمنزل خودش  به او معارف قرآن، تفسير، حديث ياد داد احكام و بعد آزادشان مي‌كرد به گونه‌اي كه همين شمار زيادي از اين برده‌ها وكنيزهايي كه آزاد شدند مفسر بودند، محدث بودند، بعضي ها شدند جزء مجاهدان في سبيل الله در ركاب حضرت زيد ابن علي جنگيدند، اين كار دوم امام سجاد عليه السلام معارف، يعني يك  دانشگاه و مدرسه‌ي عالي در پوشش برده داري ايجاد كردند
نكته‌ي بعدي اين رساله حقوق هست و صحيفه‌ي سجاديه
 خواهران و برادران يك جمله اي رهبر معظم دارند مي‌فرمايد اين صحيفه يسجاديه 
هم درس ودعا است هم درس اخلاق است استاد اخلاق مي‌خواهيم؟ صحيفه‌ي سجاديه 
هم درس علم النفس است مي‌خواهيم خودمان  را بشناسيم؟ صحيفه‌ي سجاديه 
هم درس امور اجتماعي است روابط اجتماعي را يادميدهد لذا حضرت آقا مي‌فرمايد فقط همين صحيفه‌ي سجاديه به تنهايي كافي است يك جامعه را اصلاح وبيدار كند، و درآن تشرفي كه  پدرعلامه مجلسي كه انشاءالله اصفهان رفتيد سر قبر پدر، پسر و نوه بريم، ‌پدر علامه مجلسي وقتي تشرف پيدا كرد خدمت امام زمان عليه‌السلام  گفت آقا من به سادگي شما را پيدا نكردم مي شود يك جايگزين راحت تري برايم پياد كنيد فرمودند يك كتاب دادم به محمد تاج آن جايگزين ديدارمن كه وقتي ايشان مي‌رود و مي‌گردد محمد تاج را پيدا مي‌كندآن كتاب صحيفه‌ي سجاديه بوده 
خواهران و برادران مبادا عمر ما بشود80 -90 سال يكبار صحيفه را نخوانده باشيد من با جرأت مي‌گويم اگرروزي 5 دقيقه صحيفه‌ي سجاديه بخوانيم كمتر از 5 ماه تمام مي‌شود، روزي5 دقيقه با ترجمه، ‌عربي با ترجمه 5 دقيقه وقت بگذاريد، 5ماهه يك صحيفه‌ي سجاديه عرض شود كه تمام مي‌شود.
 خلاصه اين كار بزرگ امام سجاد عليه السلام كه توانستند تمدن  اسلامي را از يك پيچ خطرناك تاريخي به سمت ظلمت برش گردانند به سمت معنويت و هدايت 
نثارروح مطهر و منورشان صلوات ختم كنيد 
آخرين عرض من اين جنگ 12 روزه يك جمله‌اي از خساراتي كه اسرائيل غاصب را ديد محضرتان عرض كنم، چون درسانسور شديد هست، ‌گاهي اوقات به تعبير رهبر معظم فرمودند اين پايگاه العُديد كه زده شده چند ماه بعد يا چند سال بعد مشخص مي‌شود كه ايران چه كرد، همانطوركه عين الاسد را وقتي ايران زد آقاي ترامپ اول گفت چيزي نبوده چند تا از سربازهاي ما سردرد گرفتند بعدا ديگه كشته ها و خسارات تدريجا مشخص و بيرون آمد
يكي از دهها هدفي كه جمهوري اسلامي بچه‌هاي ‌هوا فضا، بچه‌هاي ‌سپاه و ارتش، ‌زدند، يك مركزي بود به نام پژوهشكده وايزمن اسرائيل
پوهشكده‌ي وايزمن در اسرائيل، ‌فوق العاده جاي مهمي بود، اولا اين را مي‌خواهند فقط علمي معرفي كنند، يعنييك پوششي بوده براي تحقيقات فيزيك، شيمي، زيست شناسي، ‌علوم كامپيوتر اما در پوشش در مسائل علمي، كارشان نظامي بوده، ‌كارشان نظامي بوده 
اسلحه‌ي يك گروهي است به نام هاگانا، (هـ) دوچشم، هاگانا توسط همين وايزمن تأمين ميشد يكي از برجسته‌ترين مراكز براي ساخت سلاح گروههاي هاگانا، هاگانا چيه؟
هاگانا يك ماشين كشتار جمعي در اسرائيل است 
بسياري ازبزرگان اسرائيل عضو اين مجموعه بودند
شعارشان چيه؟ فقط با اسلحه، ‌فقط همين، ‌فقط با اسلحه، ‌اين شعارگروه تروريستي هاگانا هست، فقط به صهيونيست پايبند هستند اينها تصميم مي‌گيرند چه كسي زنده بماند، چه كسي بميرد، ‌بسياري از سياستمدارهاي اسرائيل جزو هاگانا بودند،
 مثلا موش دايان، از14 سالگي مي‌آيد عضو اين مجموعه  مي‌شود از همان نوجواني دارند به او ياد مي‌دهند كشتار را جنايت را، توحش را تا در آينده براي ماشين كشتار اسرائيل مثمر ثمر باشد.
بن گورين يكي ازگردانندگان اين تشكيلات  مخوف اسرائيل بوده 
يكي از كارهاي پس اين مؤسسه وايزمن، تأمين اسلحه بوده براي هاگانا 
كار ديگه آنها، ‌تحقيقات داشتند در رابطه با هوش مصنوعي الان يك نظريه مهم اين است خواهران و برادران، ‌اين كه سردارهاي عزيز ما را اين تعداد را و دانشمندان هسته اي ما را زدند، اين به كمك هوش مصنوغي بوده،
 اين پژوهشكده‌ي هايزمن تحقيقات هوش مصنوعي اسرائيل را پوشش مي‌داده 
فن‌آوري پهباديشان با اينها بوده،
نوع‌‌آوري‌هاي ‌هسته اي با اينها بوده 
خودشان را غير نظامي معرفي مي‌كنند اما بسياري از پروژه‌هاي ‌نظامي رژيم صهيوني را همين پژوهشكده‌ي وايزمن پوشش مي‌داد اما ارتباط را  افشا نمي‌كردند، وقتي جمهوري اسلامي در روز سوم جنگ يعني 25 خرداد اين مركز را زد، اولين عكس العملي اسرائيلي‌ها اين بود گفتند موشك‌هاي ‌‌ايران تصادفي خورده به اين مركز خساراتش هم حداقلي بوده، اين اولين عكس العمل اسرائيلي‌ها، ‌اما رئيس موسسه وايزمن آقاي آل ون چن، ‌چندروز بعد‌ آمد با كانال 13 عبري يك مصاحبه‌اي كرده، من حرفهاي او را دارم مي‌خوانم، مي‌گويد موشكهاي ايران با دقت‌هاي ‌بسيار زياد به ساختمان‌هاي ‌كليدي اين مجتمع خورده يعني مي‌گويد ما دو  تا بخش داشتيم، ‌يك بخش عرض شود ساختماني، ‌كوچيك، ‌براي كارهاي مديريتي‌مان، ‌يك بخش بسيار بزرگي داشتيم علمي،‌ ايران اين بخش دوم را زده مي‌گويد اين تصادفي نيست، خسارات جبران ناپذير است از نظر مادي اگر مي‌گويد بگويم 500 ميليون دلار يعني نيم ميليارد دلار فقط خسارت مادي ديديم، 
45 تا آزمايشگاه داشته همه آنها آسيب ديده، 
‌مركز تحقيقات پيشرفته‌اي داشتيم مرتبط با صهيونيستها آسيب ديده 
يعني ايشان مي‌گويند دركمتر از 15 دقيقه ايران توانست حاصل دهها سال تلاش ما حالا شما به جاي تلاش بگوييد توطئه، ‌توطئه‌ي آنها را به جهنم بفرستد، ‌يعني هيچي باقي نماندنه  داده اي نه تصويري نه يادداشتي نه تاريخي، ‌اين يكي از نمونه‌هاي ‌قدرت نمايي سپاه اسلام بود عظمتشان يك تكبير
لذا حضرت آقا فرمودند كه اگراسرائيل خم نشده بود، لِه نشده بود، كه نمي‌رفت از بزرگتر خودش كمك بخواهد، اين معلوم است كه نمي توانست تاب بياورد درمقابل حملات كوبنده‌ي سپاه  اسلام
يك جمله‌ي زيبايي را آقاي پاكپور فرمانده محترم سپاه پاسداران در ديداري كه آقاي امير حاتمي فرمانده ارتش رفت ديدن ايشان گفت  اين را مي‌خواهم بيشتر توجه كنيد،  بعد از اينكه به هر حال ارادت همديگرا را متقابلا بيان كردند و  آمدگيشان را‌، آقاي پاكپورگفت كه مردم منطقه بيدارشدند، اما دولتهاشون بايد بيدارشوند، دولتهاشون از چه نظر بايد بيدار شوند از اين نظر كه اين شتري است كه در خانه‌ي همه‌ي آنها خواهد خوابيد 
منظور ايشان چيه؟ 
منظور‌آقاي فرمانده سپاه ما اين است شما الان ديديد اين سگ هار زنجيري، حمله كرد به سوريه، ‌با اين كه جولاني كاملا با آنها موافق بود گفت من اصلا با اسرائيل دعوا ندارم، با ترامپ رفته ملاقات كرده، ‌با رئيس جمهور آ‌ذربايجان رفته ملاقات كرده با رئيس عمارات ملاقات كرده در پوشش اين دو تا ديدار با مقامات صهيوني ديداركرده اصلا از خودشان بوده،‌ اما به همين جولاني هم رحم نمي‌كنند و مي‌خواهند سوريه را تجزيه كنند اين يك زنگ هشدار است براي تمام كشورهاي عربي، ‌كه شما اگر ترليون دلار هم هزينه كنيد اسرائيل يك روزي همين بلا را سر شما در خواهد آورد و ملتهاي منطقه بدانند راهكار چيه؟ 
راهكار يك كلمه است 
امام راحل عظيم الشأن ما فرمودند راهكار ايجاد هسته‌هاي ‌مقاومت است همه‌ي كشورهاي اسلامي بايد الگو بگيرند از اين بسيج مقاومت جمهوري اسلامي و همه‌ي آنها هسته‌هاي ‌مقاومت تشكيل بدهند و انشاءالله طومار رژيم صهيوني وغده‌ي سرطاني و  ارباب او را به زباله دان تاريخ بفرستيم
خدايا در ظهور مولامون تعجيل بفرما 
سلام ما را از اين مصلي به محضرمقدسشان ابلاغ بفرما 
همه‌ي اين جمع و شنوندگان عزيز ما وحق داران ما لايق جواب  سلام امام زمان قرار بده 
خدايا عفاف و حجاب را دركشور ما حاكم بفرما 
اين بياينيه مادر4 شهيدمان، ام البنين كاشان را از ايشان و همه‌ي خواهران و برادراني كه در اين مسير حركت مي‌كنند قبول بفرما 
خدايا رهبر عزيز و حكيممان درپناه خودت درحصن حصين خودت محافظت بفرما 
همه‌ي ما را قدر دان قرآن، عترت صحيفه‌ي سجاديه ولايت فقيه و نظام مقدسمان و مسئولان خوبمان و مردم غيورمان قرار بده 
حاجات جمع حاضر مخصوصا جوانان عزيز برآورده بفرما 
همه‌ي بيماران مخصوصا بيماران صعب العلاج و جانبازان حوادث اخير را شفاي عاجل وكامل كرم بفرما 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2) إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
اللهم عجل لوليك الفرج


برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.