/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
تاریخ خبر:۱۴۰۳ شنبه ۱۷ شهريور
چاپ خبر
حضور در مساجد : ٢۵۶ _ ١٣ / ۶ / ١۴٠٣ _ مسجد المصطفی ص _ خیابان آیت الله یثربی ره امام جمعه کاشان : آخرین مرحله ایمان ، تسلیم است و هر چه تسلیم ما نسبت به قران ، پیامبر ص و ائمه بیشتر باشد ، درجه ما بالاتر است امام جمعه کاشان : شخصی از امام صادق ع سوال نمود ، چرا انقدر سلمان فارسی را زیاد یاد می کنید ؟ امام فرمود ، سلمان فارسی سه ویژگی داشت : ۱. خواستة امیرالمؤمنین را بر خواستة خود مقدم می داشت ،محرومان و فقرا را دوست داشته و بر ثروتمندان ترجیح می‌داد ،علم و عالمان را گرامی می داشت.

حضور در مساجد :  ٢۵۶  _   ١٣ / ۶ / ١۴٠٣  _  مسجد المصطفی ص  _ خیابان آیت الله یثربی ره 


امام جمعه کاشان  : آخرین مرحله ایمان ، تسلیم است و هر چه تسلیم ما نسبت به قران ، پیامبر ص و ائمه بیشتر باشد ، درجه ما بالاتر است

حجت الاسلام سید سعید حسینی  در جمع نمازگزاران مسجد المصطفی ص ، بعد از اقامه نماز مغربین اظهار داشت  : دو یادگار گرانقدر از امام هادی ع برای ما زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه است ، در زیارت غدیریه موضوع خوابیدن حضرت علی ع در بستر بجای پیامبر ص در شب هجرت بخوبی بیان شده است . امام هادی ع در این زیارت ماجرای خوابیدن علی ع را با ماجرای ذبح حضرت اسماعیل توسط حضرت ابراهیم تشبیه می کند ، در وجه شباهت حضرت می فرماید  :  « وَ أَشْبَهْتَ فِی الْبَیَاتِ عَلَى الْفِرَاشِ الذَّبِیحَ عَلَیْهِ السَّلامُ ، إِذْ أَجَبْتَ کَمَا أَجَابَ وَ أَطَعْتَ کَمَا أَطَاعَ إِسْمَاعِیلُ صَابِرا مُحْتَسِبا إِذْ قَالَ لَهُ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَى فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَا ذَا تَرَى قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ ، وَ کَذَلِکَ أَنْتَ لَمَّا أَبَاتَکَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَمَرَکَ أَنْ تَضْجَعَ فِی مَرْقَدِهِ وَاقِیا لَهُ بِنَفْسِکَ أَسْرَعْتَ إِلَى إِجَابَتِهِ مُطِیعا وَ لِنَفْسِکَ عَلَى الْقَتْلِ مُوَطِّنا » شبیه شدی در خوابیدن در بستر پیامبر ص بجای پیامبر ص ، با حضرت اسماعیل ذبیح الله ، همانگونه که تا حضرت ابراهیم فرمود ، پسرم ، در خواب دیدم تو را ذبح می کنم ، نظرت چیست ؟ بلافاصله حضرت اسماعیل گفت ، هر چه مامور شده ای انجام بده ، انشاء الله ، به اذن خدا  از صابرین خواهم بود ، شما هم همین گونه بودی ، زمانی که پیامبر ص دستور داد که در بستر به جای بخوابی ، و جان او را با جان خودت حفظ کنی ، سریع از پیامبر ص اطاعت کردی و بله گفتی . شما نفس و جان خودت را برای کشته شدن آماده نمودی ، «  فَشَکَرَ اللَّهُ تَعَالَى طَاعَتَکَ وَ أَبَانَ عَنْ جَمِیلِ فِعْلِکَ بِقَوْلِهِ جَلَّ ذِکْرُهُ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ،   » انقدر این حادثه بزرگ بود که خداوند از تو به خاطر اطاعتت تشکر کرد ، و خداوند تشکر خود را ظاهر نمود تا همه متوجه بشوند ، این  تشکر را با « آیه ٢٠٧ سوره بقره » ظاهر نمود که ، بعضی مردم ، جان خود را در مقابل بدست آوردن رضایت الهی می فروشند . 

امام جمعه کاشان گفت  : امیرالمومنین ع بجای پیامبر ص در بستر خوابید ، و حضرت اسماعیل به حضرت ابراهیم بله گفت ، این برای ما درس است ، درس آن این است که ،  علامه طباطبایی ره می فرماید ، از مجموع ایات قران به دست می اورم که مراحل اسلام و ایمان ، چهار مرحله است و آخرین مرحله آیه ۵۶ سوره احزاب است « إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰٓئِكَتَهُۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِيِّ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيۡهِ وَسَلِّمُواْ تَسۡلِيمًا ». وی گفت  : 

مرحله اول گفتن شهادتین ظاهری است « أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ   أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ ٱللَّهِ » . زبان بگوید ، وقتی کسی گفت ، مسلمان می شود ، دختر به او داد یا گرفت و از غذای او استفاده کرد . 

مرحله دوم  : آنچه به زبان گفتیم ، قلب ما هم قبول داشته باشد . قلب ما بپذیرد ،  لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ  ، هیچ معبودی جز او نیست . این را هم بدانید  ، اِله ، یعنی معبود ، کسی که او را می پرستند ، در سوره یس می خوانیم « أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ » ای بنی ادم ، مگر از شما عهد نگرفتم که شیطان را عبادت نکنید ، ذیل این آیه داریم ، عبادت یعنی اطاعت . واجب را عمل کنیم . خدا را بعنوان معبود و پیامبر ص را بعنوان کسی که مجموعه دین را اورده است را بپذیرم . وقتی در اذان می گوئیم  « أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ ٱللَّهِ » همه آیات قران ، از ابتدای سوره حمد تا اخرین کلمه سوره ناس و بسته کامل اسلام را قبول دارم ، من « نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ » نیستم . با قلبم پذیرفته ام .

مرحله سوم  :  در قران آیه ای امده که می فرماید « یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا »  آمِنُوا  . ای کسانی که ایمان آورده اید ، ایمان بیاورید ، یعنی با این که قلب پذیرفته که قران از جانب خدا امده است ، اما ، آمِنُوا ، یعنی ، همین را که قلب قبول کرده در عمل اجرا کن ، در عمل به واجبات  « نماز خمس ، حجاب ، حج...» عمل کن .

در رابطه با حج این نکته را بگویم ، بعضی از دنیا می روند ، در صورتی که توانایی مالی را داشتند که حج را انجام دهند ، ولی به این واجب عمل نکردند ، فرزند اگر متدین باشند ، باید هزینه حج را کنار بگذارد ، اما فرزندان شاید کوتاهی کنند و حاضر نیستند از این مقدار ارث هم بگذرند ، خودتان مواظبت کنید . پس مرحله سوم این است که ایمان قلبی در عمل هم انجام شود . 

مرحله چهارم  : این چه مرحله ای است که خداوند  حضرت علی ع و حضرت اسماعیل را به این ستایش نموده است . وقتی حضرت ابراهیم ، اسماعیل را خواباند و چاقو را روی گلوی او هم گذاشت  ، قران می فرماید « فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ » . اسماعیل را به پیشانی خواباند . قران می فرماید ، هم ابراهیم و هم اسماعیل تسلیم شدند ، خداوند فرمود ، « قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا ۚ إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ » ان خوابی که دیدی ، وحی ، امتحان بود . امتحان تو تسلیم بودن بود ، که تو انجام دادی . خداوند می خواهد ما به این مرحله ، مرحله تسلیم برسیم  « سَلِّمُواْ تَسۡلِيمًا ».

امام جمعه کاشان  : مرحله تسلیم ، مراتب دارد . یکی از عالی ترین درجات این است که  در آیه ۶۵ سوره نساء امده است ، قران می فرماید « فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً  » به پرودگارت سوگند، كه ايمان ندارند مگر زمانى كه در مشاجرات و نزاع‌هاى خود ، تو را داور قرار دهند ، و وقتی حکم نمودی ، نه تنها در ظاهر می پذیرند ، بلکه در دل خود هيچ‌گونه احساس ناراحتى از قضاوت تو نداشته باشند و در برابر داورى تو كاملًا تسليم باشند . یعنی واجبات را که انجام می دهد ، می گوید ، خدا فرموده است ، ذره ای در دل نسبت به احکام دین حرجی ندارد . درس امشب منبر این است که تمرین کنیم به مرحله تسلیم برسیم و هر چه تسلیم ما نسبت به قران ، پیامبر ص و ائمه بیشتر باشد ، درجه ما بالاتر است . 

وی در همین رابطه گفت  : در سفینه البحار امده است ، شخصی از امام صادق ع سوال نمود ، چرا انقدر سلمان فارسی را زیاد یاد می کنید ؟ امام فرمود : نگو سلمان فارسی ، بلکه بگو سلمان محمّدی، « قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ مَا أَکْثَرَ مِنْکَ سَیِّدِی ذِکْرَ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِیِّ فَقَالَ لاَ تَقُلْ سَلْمَانُ اَلْفَارِسِیُّ وَ لَکِنْ قُلْ سَلْمَانُ اَلْمُحَمَّدِیُّ أَ تَدْرِی مَا کَثْرَةُ ذِکْرِی لَهُ؟

سپس فرمودند : قُلْتُ لاَ قَالَ لِثَلاَثٍ أَحَدُهَا   سلمان سه ویژگی دارد که باعث می شود در دل ما بزرگ باشد . این ویژگی ها را امشب بعنوان هدیه داشته باشید و در زندگی خود تجلّی بدهید . 

۱. خواستة امیرالمؤمنین را بر خواستة خود مقدم می داشت . « إِیثَارُهُ هَوَی أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ عَلَی هَوَی نَفْسِهِ »  هَوَی ، یعنی تمایل ، سلمان منتظر نمی ماند تا امام دستور و امری به او بدهند ، فقط اگر متوجه می شد امیرالمومنین علی ع به چه چیزی تمایل دارد اگر چه تمایل سلمان چیز دیگری بود انرا انجام می داد . این ها مهم است . برادران و خواهران ، در مراسم عروسی و در تالارهای عروسی ، مومنی شما را به امر مستحب و حضور در مراسم شادی دعوت می کنند و احتمالا مجلس گناه آلود است و مجلس مختلط است ، اولین وظیفه شما امر به معروف است ، مادر دامادی را در قم می شناسم که بخاطر اهنگ حرام بعد از این که به پسرش تذکر داد و فایده نداشت از مجلس عروسی بیرون امد و بعد از تمام شدن اهنگ دوباره وارد مجلس شد . وظیفه ما در این مراسم ها بعد از تبریک ، و امر به معروف ترک مجلس است ، البته مقامات انتظامی و اصناف وظایف دیگری دارند . از مقام معظم رهبری سوال نمودند ، در اتوبوس آهنگ حرام گذاشتند ، ما تذکر می دهیم  ، اثری ندارد ، حضرت اقا می فرمایند ، بعد از تذکر ، شما استماع نکن . اگر می شنوی ، برای تو گناه نمی نویسند ، « ما درباره شنیدن سه واژه داریم ، سمع ، یعنی ما می شنویم استماع ، به عمد و توجه گوش کردن است ، اصغی ، گوش دادن با توجه و تبعیت » . امام هادی می فرمایند « مَن أصغى إلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ فَإن كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّه ِ فَقَد عَبَدَ اللّه َ وإن كانَ النّاطِقُ يَنطِقُ عَن لِسانِ إبليسَ فَقَد عَبَدَ إبليسَ » هر كه گوش به گفته سخنگويى دهد ، در واقع او را پرستيده است . اگر آن سخنگواز خدا بگويد ، خدا را پرستيده ، و اگر از شيطان بگويد ، مانند رادیوهای بیگانه که هدف انها تفرقه در اسلام است شيطان را پرستيده است »

۲. محرومان و فقرا را دوست داشته و بر ثروتمندان ترجیح می‌داد . « وَ اَلثَّانِیَةُ حُبُّهُ اَلْفُقَرَاءَ وَ اِخْتِیَارُهُ لَهُمْ عَلَی أَهْلِ اَلثَّرْوَةِ وَ اَلْعُدَدِ » جایگاه فقیر نزد سلمان از غنی بیشتر بود. سخت است . در دل و ظاهر فقیر متدین را ترجیح بدهیم به فرد متمکن که شاید بتواند مشکلی از محله را نیز رفع کند . 

۳. علم و عالمان را گرامی می داشت. «  وَ اَلثَّالِثَةُ حُبُّهُ لِلْعِلْمِ وَ اَلْعُلَمَاءِ ».
برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
گزارش تصویری
تصاویر : برگزاری نماز جماعت جوانان ونوجوانان  ، هیئت انصارالحسین خیابان طالقانی ره  - خیابان شهید سعادتی ره - 25 / 6 / 1403
تصاویر : برگزاری نماز جماعت جوانان ونوجوانان ، هیئت انصارالحسین خیابان طالقانی ره - خیابان شهید سعادتی ره - 25 / 6 / 1403
تصاویر :  آیین رونمایی از کتاب  _  (( شهیدان پرواز اردیبهشت ))  - تازه ترین اثر انتشارات ندای فتح الفتوح  - 24 / 6 / 1403
تصاویر : آیین رونمایی از کتاب _ (( شهیدان پرواز اردیبهشت )) - تازه ترین اثر انتشارات ندای فتح الفتوح - 24 / 6 / 1403
تصاویر : تقدیر و تشکر از امامان جمعه شهرستان آران و بیدگل و شهر نوش آباد .
تصاویر : تقدیر و تشکر از امامان جمعه شهرستان آران و بیدگل و شهر نوش آباد .
تصاویر :  دیدار خادمین مسجد مقدس جمکران با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان ،  جهت عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن نهم ربیع الاول با عنوان طرح معنوی رحمت الواسعه
تصاویر : دیدار خادمین مسجد مقدس جمکران با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان ، جهت عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن نهم ربیع الاول با عنوان طرح معنوی رحمت الواسعه
تصاویر : مجلس سوگواری و عزاداری امام عسگری (ع) - حسینیه حضرت علی اکبر ع
تصاویر : مجلس سوگواری و عزاداری امام عسگری (ع) - حسینیه حضرت علی اکبر ع
ادای احترام آیت‌الله اعرافی به شهدای کاشان
ادای احترام آیت‌الله اعرافی به شهدای کاشان
مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کاشان
مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کاشان
 بازدید از شرکت فرش کهکشان
بازدید از شرکت فرش کهکشان
حضور امام جمعه کاشان در مسجد الحسین (ع) خیابان بخارایی
حضور امام جمعه کاشان در مسجد الحسین (ع) خیابان بخارایی
 تصاویر : مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) از طرف نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان همراه با نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد صادقیه
تصاویر : مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) از طرف نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان همراه با نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد صادقیه
تصاویر  : حضور در مراسم عزداری : بیت مرحوم حجت الاسلام اقبالی و شهید اقبالی و مرحوم آرمون
تصاویر : حضور در مراسم عزداری : بیت مرحوم حجت الاسلام اقبالی و شهید اقبالی و مرحوم آرمون
مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) در مسجد صادقیه
مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) در مسجد صادقیه
سخرانی ظهر شهادت امام رضا مسجد امام علی (ع)
سخرانی ظهر شهادت امام رضا مسجد امام علی (ع)
دیدار نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان با حضرت آیت الله مبشر
دیدار نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان با حضرت آیت الله مبشر
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم لزوم رعایت سرعت و دقت در کار ارباب رجوع از سوی مسئولان خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت. چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.