تاریخ خبر:۱۴۰۲ شنبه ۱۱ آذر
در مراسم سوگواری ایام فاطمیه در منزل امام جمعه سابق علی اباد
امام جمعه کاشان : آثار شهید مطهری موجب تقویت اصول و مبانی دینی می شود .
حجت الاسلام حسینی گفت : وظیفه امروز ما چیست؟ چکار کنیم، شبهات در جوانان بی اثر شود و ایمان جوانان در دانشگاه حفظ شود. راه حفظ ایمان، تقویت اصول دین است
امام جمعه کاشان : آثار شهید مطهری موجب تقویت اصول و مبانی دینی می شود .
حجت الاسلام سید سعید حسینی در مراسم سوگواری ایام فاطمیه در منزل امام جمعه سابق علی اباد اظهار داشت : آیات متعدد در قران وجود دارد که دلالت دارد مقام پنج تن آل عبا فوق العاده بالا می باشد. خداوند در ایه 75 سوره ص می فرماید : « قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ ۖ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ » بعد از این که شیطان از سجده بر ادم امتناع نمود خدا به شیطان خطاب می کند : ایا تکبّر کردی یا این که از عالین بودی. عالین چه کسانی هستند؟ تفسیر شُبَّر می گوید، قبل از توضیح ایه درباره تفسیر شُبَّر باید بگویم ( تفسیر مرحوم شُبَّر، روایات را مختصر و مفید اورده است. کسی که دوازده سال در منزل ایت الله بهجت زندگی کرد.، بیان نمود شب ها، ایت الله بهجت یک ساعت تفسیر شُبَّر و یک ساعت لمعه را مطالعه می کرد. ما یک رساله داریم که احکام شرعی در ان بیان شده است، دلیل حکم در رساله نیامده است و دلیل ان در کتاب نیمه استدلالی لمعه آمده است ) تفسیر شُبَّر می گوید : عالین، کسانی هستند که خدا انها را شایسته تفوق و برتری دانسته. توضیح بیشتری نداده است. اما علامه طباطبایی، استاد شهید مطهری، در تفسیر المیزان می گوید، عالین کسانی هستند که دارای چنان عُلوّی هستند که فوق امر سجده هستند خدا به ملائکه فرمود « اُسْجُدُوا لِآدَمَ » اما عالین فوق این هستند ، خطاب به انها نیست. افرادی هستند که بالاتر از امر هستند امر سجده کردن مخصوص زیر مجموعه انها بوده است. سراغ تفاسیر روایی می رویم در تفسیر روایی برهان ( ما دو تفسیر روایی عالی داریم، تفسیر نورالثقلین و تفسیر برهان) در تفسیر برهان روایتی از پیامبر ص نقل نموده است. پیامبر ص فرمود : عالین، من هستم و حضرت علی ع و فاطمه س و امام حسن ع و امام حسین ع. باید افتخار کنیم که پیرو کسانی هستیم که قران انهار را عالین معرفی کرده است. برترین های وجود، از جمله حضرت زهرا س
وی در رابطه با عبرت های فاطمیه بیان داشت : خداوند در ایه 74 سوره انفال از مهاجرین و انصار تعریف می کند و می فرماید : « وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ » کسانی که به پیامبر ص ایمان اوردند و از مکه هجرت کردند و در راه خدا جهاد کردند ( در 83 جنگ با پیامبر ص بودند ) انصاری که مهاجرین را در منازل خود پناه دادند. این ها مومن حقیقی هستند. کسانی که در قران آنقدر از انها تعریف می کند، و در غدیر با علی ع بیعت نمودند، یکی از الفاظی که در خطبه غدیر امده این است که بیعت می کنیم با قلب مان، روحمان، زبان و دستمان « نبايعك على ذلك بقلوبنا و أنفسنا و ألسنتنا و أيدينا » پس چگونه شد که بعد از رحلت پیامبر ص به سوی علی ع برای بیعت نیامدند . این سوال به ذهن می رسد که چه اتفاقی افتاد که در فاصله هفتاد روز، از غدیر تا روز وفات پیامبر ص این گو نه شد؟ در اصول کافی بابی داریم بنام قلّت عدد شیعیان، در انجا امده : شخصی به امام صادق گفت، چرا تعدا شیعیان مدینه آنقدر کم هست که اگر گوسفندی را قربانی کنیم و همه شیعیان مدینه استفاده کنند باز هم می ماند. حضرت فرمود، عجیب تر را بگویم، روز وفات پیامبر ص، از تمام مهاجرین مکه و انصار مدینه همه رفتند و فقط چهار نفر نزد علی ع ماندند و بیعت نمودند. چرا این گونه شد. این سوال در اذهان هست؟
حجت الاسلام حسینی در ادامه افزود : شاید ده عامل برای انحراف در مسیر ولایت از حضرت علی ع در ادعیه امده باشد. یک جواب کلی دارد. ملاک تعاریف قران مربوط به حال فعلی افراد است. اگر قران در مقطعی از کسی تعریف کرده مربوط به همان مقطع است. ( برای نمونه ماجرای دختر حضرت شعیب که بعدها همسر حضرت موسی شد را بگویم. در این ماجرا، قران از او بعنوان خانم باحیا نام برده است. « فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ » یکی از ان دو دختر که با حیا راه می رفت به موسی گفت : پدرم تو را دعوت کرده که مزد سفایت تو را بدهد. اما در کمال الدین صدوق امده، همین خانم، یعنی همسر حضرت موسی بعد از رحلت حضرت موسی، همان کار، همسر پیامبر ص را که بعد از رحلت پیامبر ص در جنگ جمل با علی ع نمود انجام داد ) . چه عیبی در انها بود که نتوانستند استقامت کنند؟ « إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ » انها خوب بود اما نتوانستند استقامت کنند. « ثُمَّ اسْتَقَامُوا » انها بد بود
وی گفت : در جلد 29 بحار صفحه 229 علامه مجلسی یکی از عیب ها را اورده است : « أَلا وَ قَدْ أَریٰ أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إِلَی الْخَفْضِ » آگاه باشید، من می بینم، خَفْضِ، به معنی همان عبارتی است که در سوره واقعه امده است « خافِضَةٌ رافِعَةٌ » یعنی مردمی را پایین میآورد و مردمی دیگر را بالا میبرد. خَفْضِ، یعنی پست و پائین. « أَخْلَدْتُمْ » یعنی چه؟ علامه در ذیل ایه 175 و 176 سوره اعراف که ماجرای بلعم است می فرماید : خدا در این ایه می فرماید : « وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ، وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ... » برای انها تلاوت کن، خبر کسی که ما آیاتمان را به او دادیم. علامه در المیزان می فرماید : آيَاتِنَا، یعنی الهامات، کشفیات باطنی به بلعم دادیم، چیزهایی را به او دادیم که دیگران نمی دیدند. اینده را می دید. اما از ان آیات جدا شد، وی در همین رابطه گفت : ( برادر حضرت امام ره، ایت الله پسندیده، نقل می کند، اقای تقی زاده « سیاسی معروف » برای من تعریف نمود : یک روز، رضا خان از من سوال نمود، استغنا یعنی چه؟ گفتم بی نیازی. دوباره سوال کرد و من گفتم، یعنی نیاز به کسی نداشتن. دوباره سوال کرد و من همان جواب را دادم. رضا شاه گفت ماجرایی را تعریف می کنم ولی تا زنده ام برای کسی تعریف نکن. گفت : موقعی که در اراک سرباز بودم. یک روز برای مرخصی به شهر امدم. دیدم عده ای مردم دارند روضه می روند در منزل آقا نورالدین اراکی. من رفتم. دقایقی نشستم. بعد بلند شدم بیرون بیایم. اقا نورالدین گفت بنشین کاری با تو دارم. نشستم. وقتی خلوت شد، به من گفت تو شاه می شوی. وقتی شاه شدی به اسلام عمل کن و چادر از سر خانم ها نکش. این ماجرا گذشت، تا من شاه شدم. روزی خواستم به حرم عبدالعظیم بروم، گفتم انجا را خلوت کنند وهمه را بیرون کنند. سربازها امدند و گفتند همه را بیرون کردیم اما پیرمردی هست و بیرون نمی رود. داخل حرم رفتم، بعد از زیارت، نگاه کردم و دیدم همان اقایی است که در اراک به منزل او رفتم، جلو رفتم و همان سفارش ها را نمود. به اسلام عمل کن و چادر از سر خانم ها نکش. گفتم برای خودت و فامیل هایت درخواستی نداری؟ گفت من استغنا دارم ). بلعم این گونه بود اینده افراد را می دید. در ایه 175 اعراف امده : « أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ » همین تعبیری که حضرت زهرا س بکار برد. علامه طباطبایی ره می فرماید : اخلاد یعنی ملازم بودن دائمی با چیزی. و اگر گفتند « أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ » یعنی، چسبیدن به زمین و این کنایه است از افتادن در لذت های دنیایی. یعنی رفاه طلبی. حضرت زهرا فرمود : عیب شما انصار و مهاجر این است که ارزش ها برای شما مهم نیست. در رفاه طلبی افتاده اید
امام جمعه کاشان در رابطه با سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانش آموزان گفت : حضرت اقا به دانش اموزان گفتند، حوادث دهه شصت، هفتاد و هشتاد را تحلیل کنید. به دهه هفتاد، عنوان واگرایی دادند. واگرایی یعنی بر خلاف ارزش ها حرک کردن. مقام معظم رهبری می فرمودند : امامین انقلاب می فرمایند، ساده زیستی، اما عده ای از مسئولان، اشرافیت را ترویج کردند. دکوراسیون ادارات را تغیر دادند. مسابقه تجملات دادند. حضرت زهرا س ایراد را به کسانی گرفت که خدا در ایه 74 سوره انفال از انان تعریف نمود. « وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ » کسانی که به پیامبر ص ایمان اوردند و از مکه هجرت کردند و در راه خدا جهاد کردند ( در 83 جنگ با پیامبر ص بودند ) انصاری که مهاجرین را در منازل خود پناه دادند. این ها مومن حقیقی هستند. این خطر برای ما هم وجود دارد.
امام جمعه کاشان در بیان عامل دوم علت انحراف گفت : ایت الله مصباح ره می فرمود : بیشترین تمایل به اسلام در 23 سال بعثت پیامبر ص. در سه ساله اخر بود. بعد از فتح مکه. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ «۱» وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا «۲» فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا «۳» این يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا، یک نکته مثبت دارد و ان مسلمان شدن فوج فوج انسان ها بود ولی عیب ان این است که اسلام اوردن انها سطحی بود. وی در مورد سطحی بودن اسلام انها با بیان داستانی گفت : در روز 28 صفر یکی از قبایل بزرگ اطراف مکه بنام ( اَسلَم ) از خارج از مکه برای تهیه آذوقه قبیله به مکه امدند.
کسانی که در سقیفه با هم بودند و حق علی ع را غصب کردند نزد رئیس این قبیله امدند و گفتند حاضریم بشرط بیعت با شخصی که می گوئیم آذوقه رایگان به شما بدهیم، رئیس قبیله قبول نمود لذا همه قبیله بزرگ اسلم به خاطر او بیعت کردند. وقتی ایمان سست باشد این گونه می شود
حجت الاسلام حسینی گفت : وظیفه امروز ما چیست؟ چکار کنیم، شبهات در جوانان بی اثر شود و ایمان جوانان در دانشگاه حفظ شود. راه حفظ ایمان، تقویت اصول دین است. خداوند در سوره بقره می فرماید : « وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ » کمک بگیرید از صبر و نماز، نماز سخت است مگر برای کسانی که خاشع باشند. در ایه بعد می گوید، خاشعین کسانی هستند اعتقاد دارند خدا را ملاقات می کنند، به معاد اعتقاد دارند. ( الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ.) اعتقاد به معاد یعنی اصول دین، مبدا و معاد بعنوان دو رکن اصول دین باید تقویت شود. برای این که فروع دین جوانان قوی شود. چکار کنیم، اصول دین قوی شود؟ امام ره و مقام معظم رهبری دقیقاً مشکل را تشخیص دادند و برای علاج مطالعه آثار شهید مطهری ره را توصیه نمودند. از ایت الله جوادی املی سوال نمودند، چرا آثار شهید مطهری بعد از نیم قرن هنوز جدید است؟ فرمودند، برای این که شهید مطهری برای قبول و رد یک مطلب استدلال می اورد. وقتی مطلبی با استدلال بیان شد برای همیشه می ماند. همسر شهید مطهری ره می گوید : بعد از شهادت ایت الله مطهری برای اولین بار که خدمت حضرت امام رفتیم، امام به من گفت : شما باید به من تسلیت بگویی، من عمود خیمه خود را از دست دادم. آثار شهید مطهری را بخوانید، ائمه جماعت، خلاصه کتاب های شهید مطهری را برای جوانان بیان کنند. من این خلاصه را در مسجد چهارده معصوم قم که امام جماعت بودم انجام دادم. آثار شهید مطهری موجب تقویت اصول و مبانی می شود. اگر اصول قوی شود. ماجرای بعد از رحلت پیامبر ص اتفاق نمی افتد. و مردم به سمت غیر علی ع نمی روند و علی ع را با آذوقه رایگان عوض نمی کنند.