/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
تاریخ خبر:۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
چاپ خبر
سلسله مباحث بررسی مبانی فکری شهید مطهری ره _ جلسه بیست و دوم ، حضور در مسجد ، ٢۶۴ _ ٢۶ / ۶ / ١۴٠٣ امام جمعه کاشان : اطاعت از خداوند ، قناعت و انصاف از عوامل عزت انسان می باشد امام جمعه کاشان : خداوند متعال به داود عليه السلام وحى فرمود: اى داود! من ... عزّت را در طاعت از خود قرار دادم ، ولى مردم آن را در خدمت به سلطان جستجو مى كنند ولی آن را پیدا نمی کنند . به جای سلطان ، آمریکا و اسرائیل را بگذارید ، ببینید کار اعراب منطقه به کجا رسیده است که ترامپ می گوید ، من به پادشاه عربستان زنگ می زنم و با این تلفن ، پانصد میلیون دلار به حساب ما واریز می کند .


سلسله مباحث بررسی مبانی فکری شهید مطهری ره _ جلسه بیست و دوم  ، حضور در مسجد ،  ٢۶۴   _  ٢۶ / ۶ / ١۴٠٣

امام جمعه کاشان : اطاعت از خداوند ، قناعت و انصاف از عوامل عزت انسان می باشد


حجت الاسلام سید سعید حسینی در بیست و سومین جلسه گفتگو در رابطه با آثار شهید مطهری ره از کتاب تعلیم و تربیت ، در مسجد باب الحوائج اظهار داشت : در کتاب تعلیم و تربیت ، استاد مطهری بعد از تعریف تعلیم و تربیت ، مبانی تربیت را بیان نمودند ، و سپس عوامل تربیت را گفتند . در زیر ساخت تربیت به سه مطلب اشاره می کنند ، ١ _ خروج از خودخواهی ، که اولین مرحله در خروج از خودخواهی ، ازدواج بود که من ، تبدیل به ما می شود . که مفصل توضیح دادیم ٢ _ نسبی نبودن اخلاق ، که در این بحث ، اشکال غرب به روایت امیرالمومنین علی ع در رابطه با سه صفتی که برای مرد خوب است و برای زن بد ، مطرح شد ، و استاد به این اشکال بحث صفت اخلاقی، ملکه اخلاقی و فعل اخلاقی را شرح دادند  ٣_ کرامت نفس . که در این بخش ، استاد ، بحث عزت نفس ، علّو نفس ، قوّت نفس ، نفیس بودن نفس و کرامت نفس را شرح می دهد . 

وی گفت  : در بحث عوامل و چگونگی تربیت ، استاد مطهری ره ، ده عامل را مطرح می کنند که هفته قبل ، عشق و محبت به اولیاء الهی را توضیح دادیم . کرامت نفس را توضیح می دهیم و بعد به عوامل تربیت اشاره خواهیم نمود . فقط بدانید ، عوامل تربیت علاوه بر محبت به اولیاء الهی عبارتند از ، اراده ، عبادت ، رشد عقلی ، کار ، جهاد ، دستورات اخلاقی مانند مراقبه و محاسبه ، حس حقیقت جویی و علم ، تفکر ، و عامل دهم ، معاشرت با صالحان . دوست خوب برای فرزندانمان پیدا کنیم . دوست خوب در مسجد و هئیت پیدا می شود . در مدرسه هم سعی کنیم دوستان خوبی را برای فرزندمان پیدا کنیم .

حجت الاسلام حسینی گفت  : بحث ما کرامت نفس است ، گفتیم ، مولف های کرامت نفس ، عزت نفس ، علّو نفس ، قوّت نفس ، نفیس بودن نفس و نهایتا کرامت نفس است که در این بخش ، عزت نفس را شرح می دهیم . شهید مطهری ره ، هم از آیات و هم از روایات استفاده می کنند . ایه ای که شهید مطهری استفاده کرده اند، آیه هشت سوره منافقون است « يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ  » منافقین می گویند اگر ما را به مدینه برگردانند ، حتماً اخراج می کنند عزیزترین ، ذلیل ترین را . علامه ره می گوید این قائل عبدالله اُبی است منظور از « اَعَز » خودش است و منظور از  « اَذَل »  نعوذ بالله ، پیامبر ص است ، سپس خدا در جواب می فرماید « وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ » عزت فقط منحصر است برای خدا ، پیامبر ص و مومنین ، ولی منافقین نمی دانند . علامه ره در جلد نوزده المیزان صفحه ٢٨٢ می فرماید . خداوند ، عزت را برای خود ، پیامبر ص و مومنین ، انحصار قرار داده است ، کسی که از این دایره خارج شود ، باقی نمی ماند برای او جز ذلت ، در نتیجه منافق ذلت و جهالت دارد . هر کس غیر از درب خانه خدا و پیامبر ص برود ذلیل می شود . در نورالثقلین جلد پنج صفحه ٣٣۵ ذیل این ایه روایتی اورده ، امام صادق ع می فرماید  « إنَّ اللّه َ فَوَّضَ إلَى المُؤمِنِ اُمورَهُ كُلَّها ، و لَم يُفَوِّضْ إلَيهِ أن يَكونَ ذَليلاً » خداوند همه امور مومنین را به خودش سپرده است ، مگر آبروی مومن را . خدا نمی خواهد مومن ذلیل شود . امام صادق ع به این آیه استناد می کند ، مگر نشنیده اید قول خدا را که می فرماید ،  « مَا تَسمَعُ اللّه َ تَعالى يَقولُ »  امام در ادامه می فرماید « وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ ، فالمُؤمِنُ يَكونُ عَزيزا و لا يَكونُ ذَليلاً  ». این ها مهم است . زیر ساخت و مبانی تربیت این است که ، دختر و پسر ما متوجه شوند که خدا به انها عزت داده است . امام صادق در ادامه می فرماید « إنَّ المُؤمِنَ أعَزُّ مِنَ الجَبَلِ ؛ لأِنَّ الجَبَلَ يُستَقَلُّ مِنهُ بِالمَعاوِلِ ، و المُؤمِنُ لا يُستَقَلُّ مِن دينِهِ بِشَيءٍ  » مومن از کوه نیرومند تر است ، زيرا با ضربات تيشه ، از کوه كم مى شود ، اما با هيچ وسيله اى از دين مؤمن نمى توان كاست و تزلزل در او پیدا نمی شود . این یکی از دلایل شهید مطهری بود که مومن دارای عزت نفس است

وی افزود  : زیر مجموعه عزت نفس ، عوامل عزت نفس است . چکار کنیم که ما عزیز باشیم . 

1-  _  یکی از عوامل عزت ، اطاعت از خدا می باشد . استاد مطهری ره برای این بحث به این عبارت از امیرالمومنین علی ع استناد می کند که در خصال صدوق صفحه ۴٢٠ امده است و خوب است در سجده بخوانیم « إِلَهِی کَفَى بِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً » برای عزت من ، همین کافی است که عبد و بنده تو باشم .  شبیه این روایت ، در بحار الانوار جلد هفتاد و هشت صفحه ۴۵٣ امده است ، خدا به حضرت داوود وحی نمود  « يا داوودُ ، إنّي ... وَضَعتُ العِزَّ في طاعَتي ، وهُم يَطلُبونَهُ في خِدمَةِ السُّلطانِ فلا يَجِدونَهُ  » خداوند متعال به داود عليه السلام وحى فرمود: اى داود! من ... عزّت را در طاعت از خود قرار دادم ، ولى مردم آن را در خدمت به سلطان جستجو مى كنند ولی آن را پیدا نمی کنند . به جای سلطان ، آمریکا و اسرائیل را بگذارید ، ببینید کار اعراب منطقه به کجا رسیده است که ترامپ می گوید ، من به پادشاه عربستان زنگ می زنم و با این تلفن ، پانصد میلیون دلار به حساب ما واریز می کند . 

 ٢ _ عامل دیگر قناعت است .
علامه مجلسی ره در بحار جلد هفتاد و هشت صفحه ۵٣ در روایتی از امیرالمومنین علی ع اورده ، علی ع می فرماید « اِقنَعْ تَعِزَّ » قانع باش تا عزيز گردى ، به عزت برسی . امام باقر ع می فرماید « اُطلُب بَقاءَ العِزِّ بِإماتَةِ الطَّمَعِ  » پايدارى عزّت را با ميراندن طمع بجوى . روایت داریم ، علی ع می فرماید « أكثَرُ مَصارِعِ العُقولِ تحتَ بُرُوقِ المَطامِعِ  » بيشترين هلاكت گاه ها عقل ها ، زير درخشش طمع ها می باشد . وی با نقل داستانی گفت  : سید بحر العلوم ، شاگردی دارد بنام آیت الله سید جواد عاملی ، صاحب کتاب مفتاح الکرامه  « ابتدا سید بحر العلوم را معرفی کنم ، علامه طباطبایی ره  برادری دارد بنام سید محمد حسن ، ایشان اهل ارتباط با عالم برزخ بود . در خاطرات داریم ، با والدین خودش ارتباط گرفت ، بعد به علامه طباطبایی گفت ، والدین از شما ناراضی هستند ، علامه علت را پرسید ؟ او گفت ، کتابی بنام المیزان را نوشته ای ولی ثواب ان را به پدر و مادر هدیه نکرده ای ، علامه گفت ، فکر نمی کردم این کتاب نزد خداوند جایگاهی داشته باشد ، حال با این جمله که گفتی من ثواب ان را به انها هدیه می کنم و در ارتباط بعدی با والدین انها اعلام رضایت کردند . برادر علامه می گوید ، با هر کس خواستم در عالم ارواح ارتباط گرفتم مگر با دو نفر ، که یکی از انها سید بحرالعلوم بود ، بعد فرمود ، سید بحرالعلوم فرمود ، من در برزخ ، بطور کامل در اختیار امیرالمومنین علی ع هستم » . 

وی در نقل داستان از سيد جواد عاملي ، صاحب كتاب مفتح الكرامه گفت  :  شب مشغول صرف شام بود كه صداي در را شنيد . وقتي كه فهميد پيش خدمت استادش ، سيد مهدي بحرالعلوم ، دم در است با عجله به طرف در دويد . پيش خدمت گفت : حضرت استاد ، شما را الان احضار كرده است ، شام جلو ايشان حاضر است اما دست به سفره نخواهند برد تا شما برويد. جاي معطلي نبود . سيد جواد بدون آنكه غذا را به آخر برساند ، با شتاب تمام به خانه سيد بحرالعلوم رفت . تا چشم استاد به سيد جواد افتاد ، با خشم و تغير بي سابقه اي گفت : سيد جواد ! از خدا نمي ترسي ، از خدا شرم نمي كني ؟  سيد جواد غرق حيرت شد كه چه شده و چه حادثه اي رخ داده ، تاكنون سابقه نداشته اين چنين مورد عتاب قرار بگيرد . هر چه فکر کرد تا علت را بفهمد ممكن نشد . ناچار پرسيد : ممكن است حضرت استاد بفرمايند تقصير اينجانب چه بوده است ؟ هفت شبانه روز است فلان شخص همسايه ات و عائله اش گندم و برنج گيرشان نيامده ، در اين مدت از مغازه سركوچه خرماي زاهدي نسيه كرده و با آن به سر برده اند . امروز كه رفته است تا باز خرما بگيرد ، قبل از آنكه اظهار كند ، مغازه دار گفته نسيه شما زياد شده است . او هم بعد از شنيدن اين جمله خجالت كشيده تقاضاي نسيه كند ، دست خالي به خانه برگشته است . و امشب خودش و عائله اش بي شام مانده اند . او گفت ، بخدا قسم ، من از اين جريان بي خبر بودم ، اگر مي دانستم به احوالش رسيدگي مي كردم  ، سید بحرالعلوم فرمود ، همه داد و فريادهاي من براي اين است كه تو چرا از احوال همسايه ات بي خبر مانده اي ؟ چرا هفت شبانه روز آنها به اين وضع بگذارنند و تو نفهمي ؟ اگر با خبر بودي و اقدام نمي كردي كه تو اصلا مسلمان نبودي ، يهودي بودي، سید جواد عاملی گفت ، مي فرماييد چه كنم ؟ سید بحرالعلوم فرمود  ط پيش خدمت من اين مجمعه غذا را برمي دارد ، همراه هم ، تا دم در منزل آن مرد برويد ، دم در پيش خدمت برگردد و تو در بزن و از او خواهش كن كه امشب با هم شام صرف كنيد . اين پول را هم بگير و زير فرش يا بورياي خانه اش بگذار ، و از اينكه درباره او كه همسايه تو است كوتاهي كرده اي معذرت بخواه . سيني را همانجا بگذار و برگرد . من اينجا نشسته ام و شام نخواهم خورد تا تو برگردي و خبر آن مرد مؤمن را براي من بياوري " . پيش خدمت سيني بزرگ غذا را كه انواع غذاهاي مطبوع در آن بود برداشت ، و همراه سيد جواد روانه شد . دم در پيش خدمت برگشت و سيد جواد پس از كسب اجازه وارد شد .صاحبخانه پس از استماع معذرت خواهي سيد جواد و خواهش او دست به سفره برد . لقمه اي خورد و غذا را مطبوع يافت . حس كرد كه اين غذا دست پخت خانه سيد جواد ، كه عرب بود ، نيست . 
فورا از غذا دست كشيد و گفت : اين غذا دست پخت عرب نيست ، بنابراين از خانه شما نيامده ، تا نگويي اين غذا از كجا است من دست دراز نخواهم كرد . آن مرد خوب حدس زده بود . غذا در خانه بحرالعلوم ترتيب داده شده بود . آنها ايراني الاصل و اهل بروجرد بودند و غذا ، غذاي عرب نبود . سيد جواد هر چه اصرار كرد كه تو غذا بخور ، چه كار داري كه اين غذا در خانه كي ترتيب داده شده ، آن مرد قبول نكرد و گفت : تا نگويي دست دراز نخواهم كرد . سيد جواد چاره اي نديد ، ماجرا را از اول تا آخر نقل كرد . آن مرد بعد از شنيدن ماجرا غذا را تناول كرد ، اما سخت در شگفت مانده بود . مي گفت :  من راز خودم را به احدي نگفته ام ، از نزديكترين همسايگانم پنهان داشته ام و قانع بودم ، نمي دانم سيد از كجا مطلع شده است . این احاطه ایست که خداوند به مومن می دهد . یکی از عوامل عزت ، قانع بودن است . 

٣ _ عامل سوم عزت نفس ، انصاف است . در کافی جلد دو صفحه ١۴۴ در روایتی اورده ، امام صادق ع می فرماید « ألا إنّهُ مَن يُنصِفُ النّاسَ مِن نَفسِهِ لَم يَزِدْهُ اللّه ُ إلاّ عِزّا »  بدانيد كه هر كس نسبت به مردم از خود انصاف به خرج دهد ، خداوند جز بر عزّت او نمى افزايد . پس یکی از چیزهایی که باعث تربیت می شود و عزت می آورد انصاف است . مثالی می زنم . بسیار خوب است که گاهی به دوستان مورد وثوق خود بگوید ، اگر در عملکرد من عیب و ایرادی هست به من بگوئید . روایت هم در این مورد داریم . امام کاظم ع می فرماید « اِجتَهِدُوا في أن يكونَ زمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةٌ لِمُناجاةِ اللّه ِ ، و ساعَةٌ لأمرِ المَعاشِ ، و ساعَةٌ لمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ الذينَ يُعَرِّفُونَكُم عُيُوبَكُم و يَخلُصُونَ لَكُم في الباطِنِ ، و ساعَةٌ تَخْلُونَ فيها لِلَذّاتِكم في غَيرِ مُحَرَّمٍ  » سعى كنيد اوقات خود را چهار قسمت نماييد : زمانى براى مناجات با خدا  ، زمانى براى كسب و كار ، زمانى براى معاشرت با برادران و افراد مورد اعتمادى كه عيب های شما را گوشزد مى كنند و در باطن خير خواه شما هستند و زمانى براى استفاده از لذّتهاى غير حرام مانند صله رحم ، ورزش ، با همسر بودن و...  . وقتی عیب ما توسط برادران مورد اعتماد به ما گفته شد ، مثلا گفتند در یک جلسه ، برخورد مناسبی نداشتید ، نسبت به فلان شخص کوتاهی کردی ، وقتی عیب را به ما گفتند ، بستگی به این که چقدر نفس خود را مهار زده باشیم ، در رفع ان عیب کوشش کنیم . حدیث می گوید ، در همین جا هم انصاف داشته باش . وقتی دیدیم ان عیب که گفتند درست است ، عذر خواهی کنیم . این انصاف است . و روایت می گوید این انصاف باعث عزت شما می شود . و این موارد ، در زندگی های ما زیاد اتفاق می افتد . شیطان می گوید این کار را نکنیم اما ائمه می فرمایند ، این کار باعث عزت شما می شود .

برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
آخــرین خبــرها
امام جمعه کاشان : روحیه شهادت طلبی در یک جامعه موجب تقویت اسلام و کنار رفتن افراد فاسد می شود امام جمعه کاشان : جامعه امروز ما باید با نهج البلاغه آشنا شود . امام جمعه کاشان : منبر و روضه اسلام را حفظ کرده است امام جمعه کاشان : اطاعت از خداوند ، قناعت و انصاف از عوامل عزت انسان می باشد امام جمعه کاشان : تربیت فرزندان بر اساس محبت به پیامبر ص و اهل بیت بالاترین روش تربیتی است امام جمعه کاشان : ولایت اهل بیت ، نعمت باطنی خداوند به مومنین است
گزارش تصویری
شورای اداری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با حضور محمدباقر قالیباف
شورای اداری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با حضور محمدباقر قالیباف
حضور نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان در آستان مقدس آقا علی‌عباس (ع) بادرود
حضور نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان در آستان مقدس آقا علی‌عباس (ع) بادرود
حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در جمع خادمین افتخاری وراهنمایان زائرین اربعین مستقردرکربلا
حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در جمع خادمین افتخاری وراهنمایان زائرین اربعین مستقردرکربلا
تصاویر : برگزاری نماز جماعت جوانان ونوجوانان  ، هیئت انصارالحسین خیابان طالقانی ره  - خیابان شهید سعادتی ره - 25 / 6 / 1403
تصاویر : برگزاری نماز جماعت جوانان ونوجوانان ، هیئت انصارالحسین خیابان طالقانی ره - خیابان شهید سعادتی ره - 25 / 6 / 1403
تصاویر :  آیین رونمایی از کتاب  _  (( شهیدان پرواز اردیبهشت ))  - تازه ترین اثر انتشارات ندای فتح الفتوح  - 24 / 6 / 1403
تصاویر : آیین رونمایی از کتاب _ (( شهیدان پرواز اردیبهشت )) - تازه ترین اثر انتشارات ندای فتح الفتوح - 24 / 6 / 1403
تصاویر : تقدیر و تشکر از امامان جمعه شهرستان آران و بیدگل و شهر نوش آباد .
تصاویر : تقدیر و تشکر از امامان جمعه شهرستان آران و بیدگل و شهر نوش آباد .
حضور امام جمعه کاشان در منزل جانباز ۷۰ درصد آقای عطوفی
حضور امام جمعه کاشان در منزل جانباز ۷۰ درصد آقای عطوفی
حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در مراسم افتتاح موسسه خیریه ونیکوکاری فطرس
حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در مراسم افتتاح موسسه خیریه ونیکوکاری فطرس
تصاویر :  دیدار خادمین مسجد مقدس جمکران با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان ،  جهت عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن نهم ربیع الاول با عنوان طرح معنوی رحمت الواسعه
تصاویر : دیدار خادمین مسجد مقدس جمکران با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان ، جهت عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن نهم ربیع الاول با عنوان طرح معنوی رحمت الواسعه
تصاویر : مجلس سوگواری و عزاداری امام عسگری (ع) - حسینیه حضرت علی اکبر ع
تصاویر : مجلس سوگواری و عزاداری امام عسگری (ع) - حسینیه حضرت علی اکبر ع
ادای احترام آیت‌الله اعرافی به شهدای کاشان
ادای احترام آیت‌الله اعرافی به شهدای کاشان
مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کاشان
مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کاشان
 بازدید از شرکت فرش کهکشان
بازدید از شرکت فرش کهکشان
حضور امام جمعه کاشان در مسجد الحسین (ع) خیابان بخارایی
حضور امام جمعه کاشان در مسجد الحسین (ع) خیابان بخارایی
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم لزوم رعایت سرعت و دقت در کار ارباب رجوع از سوی مسئولان خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت. چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.