تاریخ خبر:۱۴۰۴ جمعه ۲۲ آذر
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١۴٠۴/٠٩/٢١
امام جمعه کاشان : پیدایش و استمرار انقلاب اسلامی مصداق رحمت رحیمیه پروردگار است
امام جمعه کاشان : رحمتِ رحیمیه خداوند، مخصوص مومنان است که شامل، حضرت امام عظیم الشان ره گردید و انقلاب را ایجاد کرد، شامل مقام معظم رهبری شد که انقلاب را با اقتدار به جلو می برند.
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١۴٠۴/٠٩/٢١
امام جمعه کاشان : پیدایش و استمرار انقلاب اسلامی مصداق رحمت رحیمیه پروردگار است
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و هشتاد و دومین خطبه در کاشان مُکرَّم، در روز بیست و یک آذرماه و بیست و یک جمادی الثانی، خود و شما برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی، سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». برادران و خواهران، به فکر ابدیت خودمان باشیم. دنیا محل قرار و ماندن نیست، همه مسافر هستیم. قران در ایه شش سوره انشقاق می فرماید « یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ : اى انسان، تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى کرد » هر چه می توانیم از این فرصتی که خداوند بعنوان عمر در اختیار ما قرار داده است بهتر استفاده کنیم که یکی از اسامی روز قیامت « یَومُ الحَسره » می باشد. « مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و بیست و ششمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ » خدایا: آبروی من را با وسعت رزق مصون بدار. مرحوم سید علی خان کبیر، در ذیل این عبارت در رابطه با « وَجه » می فرماید « وَجه » یعنی صورت. روایاتی داریم که ائمه « ماءُالوَجه » را آبرو معنا کرده اند. امیرالمومنین علی ع می فرماید « بذل ماء الوجه فى الطلب اعظم من قدر الحاجه و ان عظمت و انجح فيها الطلب » اگر انسان آبروی خودش را برای حاجتی حراج کند، اگرچه به ان حاجت برسد و ان حاجت هم بزرگ باشد، اما آن آبرو بزرگتر است. آبرو بسیار مهم است. امام سجاد ع دعا می کنند « اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ » آبروی من را حفظ کن. « یَسار » به چه معنا می باشد؟ دقیقا همین جمله را امیرالمومنین علی ع در خطبه ٢٢۵ نهج البلاغه بیان نموده است « اللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ ». شارحین نهج البلاغه مانند اقای خویی ره می فرمایند، معنای این عبارت این است: آبروی من را با توسعه در رزق حفظ کن، تا من در درخواست از دیگران مصون باشم، بعد اضافه می کنند منظور از وسعت رزق، کفاف است. ایت الله مکارم واضح تر توضیح می دهد و می فرمایند، منظور از « یَسار » یعنی، غنا و توانگری، البته نه به معنای عرفی ، به اندازه ای که من از دیگران بی نیاز باشم، به اندازه کفاف. امام سجاد ع در این دعا از خدا درخواست می کنند و ما هم همین درخواست را داریم که، خدایا، به اندازه کفاف به ما عطا بفرما تا آبروی ما نزد فامیل، همسایه و همشهریان حفظ شود. این توصیه به تقوا در خطبه اول بود که هم باید کار و تلاش نمود و هم از خدا درخواست نمائیم
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و شصت و سوم سوره بقره رسیدیم ، « وَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ » اله شما اله واحدی است، هیچ الهی جز او نیست و او رحمان و رحیم است
نکات ایه :
نکته اول : معنای « اله » چیست ؟ دو معنا گفته اند:
١ _ به معنای تحیّر است. یعنی ان موجودی که عقل از شناخت ان متحیّر است. در زیارت امین الله آمده است « این زیارت بسیار مهم است، ایت الله جوادی املی می فرماید، با قرائت هر روز زیارت امین الله خود را به امیرالمومنین علی ع نشان دهید » « اللّٰهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِينَ إِلَيْكَ والِهَةٌ » خدایا، دل های اهل تواضع بسوی تو واله و حیران است. پس یک معنای اله، یعنی، خدایی که عقل از شناخت او متحیّر است
٢ _ معنای معروف تر « اله » یعنی معبود. یعنی کسی که او را می پرستیم، با عشق سر به سجده می گذاریم و در سجده عبارات امیرالمومنین علی ع را تکرار می کنیم که : چه افتخاری بالاتر برای من که، تو ربّ من هستی و من عبد تو هستم
نکته دوم : ایه می فرماید« إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ » یعنی منحصر است. یعنی تنها موجودی که در این عالم شایسته پرستش و سجده است، الله تعالی است. « إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ». علامه طباطبایی ره می فرماید، اگر « اله » نیامده بود، فقط « إِلَٰهُكُمْ وَاحِدٌ » آمده بود، باز معنای حصر را نمی رساند، « إِلَٰهُكُمْ وَاحِدٌ » می توانست به معنای نوع باشد، مانند این که شما بگوئید، درخت واحد است، یعنی نوعی در موجودات است.
یا بگوئید، این گوسفند یا مرغ واحد است، یعنی نوعی در میان موجودات هستند. اما وقتی بگوئیم « إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ » علامه ره می فرماید، این یعنی، تنها معبود در این عالم، الله تعالی است
نکته سوم : چرا خداوند متعال تنها موجودی است که ما باید نسبت به او سجده کنیم؟ نماز بخوانیم؟ عبادت کنیم؟ همین نماز جمعه را بر اساس امر او اطاعت می کنیم. در جواب می فرمایند: چون این خداوند واحد قهّار است. قران در ایه ٣٩ سوره یوسف می فرماید « أَأَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ »، وقتی به زندانی ها که بت پرست بودند، خطاب نمود، این ربّ هایی که متفرق هستند بهتر است یا خدایی که این دو صفت را دارد، واحد و قهّار است. قهّار یعنی چه؟ یعنی همه چیز تحت الشعاع قدرت او می باشد، هر موجودی تحت پوشش او می باشد. علامه ره می فرماید، خداوند در سوره توحید خود را با « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ » احد یعنی، واحد به اضافه قهّار. پس علت این که معبود منحصر خدا هست، چون واحد قهّار است. همه چیز تحت پوشش و قدرت خداوند است، لذا ما او را می پرستیم.
نکته چهارم : در ادامه ایه امده است « لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ » این عبارت چیست و می خواهد چه مطلبی را بیان کند؟ علامه طباطبایی ره می فرماید، این تاکیدی برای جمله قبل است، قبل از این عبارت امده است « إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ » معبود شما یکی است و الان می گوئیم، ما موحد هستیم و توحید را تاکید می کنیم و هر توهّم یا هر تاویلی را که بخواهد برای خدا، مثل و ندّ قرار بدهد را نفی می کنیم « لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ». تاکید بر همان توحید در پرستش داریم. سند این چیست؟ می فرماید سند این ادامه آیه است که می فرماید « هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ ». چرا خدای ما، تنها خدای شایسته پرستش است، به دو دلیل،
١_ قهّار بودن خداوند است که در ایه ٣٩ سوره یوسف امده است
٢ _ یک دلیل هم در پایان همین ایه امده است« هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ ». خدای ما تنها شایسته پرستش است، چون بالاصاله رحمان و رحیم است. تنها موجودی که رحمتِ عام دارد« رحمتِ رحمانی » و این رحمت برای همه موجودات است، برای قاتل امام حسین ع و برای امام حسین ع این رحمت هست، برای نتانیاهو خبیثِ کودک کش رحمت رحمانی خداوند هست و برای سید حسن نصرالله عزیز مقاومت و هزار و صد شهید اقتدار هم هست. رحمتِ رحمانی بالاصاله برای خداوند است. رحمتِ رحیمیه خداوند، مخصوص مومنان است که شامل، حضرت امام عظیم الشان ره گردید و انقلاب را ایجاد کرد، شامل مقام معظم رهبری شد که انقلاب را با اقتدار به جلو می برند. بالاصاله رحمان و رحیم خداوند است، چون رحمان و رحیم خداوند است ما او را پرستش می کنیم. اگر امام زمان عجل الله تعالی فرجه را با عشق در آل یس صدا می زنیم و می گوئیم « السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ » سلام ما بر تو اى پرچم افراشته، سلام بر شما ای علم و حكمت موهوب الهی، ای فریاد رس، ای رحمت واسعه الهى. این رحمت واسعه از خداوند ناشی شده است. رحمت اصالی، بالذات خداوند است ». خلاصه ایه شریف این است:
تنها معبود ما خداوند است، هیچ معبودی جز او نیست، هیچ کس شایسته پرستش جز او نیست، چون واحد قهّار است، همه تحت الشعاع قدرت او هستند، چون رحمان و رحیم بالاصاله هستند. افتخار می کنیم در بین هشت میلیارد انسان، خدای من و شما « لا إِلَهَ إِلَّا الله » هست
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ