تاریخ خبر:۱۴۰۴ جمعه ۳۱ خرداد
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ٣٠ / ٣ / ١۴٠۴
امام جمعه کاشان : توبیخ شدید الهی نسبت به کتمان کنندگان حقایق توحیدی
امام جمعه کاشان : قران در آیه ٢٨٣ سوره بقره می فرماید، «... وَلَا تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ ۚ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ.. » اگر کسی حقایق مربوط به توحید، نبوت و امامت را کتمان کند، قلب او گناهکار شده است. هر کتمانِ شهادت حقی حرام است، اما اگر آن کتمان، مربوط به پیامبری و امامت حضرت علی ع باشد، این بالاترین کتمان است.
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ٣٠ / ٣ / ١۴٠۴
امام جمعه کاشان : توبیخ شدید الهی نسبت به کتمان کنندگان حقایق توحیدی
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و پنجاه و نهمین خطبه، بیست و چهارم ذی الحجه و روز مباهله در کاشان مُکرَّم ،خود و شما را به رعایت بیشتر تقوای الهی سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ».مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و سومین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « وَ أَصْلِحْنِی بِکرَمِک، » خدایا، با کرم خودت من را اصلاح کن. اصلاح با تبیینی که مقام معظم رهبری در مقابل فساد بیان می کند هم می تواند فساد در اعمالِ ما باشد و هم فساد در اخلاق و یا فسادِ ما در عقاید. فساد ما در اعمال یعنی، دست، پا و چشم من گناه کند. فساد در اخلاق ، مان بُخل، حرص و ترس، که در وجود من باشد. فساد در عقاید این است که انسان ایمان خود را از دست بدهد. می گوئیم خدایا تو کریم هستی. به تعبیر حضرت علی ع دو ویژگی کریم، عبارت است از:
١_ انسان کریم به عفو مبادرت می کند« اَلمُبادره اِلَی العَفو مِن اَخلاقِ الکِرام ». پس خدایا ما را ببخش و فساد در اعمال، اخلاق و عقاید ما را هم ببخش
٢ _ ویژگی دوم کریم آنست که، اعطاء می کند قبل از سوال و درخواست. پس اصلاح آن را که می شود اعمال صالح، اخلاق و عقاید صالح به ما کرم بفرما. « وَ أَصْلِحْنِی بِکرَمِک، » خدایا، با کرم خودت من را اصلاح کن. این شرح مختصری از این عبارت دعا بود.
خدایا: اعمال، اخلاق و عقاید ما را صالح بفرما
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و چهل سوره بقره رسیدیم ، « أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطَ كَانُوا هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ ۗ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ » آیا می گوئید : ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط « دارای مقام نبوّت» آنان یهودی یا نصرانی بودند ؟! بگو : شما داناترید یا خدا؟ وستمکارتر از کسی که شهادتی را که از خدا نزد اوست پنهان کند، کیست؟ وخدا از آنچه انجام می دهید، بی خبر نیست
نکات آیه :
نکته اول : گفتار نابخردانه مسیحیان و یهودیان را نگاه کنید، آنها می گویند، حضرت ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یعقوب و اسباط، یهودی و یا مسیحی بودند، در حالی که مفسّرین بیان می کنند، زندگی این انبیاء قبل از حضرت عیسی و حضرت موسی بود، معنا ندارد که بگوئیم آنها که قبلا بودند، مسیحی و یا یهودی بودند، می توانیم بگوئیم، مسلمان بودند به معنای « إِنَّ الدّين عِندَ الله الاسلام » اما این دینی که شما دارید و با شرک مشوّب است ، اصلا نمی شود به این دین اسلام گفت. پس اولین نکته این است که حرف شما نابخردانه است، این انبیاء که نام بردید، قبل از حضرت موسی و حضرت عیسی زندگی می کردند، و یا آنها رحلت کردند و یا به آسمان عروج کردند
نکته دوم : ای پیامبر ص در مواجهه با انها بگو « قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ »، خداوند در اینجا، انها را توبیخ عمومی می کند، چه علمای آنها را و چه مردم عادی، که همان حرف را می زنند. شما اعلم هستید یا خدا. خدا این ها را بعنوان نبی فرستاد خدا می داند آنها چه دینی دارند. مفسّران و علمای ادبیات می گویند، در این بخش از ایه دو توبیخ وجود دارد، یکی « همزه » که توبیخی است و یکی هم « اَم » که برای توبیخ است.« أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ » شما عالم هستید و خبر دارید یا خدایی که پیامبران را فرستاده است.
نکته سوم : در ادامه می فرماید « وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ » چه کسی ظالم تر است، از کسی که شهادتی نزد او باشد اما کتمان کند. این هم یک تهدید است، البته تهدید عمومی نیست بلکه تهدید خاص است، جمله قبلی، توبیخ عمومی بود و اینجا تهدید خاص، که این تهدید مخصوص علمای آنها می باشد، آنهایی که صفات پیامبر ص را می دانستند و آگاه بودند، اما عالماً و عامداً، تحریف و کتمان کردندخداوند در ایات مختلف، از جمله در آیه ١۵٩ سوره بقره می فرماید « إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ......
أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ » هر کس حقایق را کتمان کند، خدا آنها را لعنت می کند، همه لعن کنندگان آنها را لعنت می کنند. مگر شوخی است که انسان، حقایق مربوط به توحید، نبوت و امامت را کتمان کند و یک نسلی را تا قیامت منحرف کند. قران در آیه ٢٨٣ سوره بقره می فرماید، «... وَلَا تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ ۚ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ.. » اگر کسی حقایق مربوط به توحید، نبوت و امامت را کتمان کند، قلب او گناهکار شده است. هر کتمانِ شهادت حقی حرام است، اما اگر آن کتمان، مربوط به پیامبری و امامت حضرت علی ع باشد، این بالاترین کتمان است.
نکته چهارم : قران در پایان آیه هشدار می دهد. قران می فرماید « وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ » بدانید، اگر شما حقایق را کتمان می کنید، فکر نکنید خداوند غافل است، این طور نیست. اولاً، خداوند علیم محض است، خدا به همه چیز عالم است و کتمان شما را خبر دارد، ثانیاً، خدا در کمین این ظالمان است. قران در آیه ١۴ سوره فجر می فرماید« رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ » و به تعبیر حکمت ٣٢۴ نهج البلاغه شریف « فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ » بدانید، کسی که امروز می بیند، خبر دارد و شاهد است، خودش در روز قیامت، حاکم، قاضی و داور است.
خدایا: ما را به حقایق توحیدی، نبوت و ولایت، عالم و عامل قرار بده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ .