/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
تاریخ خبر:۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور
چاپ خبر
حضور در مساجد ، ٢۶٣ _ سلسله مباحث شرح صحیفه سجادیه : شنبه شب ها _ مسجد شامخی _ جلسه هشتم : ٢۴ / ۶ / ١۴٠٣ امام جمعه کاشان : ولایت اهل بیت ، نعمت باطنی خداوند به مومنین است امام جمعه کاشان : علمای شیعه و امامیه می فرمایند ، شکر خدایی که به ما نعمت داده است نه فقط شرعاً بلکه عقلاً نیز واجب است . اگر ما شکر را یاد نگیریم ، مذموم. می شویم

حضور در مساجد ،  ٢۶٣  _ سلسله مباحث شرح صحیفه سجادیه  : شنبه شب ها _ مسجد شامخی _ جلسه هشتم  : ٢۴ / ۶ / ١۴٠٣

امام جمعه کاشان  : ولایت اهل بیت ، نعمت باطنی خداوند به مومنین است


حجت الاسلام سید سعید حسینی در هشتمین جلسه مباحث شرح صحیفه سجادیه ضمن عرض تبریک نهم ربیع آغاز امامت حضرت صاحب عجل الله تعالی فرجه و همچنین دهم ربیع سالروز ازدواج پیامبر ص و حضرت خدیجه س اظهار داشت : در جلسه قبل گفتیم ،  ما دو نوع اجل داریم ، اجل مُسمّی و اجل مشروط . اجل مُسمّی یا حتمی ، اجل مشروط ، قابل کم و زیاد شدن است . در قران دو لوح داریم ، یکی لوحِ محفوظ و دیگری لوحِ محو و اثبات است ، اَجل مشروط در لوح محو و اثبات آمده است . مثلا برای خانم یا آقایی محدوده عمری را مشخص کرده اند ، هفتاد یا هشتاد سال ، اما بعضی کارها خوب مانند نیکی به پدر و مادر ، صله رحم و یا صدقات و حتی کمک به یک حیوان ، این اجل انسان را به تاخیر می اندازد و عمر را طولانی می کند . اما آن لوحی که آخرین تغیرات در ان امده است  « نیکی ها که عمر را زیاد می کند و ظلم عمر را کم می کند در لوح آمده است » لوح محفوظ است ، و این همان اجل مُسمّی و معین است . همچنین گفتیم ،  از کارهای خدا سوال نمی شود اما از دیگران سوال می شود .  علامه در جلد چهارده المیزان صفحه ٢۶٨ برای ، « هُمْ يُسْأَلُونَ ، از چه کسانی سوال می شود  » سه نظریه فرموده است  :

١ _ آلهه و خدایان دروغین در مقابل خداوند . از خدایان دروغین سوال می شود 

٢ _ از مردم سوال می شود . سوال می شود که چرا این کارها و اعمال را انجام دادید 

٣ _ هم  از مردم و خدایان دروغین . چرا از خدا سوال نمی شود . علامه ره چند علت گفته است که یک مورد را عرض می کنم و آن این که ، از خداوند سوال نمی کنیم چون حکیم الاطلاق است . یعنی کارهای خدا از حکمت عالی اعلی برخوردار است . 

وی در ادامه شرح مختصری از جلسه قبل گفت  :  اگر می خواهیم سکرات موت « سختی های جان دادن » برای ما آسان شود ، روش هایی دارد  : ١ _ خواندن نماز اول وقت ، در شب معراج ، خداوند بسیاری از حوادث و آیات الهی  را به او نشان داد ، یکی از انها این بود که ، حضرت ملک الموت را دید که در جلو ایشان ، تابلو بزرگ و نورانی بود که ملک الموت دقیق به او نگاه می کرد . عزرائیل گفت موقع نماز به خانه همه مو منین سر می زنم که ببینم ایا نماز می خواند یا نه و اگر نماز بخوانند ، من موقع جدا شدن روح از بدن ، سه قول به شخصی که مواظبت از نماز می کند می د هم : _  موقع احتضار شیطان را از او دور می کنم _ جان او را راحت می گیرم _ شهادتین را به او تلقین می کنم . خیلی ها در این جا لغزیده اند ولی کافر از دنیا رفته است ، یکی از دوستان ایت الله گلپایگانی ره در حال احتضار بود . ایت الله گلپایگانی ره به بالین او رفت و گفت ، بگو لا اله الا الله ، اما او گفت ، ظلمی که خدا به من کرده است به هیچ کس نکرده است . ما با هم وارد حوزه شدیم ، تو آیت الله العظمی شدی و من یک طلبه این را گفت و از دنیا رفت .

٢ _  خواندن « رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ » در قنوت نماز . 

٣ _ عقاید خود را نزد امام زمان ع و یا سایر ائمه به امانت بگذاریم . در محضر ائمه که رفتیم ، شهادتین را بگوئیم ، دوازده امام را بگوئیم ، این ها را به امام عرضه کنیم و بگوئیم در موقعی که به ان نیاز داریم به ما برگردانند . و این محتواها در دعای عدیله و زیارت ال یس امده است ، در حرم امام رضا ع که رفتیم ، آل یس را بخوانیم . 

امام جمعه کاشان گفت  : امشب این عبارت از دعای اول صحیفه که در رابطه با حمد بر نعمت های خداوند است را شرح می دهیم «  وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ ، وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ ، لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ ، وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ ، وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ ، إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبيلاً  » شاکر ان خدایی هستیم که ، اگر از ما بندگان ، شناخت حمد خودش را حبس می کرد « یعنی ، ما یاد نمی گرفتیم که باید از خدا تشکر کنیم ، سر را به سجده بگذاریم و بگوئیم  « شُکراً لِلّه » یا الحمدُ لله بگوئیم ، الْحَمْدُ لِلَّهِ كَمَا هُوَ أَهْلُهُ  » .

پی در پی نعمت خدا به ما می رسد ، « اگر خدا به ما یاد نمی داد که حمد خدا را بخاطر نعمت هایش بگوئیم » ، اگر ما نعمت های خدا را مصرف می کردیم و شکر نمی کردیم ، خدا رزق خود را وسعت می داد و ما شاکر نبودیم  ، اگر این اتفاق می افتاد از انسانیت خارج می شدیم و جزو حیوان بودیم ، بلکه از حیوان هم بدتر می شدیم ، این انسان غیر شاکر ، از حیوان هم گمراه تر می شد .

وی گفت  : مطلب محوری امشب شکر نعمت است . مرحوم سید علی خان کبیر در ریاض السالکین ذیل این عبارت می فرماید ، علمای شیعه و امامیه از این مطلب استدلال کرده اند که ، شکر خدایی که به ما نعمت داده است نه فقط شرعاً بلکه عقلاً نیز واجب است . اگر ما شکر را یاد نگیریم ، مذموم. می شویم و داخل در بهائم می شویم . عقل می گوید اگر کسی به شما خدمت نمود از او تشکر کنیم . وی گفت ، ایه بیست سوره لقمان به این عبارت امام سجاد ع بسیار شبیه است  « ... وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً  » خدا نعمت های ظاهری و باطنی خود راکامل  کرد و توسعه داد . نعمت ظاهری و باطنی چیست ؟ علامه در جلد شانزده المیزان صفحه ٢٢٩ ذیل این ایه می فرماید ، دو احتمال وجود دارد و باید با توجه به هر دو احتمال نعمت ظاهری و باطنی را معنا کنیم . باید ببینیم ، آیا خطاب آیه به مشرکین است یا به عموم مردم  « مشرکین و مومنین » ؟ اگر خطاب آیه به مشرکین باشد ، خدا می فرماید ، من به تو نعمت ظاهری دادم و منظور از این نعمت های ظاهری « حواس ظاهری ، چشم ، گوش ، حس و..، اعضاء بدن ، سلامتی ، طیبات رزق...» می باشد . و نعمت باطنی برای مشرک ، آنست که غایب از حس ما می باشد ، مانند عقل ، شعور ، اراده ... اما اگر خطاب ایه به عموم مردم باشد که ما مومنین هم جزو این هستیم ، منظور از نعمت های ظاهری همان هست که برای مشرکین گفتیم بعلاوه نعمتِ دین . و نعمت باطنی ، مقامات معنوی است . شما در اثر عمل کردن به دین ، صفای باطنی پیدا می کنیم ، دعا می کنید و خدا به دعای شما توجه می کند ، شهدا برای کشور ، خانواده و تک تک محلات که شهید در آنجا بوده یک رزق معنوی هستند. 

وی در رابطه با شهدا با نقل خاطره ای گفت  : برای دیدار با خانواده شهید در منزل شهید حسین حاج کریمی  رفتیم ، برادر شهید تعریف نمود ،  در حال حفر چاه بودیم ، یک روز که کارگران رفته بودند ، پسر برادر شهید ، برای دیدن چاه نزدیک می شود و داخل چاه سقوط می کند . اطباء گفتند قطع نخاع شده ، و هیچ حرکتی نداشت ، روزی دختر برادر  شهید ، برای جاروب کردن اتاق پذیرایی مشغول می شود ، عکس شهید هم در طاقچه اتاق بوده است ، دختر برادر شهید می بیند ، عکس عموی شهید که در قاب هست ، سفید می شود ، و خودِ شهید کنار جارو برقی ایستاده و جارو برقی را خاموش می کند ، شهید سوال می کند ، چرا همه در منزل ناراحت هستید و گریه می کنید ، او می گوید ، پسر برادرت در چاه افتاده ، شهید دستش را روی گلی که در طاقچه بوده می کشد « تا مدت ها گل ، بوی عطر داشت » ، شهید به او می گوید ، زیاد زیارت عاشورا بخوانید و صلوات بفرستید ، او خوب می شود ، ناگهان ، دختر برادر شهید متوجه می شود که عمویم شهید است ، به اتاق بر می گردد و ماجرا را تعریف می کند و بعد از چند روز برادر شهید شفا می گیرد . این مقام معنوی است . « ... وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً  »

حجت الاسلام حسینی گفت  : تفسیر آیه « ... وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً  » را از المیزان گفتیم . در نورالثقلین  برای تفسیر این آیه بر اساس روایات ، می فرماید ، در جلد چهار نورالثقلین صفحه ٢١٢ در روایتی  می فرماید ، امام کاظم ع فرموده ، نعمت ظاهری یعنی امامِ ظاهر ، امامی که مردم انها را می دیدند و نعمت باطن ، امام زمان ع است . و ما امروز در دوران نعمت باطنی از نظر وجود امام هستیم . در روایت دیگری امام باقر ع می فرماید ، نعمت ظاهری یعنی پیامبر ص و انچه پیامبر ص اورده است . بعد در ادامه روایت می فرماید ، پیامبر ص خدا شناسی و توحید را آورده است . این با بیان علامه طباطبایی ره منطبق می شود که دین را یک نعمت ظاهری بیان نمود . امام باقر ع برای نعمت باطنی فرمود ، نعمت باطنی ولایت ما اهل بیت و عَقد و گره مودت ما به دل های شما می باشد . این که در هشت ربیع برای شهادت امام عسکری ع محزون بودید و در نهم و دهم ربیع از آغاز امامت امام زمان ع و ازدواج پیامبر ص و حضرت خدیجه س خوشحال هستید ، مصداقی از ان مودت اهل بیت و مقامات معنوی است . 

وی در رابطه با نعمت های خداوند با ذکر  مثال علمی از شگفتی های آفرینش گفت  : هر چه با تلسکوپ به کهکشان ها برویم و هر چه با میکروسکوپ در ریز ترین موجودات و اتم ها برویم به عجایب می رسیم .

یک قطره آب یا کمتر ، یک میلی متر مکعب اب را در نظر بگیرید ، داخل این مقدار ، اگر بتوانیم شمارش کنیم در هر دقیقه صد اتم را بشماریم ، دانشمندان می گویند نُه قرن طول می کشد که اتم های یک میلی متر مکعب اب را شمارش کنیم . باز دانشمندان می گویند ، در بدن ما ، هفت میلیارد میلیارد ، اتم وجود دارد . ضمنا قُطر یک اتم یک ده میلیونیم میلی متر است . امام سجاد ع می فرماید ، اگر خدا به من یاد نداده بود که شاکر باشیم ، از حیوان پست تر بودم . یکی از نعمت های خداوند ، وجود پیامبر اسلام ص ، حضرت زهرا س می باشد . در روایت داریم ، تکامل نبوت به اقرار به فضیلت حضرت زهرا س می باشد « ما تكاملت النبوّة لنبيّ، حتّى أقرّ بفضلها و محبّتها ». این سوال هست که ، کدام ظرف ، کدام مادر لیاقت داشت که حضرت زهرا س را حمل کند ؟ او حضرت خدیجه س است . خانمی که معصوم نیست ، در جاهلیت زندگی نموده ، ولی آنقدر پاک زندگی کرده که پیامبر ص با او ازدواج می کند ، در روز عقد و خواستگاری حضرت خدیجه س  ، حضرت ابوطالب و پیامبر ص به منزل حضرت خدیجه س می روند ، بحث مهریه پیش می اید ، پیامبر ص چیزی نداشت ، پیامبر ص به یتیم ابوطالب و یتیم قریش شهرت داشت ، لذا بسیار حضرت خدیجه را سرزنش کردند که تو با یتیم قریش ازدواج کردی و این سرزنش تا زمان تولد حضرت فاطمه س ادامه داشت ، وقتی موقع زایمان حضرت خدیجه بود و او به دنبال زنان قریش فرستاد ، انها گفتند ما گفتیم با یتیم قریش ازدواج نکن و الان از ما کمک می خواهی . حضرت خدیجه با کرامتی که داشت ، برای مهریه فرمود ، مهریه از مال و دارایی خود من است و من تعیین می کنم و مهریه را می دهم  ، بزرگان قریش مسخره کردند ، ابو طالب به بزرگان قریش گفت ، اگر داماد مانند جوانان شما باشد ، کار اشتباهی است و اعتراض شما درست است اما اگر داماد محمد بن عبدالله ص باشد ، حق با خدیجه است . حضرت خدیجه س جزو زنان برگزیده عالم است . در بسیاری از ادعیه از جمله دعای ندبه ، ائمه افتخار می کنند که جدّه آنها حضرت خدیجه است ، در دعای ندبه از امام زمان ع بعنوان فرزند حضرت خدیجه نام می بریم « وَابْنُ خَدیجَهَ الْغَرّاءِ » در نهج البلاغه هم امده است . جایی که برای مادر و مادر بزرگ انها ، از همسر ابوسفیان نام می برند و برای ائمه حضرت خدیجه س را . همه این ها شکر دارد . الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ .
 
برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
آخــرین خبــرها
امام جمعه کاشان : روحیه شهادت طلبی در یک جامعه موجب تقویت اسلام و کنار رفتن افراد فاسد می شود امام جمعه کاشان : جامعه امروز ما باید با نهج البلاغه آشنا شود . امام جمعه کاشان : منبر و روضه اسلام را حفظ کرده است امام جمعه کاشان : اطاعت از خداوند ، قناعت و انصاف از عوامل عزت انسان می باشد امام جمعه کاشان : تربیت فرزندان بر اساس محبت به پیامبر ص و اهل بیت بالاترین روش تربیتی است امام جمعه کاشان : ولایت اهل بیت ، نعمت باطنی خداوند به مومنین است
گزارش تصویری
حضور نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان در آستان مقدس آقا علی‌عباس (ع) بادرود
حضور نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان در آستان مقدس آقا علی‌عباس (ع) بادرود
حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در جمع خادمین افتخاری وراهنمایان زائرین اربعین مستقردرکربلا
حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در جمع خادمین افتخاری وراهنمایان زائرین اربعین مستقردرکربلا
تصاویر : برگزاری نماز جماعت جوانان ونوجوانان  ، هیئت انصارالحسین خیابان طالقانی ره  - خیابان شهید سعادتی ره - 25 / 6 / 1403
تصاویر : برگزاری نماز جماعت جوانان ونوجوانان ، هیئت انصارالحسین خیابان طالقانی ره - خیابان شهید سعادتی ره - 25 / 6 / 1403
تصاویر :  آیین رونمایی از کتاب  _  (( شهیدان پرواز اردیبهشت ))  - تازه ترین اثر انتشارات ندای فتح الفتوح  - 24 / 6 / 1403
تصاویر : آیین رونمایی از کتاب _ (( شهیدان پرواز اردیبهشت )) - تازه ترین اثر انتشارات ندای فتح الفتوح - 24 / 6 / 1403
تصاویر : تقدیر و تشکر از امامان جمعه شهرستان آران و بیدگل و شهر نوش آباد .
تصاویر : تقدیر و تشکر از امامان جمعه شهرستان آران و بیدگل و شهر نوش آباد .
حضور امام جمعه کاشان در منزل جانباز ۷۰ درصد آقای عطوفی
حضور امام جمعه کاشان در منزل جانباز ۷۰ درصد آقای عطوفی
حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در مراسم افتتاح موسسه خیریه ونیکوکاری فطرس
حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در مراسم افتتاح موسسه خیریه ونیکوکاری فطرس
تصاویر :  دیدار خادمین مسجد مقدس جمکران با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان ،  جهت عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن نهم ربیع الاول با عنوان طرح معنوی رحمت الواسعه
تصاویر : دیدار خادمین مسجد مقدس جمکران با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان ، جهت عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن نهم ربیع الاول با عنوان طرح معنوی رحمت الواسعه
تصاویر : مجلس سوگواری و عزاداری امام عسگری (ع) - حسینیه حضرت علی اکبر ع
تصاویر : مجلس سوگواری و عزاداری امام عسگری (ع) - حسینیه حضرت علی اکبر ع
ادای احترام آیت‌الله اعرافی به شهدای کاشان
ادای احترام آیت‌الله اعرافی به شهدای کاشان
مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کاشان
مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کاشان
 بازدید از شرکت فرش کهکشان
بازدید از شرکت فرش کهکشان
حضور امام جمعه کاشان در مسجد الحسین (ع) خیابان بخارایی
حضور امام جمعه کاشان در مسجد الحسین (ع) خیابان بخارایی
 تصاویر : مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) از طرف نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان همراه با نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد صادقیه
تصاویر : مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) از طرف نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان همراه با نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد صادقیه
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم لزوم رعایت سرعت و دقت در کار ارباب رجوع از سوی مسئولان خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت. چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.