متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ٢٣ / ۶ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان : نهم ربیع الاول عید غدیر ثانی و روز نا امیدی کفار و منافقان از نابودی اسلام است
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسم المصطفی مُحَمَّد وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و بیست و یکمین خطبه در کاشان مُکَّرم خود و شما برادران و خواهران بزرگوار را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم . « اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه » . محضر صحیفه سجادیه می رویم و در شصت و پنجمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : « لَا تَفْتِنِّي بِالِاسْتِعَانَةِ بِغَيْرِكَ إِذَا اضْطُرِرْتُ ، » خدایا ، من را امتحان نکن ، که از دیگران ، از غیر تو کمک بگیرم ، وقتی مضطر و بیچاره شدم . عبارت مرحوم سید علی خان کبیر در ریاض السالکین در رابطه با « لَا تَفْتِنِّي » این است ، می فرماید ، فتنه ، دو معنا دارد ، ١ _ یکی به معنای امتحان است ، « لَا تَفْتِنِّي » یعنی خدایا من را امتحان نکن ٢ _ معنای دیگر یعنی ، من را از حق گمراه نکن . « لَا تَفْتِنِّي» یعنی لَا تَضلَّنی ، مرا گمراه نکن . یکی از مصادیق گمراهی این است که انسان موقع اضطرار دنبال غیر خدا برود . اضطرار چیست ؟ قران در آیه ۶٢ سوره نمل می فرماید « أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ » چه کسی است که اجابت می کند دعای مضطر را ، وقتی او خدا را می خواند . اضطرار از ماده ضرر به معنای زیان است و وقتی به باب افتعال می رود ، یعنی حالت ناگزیری ، بیچاره گی و بحرانی برای انسان پیش بیاید . به این اضطرار می گویند ، خیلی از چیزها ممکن است به معنای اضطرار باشد . انسان در اضطرار مالی قرار بگیرد ، در اضطرار غذایی قرار بگیرد ، در بیابانی ، نه آب باشد و نه غذا و راه تماسی هم نباشد . اضطرار جانی و امنیتی پیدا می کند ، اما مهمترین ، اضطرار که در ذیل این آیه معنا شده است ، این است که نزد و پیش انسان ، امام معصوم نباشد . این اضطرار حقیقی است . لذا مضطر امام زمان ع ، خلیفه خدا می شود ، یا مردمی که طالب امام زمان ع هستند . چه کسی جواب می دهد مضطر را « یعنی امام زمان ع را » و این مردم طالب امام زمان ع را ، و سوء را از انها برطرف می کند و در ادامه آیه ۶٢ سوره نمل آمده « وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ » و شما را خلیفه قرار بدهد . « وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ » نشان می دهد ، اضطرار ، نبودن خلیفه الله است . پس توصیه به تقوا این شد ، که انسان می گوید ، خدایا ، زمانی که من اضطرار دارم ، خصوصا این اضطرار « نبودن امام معصوم » استعانت از غیر تو را نداشته باشم ، سراغ دشمنان تو نرویم ، دست خودم را جلو آمریکا ، انگلیس خبیث و اسرائیل دراز نکنم .
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران بود که به ایه صد و سه سوره بقره رسیدیم ، « وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَيْرٌ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ » اگر یهودی ها ، ایمان می آوردند ، تقوای الهی را پیشه می کردند ، ثوابی که از سوی خدا به انها می رسید برای انها بهتر بود اگر می دانستند .
نکات آیه :
نکته اول : فرمود « آمَنُوا وَاتَّقَوْا » . علامه ره در المیزان جلد اول صفحه ٢٣۶ می فرماید ، آمَنُوا ، مرحله و حالت اعتقادی است ، من ایمان و اعتقاد بخدا داشته باشم « وَاتَّقَوْا » مرحله عمل است . اگر یهودی ها ایمان می اوردند و تقوا الهی را در مرحله عمل انجام می دادند ، از ان ایمان اعتقادی و تقوا تبعیت می کردند و سراغ سحر و جادو و شیاطین نمی رفتند ، ثواب الهی برای انان خیر و بهترین بود . علامه در ادامه می فرماید ، یهودی ها بخدا و پیامبرشان ایمان اوردند ، اما ایمان آنها به مرحله تقوا و عمل نرسید ، محارم ، حرمت ها و حدود الهی را رعایت نکردند ، لذا خدا هم به ایمان انها توجه نکرد . پس ایمان بدون تقوا و عمل ، اصلا مورد اعتناء قرار نمی گیرد . ایمان باید با تقوا و عمل باشد .
نکته دوم : « لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ » مَثُوبَه یعنی چه ؟ اصل مَثُوبَة ، از ماده « ثوب » است . معنای ثوب چیست ؟ اصل لغت ثوب به معنای رجوع و بازگشت است . چرا به پاداش و جزای اعمال ثواب می گویند ؟ چون جزای عمل انسان به خودِ انسان رجوع می شود و بر می گردد لذا به ان ثواب می گویند .
پاداش کار خوب انسان به خودش بر می گردد لذا به ان ثواب می گویند ، کار بد یک بدکار به خود او بر می گردد ، لذا به ان هم مَثَوبَه می گویند . مَثَوبَه ، هم برای کار خوب بکار می رود و هم برای کارهای بد . در قران هم امده ، مثلا در عذاب ، قران در آیه ۶٠ سوره مائده می فرماید « قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَٰلِكَ مَثُوبَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ وَغَضِبَ عَلَيْهِ ... » آیا بدتر از این را به شما خبر بدهم ، از نظر عذاب ، نزد خدا ، کسی است که خدا او را لعنت کند . مَثَوبَه ، در این جا ذکر شده است و معنای ان عقاب است . آیه ١٠٣ ، می فرماید ، مَثَوبَه ، یعنی پاداش کار خیر و خوبی . مفسرین دقتی کرده اند و می فرمایند ، مَثَوبَه که در آیه امده ، نکره و نا مشخص است ، نفرمود المَثَوبَه ، که معرفه و مشخص باشد . این جا منظور این ، یک پاداش است . مَثَوبَه که امده دلیل بر وحدت پاداش است ، یک پاداش ، ضمنا تنوین هم دارد « مَثَوبَهٌ » که دلیل بر عظمت ان پاداش دارد . ای یهودیان ، اگر تقوای الهی را در کنار ایمانِ اعتقادی رعایت می کردید و یک پاداش الهی می گرفتید برای شما بهتر بود . از تمام عمرتان که به سحر و جادو گذشت . ای مومنین ، خواهران و برادران ، توضیح بیشتر آن این است ، ثواب و عقاب های آخرتی اصلا با پاداش و عتاب دنیوی قابل مقایسه نمی باشد . آیت الله جوادی آملی ذیل این آیه در تسنیم جلد پنج صفحه ٧٢٢ می فرماید ، یک میوه دنیوی « سیب ، پرتقال... » با بذری که کشاورز در زمین کاشته ، تبدیل به درخت شده است و درخت ، میوه داده است ، میوه دنیوی از خاک است ، اما میوه آخرتی و بهشت برزخ و آخرت از اعمال صالح ما می باشد ، از شرکت در نماز جمعه است ، از ایمان است ، نه از خاک . لذا نه عذاب اخروی و نه پاداش اخروی قابل مقایسه با پاداش و عذاب دنیا نمی باشد . مثالی می زنم . طعام نتانیاهو خبیث ، بایدن و ترامپ ، قاتل سردار سلیمانی در جهنم ، ضریع است . یا در آیه ۵٢ سوره واقعه امده « لآكِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زَقُّومٍ » طعام انها زقّوم است ، یا در در آیه ٣۶ سوره حاقه می فرماید « وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ » نوشیدنی انها غسلین است . در میزان الحکمه در ماده جهنم روایت داریم ، اگر از این غسلین یک دَلو که نوشیدنی اهل جهنم است ، در مشرق زمین ریخته شود ، جمجه انسان در مغرب زمین به جوش می اید « لَو أنَّ دَلْوا صُبَّ من غِسْلينٍ في مَطلَعِ الشّمسِ لَغَلَتْ مِنهُ جَماجِمُ مَن في مَغْرِبِها » اگر يك سطل از نوشیدنی جهنمیان « چرك و خون دوزخيان » در شرق عالم و محل طلوع خورشید ريخته شود بر اثر آن ، جمجمه كسانى كه در غرب عالم هستند به جوش می آيد . این نوشیدنی اهل جهنم است . این برای کسانی است که با ائمه ما دشمن بودند و امروز نیز با نظام اسلامی ما . امام صادق ع برای ضریع که غذای جهنمیان است می فرماید ، ان قدر ضریع بد بو می باشد که اگر یک قطره ان در غذا اهل زمین ریخته شود ، تمام اهل دنیا از بوی بد و تعفن آن می میرند « لَوْ أَنَّ قَطْرَةً مِنَ اَلضَّرِيعِ قُطِرَتْ فِي شَرَابِ أَهْلِ اَلدُّنْيَا لَمَاتَ أَهْلُهَا مِنْ نَتْنِهَا ». نعمت های اخرتی و بهشتی هم همین گونه است . گران ترین لباس های دنیا را در نظر بگیرید ، ولی لباس آخرتی . یکی از هدیه های خداوند به مومنین لباس های بهشتی است . در روایت داریم ، یک لباس بهشتی را در آسمان دنیا باز کنند ، آنقدر ان لباس زیبا می باشد که تمام اهل دنیا با دیدن ان لباس مدهوش و بی هوش می شوند . پاداش و عقاب اخروی قابل مقایسه با دنیا نیست .
خدایا : در اضطرارها ما را به غیر خودت واگذار نفرما
خدایا : در اضطرارها ما را در کنار ایمان و اهل تقوا قرار بده
خدایا : ما را از ثواب عندالله بهره مند بفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ :
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ، إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ
امام جمعه کاشان در خطبه دوم به هشت مناسب اشاره کرد:
۱ _ سفر آیت الله اعرافی به کاشان
۲ _ کنگره ۱۸۲۶ شهید کاشان و ۵۵ شهید کارمند
۳ _ اختتامیه کمیته علمی کنگره علی بن باقر ع
۴ _ روز شعر وادب فارسی و روابط بسیار حسنه متقابل استاد شهریار و رهبر معظم
۵ _ روز سپتامبر سیاه و حمله اردن به آورارگان فلسطینی
۶ _ هفته وحدت و ثمرات آن
۷ _ سفر راهبردی رئیس جمهور به عراق
۸ _ نهم ربیع الاول عید غدیر ثانی و روز نا امیدی کفار و منافقان از نابودی اسلام « اليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِن دينِكُم فَلا تَخشَوهُم وَاخشَونِ ۚ اليَومَ أَكمَلتُ لَكُم دينَكُم وَأَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ الإِسلامَ دينًا ۰۰۰»
امروز با وجود ولایت فقیه آن ناامیدی دشمنان اسلام روشن است. اما همه فریاد می زنیم :
أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ