/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ دي
تاریخ خبر:۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور
چاپ خبر
حضور در مساجد ، ٢۵٩ _ سلسله مباحث شرح صحیفه سجادیه : شنبه شب ها _ مسجد شامخی _ جلسه هفتم : ١٧ / ۶ / ١۴٠٣ امام جمعه کاشان : اعمال ما تا ابدیت همراه ما هستند امام جمعه کاشان : ذکر صلوات کارنامه اعمال ما را سنگین می کند . ایت الله بهجت می فرمایند ، در صلوات اصول دین ما گنجانده شده است.

حضور در مساجد ،  ٢۵٩  _ سلسله مباحث شرح صحیفه سجادیه  : شنبه شب ها _ مسجد شامخی _ جلسه هفتم  : ١٧ / ۶ / ١۴٠٣

امام جمعه کاشان  : اعمال ما تا ابدیت همراه ما هستند


حجت الاسلام سید سعید حسینی در هفتمین جلسه مباحث شرح صحیفه سجادیه ضمن تسلیت به مناسبت شهدای هفده شهریور اظهار داشت : در جلسه قبل گفتیم ،خداوند ، برای تمام موجودات دارای روح ، رزق قرار داده است ، سهم کسی را که فراوان داده ، احدی نمی‌تواند بکاهد و کم کند ؛ و نصیب کسی از آنان را که کاسته ، هیچ‌کس نمی‌تواند بیافزاید . این قدرت خداوند در تدبیر امور است . و این رزق اعم از رزق مادی است و هم رزق معنوی . برای رزق معنوی دو قرینه آوردیم ، قرینه اول این بود که ، فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ ». این یک رزق است . اما این روایت را هم داریم ، که امام باقر ع فرمودند.، منظور از غذا« در این آیه‎: فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَی طَعَامِهِ ، منظور از غذا چیست » ؟  علم و معرفت است ، که باید ببیند از چه کسی آن را فرا می‌گیرد . قرینه دوم ، آیه ۶۵ سوره یوسف بود که قران می فرماید « وَلَمَّا فَتَحُوا مَتَاعَهُمْ وَجَدُوا بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَيْهِمْ ۖ قَالُوا يَا أَبَانَا مَا نَبْغِي ۖ هَٰذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا ۖ وَنَمِيرُ أَهْلَنَا وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَيْلَ بَعِيرٍ ۖ ذَٰلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ » ذیل این آیه و در رابطه با « وَنَمِيرُ أَهْلَنَا » سوال شده است که چرا به علی ع ، امیرالمومنین می گویند ؟ امام فرمود ، به این دلیل که ، آذوقه علمی تمام مردم دنیا با امیرالمومنین ع است و بعد به این عبارت از ایه ۶۵ سوره یوسف « وَنَمِيرُ أَهْلَنَا » استشهاد نمودند . ضمنا امیرالمومنین ع هم با تمام عظمتش « أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها فَمَن أرادَ العِلمَ فَلیَأتِ البابَ »  . 

امام جمعه کاشان گفت  : امشب این عبارت از دعای اول صحیفه را شرح می دهیم « ثُمَّ ضَرَبَ لَهُ فِي الْحَيَاةِ أَجَلًا مَوْقُوتاً ، وَ نَصَبَ لَهُ أَمَداً مَحْدُوداً ، يَتَخَطَّأُ إِلَيْهِ بِأَيَّامِ عُمُرِهِ ، وَ يَرْهَقُهُ بِأَعْوَامِ دَهْرِهِ ، حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَقْصَى أَثَرِهِ ، وَ اسْتَوْعَبَ حِسَابَ عُمُرِهِ ، قَبَضَهُ إِلَى مَا نَدَبَهُ إِلَيْهِ مِنْ مَوْفُورِ ثَوَابِهِ ، أَوْ مَحْذُورِ عِقَابِهِ (  لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَسَاوا بِمَا عَمِلوا وَ يَجْزِيَ الَّذِين أَحسَنُوا بِالْحُسْنَي ، سوره انبیاء ،) عَدْلًا مِنْهُ ، تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ ، وَ تَظاَهَرَتْ آلَاؤُهُ ، لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْأَلُونَ  » خداوند برای همه موجودات ذی روح اَجَل و مهلت قرار داد ، آن اَمَل محدود است ، هیچ کس عمر ابدی ندارد ، هر دقیقه ، ساعت ، هفته و سال که می گذرد ، محدوده عمر کم می شود و با گذشت ایام به اتمام می رسد ، وقتی به نهایت رسید و حساب عمر انسان پُر شد ، خداوند روح را می گیرد ، بسوی همان چیزی که خودِ شخص فراهم کرده است . یا انسان سراغ ثواب هایی که فراهم کرده است می رود یا بسوی عقاب هایی که فراهم کرده می رود ، تا بدکاران جزای بدی های خودشان را ببینند و نیکوکاران پاداش احسن و بهترین را ببینند . این عدالت خداوند است ، نعمت های خداوند آشکار است و اسماء الهی مقدس است . از کارهای خدا سوال نمی شود اما از دیگران سوال می شود . ابتدا این جمله  « از کارهای خدا سوال نمی شود اما از دیگران سوال می شود » را توضیح بدهم . علامه در جلد چهارده المیزان صفحه ٢۶٨ برای ، « هُمْ يُسْأَلُونَ ، از چه کسانی سوال می شود  » سه نظریه فرموده است  :

١ _ آلهه و خدایان دروغین در مقابل خداوند . از خدایان دروغین سوال می شود 

٢ _ از مردم سوال می شود . سوال می شود که چرا این کارها و اعمال را انجام دادید 

٣ _ هم  از مردم و خدایان دروغین .

 چرا از خدا سوال نمی شود ؟ علامه ره چند علت گفته است که یک مورد را عرض می کنم . می فرماید ، وقتی از یک نفر سوال می کنند چرا این کار را کردی ، مصلحت و ترجیج این کار چه بوده که انجام داده ای ، دنبال چرایی ان رفتار و کار هستند ، اما از خداوند سوال نمی کنیم چون حکیم علی الاطلاق است . یعنی کارهای خدا از حکمت عالی اعلی برخوردار است ، لذا از کارهای خدا سوال نمی شود . 

وی در رابطه با اَجَل گفت  : امام باقر ع ذیل آیه دو سوره انعام  « هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى » می فرمایند ، ما دو نوع اجل داریم ، اجل مُسمّی و اجل مشروط . اجل مُسمّی ، معین و حتمی ، اجل مشروط ، قابل کم و زیاد شدن است . در قران دو لوح داریم ، یکی لوحِ محفوظ و دیگری لوحِ محو و اثبات است ، لوح محو اثبات همان اجل مشروط است .


مثلا برای خانم یا آقایی محدوده عمری را مشخص کرده اند ، هفتاد یا هشتاد سال ، اما اهل بیت به ما یاد داده اند که بعضی کارها اجل را به تاخیر می اندازد ، نیکی به پدر و مادر بسیار موثر است ، اجل انسان را تاخیر می اندازد و عمر را طولانی می کند . ما در دنیا زنده باشیم و ذکر الّله اَکبر و یا ذکر ، لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ و یا ذکر صلوات را بفرستیم ارزش دارد . اما آن لوحی که آخرین تغییرات در ان امده است  « نیکی ها که عمر را زیاد می کند و ظلم عمر را کم می کند در لوح آمده است » لوح محفوظ است ، و این همان اجل مُسمّی و معین است . 

امام جمعه کاشان گفت  : نکته مهم این است که چکار کنیم تا ابدیت ما تضمین باشد ؟ هم سَکرات موت و جان دادن برای ما آسان باشد و هم برزخ ما نورانی باشد ؟ شیخ عباس قمی در کتاب منازل الاخره می فرماید ، اگر می خواهیم سکرات موت  « سختی های جان دادن » برای ما آسان شود ، روش هایی دارد  : 

١ _ خواندن نماز اول وقت  : ، نماز اول وقت ، قبض روح انسان را اسان می کند . نماز اول وقت بسیار خاصیت دارد . توضیح نماز اول وقت این است ، در شب معراج ، خداوند بسیاری از حوادث و آیات الهی  را به او نشان داد ، یکی از انها این بود که ، حضرت ملک الموت را دید که در جلو ایشان ، تابلو بزرگ و نورانی بود که ملک الموت دقیق به او نگاه می کرد . عزرائیل گفت موقع نماز به خانه همه مو منین سر می زنم که ببینم ایا نماز می خواند یا نه و اگر نماز بخوانند ، من موقع جدا شدن روح از بدن ، سه قول به شخصی که مواظبت از نماز می کند می د هم : _  موقع احتضار شیطان را از او دور می کنم _ جان او را راحت می گیرم _ شهادتین را به او تلقین می کنم . 

٢ _  خواندن « رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ » در قنوت نماز . خدایا دل های ما را بعد از هدایت ، منحرف نکن . روایت داریم ، مداومت و خواندن این دعا در قنوت و غیر قنوت مفید است

٣ _ عقاید خود را نزد امام زمان ع و یا سایر ائمه به امانت بگذاریم . در محضر ائمه که رفتیم ، شهادتین را بگوئیم ، دوازده امام را بگوئیم ، بگوئیم ، وَ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ سُؤالَ مُنْکَر وَ نَکير فِي الْقَبْرِ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ النُّشُورَ حَقٌّ وَ الصِّراطَ حَقٌّ وَ الْميزانَ  حَقٌّ وَ أَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَ النارَ حَقٌّ ، مرگ حق است ، سوال نکیر و منکر حق است ، بهشت و جهنم حق است ... . این ها را به امام عرضه کنیم و بگوئیم در موقعی که به ان نیاز داریم به ما برگردانند . و این محتواها در دعای عدیله و زیارت ال یس امده است ، در حرم امام رضا ع که رفتیم ، آل یس را بخوانیم ، که این خوبی را دارد که عقاید خودمان را هم به امام زمان ع و هم به امام رضا ع سپرده ایم  

۴ _ ما باید برای ، شبِ اول قبر ، تلاش کنیم ، ایماننمان راسخ باشد . قران در آیه ٢٧ سوره ابراهیم می فرماید « يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۖ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ ۚ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ » خداوند زبان مومنین را ثابت نگه می دارد تا بتوانند جواب بدهند . ذیل این ایه ، امام صادق ع می فرمایند  : وقتی انسان را داخل قبر می گذارند ، دو فرشته در راست و چپ و شیطان هم روبروی او قرار می گیرد ، و فرشتگان سوال می کنند ، برای مردی که در میان شما بود چه می گوئید ؟ منظور از مرد ، پیامبر ص است ، و مومن به رسالت او شهادت می دهد  . فرشته ها به او می گویند آرام بگیر ، قبر او فراخ می شود به اندازه ای که چشم کار می کند . همین سوال را از کافر هم می پرسند ، او را هول و هراس شدیدی او را می گیرد و چنان قبر او تنگ می شود که مغز سرش از بین گوشت و ناخنش خارج می شود . این برای نتانیاهوخبیث ، بایدن و ترامپ و ظالمان به اهل بیت است  ، کسانی که عالماً و عامداً قران را زیر پا می گذارند . باز ذیل این آیه علی ع می فرماید  : روز آخر عمر انسان ، سه چیز در مقابل او مجسم می شود ، ١ _ ثروتش ٢ _ فرزندانش ٣ _ اعمالش . این شخص به اموالش می گوید ، این همه اموال پس انداز کردم ، چه می توانم با خود ببرم ، مال می گوید ، کفن ، به فرزندان می گوید تا کجا با من هستید ؟ انها می گویند ، تا موقع گذاشتن تو در قبر ، فرزندانی که متدین تر هستند ، تلقین دو و سوم را هم می خوانند . از اعمال سوال می کند ؟ اعمال می گویند ، تا ابدیت با تو هستیم . مومن وقتی وارد قبر می شود ، اعمال مانند زیباترین و خوشبو ترین انسان وارد قبر می شود و می گویند ، نترس ، ما تمثل اعمال خودت هستیم . شما نمازت را می خواندی ، خمس و زکات را پرداخت کردی ، چشمت را مواظبت نمودی ، اخلاقت خوب بود و...  و مهمتر از همه ولایت محمد و ال محمد است .

این ها مجموعه دین است که باید رعایت کنیم . نمی شود یک واجب را رعایت کنیم و یکی را انجام نمی دهم . امام صادق ع می فرمایند ،   هنگامی که جنازه مومن را در میان قبر می گذارند ، شش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند ، یکی از آنها در جانب راست او می ایستد و دیگری در در جانب چپ او می ایستد و سومی در روبروی صورت چهارمی درپشت سر او و پنجمی در کنار پای او می ایستد و یکی از آنها ششمی که از همه زیباتر است در بالای سر او می ایستد...و به این ترتیب از صاحبشان پاسداری می کنند . آنکه از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد ، شما کیستید ، خدا به شما جزای خیر دهد ؟ آنکه در جانب راست میت قرار دارد می گوید ، من نماز هستم .آنکه در جانب چپ او می باشد می گوید : من زکات هستم آن که در روبروی او هست ، می گوید ، من روزه هستم .آن که در پشت او ایستاده است می گوید : من حج و عمره هستم ، آن که در کنار پایش ایستاده می گوید : من نیکی های او هستم که به برادران دینی خود نمود ، سپس آن پنج صورت ، از آن صورت نورانی تر از همه ، می پرسند : تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبو ترهستی ؟ او در پاسخ می گوید : من ولایت آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم هستم . نمی شود واجبات را انجام داد و مثلا خمس را ندهیم در روایت داریم شخصی به امام رضا ع نامه نوشت و گفت ، چرا خمس بدهیم ؟ امام فرمود ، چرا شما خود را از دعای ما محروم می کنید . در لحظه ای که خمس می دهید برای شما دعا می کنیم . در رابطه با پرداخت زکات ، آیه قران داریم .  « خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ » زکات را که گرفتی دعا کن برای پرداخت کننده 

وی در بیان نکته پایانی گفت  : سوره قارعه را در نظر بیاورید  ، « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ، الْقَارِعَةُ  ، مَا الْقَارِعَةُ ، چیست کوبنده ، وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْقَارِعَةُ  ، و تو چه دانی که کوبنده چیست ، يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَرَاشِ الْمَبْثُوثِ  ، روزی که مردم چون پروانه پراکنده گردند  ، وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ ، و کوه‌ها مانند پشم زده‌شده و حلاجی شود ، فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ  ، اما هر که کارنامه اعمالشان سنگین برآید ، فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ، پس وی در زندگی خوشی از برزخ تا پایان قیامت خواهد بود ، وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ  ، و اما هر که کارنامه اعمالشان سبک بر آید  ، فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ ، پس جایش هاویه باشد ، وَمَا أَدْرَاكَ مَا هِيَهْ  ، و تو چه دانی که آن چیست  ، نَارٌ حَامِيَةٌ ، آتشی است‌ سوزنده  » . چکار کنیم. که کارنامه اعمال ما سنگین باشد . 

١ _ در اولین قدم باید اصول دین ما کامل باشد . ذکر صلوات کارنامه اعمال ما را سنگین می کند . ایت الله بهجت می فرمایند ، در صلوات اصول دین ما گنجانده شده است. وقتی می گوئیم :  وقتی می گوئیم  « اللّهم » یعنی خدایا من تو را قبول دارم با همه اسماء تو و یکی از اسما عادل است پس توحید و عدل را قبول داریم  و یا وقتی می گوئیم « صَلّ » یعنی پاداش بده ، یعنی نظام پاداش و کیفر را قبول دارم و این یعنی معاد را قبول دارم ، بهشت و جهنم حق است . و وقتی نام پیامبر ص می گوئیم  « علی محمد » یعنی نبوت را قبول داریم و وقتی می گوئیم  « آل محمد » یعنی امامت را قبول داریم . 

٢ _ خوش اخلاقی . خوش اخلاقی کارنامه انسان را سنگین می کند . با خانواده و در محل کار خوش اخلاق باشیم . خوش اخلاقی ، مانند نسیم پائیزی که برگ درختان را می ریزد ، گناهان را می ریزد . همین لبخند و مصافحه ای که می کنیم . وی گفت ، روزی پیامبرخدا  ص با شخصی ملاقات کرد و دستش را دراز کرد تا با او مصافحه کند . آن شخص دستش را کشید . رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود :  دستم را به سوی تو دراز می کنم و تو دستت را می کشی؟ او در جواب گفت : من دوست دارم ولی چه کنم که جُنب هستم . پیامبر فرمود :
 « أَ مَا تَعْلَمُ أَنَّ الْمُسْلِمَینِ إِذَا الْتَقَیا فَتَصَافَحَا تَحَاتَّتْ ذُنُوبُهُمَا کمَا یتَحَاتُّ وَرَقُ الشَّجَرِ »  آیا نمی دانی وقتی دو مسلمان ملاقات و مصافحه کنند ، همانگونه که برگ درخت می ریزد ، گناهان آن دو می ریزد . پیامبر ص حتی با این که او جنب بود ، به او گفت ، وظیفه این بود که دست بدهی . این ادب اسلامی است . خداوند ارحم الراحمین است . وی گفت  : ابوی من شاگرد فلسفه ایت الله جوادی آملی بود ، روزی با مرحوم ابوی خدمت ایشان رفتیم ، ابوی به ایت الله جوادی املی گفت ، برای برزخ و آخرت من دعا کنید ، ایت الله جوادی آملی فرمودند ، حاج  آقای حسینی ، باور کن خدا ، از خودت ، نسبت به تو مهر بان تر است . اهل بیت ما را تنها نمی گذارند ، اما از ما انتظار تقوا دارند .
برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
گزارش تصویری
مراسم جشن میلاد امام جواد (ع) در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) کاشان
مراسم جشن میلاد امام جواد (ع) در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) کاشان
اجلاسیه شهدای ورزشکار شهرستان کاشان
اجلاسیه شهدای ورزشکار شهرستان کاشان
عیادت نماینده ولی فقیه در منطقه وامام جمعه کاشان آزاده دلاور حاج ماشالله هدایی
عیادت نماینده ولی فقیه در منطقه وامام جمعه کاشان آزاده دلاور حاج ماشالله هدایی
گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه کشور
گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه کشور
تقدیم کمک های دبیرستان سینای کاشان به مردم مظلوم لبنان و فلسطین
تقدیم کمک های دبیرستان سینای کاشان به مردم مظلوم لبنان و فلسطین
اقامه نماز مغرب وعشا و سخنرانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در مسجد حاج عبدالصمد بیدگل
اقامه نماز مغرب وعشا و سخنرانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در مسجد حاج عبدالصمد بیدگل
مراسم بزرگداشت ارتحال علامه مصباح یزدی
مراسم بزرگداشت ارتحال علامه مصباح یزدی
دیدار نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان با استاندار اصفهان
دیدار نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان با استاندار اصفهان
دیدار نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان با آیت الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری
دیدار نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان با آیت الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری
اقامه نماز مغرب و عشا  در مرقد علامه مجلسی
اقامه نماز مغرب و عشا در مرقد علامه مجلسی
حضور عضو مجلس خبرگان رهبری در گلزار شهدای اصفهان مرقد علما، سرداران شهید و شهید مسیحی
حضور عضو مجلس خبرگان رهبری در گلزار شهدای اصفهان مرقد علما، سرداران شهید و شهید مسیحی
نمایشگاه آثار پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران استان قم و منطقه کاشان
نمایشگاه آثار پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران استان قم و منطقه کاشان
کاشت چند اصله نهال در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کاشان توسط  نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان به همراه سه خانواده شهید روحانی
کاشت چند اصله نهال در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کاشان توسط نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان به همراه سه خانواده شهید روحانی
جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره فردخت
جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره فردخت
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم لزوم رعایت سرعت و دقت در کار ارباب رجوع از سوی مسئولان خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت. چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.